Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

vinterfiskeri i Tyrkiet, Bars

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: vinterfiskeri i Tyrkiet, Bars
    Sendt: 16 Feb 2013 kl. 16:46
jeg har lige været et smut ved Tyrkiets sydkyst(middelhavet). nærmere bestemt nær Dalaman, som ligger nærmet lige overfor Rhodos.
jeg tog turen for at se om jeg kunne fange nogen "Levrek" som er det tyrkiske navn for Bars, seabass.
Levrek er en ret populær kystnær, brændingsfisk. og der foregår fiskeri efter den nærmest hele året. de tyrkiske fiskere er vældigt hyggelige og meget sociale, så de står som regel mellem 0 og 50 meter fra hvor de har parkeret bilen.
 
et var ikke vildt med fangsterne, faktisk så jeg ingen tyrkere fange noget, jeg fik selv en lille bars og tabte lige bagefter en noget større. Fiskeriet er temmligt barskt. det foregår på de mennesketomme strande, direkte i surfen -  og waders anbefales, jeg havde selv skridtstøvler, og det gav våde n.....r - hver dag. det var ikke det store problem, vandet er ikke så koldt, og uldundertøjet hjælper også.
 
herligt var det at føle sig temmelig alene langs kysterne, det er absolut ikke tilrådeligt at tage derned i turistsæsonen, som Hakan sagde "så kan man ikke se havet for både".
 
en del barracudaer i beskeden størrelse blev det til, de smager udmærket, men det var ikke meningen med turen.
 
jeg havde en 9,6 hardy marksman med Daiwa certate custom 2500, og en 11 fods shimano beastmaster (20- 50 gr) med et penn 4000, det var passende grej.
 
det er bestemt ikke flueegnet vand der på strandene -  så vidt jeg kan bedømme.
 
fiskene tog: goby 20 gr, og sølvpilen i grønlig. meget andet blev også prøvet.
 
levrek fanges i ret store størrelser, op til 7 kg, den gror nemlig ret hurtigt her i det varme vand. det blev sagt at de fleste fanges om natten (der fangede jeg faktisk de fleste barracudaer) men mine bars huggede midt på dagen.
 
det er herligt og ret billigt at bumse rundt i Tyrkiet uden for sæsonen, jeg er blevet godt modtaget,og der er en del der taler en lille engelsk. men man skal selvfølgelig være klar over at sådan en tur er helt uden fangsgarantier.
 
jeg tager afsted igen, en anden gang
 
med venlig hilsen Hans Chr. Graversgaard
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum