Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lak og lim

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lak og lim
    Sendt: 23 Feb 2013 kl. 14:51
Hvilke produkter bruger I til hhv. hjulholder, kork og beviklinger?

Hvad er synes I bedst om? Hvad er lettest at arbejde med? Hvad giver det bedste (flotteste) resultat?

Hvilken farvebeskytter? (går ud fra det er et must)...

Erfaringer med Flexcoat Lite? 

På forhånd tak Wink


Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2013 kl. 15:25
Hej Christian
 
Hjulholder: 15 min. epoxy. Rart med lidt ekstra tid i forhold til 5 min.  http://www.guidesnblanks.com/product/546/category/319
Hvis jeg skal lave noget til rigtigt tungt grej, så vil jeg bruge langtsom tørende epoxy og evt. varmetørring
 
Kork: PU-lim (skumlim) stærk og mere fleksibel i forhold til epoxy. PU-lim bør kun bruges med en kork-presser, da limen bobler op og udvider under tørringen.
 
ikke nødvendig med farvebeskytter, hvis man tager højde for at tråden bliver lidt mørkere efter lakeringen. Jeg mener at epoxy lakken vil binde bedre til tråden uden farvebeskytter.
 
Ja, flexcoat lite er fin og nemt at arbejde med. Synes bare at den blivere mere gult med alderen i forhold til ovenstående. Begge giver flotte resultater. Det skal lige siges at flexcoat lite brugte jeg for ca. 10 år siden. Ved ikke, om de er forbedret siden da. Du kan evt. lige teste det med en UV-lygte, hvis det betyder noget for dig.
 
Generelt bruger jeg en "tyk" lak, hvis beviklingerne skal have et lag og "tynd" hvis beviklingerne skal have to lag. Det sidste virker bedst for mig.
 
Chan
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2013 kl. 16:42
Citat: DinoSS

Hvilke produkter bruger I til hhv. hjulholder, kork og beviklinger?

Hvad er synes I bedst om? Hvad er lettest at arbejde med? Hvad giver det bedste (flotteste) resultat?

Hvilken farvebeskytter? (går ud fra det er et must)...

Erfaringer med Flexcoat Lite? 

På forhånd tak Wink



Hej Christian,

Jeg er enig med Chan langt hen af vejen.

Flexi Coat har en version af både Lite og High med UV beskyttelse som hedder Ultra V. Ellers har flere i dag UV beskyttelse bl.a. ProKöte, 

Flexi Coat er godt, hvilken de fleste produkter er, men i dag er jeg selv gået lidt væk fra Flexi Coat da det for hurtig begynder at blive tykkere. Sansynligvis ingen problem med et par beviklinger men når mange beviklinger skal have, så bliver spildet i den sidste ende for stort.

Noget godt finder du f.eks. her:
http://www.diamond-ii.com/index.html
Deres tråd og epoxy lak er i særklasse.

Du kan godt anvende epoxy til at lime korken mennår den bliver tør, er den hårde end korken, så du kan få nogle grimme "buler" når du sliber. Brug hellere trælim som Chan forslår PU eller alm. (vandfast!).

"Lyn Epoxy" er udmærket til at klistre to stykker pap sammen, men til fiskestænger vil jeg aldrig anvende det. 15 min Epoxy kan anvendes til mindre krævende opgaver, men hellere brug den almindelige version til noget som skal holde til krævende opgaver.

Farve beskytter holder samtidig på beviklingerne så de ikke går op eller bliver løse (problemet forsvinder med erfaringen). De tråde som ikke er behandlet på forhånd vil blive mørke uden farve beskytter mens de som er behandlet nogenlunde beholder deres farve.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2013 kl. 15:04
Tak for svarene Thumbs Up

Er det rigtigt forstået at man i princippet bare kan gå ind i et byggemarked og hente en ganske alm. epoxy lim til at montere hjulholderen?


Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2013 kl. 15:25
Citat: DinoSS

Tak for svarene Thumbs Up

Er det rigtigt forstået at man i princippet bare kan gå ind i et byggemarked og hente en ganske alm. epoxy lim til at montere hjulholderen?



Ja det kan du godt.

En ulempe ved den type epoxy er at den "løber" indtil den begynder at størkne.
De epoxy som findes til stangbygning du kan få i en bøtte er mere fast i konsistensen og løber ikke. Det bliver hvor du placerer epoxyen.

Byggemarkeder er nok verdens dyreste sted at købe epoxy, så hvis du alligevel leder Nettet igennem efter andre dele, så find noget der du kan bruge. 


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2013 kl. 20:50
Ang. tørring:

Sker der noget ved ( skades klingen) at rotoren bruger opsatsen som hvil - V'et med filt på den simple model Wink

Eller skal der et hvil til med hjul og lejer?


Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2013 kl. 09:03
Citat: DinoSS

Ang. tørring:

Sker der noget ved ( skades klingen) at rotoren bruger opsatsen som hvil - V'et med filt på den simple model Wink

Eller skal der et hvil til med hjul og lejer?



Det sker der ikke noget ved, forudsat at filten er fin og ikke grov.
Klingen skades ikke af det og er evt. stanglak tør, sker der heller ikke noget.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 16:25
Super!! Tak for hjælpenThumbs Up
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres