Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skarven

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skarven
    Sendt: 18 Mar 2013 kl. 18:12
En lille reklame for et nyoprettet google kort over skarvens færden i landet. Læs nyheden her:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=11538&title=Hj%E6lp%20os%20med%20at%20holde%20%F8je%20med%20skarven!

Og hjælp de hårdt pressede danske fiskebestande ved at fortælle, hvad du ser. Viden er vejen frem!
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 20:36
Lad nu den fugl være 
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 20:43
Tak for infoen Johan
 
@Nikolaj,hvem er du der har ret til at sige hvad folk skal gøre ?
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 20:47
Hej Nikolaj,
Hvis du læser indslaget kan du se, at det er et formaliseret samarbejde med to forskere fra henholdsvis DTU og Århus Universitet. Dataerne skal bruges som vigtig information om hvor skarven færdes og ikke mindst hvor den fouragerer.

Der er altså tale om, at observationerne skal hjælpe forskerne når de skal komme med forslag til ændringer i "forvaltningsplanen for skarv", som skal revideres i 2014. 

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 15:19
Citat: Kevin rostrup

Tak for infoen Johan
 
@Nikolaj,hvem er du der har ret til at sige hvad folk skal gøre ?
Har ikke sagt hvad folk skal gøre, jeg har sagt hvad jeg syntes folk skulle gøre, det er det vi kalder ytringsfrihed men du måske også en af dem der vil stikke kurt og lars ned hvis du får chancen. 

Niels , det os fair nok de gør jo deres arbejde, jeg er bare ved at kaste op over lystfiskere der konstant syntes skarven´s bestand skal skæres ned på fordi den spiser de fisk "DE" skal fange, fuglen spiser fiskene ja det gør den sku for at overleve , det sku noget andet med os der kommer med vores stænger og net og skal fange fisk. syntes bare at mange folk ser ned på fuglen men deres glorie er jo nok ikk helt ren alligevel når de selv står ved vandet og skal fange fisk
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 15:55
Hvorfor Skulle jeg stikke dem ned ? du er dog en underlig figur,Du kommer jo ind i en tråd med den eneste bemærkning at vi skal lade fuglen være,Hvis du nu havde trykket på linket kunne det jo være at du ikke havde haft dine forudopfattede meninger
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 16:04
Nicolaj har da ret....

Lad nu den fugl være, den ér her jo og desværre en konkurrent til dem der fisker, men sådan er livet og vilkårene jo.
Det er jo ikke den eneste fugl der æder fisk, og hvad med de andre som små krebsdyr, skal de også ha proppen fordi de æder havørredernes fødeemner.

Stop nu inden den tråd bliver ulækker fordi mig mig mig alene råde og hvad jeg kan høste af naturen !!!
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 16:34
Oplægget er med fuldt overlæg renset for holdninger, netop for at undgå dette. Det er i stedet en opfordring til det, alle burde være enige om, uanset holdning til skarven. Nemlig at vi aldrig kan få for meget viden om den. Den viden kan vi hjælpe forskerne med at indsamle, fordi vi færdes der, hvor skarven kommer. Det er pointen med oplægget.

Jeg vælger at tro, Jesper og Nikolaj har misforstået pointen, og at det er grunden til, at denne tråd er løbet af sporet.

Johan
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 16:43
Hvad vil man vide om den Johan ? Man ved jo alt om den i forvejen.

Men for min skyld kunne man skyde alle dem man ville, det kommer bare ikke til at ske, dels fordi vores lovgivere og forvaltnings apparat ikke magter at gi det fri.
Og så er den sindsyg sky den fugl, så du finder ikke én eneste jæger der gider bruge 10 weekender på at skyde 10 ;-)>

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 16:48
Selvfølgeligt bør skarven også have sin plads i vor natur, spørgsmålet er bare hvor stor denne plads skal være.
Som det er nu! Kan ingen benægte at den toller langt mere end rimeligt på eks. ørredbestandene, i områderne indenfor sine dødszone.
 
"Lad nu den fugl være" - Jeg er overbevist om at forskellen i "tolerence" overfor fuglen, for det meste skal ses på baggrund af, hvor tæt ens foretrukne fiskevande ligger på disse dødszoner og dermed hvor meget ens eget fiskeri bliver påvirket direkte af skarven.
For de enkelte oprigtige "skarv-krammere" der skulle sidde derude og med blødende hjerte, sørger over at fuglen, ikke har bedre kår, bliver kritiseret eller misforstået, de burde som absolut minimum undlade at udtrykke deres "overskuds tankesæt" så det kommer til at fremstå som en belærende og nedladende patroniseren af andre.
Kik på talene over populations størrelser (skarv), kik på tal for ørred tætheden i vandløb i dødszonerne og vær glad for at tændstik gedder ikke er det foretrukne på menuen.
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 17:00
Citat: hp8900

Citat: Kevin rostrup

Tak for infoen Johan
 
@Nikolaj,hvem er du der har ret til at sige hvad folk skal gøre ?
Har ikke sagt hvad folk skal gøre, jeg har sagt hvad jeg syntes folk skulle gøre, det er det vi kalder ytringsfrihed men du måske også en af dem der vil stikke kurt og lars ned hvis du får chancen. 



flot retorik. Der findes mange steder på nettet hvor du kan chatte med ligesindede. Folk der har samme tilgang til samfundsdebatten, og ikke mindst det du så fint kalder for "ytringsfrihed" Clap
http://ekstrabladet.dk/nationen/

Lad nu et fiskeforum handle om fisk... og fiskerelaterede problemstillinger så som Skarven.
Selvfølgelig skal skarven ikke udryddes. Problemstillingen ligger jo i, at fuglen stadig er fredet, og derfor stiger voldsomt i antal, selvom den ikke er en truet art længere. Det går ud over fiskebestandene i åerne om vinteren, hvilket alle lystfiskere burde se som et problem. Der er jo mange foreninger der er på vej til at dreje nøglen om pga stallingens forsvinden. For ikke at snakke om de tusindvis af frivillige arbejdstimer der bliver lagt i fiskepleje, som visse steder er spildt.
Det er selvfølgelig svært at sætte sig ind i, hvis man aldrig selv har deltaget i vandplejearbejde, men den dag hvor det også kan mærkes på det kystnære fiskeri, får piben måske en anden lyd...?

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 17:12
Sikken konklusion Simon, nu er det manglende jagttid der gør den øger i bestand :-) de fugle du føler du kæmper med på visse tider af året, kommer trækkende, de trækker fra lande hvor de er normalt at skyde og æde skidet.
Selvom de smager af helvede til.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 17:20
Hej Jesper,
Undersøgelserne skal jo netop være med til, at forskerne ikke skyder i blinde. De har i høj grad brug for valide observationer. Bla DOF basen hos Dansk Ornitologisk Forening er vigtig, men de observationer der eksempelvis gøres ved vandløb hvor der er rødlistede og truede fiskearter, er betydningsfulde. Netop disse steder kommer vi som Lystfiskere og kan være behjælpelige.

Skarven er under EUs fugledirektiv bilag 2. Det betyder at den kan reguleres på lige vilkår med eksempelvis råger. Men der er ikke officiel jagt på fuglen. Men den er i årevis blevet reguleret. Hvert år bliver ca. 10 % af alle reder olieret, men der bliver også reguleret voksne fugle, når de fisker tæt på fiskeredskaber, dambrug osv. 
Men da der kommer ca. 60000 nye fugle på vingerne hvert år i Dk og da skarven kun har en fjende, havørnen, vil dens population bare stige og stige indtil fødegrundlaget ikke er til stede for flere. Derfor ser vi også nu, at antallet af kolonier er blevet fordoblet, mens antallet af fugle pr. Koloni ofte er svagt faldende.
At fødegrundlaget er lavt i områder tæt på kolonierne har man vidst længe, idet der er fundet anseligt mange døde unger på rederne, som er sultet ihjel.

Et resultat af det faldende fødegrundlag viser sig også nu, idet der de seneste år har været flere og flere fouragerende skarve i søer og vandløb.

Det anslås at det samlede antal skarv i EU er på 1,6 til 2,2 milioner styk.

Med venlig hilsen
Niels Åge skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 19 Mar 2013 kl. 17:40
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 17:23
Citat: jhh

Hvad vil man vide om den Johan ? Man ved jo alt om den i forvejen.


Spørg forskerne, om de vil vide mere om, hvor skarven færdes. Det har vi gjort, og svaret var ja!

Johan
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 18:29
Hehe simon flot flot, nu har jeg sagt min mening om skarven, Den var her sku nok før dig så ja du bruger måske meget tid i vandløb osv. men derfor skal skarven vel ha lov at spise ? Bare fordi du gør et arbejde gør det ikke fuglen mindre sulten , ja det kan da være træls at man har arbejdet for noget en fugl sætter sig til at spise, Men husk nu lige fuglen var der før du begyndte at fiske dens middagsmad op. Nu skal jeg ikke blæse det her emne op til noget som er set alt for tit på det her forum. Så vil vælge at lade dette være mit sidste input i denne tråd. 

Knæk og bræk derude, også til skarven :)
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 18:39
Synes det er fint der kommer fokus på den fugl som så mange elsker at hade. Håber I kan bruge dataene og disse ikke bliver forurenet af alt for mange festlige indslag. Der er nærmest ingen grænser for hvor mange fugle en person kan se på den samme lokation som man selv opholder sig på.
Jeg kommer nok ikke til at bruge jeres kort men ønsker jeg alt godt med projektet.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 19:48
Jeg er helt enig Niels Åge Skovbo , og antallet af fugle taler for sig selv ! konsekvenserne kan blive alvorlige i de danske åer , som eksempel har Skjern åen haft besøg de hårde vintre - 2009-10 og 10-11,mindre laks (Grilse)fra de årgange mangler, og andre fiskearter er meget hårdt ramt. Små flokke af Skarven på 20 - 300 fugle flakser op i systemet og fordeler sig hver dag. Cormoran fugle tager ca 1/2kg fisk om dagen. Pr 500 fugle bliver det hele 250 kg ren fisk om dagen. Det starter sidst i Oktober til godt April, men værst i den kolde periode.I jagtåret 2011-12 blev der skudt 2200 Skarver i DK ! der blev i samme tidsrum skudt 24100 måger, personligt så jeg gerne det var omvendt !

     
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 21:34
Citat: hp8900


men du måske også en af dem der vil stikke kurt og lars ned hvis du får chancen... 
Hvis Kurt og Lars er navnene på 2 stallingspisende skarv i Gudenåen, så er der sikkert mange, som gerne vil stikke et eller andet i dem.

Redigeret af Steen Kehler - 19 Mar 2013 kl. 21:34
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 00:06




Redigeret af nielsesmarch - 20 Mar 2013 kl. 07:12
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 15:54
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-1996-0084&language=DA
 
 
Og her kan man følge hvad der er nedlagt de 3 foregående sæsoner, og lur mig om ikke den 12/13 er faldet yderligere, den bliver jo først offentliggjort i april.
 
 


Redigeret af jhh - 20 Mar 2013 kl. 16:01
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 17:48
Forøvrigt:
Er der nogen der har hørt noget til resultatet af vinteroptællingen af skarv der blev gennemført i januar????
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 23:15
Citat: TBH

Forøvrigt:
Er der nogen der har hørt noget til resultatet af vinteroptællingen af skarv der blev gennemført i januar????


Det tvivler jeg på. 27. januar spurgte jeg Th. Bregnballe, om tællingen var afsluttet. Det var den ikke. Det var i øvrigt ved den lejlighed, idéen til at bruge google maps til lidt mere end eget overblik opstod. Vi havde ikke selv adgang til at skrive noget i DOF-basen, så vi brugte denne måde i stedet.

Johan
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2013 kl. 05:59
Tak Johan Smile
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 15:57
Hvornår bliver skarvkortet opdateret igen?? 
Der har været mange folk ude i naturen hen over sommeren og der MÅ da være talrige observationer der ligger og venter på at blive tastet ind. Der er fisk i åerne, søerne og i de kystnære områder. 
Hvor lang tid regner Bregnballe med at der går før vinteroptællingen er afsluttet?? Det er måske stadig vinter??
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 16:24
Hej Tom
skarvobservationskortet bliver skam opdateret løbende og er blevet det siden starten. Det er dog som om folk lidt har glemt det henover sommeren. https://maps.google.com/maps/myplaces?vpsrc=0&ctz=-120&abauth=51cf1cca2sKYX7A2eftrRmWXRulvs0dw2xQ&vps=1&num=10&mid=1377785873

iøvrigt er der masser af information om skarvproblematikken på facebook siden https://www.facebook.com/groups/skarvidanskevandloeb/ , links til nyheder, fakta og debat i ind og udland. Ganske seriøst og efterhånden (næsten) renset for "så skyd dog" retorikken

Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 16:52
Der er mange der er sur på terrorisfuglen, men følgende er jeg dog ikke tilhænger af:
Forleden overværede jeg en samtale mellem 2 fiskere ved åen, den ene havde skudt et par skarver med natsigtudstyr, da de ikke er så nemme at skræmme om natten, en anden effektiv måde var åbenbart at sætte 50 mtr Line med 25 små døde sild i åen på trekroge. Det betyder så druknedøden for de fugle der æder fiskene.
Så ja, de har åbenbart mange fjender de fugle. 


Redigeret af ajk - 29 Aug 2013 kl. 16:53
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 16:54
Citat: ajk

Der er mange der er sur på terrorisfuglen, men følgende er jeg dog ikke tilhænger af:
Forleden overværede jeg en samtale mellem 2 fiskere ved åen, den ene havde skudt et par skarver med natsigtudstyr, da de ikke er så nemme at skræmme om natten, en anden effektiv måde var åbenbart at sætte 50 mtr Line med 25 små døde sild i åen på trekroge. Det betyder så druknedøden for de fugle der æder fiskene.
Så ja, de har åbenbart mange fjender de fugle. 


Det fandme sørgeligt voksne mennesker ikke er klogere 
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 17:00
Det har du ret i. 
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 17:21
HMM den med linen og de døde sild kunne være en super ide til de forbandede måger der ødelægger hele sommeren hvor jeg bor, og jo jeg var der først!
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2013 kl. 17:33
Citat: folp

HMM den med linen og de døde sild kunne være en super ide til de forbandede måger der ødelægger hele sommeren hvor jeg bor, og jo jeg var der først!

Så er du jo også bare et sygt menneske der ikk hører til i dette samfund Clapjeg håber da det var en joke, kan dog ikk personligt selv se det sjove i det!!!!!
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 13:57
@Mikkel
Fedt at kortet bliver opdateret løbende - der var vist gået noget galt i min cache.... Sidste observation var fra marts måned, sorry!!!! Nå, her er et lille forslag: Prøv at gøre observationerne op månedsvis; fx Marts måned XX observationer, cirka XX antal fugle set i en nem oversigt. Det gør da en masse meget nemmere!

Ang vinteroptællingen må der være nogen der ved noget, men det KAN jo være svært at holde styr på så store tal..........
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
brian p larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pipper98

Tilmeldt:: 15 Sep 2006
Geografisk: nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pipper98 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 17:21
skal vi ikke bare begrave den her og sige: vi er ALLE her for at nyde AF naturen...men i sidste ende er det DEN som bestemmer^^
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 17:39
brian p larsen du har har netop bevist at du absolut INTET ved om dansk naturforvaltning og menneskets altoverskyggende rolle her i..
Vi bor ikke i alaska, her i dk er det os, mennesket der bestemmer og former naturen som vi ønsker.. Gør dig selv den tjeneste at sætte dig ned og læs lidt op på diskussionen! 
Til top
brian p larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pipper98

Tilmeldt:: 15 Sep 2006
Geografisk: nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pipper98 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 20:26
mit svar er min mening kalle..og den skal du da bare holde "snuden" fra...tak....men igen er det da typisk folk som dig der er en bedre viden end godt er...som sagt..lad det nu ligge...men jeg takker dig for dit flabet svar! og giver naturligvis en tilbage^^
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 20:36
Citat:
Her i dk er det os, mennesket der bestemmer og former naturen som vi ønsker

Til det må MIN bemærkning være, ja det er sgu sørgeligt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 20:54
Hej Keld
Dejlig med en kort klar bemærkning.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 09:25
Citat: Keld P.

Citat:
Her i dk er det os, mennesket der bestemmer og former naturen som vi ønsker

Til det må MIN bemærkning være, ja det er sgu sørgeligt.


Kan det være anderledes? Danmark er et kulturlandskab! Jeg deltog for nogle uger siden i en stor undersøgelse af Råsted Lilleå. Åen slynger sig gennem den vidunderligt smukke Vind Hede. På et tidspunkt spurgte en biolog fra Herning Kommune, om vi kunne lide det, vi så. Det kunne vi! "Det ser sådan ud, fordi vi har valgt det". Hvis ikke området blev passet, ville det springe i krat, og med tiden i skov. Er det sådan, vi skal have det? Skal vi helt holde fingrene væk og lade alt udenfor byskiltet passe sig selv? Det tror jeg, de fleste ret hurtigt ville blive kede af. Skal vi indstille bekæmpelse af rotter? Hvad er det DOF siger om regulering af ræve?

Jeg tror, du ved, hvor jeg vil hen. Vi styrer og regulerer hver eneste lille plet i DK. Skjern Enge, hvor du tager så mange fede fuglebilleder, er heller ikke "naturlig natur".

Ofte kan et af de største indgreb i naturen være at udvælge enkelte arter, der skal have særlig beskyttelse. Det er skarven et rigtig godt eksempel på. Modviljen mod at beskytte fiskene mod en så effektiv og talrig fugl har været så stor, at det kommer til at tage mange år at rette op på skaderne. Nogle steder er det for sent.  F.eks. i Råsted Lilleå, hvor stallingen reelt er uddød! DET er sørgeligt!

Johan
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 09:50
Sådan er naturen jo, det er en konkurrent til os i fiskeriet.
Den er dygtig jæger og faktisk en rigtig flot fugl, jeg har personligt forsaget en skarvs endeligt sidste weekendt, den sad druknet i mine fladfiskegarn.

Det havde jeg det sku ikke godt med ! Skal de reguleres så skal de skydes...
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 10:06
Citat: jhh

Sådan er naturen jo, det er en konkurrent til os i fiskeriet.
Den er dygtig jæger og faktisk en rigtig flot fugl

Det største problem er ikke, at den er vores konkurrent, men at den forarmer naturen under vandoverfladen. Især når den begynder at fiske i ferskvand. Diskussionen handler for mig at se om biodiversitet! Jeg vil gerne have en rig og varieret natur med sunde bestande af så mange forskellige arter som muligt.

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 10:23
Johan vi er ikke uenige, og jeg er jo også blevet modereret lidt med hensyn til skarven efterhånden, og det takket være dig og enkelte andre der formår at være saglige i spørgsmålet, tonen er jo ofte skarp og ofte direkte kynisk, hvilket desværre virker stik i mod hensigten.

Jeg ved vi lever i et kulturland, ja faktisk i verdens landbrugsmæssigt mest udnyttede, men heldigvis gives der da lidt natur tilbage fra tid til anden,bemærkningen om at vi er kongerne, der råder og regerer, fik mig selvom den er nok så sørgeligt sand, til at gibbe lidt, det var ikke specifikt skarvrelateret, mere generelt.

Redigeret af Keld P. - 01 Sep 2013 kl. 11:59
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 11:21
Citat: Keld P.

tonen er jo ofte skarp og ofte direkte kynisk, hvilket desværre virker stik i mod hensigten.
Enig! Og de mest unuancerede indlæg kommer desværre fra begge grøfter. Tråden her starter med en opfordring til at observere skarven for at skaffe viden. Det burde alle kunne se fornuften i. Men det første svar er: "lad nu den fugl være". Det er jo ligeså unuanceret som "skyd lortet" retorikken!  Det er ret let at se, hvem der ikke har sat sig ind i tingene. Skal de have lov til at løbe med debatten, eller skal vi insistere på at holde et nogenlunde hæderligt niveau.

Johan


Redigeret af Johan - 01 Sep 2013 kl. 12:57
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 10:17
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 10:23
Billede fra 1. september morgentrækket. Fra vores lille plet kunne vi se over 1.000 skarv indtage Halkær Bredning som er en lille inderfjord med flere åudløb. De sidste par år er antallet af skarv i området bare eksploderet, har ornitologerne mistænkt for at holde det rigtige antal af skarver i Danmark kunstigt nede. Eller også har de bare ikke styr på hvor mange der virkelig er Confused
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 10:29
# Mikkel jeg vil foreslå dig, og for den sags skyld alle andre med interesse i sagen at tilmelde sig her : http://www.dofbasen.dk/ og så indtaste sine obs.
At tro ornitologer skjuler fakta omkring skarvantal er helt ude i skoven, og så syntes jeg faktisk det er lokkeænder du har der på dit billede.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 10:41
Ved godt billedet er i dårlig kvalitet, men prøv at fokusere lidt omkring vandlinjen. Det er sjældent lokkeænder flyver i flokke på hundrede, flere meter over vandoverfladen Wink. Men jeg vil da anbefale dig, at tage ud i den virklige verden og se det med egne øjne.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 10:52
Mikkel til din underretning obses og indtastes der næsten dagligt pænt mange skarv i den del af Limfjorden, så jægertendensen med at smælde på ornitologer er altså ikke brugbar i dette tilfælde, gør du nu dig selv den tjeneste at kikke på fakta inden du hakker.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 11:21
Så brug da alle jeres indberetninger til noget fornuftigt, mens vi hakker på hinanden æder skarven jo lystigt videre Unhappy
Dengang skarven holdt sit indtog i Limfjorden (i øvrigt 15 år før ornitologerne mener den ankom) sagde alle: Bare rolig den spiser kun isinger og ålekvabber. Få år efter var ålekvabberne næsten udryddet. Før kunne der i en kasteruse være 1 fiskekasse ålekvabber (ca. 50 kg) på en nat. Få år senere var de et særsyn. Da jeg var knægt i 1980'erne kunne man jo ikke smide et forfang med sandorm ud, uden at fange en ising, hvilling, småsej eller småtorsk, hvor er de fisk i dag?
Jeg er fuldstændig klar over, at dårlig vandkvalitet, tilbagevende bundvendinger mm. også har indvirkning på bestanden, men det rører ikke ved, at skarvbestanden som den er i dag tolder hårdt på de i forvejen sårbare fiskebestande i de indre farvande.   
For år tilbage var "eksperterne" ude og undersøge skarvlort og konstaterede, at fuglen nu kun spiser tanglopper, rejer og hundestejler i Limfjorden. Konklusionen blev selvfølgelig, at så gør fuglen jo ingen skade, med denn virklige årsag til det fødevalg er at den har udraderet alt andet fiskeliv omkring kolonien. Problemet er så stort, at ungerne i en årrække døde på rederne pga. fødemangel.
Jeg var selv for mange år siden tilhænger af, at man skulle frede og beskytte skarven og syntes dengang at det var en flot og spændende fugl. Men når man i dag næsten kan gå tørskoet over fjorden pga. jagende skarv og ser Limfjorden (engang regnet for et af verdens fiskerigeste farvande) fisketomt så er glæden ved at se en skarv forsvundet for længst Cry
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 11:47
Nu vil jeg ikke tærske langhalm på skarvspørgsmålet generelt, der findes så mange veldokumenterede undersøgelser på dens levevis, fødevalg etc. så det er bare at sætte sig og læse, men med hensyn til Limfjordens tilstand, må man vel kunne konstatere at skarven næppe er den største synder deroppe, enorme tilførsler af næringsstoffer, saltudskylninger, intensivt muslingeskrab, og tilbagevendende iltsvind, kan vel ikke siges at være uvæsentligt i evt. manglende fiskebestande i områderne mellem Agger tange og Hals.

Redigeret af Keld P. - 02 Sep 2013 kl. 11:49
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 12:19
Citat: mikl

De sidste par år er antallet af skarv i området bare eksploderet, har ornitologerne mistænkt for at holde det rigtige antal af skarver i Danmark kunstigt nede. Eller også har de bare ikke styr på hvor mange der virkelig er Confused

Nu har man jo valgt at opgøre bestanden i ynglepar, og det tror jeg altså ikke, der fifles med. Det er i øvrigt ikke DOF, der laver den årlige opgørelse.  Lige nu er der så den årlige invasion af svenske, tyske og polske fugle. Naturstyrelsen anslår, at vi har op til 300.000 skarver i landet i sensommeren, hvor der er flest. Altså lige nu.

Jeg tror, man skal passe på med at drage forhastede konklusioner om bestanden ud fra lokale observationer. Som du selv skriver i et andet indlæg, er der fødeknaphed mange steder. Det får selvfølgelig fuglene til at flytte sig.

Hvis du vil hjælpe med observationer, så er det bedre at sende dem til os på skarvobservationer@gmail.com, fremfor at lægge det ind her.
Det hele bliver samlet på et kort på google maps:
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=218368907222554751553.0004d7757ea2c6f58cbc7&msa=0

Johan
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 12:24
Ja og mig bekendt siger de fleste af de undersøgelser også, at skarven gør næsten rent bord mht. til udsætninger af ørred- og laksesmolt, ål og fladfisk.
Hvorfor bliver man fra DOF side af ved med at forsvare/beskytte en skarvbestand som åbenlyst smadrer alt fiskeliv i deres områder. En skarvbestand der har nået en sådan størrelse, at fiskebestandene slet ikke kan brødføde mængden af fugle. Hvorfor er det ikke ligeså pænt at kigge på 5-10 skarv og et fiskerigt lokalområde i stedet for flere tusinde skarv og et fisketomt lokalområde.
Men du har da helt ret, nu hvor fisken er forsvundet og skarven fortsat er fredet får jeg jo nok masser af fritid til at læse rapporter om skarv. Jeg vil bare hellere fiske i stedet for Confused    
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres