Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Østen vind = dårligt fiskeri?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Østen vind = dårligt fiskeri?
    Sendt: 26 Mar 2013 kl. 10:56
Hej med jer.

Vi har jo haft alt andet end vesten vind i lang tid. Mener at have læst mig til at østen vind ikke er godt for fiskeriet, men folk de fanger da noget, så mon ikke den teori kan blive kaldet for "busted"?
Hvad mener i?
Hilsen Kim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 11:13
Tror på at lokale forhold spiller ind, det har ikke noget med vinden at gøre udover at vinter østen vind trækker den kolde luft ned over skandinavien og tempen kan have betydning, ikke mindst fordi at vandet bliver stift.
Men som udgangspunkt er jeg ret ligeglad med om det blæser fra nord,syd,øst, vest

/Allan



Redigeret af allan overgaard - 26 Mar 2013 kl. 11:40
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 12:24
Gad vide om fisk ved om der er østenvind eller ejWink
Fisk i pålandsvind eller sidevind, da uro i vandet giver havbasser gode muligheder for at finde føde...
Dvs. at føde bliver hvivlet op og de derved har nemmere ved at finde føde
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 15:10

Østen vind i vinterhalvåret= kold temp.

Kold temp. = nedsat aktivitet hos fisken, og et ringer stofskift.

 

Jeg trives også bedre i en lunere vind, så hvorfor skulle fisken ikke have det på samme måde, de trives bedst i en temp. i vandet er omkring 6-9 grander. Ved disse temp. Er der også mere føde til fiskene.

 

Det er min generelle oplevelse

 
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 17:08
Tror det afhænger meget af pladserne...

I de Jyske fjorde hvor jeg fisker, betyder østenvinden her i foråret ofte at en masse koldt vand presses ind i fjorden - Det har i hvert fald stor indflydelse på fiskeriet.

Omvendt har jeg pladser hvor eksempelvis nordenvind har en positiv effekt hen på sensommeren, hvor jeg har oplevet vandet helt nede på 8 grader fra den ene dag til den anden - Se det dur Thumbs Up

Men ingen regler uden undtagelserWink
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 21:41
Tjaa - vinden flytter jo vandmasserne, og jo nærmere land jo mere indflydelse har den. Landjorden er jo koldest om vinteren, og hvis det er pålandsvind vil det varmere overfladevand gå ind og vende til udadgående og koldere bundvand. Er vinden fralandsvind, vil det koldere overfladevand blive ført ud, og det varmere bundvand ind. I de varmere perioder af året vender dette så rundt. 
 
Samtidig med vandet er det jo også saltindholdet der flyttes rundt, og fiskene er jo ganske afhængige af osmosen (salt ud og fersk vand ind (i saltvand)), og omvendt i ferskvand. Der er jo forskel på udvekslingen alt efter saltindholdet i vandet samt temperaturen.
 
Så jo - vindretningen har absolut indflydelse på hvor fiskene står, og dermed også på "fiskelykken" Big smile. Og lad os ikke glemme, at der er andre ting der kan have indflydelse på tværs af det vinden udøver. Varme kilder der bliver ændret (som omkring Anholt), hvor makrellerne overvintrer. Iltindholdet der ændres via forskellige faktorer som f.eks. rådnende alger, vindskift, temperaturskift, strømændringer m.m.
 
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 26 Mar 2013 kl. 21:43
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 23:58
Jeg synes også altid at man har sagt at østenvind gav dårligt fiskeri, og lidt om snakken er der altså.
I vinterhalvåret giver østenvind jo kold luft fra Sibirien, og om sommeren får vi omvendt aller helvedes varm luft fra samme kontinent, og begge dele virker som en kæp i hjulet på godt fiskeri...det går simpelthen i stå.
Men på årstider hvor temperaturen er mere "moderat" kan østenvinden rent lokalt sagtens have en positiv indflydelse på fiskeriet, feks ved østvendte fjorde hvor der kommer gang i vandudskiftningen.
Før i tiden da jeg fiskede rigtig meget i Øresund kunne man virkeligt mærke at fiskeriet blev markant bedre efter nogle dage med frisk nordvestenvind, sundet blev simpelthen fyldt op med nye fisk fra Kattegat, hvor i mod længere tid med østenvind gjorde fiskeriet langt mere sparsomt og besværligt, der skulle man virkelig lede efter torskene, og jeg er sikker på at mange af de skippere som har sejlet mange år på turbådene i sundet kan bekræfte dette.
Men ellers...nej, fiskene læser jo ikke vejrudsigten så hvis man vælger sine fiskepladser ud fra hvilken vindretning der lokalt har den bedste indvirkning mht strøm, temperatur, saltholdighed mv, så kan en hvilken som helst vind jo være den bedste kan man næsten sige, men selvfølgelig lige med undtagelse af varme somre og kolde vintre.

/Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 18:23
Hmmm.. - for at få det bedste ud af "konkurrencen" østen/andre vindretninger, bør vi så nok markere stederne for fiskeriet mere nøjagtigt, da der jo også er mange fysiske tilstande der ændrer vindens indvirkning det ene sted frem for et andets!.
 
Der er nævnt stor indvirkning i fjordene - og ingen tvivl om det!. Hvis vindens skiftning til en anden retning også falder sammen med høj/lavvande (vendingstidspunktet, samt oven i købet måske stormflod, vil vandmasserne i fjordene blive langt hurtigere udskiftede (herunder salt/kuldebalancen), og det er noget, der virkelig får fiskene til at flytte "halen" så man ikke ka` se den for bare skæl - hvis de da ellers når det. Nogle af fjordene er jo tidligere blevet næsten elimineret for nogle fiskearter pga. dette. Eks. Præstø fjords geddebestand Unhappy
 
Og lad os så ikke glemme, at vandets ændringer pga. vindretningen også har indvirkning på fiskenes fødedyr!.  Det er jo i første instans disse "kravl" der holder fiskene til, hvis ikke andet afholder dem fra det, så de må søge andre "græs/tanggangeBig smile"
 
Hvis fiskepladsen ligger ved en øst eller vestvendt fjor/kyst/å, bæk udløb, vil vindens retning jo også have forskellig separat indvirkning på forholdene for de forskellige fiskearters mulighed for at tilrette sig dette. Egentlig utrolig at arterne i så mange århundreder har været i stand til (uden brugsanvisning/manualer) at overleve/videreføre slægten - kun ved hjælp af genernes "auto servival know how Big smile"
 
Hvor mange af jer ved forøvrigt, at der er ca. 33 kilo salt i hver kubikmeter saltvand - og ca. 3 kilo salt i hver kubikmeter ferskvand ? - det er dæleme meget salt på verdensplan!!! - nok til mit morgenæg i hvert tilfælle LOL
 
Krum Hals & Høj Haleføring
 - Kim -
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 19:01
laksefiskeriet ud for møn plejer da og blive rigtig godt når der er østenvind
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 19:53
Altså modvind er i min verden ok, medmindre man er fast besluttet på at bruge fluestangen.
Har haft nogle fede ture med en havørred kender, som leverede rigtig fine fisk meget tæt på i modvind - og i dag flere af dem - men Kim Krikau - du ved hvor jeg var. Det er umuligt med fluestangen i den vind, jeg har prøvet selv flere gange.

Noget man skal tænke på 8 meter vind = vinter trykker meget hårdere end 8 meter vind = sommer.
Det ser man gerne i form af meget voldsommere bølger når man sejler ;-)> og jeg er klovn, orker ikke fluefiske når linen bliver båret 180 grader af det jeg havde tænkt he he
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 21:59
I skal have tak for informationen. Det er lidt meget at forholde sig til, men håber jeg bliver klogere på det. :-)

Jesper, ja jeg er stædig med fluestangen. Kan seriøst ikke se det sjove i spinne stænger.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 29 Mar 2013 kl. 00:03
Hilsen Kim.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2013 kl. 23:48
Ha ha Kim, jo fisk dem på ul gear - det er nyt for mig, men det åbner kaste muligheder - så hvis du vil eksperimentere så har jeg et ekstra sæt ul du kan bruge lørdag :-)>>>> he he
Men kender følelsen af det med fluekæppen, men har lært mine hjemmelavede fluer kan fiskes - the spin Way - også :-)))
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 00:09
Citat: jhh

Ha ha Kim, jo fisk dem på ul gear - det er nyt for mig, men det åbner kaste muligheder - så hvis du vil eksperimentere så har jeg et ekstra sæt ul du kan bruge lørdag :-)>>>> he he
Men kender følelsen af det med fluekæppen, men har lært mine hjemmelavede fluer kan fiskes - the spin Way - også :-)))

Nja... Det er ikke med min gode vilje at jeg tager den i hånden hvis det bliver nødvendigt
Hilsen Kim.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 02:22
Siger man ikke

Er vinden i Nord, bliv hjemme hos mor..

Er vinden i Øst bliv hos mor og søg trøst..
 
Jeg fanger lige lidt i alle vindretninger
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2013 kl. 18:05
Henrik ha ha Big smile
 
Den har jeg nu ikke hørt før, men man skal åbenbart blive hjemme, med de nævnte vindretninger.
 
Jeg tror nu nok, at det drejer sig om den medfølgende kulde, og ikke indeholder fiske "spådomme" Big smile
 
Selv fanger jeg mest, når jeg står ved vandet ca. 1 time før højvande - uanset årstid - og fisker videre til ca. 2 timer ved aftagende vande!. Derudover er fuldmåne jo en ekstra bonus, hvis man vil udnytte sine nattefluer i modlyset set nedefra i HØèns perspektiv.
 
Samtidig har jeg gennem tiderne forholdt mig til de enkelte steders hugst tidspunkter de forskellige arter imellem versus høj/lavvande/årstider, og dette har givet mig den viden, der skal til, for (næsten) når som helst, at kunne gå tilbage til et af mine gamle spots og hive middagen i land.
 
Fiskene skifter ikke fouragerings metodic over kort tid!!! - Det er kun de fleste fiskere, der ikke har tålmodighed nok til, at undersøge/vurdere et sted længe nok til, netop at kunne "sætte fælden", når "offeret" er til stede Big smile
 
Husk - at en fiskers manglende tålmodighed, er en større hæmsko end det meste vind og vejr! Ouch
 
Fortsat god påske
 - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres