Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirkehjul + evt stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Krogagre

Tilmeldt:: 11 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krogagre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirkehjul + evt stang
    Sendt: 11 Mar 2013 kl. 17:33

Jeg har som flere andre været på en del øresundsture over de sidste par år med billigt udstyr og står nu over for min første tur til det gule rev. Jeg spurgte i Hvidovre Sport der rådede mig til at starte med et godt hjul, og viste mig en bunke forskellige,  men hvad er det efter jeres mening?

Da jeg har flere års fødsels og julegaver til gode er der egentlig ikke nogen budgetbegrænsning, bortset fra min egen nærighed  Wink, så et godt hjul jeg kan bruge 5-10 gange om året i mange år
 
Og hvilken stang vil så passe til hjulet og det gule rev?
 
Råd om line og forfang er ligeledes velkomne
 
mvh/Bo
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 18:15
Jeg er selv hardcore småbådsfisker og jeg kan anbefale følgende hjul i prioriteret rækkefølge - til dit brug bør du ikke købe billigere hjul end omkring 2000 kr.
 
Penn TRQ 200 Star drag (guld model)
Shimano Trinidad 16 (den nye model med dobbelt bagspære)
Daiwa Saltiga 30
Okuma Andros 511
 
Af stænger kan anbefales f.eks.
Edge 3776 20-30 lbs
 
Shimano Braid boat 20-30 lbs kan man ofte være heldig at finde på tilbud til omkring 1000 kr.
 
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ChenilleKBH

Tilmeldt:: 10 Jun 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChenilleKBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 18:59
Havgrej er nok noget af det jeg har mest af og jeg har efterhånden prøvet mange forskellige producenter og modeller af både hjul og stænger.

Til dit formål er der mange ting der kan gøre jobbet men budget og personlig smag er jo naturligvis det der afgør hvad du skal have.

Jeg vil anbefale dig et stærkt multihjul med stjernebremse. Hjul med lever-drag funktion er helt sikkert også en mulughed. Dog er den primære fordel med disse at man hurtigt kan justerer bremsen. Det syntes jeg ikke er nødvendigt til havfiskeri her i Skandinavien men mere aktuelt til fiskeri under mere sydlandske himmelstrøg.

Jeg syntes du burde kigge på et Shimano Torium eller Daiwa Saltist. Jeg har selv et par Torium og de virker upåklageligt til alt det havfiskeri jeg har brugt dem til. De kan fås de fleste steder til 12-1500 kroner. Størrelsen 16 er den jeg syntes er bedst da den nemt rummer 250-300 meter god 0.35 fletline og det samtidigt heller ikke bliver for stort og klodset.

Med hensyn til stænger vil jeg sige at 7-8 fods stænger med 20.30 lbs aktion dækker det meste fiskeri. Steen hhenviser til den meget populære Edge stang som jeg selv har prøvet. Utrolig lækker og let klinge der virker som den skal. Dog er jeg ikke en fan af dens design og har selv slået mig på forskellige stænger fra Penn og Shimano. Der er masser af gode havstænger på markedet, og for en god tusind-krone seddel kommer du efter min mening ganske langt.

Hvis du skal i Hvidovre Sport igen kan du spørge efter Carsten Faber. Han er en utrolig venlig og ikke mindst dygtig havfisker der har virkelig god indsigt i grejet.

Petri Heil
Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KimNielsen4700

Tilmeldt:: 05 Sep 2012
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KimNielsen4700 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 22:48
Et Shimano TLD15 hjul er et godt og billigt hjul. Hvis det kun skal bruges 5 gange om året ville det være et fint valg. Jeg har et selv som reserve-hjul.

Det kan fåes for ca. 800 kr og der er ret mange som er glade for dem.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Krogagre

Tilmeldt:: 11 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krogagre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 10:20
Jeg har haft kig på både Shimano Torium, Okuma Andros 511 og Penn TRQ 100, men hælder pt til Torium'en. Er der nogen der har erfaringer med 2 gears hjulene ex. Penn international 2 gear?http://www.hvidovresport.dk/produkter/Details.asp?ProductID=2083
Det var iøvrigt Carsten Faber jeg talte med, meget behagelig oplevelse, han tilbød at jeg kunne teste udstyret af på en af deres ture, jeg kunne desværre ikke Disapprove
 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 11:09
Der er et hjul på auktion herinde, det er da en mulighed.
Bemærk incl. 400m line
 
Vh.  IJ
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 12:34
jeg ville i dit sted "nøjes" og købe en shimano tld 15 eller tld 20
så har du godt hjul til mange år for en rimelig pris - jeg har intet at udsætte på bremsen og hjulet virker meget solidt - skal tilføjes at jeg ikke fisker så meget med dem - bare nogle få ture årligt - de er købt i 2005 og der har intet været i vejen med dem
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ChenilleKBH

Tilmeldt:: 10 Jun 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChenilleKBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 13:51
Så køb det Torium jeg har det selv og kan kun tale godt om det hjul.

Ja carsten Faber er en flink mand, jeg prøvede hans Daiwa Saltiga sidste tirsdag på en ellers ret så fangstfattig buletur :-)
Petri Heil
Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KimNielsen4700

Tilmeldt:: 05 Sep 2012
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KimNielsen4700 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 16:23
Hej Bo.

Jeg har et Penn International VSX 12 med 2 gear. Jeg har endnu ikke fået brugt det men vil tage det med på det gule rev her i maj. Jeg ville nu ikke vælge det som mit primære hjul, det er et super fint hjul og kvaliteten virker rigtig god, meen - for dælen det er tungt, tror ikke jeg orker en hel dag med det.

Udover det så har jeg et Shimano TLD15 som tidligere nævnt som jeg bruger som reservehjul, det er også et godt hjul.

Som mit primære hjul bruger jeg Daiwa Saltist LD30 med leverdrag bremse samt 2 gear som Penn hjulet. Det er lille og let og super dejligt at stå med.
http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat34-Multi/side1840-Daiwa-Saltist-LD-30-2-gear-NYHED!.html

Penn International VSX12 fyldt op med Matrix Pro 0,36 - Vejer 1085 gram
Daiwa Saltist LD30 fyldt op med Matrix Pro 0,36 - Vejer 487 gram
- Så der er ret stor forskel på hvilket man står med i 10 timer på havet.


Men ellers Shimano TLD15 ville jeg vælge, eller evt. et andros, der er mange som er utrolig glade for dem. Sådan et køber jeg nok inden så længe.
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 17:53
Her mit bud på et godt sæt:
Andros hjulet med en 20 lbs Super Kanzaki stang. 
Så har du et sæt der virker og du bliver ikke bliver træt pga af vægten og det er vild spass at fange fisk på.
Og det fungere fint på det Gule. Hvis jeg pirker traditionel på Revet er det mit fortrukne grej.
Mvh. Jonas
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 18:06
Andros hjulet bruger jeg og det fungere godt husk du skal spinne ind med højre handske. Mere hvis det betyder noget for dig
Til top
peder Zeuthen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pederzeuthen

Tilmeldt:: 18 Jan 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pederzeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 18:27
Dette hjul kunne også være et bud, super fed gearing, fås i både høje og venstre
Og ikke mindst god pris :-)

hilsner fra Peder
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2013 kl. 20:25
hej bo
nu har vi sejlet i egen båd i skaggerak og nordsøen de sidste 4 år.
jeg vil klart anbefale en stang i 30 lbs klassen og ca 7 fod på en kutter skal man være forberedt på og skulle fiske med pirke fra 200 til 500 gram da der som regel bliver fisket på mellem 30 og 90 meter vand...af hjul har jeg prøvet det meste til dit brug ville trinidad eller lidt billigere torium hjul være fint.. men tld 15 er en rigtig god stabil arbejds hest... bruger selv trinidad i str 14, 16 og 20 i multihjul og stella 10000 og 5000 sw i fastspolehjul
mvh
Martin Pedersen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres