Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UL hjul - forslag ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UL hjul - forslag ?
    Sendt: 06 Mar 2013 kl. 04:31
Hej
Er der nogle der har forslag til et godt UL hjul til til en max pris ca 500,- kr. ?
Til en 7- 8 fods spinnestang. Hvor meget line skal en sådan kunne tage -  flet line kan der jo ikke være så meget af som monofil .hvilken line er bedst ?
Hører gerne fra andre der dyrker UL fiskeri - grej- fangster- erfaringer- tips..
Har ikke prøvet det før -
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 09:19
Måske noget i stil med det her? http://www.youfish.dk/abu-garcia-cardinal-301i.html 
Det holder rigeligt line til ul fiskeri. Jeg vil anbefale en god fletline på 0,06-0,10. Jeg er glad for fireline crystal i 0,08 men bruger normalt spiderwire som også vil være et rigtig godt bud.
Hvor skal du fiske og hvad?
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 09:47
Der kan være betydelig mere fletline end monoline da man kører med noget mindre diameter.
Til top
lars hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars m hansen

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars m hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 09:53
ABU Cardinal C100UI
Lækkert UL-hjul købt hos Sportdres, rummer 100m 0,18 - 178g

Kan kun anbefales.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 09:56
Hej, hvad med dette? http://www.angel-domaene.de/Daiwa-Exceler-S-1000--10571.html
Har ikke selv erfaring med det, men det kunne være et godt bud inden for budget
 
Jeg bruger selv et SPRO Red Arc 10100 som er lige på grænsen til at det ikke kan gå under UL-betegnelsen, men nærmere Light-spin klassen. Deruover har jeg også et Abu Sorön stx 10 som jeg endnu ikke har fået afprøvet. Det er væsentligt mindre end mit Spro.
 
Som stang bruger jeg en 7 fods Guideline expedition 4-delt 2-12g som er super fed, men på et tidspunkt skal der investeres i en ægte UL stang. Det bliver nok noget hjemmebyg.
 
MVH Frank
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 17:48
Abu cardinal 52
 
 
 


Redigeret af Kevin rostrup - 06 Mar 2013 kl. 17:48
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 07:11
Hej
Tak for svar. Ja jeg regner med at skulle omkring det inderste af Vejle fjord snart- samt Sønderskov ved Lillebælt. Jeg har fisket en del med nok lidt for store agn - da jeg skiftede til mindre blink  skete der ligesom lidt mere. Jeg bruger Boss blinket en del -
Jeg har et ABU Cardinal 80 som jeg vandt i en konkurence - et lillebitte hjul , alt for lille syntes -  Jeg skal også have en stang . på 7 -8 fod. aner ikkel ige hvad det skal være heller. Måske DAM - eller kinetic.
hilsen
Bruno
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 07:12
Hej
Jeg har haft flere ABU hjul og jeg syntes der er problemer med lineoplægget då dem -  det har der været med alle jeg har haft ..
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 07:14
En af de gode gamle-- men den bliver nok lidt svær at opdrive-  jeg er nu ikke den store ABU tilhænger længere-  standarden er dalet noget syntes jeg..
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 07:16
Hej
ja DAIWA er kram - hjulene kender jeg ikke så meget - men har god erfaring med deres stænger- desværre er der ikke meget DAIWA i grejbutikkerne..
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 17:22
Hej Bruno.

Det er ganske rigtig, at mange, af de især ældre ABU hjul var svære, at få lagt linerne ordentlig på, men det er der råd for, og jeg har da heldigvis fået rigtig mange positive tilbage meldinger, på den her artikel:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_daDK407DK398&q=Tuning+af+lineopl%c3%a6g+-+fastspolehjul+


http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger§ion=2&mode=vis&ID=8549


Nu er det sådan, at der også, i en moderne verden med helt sindssyg dyre fastspole hjul, med kuglelejer an mas, også er den sygdom, at linerne ikke lægges ordentlig, og min erfaring, som instruktør og hjul reperatør er, at der nok kun er 10% at markedets hjul, som ligger linen rigtig, så det er jo noget gøjl, at det ikke virker, og det koster kassen, med alt det snører, der går til fuglereder.

De gamle hjul med fræst messing drev, er nok af de bedre, men der skal altså lægges op i hånden før det virker.

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 07 Mar 2013 kl. 17:30
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2013 kl. 18:24
Lyt til Kevin og Per!
Cardinal 52 m. håndoplagt monofil inderst fungere og du får et næsten uopslideligt hjul!
vh
Henrik
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2013 kl. 23:31
Citat: PK

Hej Bruno.

Det er ganske rigtig, at mange, af de især ældre ABU hjul var svære, at få lagt linerne ordentlig på, men det er der råd for, og jeg har da heldigvis fået rigtig mange positive tilbage meldinger, på den her artikel:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_daDK407DK398&q=Tuning+af+lineopl%c3%a6g+-+fastspolehjul+


http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger§ion=2&mode=vis&ID=8549


Nu er det sådan, at der også, i en moderne verden med helt sindssyg dyre fastspole hjul, med kuglelejer an mas, også er den sygdom, at linerne ikke lægges ordentlig, og min erfaring, som instruktør og hjul reperatør er, at der nok kun er 10% at markedets hjul, som ligger linen rigtig, så det er jo noget gøjl, at det ikke virker, og det koster kassen, med alt det snører, der går til fuglereder.

De gamle hjul med fræst messing drev, er nok af de bedre, men der skal altså lægges op i hånden før det virker.

Mvh
P.K.
Hej
og tak for svarene - ja med de priser der er på fastspole nu om dage - så ,må man da håbe de er noget nær det perfekte. Selv kommer jeg nok aldrig til at betale 2000 for et hjul.. der stopper festen trods alt.. der må være en enorm avance hvis man ved lidt om hvad det koster at få ting produceret ude i østen -
Jeg har brugt Okuma i nolge år nu - og her kan man få rigtig gode hjul til under  4- 600 kr.  og som lægger linen pænt. Men det store navn er jo Shimano. grejbutikkerne tror det er det eneste der duer. Selv syntes jeg de har det problem at de er alt for tunge..men linen lægges perfekt..

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres