Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Heftige brudstyrker på billig fluocarbon

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Heftige brudstyrker på billig fluocarbon
    Sendt: 29 Mar 2013 kl. 13:32
Er der nogen der har erfaringer med det her:?? TAKE AKASHI ULTRACLEAR - FLUOROCARBON 0,25mm - 10,0 kg - 50 meter Pr. stk. Kun 39 Kr.  Det blir jo næsten for stærkt når vi kommer op i dimension!! (- så runninglinen er i fare)
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 13:52
Det lyder lidt for godt til at det holder. Har tidligere testet billig fletline hvor end ikke halvdelen af opgivet brudstyrke holdt.

Men prøv da at købe en rulle og test det af og lad os høre dine erfaringer :-)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 14:48
@Ole
Sverige havde et program på SVT for knap et år siden hvor de testede brudstyrken på de forsk. fletliner på markedet,den line der var en af dem der holdt bedst af dem alle både med slitage og brudstyrke var sjovt nok en billig line fra biltema og en fra claes ohlson

Redigeret af Kevin rostrup - 29 Mar 2013 kl. 15:09
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 15:09
her kan man se testen:
 
Til trådstarter undskyld offtopic
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 16:20
Jeg har købt lidt blandede str. for noget tid siden af dem. Må rykke lidt i dem med en vægt og så ellers gøre mine erfaringer selv i det praktiske fiskeri.  Det var en del snak for nogle år siden om problemer med at binde nogle fabrikaters fluo-liner sammen med alm monofil osv - det var bl.a. osse for at høre om der var noget af den slags. Bruger normalt ACE eller Guideline og er tilfreds med dem - undtagen med prisen! Til Kevin: Helt i orden med fletline-indputtet. Er ikke for fin til at svinge en spinnestang på svenskekysten når dønningerne går lidt for højt til fluen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2013 kl. 20:40
Jeg har nu testet det omtalte fluorcarbon, og jeg er vældig imponeret over brudstyrken, og også holdbarheden.

Jeg har kun brugt forfanget i saltvand, og jeg fisker på steder med en del sej blæretang, og jeg har ikke noget at klage over, jeg har redet fluen ud, indtil videre

Skarpe fisketænder? ja jeg synes ikke at fiskens tænder rifter snøren mere end sædvanlig, så det må komme an på en hel sæsons fiskeri, om det er et problem.

Jeg synes, at den her carbon er svær at se i vandet, også med polariserende briller, så det virker.

Jeg bruger dimisionerne fra 0,16mm. til 0,30 mm. og er spændt på den tynde udgave til det kommende tørfluefiskeri.

Servisen fra forhandler - prima ikke noget at klage, over hurtig levering.

Mvh
P.K.
Til top
Kim W. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kiwi0778 Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Als
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kiwi0778 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2013 kl. 21:14
Jeg har nu fisket med omtalte line. Det dur...Om brudstyrken er lig 10 kg, skal være usagt da det ikke er testet. Men stærk er den. Bruger 0,25 til flue på kysten og ikke noget at sætte fingre på her. Bruger 0,45 som forfang til trolling efter laks. Der slår denne line alt andet som er prøvet i brud styrke og holdbarhed ved slid.

Så Kanon køb til prisen... Wink

MVH Kim W. Hansen
Til top
Thomas Hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flipproletar

Tilmeldt:: 15 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flipproletar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2013 kl. 21:51
Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg tager chancen. Kan denne slags line også bruges til almindelig line på hjulet, eller funger det bedst blot som forfang? Altså til spinnefiskeri mener jeg.

Redigeret af Flipproletar - 02 Maj 2013 kl. 21:53
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2013 kl. 21:59
Nu har jeg sgu lige bestilt en rulle 0,40, så må vi se om det er noget der virker...

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2013 kl. 23:24
He he denne tråd skæpper vist godt i kassen hos forhandlerne.
 
Jeg har selv lige bestilt 1 rulle 0.16 og 1 rulle 0.20mm. Altid rart med noget nyt legetøj Big smile 
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 05:42
Hej Torben. Der findes ikke dumme spørgsmål-kun dumme svar Wink. Jeg vil mene at det er for stivt til spinnehjulet, men du kan da give det et forsøg...
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 05:43
Tidligt på dagen - jeg mener selvfølgelig ThomasBig smile
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 07:22
Hej Kim.

Jeg har testet brudstyrken ved træk igennem en Salter vægt, og det holder, som lovet, men om det er konstant, på de forskellige partier, og størrelser, må det jo komme an på en prøve.

Vi ser desværre ret tit, at der er forskel på brudstyrken i de forskellige partier, men det kommer jo også an på, hvordan det snøre er og bliver opbevaret.

Mvh
P.K.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 07:54
Hej Thomas.
Man få spinne line, med nogenlunde samme egenskaber som flou. carbon har, beregnet til spinnefiskeri. Hvis du smider alm. carbon på dit spinnehjul, bliver det en kort fornøjelse. Det er simpelthen for stift og kommer til at give dig nogle onde (og dyre) fugleredder Tongue
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Casper Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Casper S

Tilmeldt:: 23 Okt 2002
Geografisk: Mols Helgenæs
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 11:38
Hvor kan man finde en forhandler?

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 11:56
Det tager sådan ca 10-15 sek  Wink


/Jim.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 13:30
Der er lige 2 ting der skal gøres opmærksom på at teste:

Overholder linen den angivne diameter?

Er det ren fluocarbon?

100% ren fluocarbon har en lavere brudstyrke end nylon. 

For at teste renheden (en grov metode som tester densitet) brænder du med en lighter i enden. Linen må IKKE brænde videre efter du har fjernet flammen og skal gå ud umiddelbart efter at du fjerner lighteren.

Er det tilfældet er der som regel mere end 40% nylon i produktet.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 14:08
Citat: PK

Hej Kim.

Jeg har testet brudstyrken ved træk igennem en Salter vægt, og det holder, som lovet, men om det er konstant, på de forskellige partier, og størrelser, må det jo komme an på en prøve.

Vi ser desværre ret tit, at der er forskel på brudstyrken i de forskellige partier, men det kommer jo også an på, hvordan det snøre er og bliver opbevaret.

Mvh
P.K.
 
Hej Per
 
Hvad for en knude brugte du?
 
Chan
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 15:05
Rapala knude - Perfection Loop - ½ Blodknude, men det er rent tilfældigt, at de er mine tre mest brugte knuder.
Mvh
P.K.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 15:33
Nogen der har prøvet at holde under en flamme for tjekke om det brænder videre ?

Må man kalde det for fluorocarbon hvis det ikke er rent ?
Til top
Kristoffer Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zaza

Tilmeldt:: 21 Aug 2011
Geografisk: virum
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zaza Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 15:45
Linker du ikke lige til der, hvor du har købt linen ? :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2013 kl. 15:58
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 03:30
Tak til PK mfl for info. Vh Klaus 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 10:00
      Hej PK

Kan se du har denne line !

Kunne du ikke lige prøve at holde en lighter under et stykke af denne line og så skrive her om den brænder videre når du fjerner den fra flammen ???
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:44
Har lige prøvet: Det brænder som napalm vædet med æter!!! Det skider jeg på, hvis lortet virkerSmile. VH KBJ
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:58
Citat: Skarvbassen

Har lige prøvet: Det brænder som napalm vædet med æter!!! Det skider jeg på, hvis lortet virkerSmile. VH KBJ


 

VIRKER ???

Hvis det fluorocarbons usynlighed du er ude efter så virker det IKKE !

Men hvis det bare er brudstyrken du er ude efter, så ja det er stærkt nok !

Men rigtigt Fluorocarbon er det ikke hvis det brænder Cry


Redigeret af carsten o - 04 Maj 2013 kl. 16:58
Til top
Thomas T. Holstein Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thb Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:41
Har også købt et par ruller og konstateret at det brænder lystigt, når man sætter en lighter til.... Ydermere er det meget blødt, contra andet fluocarbon, som man næsten ikke kan bide over. Har ikke prøvet det i praksis endnu, men vender tilbage når jeg har 1. Hånds viden.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:42
Hmmm... ikke for at drage direkte sammenligninger, men så vidt jeg husker er forskellen på kul stænger og stænger med karbon netop den, at kulstænger brænder som kul (sært nok LOL), og carbon faktisk er flammehæmmende (bliver brugt til beskyttelsestøj). Så hvis fluocarbonen brænder lystigt kunne det godt lyde som om, at kemien var ændret, og så er det vel ikke carbon længere?
Mvh. - Kim -
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:45
Jeg har nu testet det omtalte fluorcarbon, og jeg er vældig imponeret over brudstyrken, og også holdbarheden.
Jeg har kun brugt forfanget i saltvand, og jeg fisker på steder med en del sej blæretang, og jeg har ikke noget at klage over, jeg har redet fluen ud, indtil videre
Skarpe fisketænder? ja jeg synes ikke at fiskens tænder rifter snøren mere end sædvanlig, så det må komme an på en hel sæsons fiskeri, om det er et problem.
Jeg synes, at den her carbon er svær at se i vandet, også med polariserende briller, så det virker.
Jeg bruger dimisionerne fra 0,16mm. til 0,30 mm. og er spændt på den tynde udgave til det kommende tørfluefiskeri.
Mvh
P.K.
Hej igen Carsten. Jeg lænede mig op ad PK´s vurdering. Det var ikke min intension at nedgøre din og andres viden om carbon. Synes faktisk det var interessant info. Jeg forholder mig bare pragmatisk til sagen. DVS at jeg vurderer om der i min optik er et rimeligt forhold mellem usynlighed, synkeevne, styrke, stivhed og pris. Jeg vil gerne stille et sprm, som måske kunne opfattes som ironi, men som  bestemt ikke er ment sådan: Er det helt utænkeligt at Take - eller hvem der nu har udviklet det her - har fundet en formel, der kan lave tilsvarende usynlighed som carbon, men på en anden måde - eller er det videnskabeligt bevist en gang for alle, at kun ren carbon kan det der usynlig i vand?? VH KBJ
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 17:53
Hmmm... det lader så til, at man må gå ned i tykkelse/styrke for at opveje lidt af den manglende usynlighed - og er man så overhovedet kommet nogle positive vegne?. Jeg vil nok hellere bruge en lidt tykkere usynlig line frem for en tyndere ikke usynlig. Nå men det skal prøves først.
 
Jeg har ikke fået mine ruller hjem endnu, men kunne da godt tænke mig at vide, om linen der åbenbart er blød også er strækbar?
 
/Kim
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 18:08
Nej fint nok Klaus ! LOL

Jeg samler bare lidt info om denne line.
Nej der er ikke tale om nogen ny formel og ægte fluorocarbon bliver det ikke , med alt det nylon der er i.
Men vil tro den er umærket til tørfluefiskeri, hvorimod fluorocarbon som synker ikke er egnet til dette fiskeri !

Fluorocarbon er lidt stiver og den er svære at få vindknuder på !

Er denne line også meget stiv i det ?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 18:39
Har selv bestilt et par spoler af omtalte line, tænkte at den måtte prøves.
Alt det gas med at flourocarbons brydningsindeks er lavere en alm. monoline og derfor mere usynlig under vand er vist mest en teoretisk betragtning.
Den virkelige fordel synes jeg netop er stivheden, dette gør at man kan gå lidt ned i diameter og stadigt have en spids som kan videreføre energien fra  line/forfang så det hele strækker rigtig godt, og den større vægtfylde gør det også lettere at få fluen til at fiske lidt dybere.

Og til dem som stadig slås med at binde "vindknuder" op er den større stivhed også en klar fordel.  Wink

/Jim.
Til top
Thomas T. Holstein Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thb Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:42
Har sammenlignet stræknings evnen mellem en Zpey 0,37 fluorocarbon og den omtalte Take Akashi 0,35 og 0,40
Take linen strækker sig ml. 50 og 75 % mere end Zpey linen. 
Jeg ved ikke hvad det betyder, men sammenholdt med hvad jeg tidligere skrev, at Take linen brændte lystigt, tænker jeg da, at det ikke lyder helt, som den den slags fluorocarbon som vi kender! Men linen kan jo sagtens være god alligevel....
Prøver den på tirsdag.

Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:55
Til Carsten.: Ikke så stiv som fx Ace, men stivere end alm nylon. Den skal måske smøres med lidt Viagra!! Embarrassed Undskyld!!
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:59
Hej scott og tnb

scott jeg er forholdsvis enig med dig.
Noget af det vigtigste for mig er strække evnen, som fluorocarbonen har.
Specielt som forfangs matriale til fluefiskeri !

og tnb--

Rigtig den kan sagtens være god, selvom det ikke er rigtig fluorocarbon.
Jeg har selv bestilt 0,14-0,16-0,20  !

For jeg er lige så nysgerige som i andre Wink
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:05
Klaus--    det er ok , ACE den kender jeg godt stivheden på ----men viagra der kan SMØRES på kender jeg ikke  LOL
Til top
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:08
undskyld mig men der er vel ikke en brande konkurence vel ????Wink
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:45
Hvorfor er fluorocarbon ikke egnet til tørfluefiskeri, fordi det synker?
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:50
Citat: carsten o

Men vil tro den er umærket til tørfluefiskeri, hvorimod fluorocarbon som synker ikke er egnet til dette fiskeri !
 
 
Manglede lige quoten, i mit ovenstående indlæg :)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:54
For lige at få et par ting på det rene:

Carbon og kulstof er henholdsvis Engelsk og Dansk for nøjagtigt det samme grundstof. Derfor er en carbonstang også det samme som en kulstang.

Når man laver fluorocarbon sker det ved at man i kulbrinter (f.eks.plastik) erstatter brint med grundstoffet fluor. Fluor er kemisk mere reaktivt end ilt, en fluor-kulstof binding er størkere end en ilt-kulstof binding. Derfor kan fluorocarbon ikke brænde, men kan godt smelte og afgive giftige gasser ved opvarmning. Fluor er tungere end brint, derfor er fluorocarbon tungere end nylon.

Hvis fluorocarbon brænder alligevel, så er det ikke 100% fluorocarbon.

Mvh. Peter
Til top
Thomas Hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flipproletar

Tilmeldt:: 15 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flipproletar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 22:33
Peter for fanden. Lad nu være med at ødelægge en god snak med fakta og reel viden om emnet. Hvis den slags spreder sig, er der slet ikke plads til halvdelen af alle indlæg her på 123nu og andre fora.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 23:35
Citat: Flipproletar

Peter for fanden. Lad nu være med at ødelægge en god snak med fakta og reel viden om emnet. Hvis den slags spreder sig, er der slet ikke plads til halvdelen af alle indlæg her på 123nu og andre fora.


Det må du undskylde. Jeg er både ingeniør og lystfisker, og nogle gange kan jeg ikke rigtigt undertrykke ingeniør-delen af mig selv.

Mvh. Peter
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 23:35
Tak til Peter L: Det med at fluor erstatter brint hjælper lidt til forståelsen. Til Thomas: - sagt i al venlighed - på en måde gør du nøjagtig det samme som det du kritiserer halvdelen af alle indlæg for. For mig at se er det begrænset hvad der er af fakta og reel viden i dit indlæg. Jeg synes der skal være plads til både de uvidende og de kloge og de fjollede og de alvorlige og en masse andet!! For mig er tonen  i indlæggene vigtig. Ironi der ikke er for indforståede kan let opfattes som sarkasme og nedgørelse. Dermed ikke sagt at det har været dit ærinde eller intention, men mange af de dødsyge "skænderier" der kører på de her fora starter på den måde. VH KBJ
Til top
Thomas Hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flipproletar

Tilmeldt:: 15 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flipproletar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 23:39
Klaus, du har helt ret. Jeg står korrigeret! Det var såmænd blot tænkt som et halvhjertet forsøg på at være morsom :-)
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 00:09
Tænkte det sgu nok Thomas. Så osse godt humor-delen Smile Høj respekt for din replikThumbs Up. Når sandheden skal frem har jeg altså osse måttet korrigere mig selv efter at have sluppet noget løs et par gange i mails og sms'er.Embarrassed Nå men tak for "snakken" - det er sgu da helt muntert Beerhvad sådan en linedans kan føre med sig. VH KBJ
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 08:34
Citat: dmj

Citat: carsten o

Men vil tro den er umærket til tørfluefiskeri, hvorimod fluorocarbon som synker ikke er egnet til dette fiskeri !
 
 
Manglede lige quoten, i mit ovenstående indlæg :)

Dennis-- som jeg skriver, det er let  synkene og vil så trække tørfluen ned.
Måske ikke så nemt på en frisk tørflue, men en tørflue som har været i munden på en fisk.
Ved godt at der er forskellige milder til at tørre den igen, men helt som ny syntes jeg nu ikke den helt bliver !
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 09:16
Citat: carsten o


Citat: dmj


Citat: carsten o

Men vil tro den er umærket til tørfluefiskeri, hvorimod fluorocarbon som synker ikke er egnet til dette fiskeri !
 

 
Manglede lige quoten, i mit ovenstående indlæg :)

Dennis-- som jeg skriver, det er let  synkene og vil så trække tørfluen ned.
Måske ikke så nemt på en frisk tørflue, men en tørflue som har været i munden på en fisk.
Ved godt at der er forskellige milder til at tørre den igen, men helt som ny syntes jeg nu ikke den helt bliver !


Hej Carsten

Kender ingen der vil have flydende tippet til tørfluefiskeri, vi affedter og bruger synk på det for at få det under overfladen så det ikke skæmmer når det ligger der på overfladen og ligner et randersreb selv i tynde dimensioner.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 09:50
Hej Lasse--

Jeg bruger stort set ikke andet end almindeligt nylon-forfang i spidsen til tør-fluefiskeri !

Jeg går bare ned i diameter.

Det virker da ganske godt Wink



Har prøvet at affedte, men syntes ikke jeg haft større held med det, end alm. spids.

Og jeg kender så rigtig mange der gør det på denne måde som jeg forskriver !

Vil du så anbefale fluorocarbon til tørfluefiskeri ?


Redigeret af carsten o - 05 Maj 2013 kl. 09:53
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 10:40
Citat: carsten o

Hej Lasse--

Jeg bruger stort set ikke andet end almindeligt nylon-forfang i spidsen til tør-fluefiskeri !

Jeg går bare ned i diameter.

Det virker da ganske godt Wink



Har prøvet at affedte, men syntes ikke jeg haft større held med det, end alm. spids.

Og jeg kender så rigtig mange der gør det på denne måde som jeg forskriver !

Vil du så anbefale fluorocarbon til tørfluefiskeri ?

Ja der er såmænd også nogle tørfluekneppere i vores forening der er gået over til fluocarbon som tippetmateriale... Helligbrøde?

Det er da egentlig ganske oplagt. Fluocarbonspidsen ligger lige under overfladen, hvor brydningsindekset gør den sværere at opdage for fisken. Med så tynde diametre er det jo ikke noget der påvirker fluens evne til at flyde alligevel. Så jeg tror såmænd på at det er win/win.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 11:20
Til tørfluefiskeri med tynde spidser er fluocarbon virkelig godt. De synker så lidt da materiale-massen er lille, at det ikke får fluen til at synke væsentligt.. Bliver forfanget tykkere end 0,25 kan det godt have en lille effekt. Men langt hovedparten af de tørfluefiskere jeg kender benytter fluocarbon og kunne ikke drømme om at benytte andet materiale. 
Der er dog ret stor forskel på kvaliteten på de forskellige fabrikater, især knudestyrken på de små diameter kan være kritisk. Det er også en kendt sag at der kan være snydt med diameteren på materialet, således at en 0,12 faktisk er en 0,16. Og så er der naturligvis også balladen med at det puttes nylon ind i fluocarbon.  Men det er jo simpel svindel, både fra producenten og dem der efterfølgende sælger materialet :-)

Knæk og bræk
Niels Åge Skovbo 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres