Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forklaring på Shimano hjulstr.

 Besvar Besvar
Forfatter
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forklaring på Shimano hjulstr.
    Sendt: 25 Feb 2013 kl. 17:16
Hej alle,
 
Jeg overvejer at anskaffe et Shimano Biomaster FB spinnehjul og kigger lidt på de forskellige størrelser. Shimanos hjulstørrelser plejer at følge modelnummeret, dvs. hjulet bliver større med nummeret (2500, 3000, 4000 osv.)
 
Men for Biomaster FB og RARENIUM CI4 FA findes der en "S" version af 3000, som kan indeholde mindre line end str. 2500 og i Biomaster FB-serien vejer str. 3000 endda mindre end str. 2500.
 
Kan nogen komme med en forklaring på dette og er indmaden i 3000 "S" også mindre i forhold til 2500 (med mindre "holdbarhed" til følge)?
 
 
Hilsen
Nikolaj
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2013 kl. 17:57
S betyder Shallow, dvs. smal. Disse hjul har en bred spolekerne, dvs. at spolen er stor, str. 3000 eller 4000, men der er ikke plads til ret meget line pga. den brede spolekerne. Det er det område som rummer linen som er smalt.
 
Fidusen er, at sådan et hjul kaster langt med en tynd line, samt at den tynde line kan fylde spolen op, uden at der skal kilometervis af line på. Og at linen ikke bliver så snoet som den ville på en mindre spole.
 
Endelig er der så den fidus, at en S spole passer pået ikke-S hjul af samme model og størrelse og omvendt.
 
Mvh. Peter
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2013 kl. 18:17
Okay, mange tak for oplysningen.
 
Men vil det sige, at hvis man fjerner spolen, så er et 2500 og et 3000S præcist det samme hjul? For ellers giver det vel ingen mening at et større hjul, hvor spolen har større spolekerne, vejer 5 gram mindre?
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2013 kl. 18:43
Jeg ved faktisk ikke om 2500 og 3000 har samme hjulhus. Eller om 2000 og 2500 har? Det er muligt. Men 3000 0g 3000S bør have samme maskineri. Jeg har et Stradic 4000 liggende med både normal og S spole. De passer på samme hjulhus.
 
Hvad vægt angår, så stoler jeg aldrig på hvad fabrikken siger. Hjul er som regel lidt tungere end hvad fabrikken opgiver.
 
Mvh. Peter
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2013 kl. 20:52

hvis jeg ikke husker meget galt så er rarenium CI4 2500 og 3000 præcis samme størrelse altså selve hjulet uden spole.

 
Bare til info så hamrer 4000 modellen fint tynde line afsted uden nogen problemer, et absolut top lækkert hjul! og så vejer det ikk en ski :P
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum