Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skjern å priser 2013

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skjern å priser 2013
    Sendt: 03 Feb 2013 kl. 21:31
SORRY.
men nu må jeg springe på tastaturet og komme med min mening !!!

jeg er noget forbavset over at man i så veletableret foreninger som dem der har lejet fiskeretten i skjern å, overhovedet ikke har husket hvad som hændte i 1993 og 1994 i gudenåen, da de udsatte laks kom retur i stort tal dengang !!

Her endte fiskeriet, omgangstonen mellem fiskere og fiskerretigheder og priser på disse, i alvorlige konsekvenser for alle !!!

" 400.- kroner for et dagkort i den første månede, ved skjern å gældende for sæsongen 2013"

men årskort selvfølgeligt til samme pris som sidste år !!

citat "det kan ikke være meningen at vi som fisker årskort ikke kan få lov at fiske efter en laks i længere tid, fordi alle de dagkort fiskere fanger dem alle" !!

det var bla. udtagelser som denne der mødte mig sidste år, hvor ja sæsongen for laks over 75cm sluttede efter vist nok 7 dage.
vi var alligevel en gruppe, som hvert eneste år de sidste mange år, har mødtes ved skjern å, for at starte vores laksesæson.
alligevel kom og fiskede vores weekend 14 dage efter at kvoten var nået, for hyggen med venner omkring det som det hele handler om, nemlig at nyde et stykke dansk natur som er blevet plejet tilbage til det som det var engang.
inden nogen fik den ide, at alt skulle være snorlige.
udover at vi kunne støtte lokalsamfundet, med overnatning og indkøb.
vi er flere der kommer endog lang vej for dette.

kære årskort fiskere/ foreningere ved skjern å.
jeg må altså desværre sige, det her ligner et udtryk for at i ikke har tænkt tankerne helt igennem, og i min verden virker disse tiltag, kun som et spørgsmål om, at mange af jer åbenbart kun kan holde ud at fiske i denne skønne å, hvis i altså må gokke en fisk hvis den skulle ryge på jeres krog.
ja jeg ved det godt, det er meget provokerende af mig at skrive dette.

men havde i tænk lidt udover jer selv, så havde i også vedtaget, at lavet et sæsonkort der matchede prisen på dagkort i den første periode.
eks. et sæsonstart kort..

jeg må indrømme jeg frygter lidt fremtiden for fiskeriet i denne skønne å, og for os alle som nyder at besøge denne og de mennesker som har en indtægt på os som kommer der.

i må virkeligt undskylde, men jeg kan altså ikke se rimeligheden i disse tiltag, da de tilsyneladende kun tilgode ser årkort fiskerne.
kære bestyrelses medlemmer og medlemmer af foreningerne i og ved skjern å.
dette her virker som et tiltag for at "skræmme" så mange dagkort fiskere væk som muligt.

jeg vil stille jer følgende spørgsmål !
Hvor mange årkort tror i kommer til at sælge i år ??
og med den helt sikkert stor vækst i kommer til at se i dette salg.
hvor ofte tror i så at åen ikke er mindre belastet, af fiskere, som jo klart vil købe et årkort, og med det til følge, de selvfølgeligt vil bruge MEGET mere tid ved åen ??
og hvor stort var jeres indtægt ved dagkort i 2012 ?
og hvor meget har i beregnet at miste i indtægt på forskellen mellem dagkort 2012 og sæsonkort 2013 ??

jeg håber bestemt i har overvejet jeres tiltag meget grundigt.......


ja jeg fik luft og tak til dig som nåede helt her ned i bunden af mit skriveri.

tro det eller lad være, men jeg tænker faktisk på os alle som nyder skjern å.

flex fra en af de nye sæsonkort fiskere ved skjern å......






Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 21:41
Det der kunne være interessant  at vide også, er hvor er loftet for Årskort i for eks Borris foreningen?

Kan man optage 1000 nye medlemmer eller?

Selvfølgelig er der ingen tvivl om at lokale med disse priser vil nyde godt at de penge samfundet har betalt til opretning af Laksefiskeriet i Skjern å, men mange lokale har jo også brugt en masse fritid i flere år for at nå hertil.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 22:17
Hej Lars

Ja jeg kan kun være enig med dig.
Jeg satte en debat igang d.19dec her i forum.
Der var rigtig mange meninger om denne pris på 400kr for dagkort Shocked

Prøv at se her : http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=45307&title=400kr-for-dagkort-til-skjern-2013

Dagkort køber man da ikke mere Confused er jeg ret sikker på
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 22:43
Jeg vil sige, jeg ikke kender grundlaget for prisstigningen eller at jeg har det fjerneste med Skjern å at gøre.

At prisen stiger så voldsomt på et dagkort kan jo skyldes mange ting.
Et ønske om at strække kvoten ved færre fisker de første dage eller at skumme fløden på den enorme ekstra indtægt dette ville give.

Det kunne også være at lodsejerne ved åen, som ikke har betalt en skid for lakse eventyret ved Skjern å, gør som bønder gør flest.. Hæver prisen for lejen af fiskevandet og dermed bliver foreningerne nødt til at finde denne ekstra sum penge et eller andet sted uden de ender med et medlemsskab til mange tusinde kroner som kun vil give medlemsflugt.

Jeg ser det mere som foreningerne er fanget som en lus mellem to negle og ander ikke helt hvad som skal gøres. På den ene side står de vel med en skyhøj leje på fiskevandet og lokale medlemmere der ser sig snydt for en laks eller to når alle "turisterne" har taget det hele den første uge og på den anden side en masse dagkorts fiskere som bidrager rigtig godt i klubkassen og samtidig er et yderst velkommen gode for lokal området i form af overnatning m.v.

I hvert fald bliver det spændende at se udviklingen for fiskeriet og hvordan dette skal tackles.

Laks kan man fange og hjemtage mange andre steder hvor der stadig er kvote, ellers altid i Gudenåen hvor der ingen kvote er, men at fiske laks i Skjern å har jo rigtig meget historie omkring det gamle laksefiskeri, så der er stadig traditioner for påskens laksefiskeri og at den skal forgå i Skjern å.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 23:07
det er der nok for en grund, sæsonen for +75 skal forlænges for alle. KAN DET DA VÆRE SÅ SVÆRT AT FORSTÅ
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 23:55
Citat: fabioo

det er der nok for en grund, sæsonen for +75 skal forlænges for alle. KAN DET DA VÆRE SÅ SVÆRT AT FORSTÅ
 
Hvis prisstigningen skal få nogen til at blive helt væk fra åen, kan man vel næppe hævde, at "sæsonen for + 75" (som du kalder det) skal forlænges for DEM. Den bliver  faktisk skåret ned til nul.
 
Men du mener vel "alle" som kan eller vil betale 400 for et dagkort eller som køber et årskort/medlemsskab...
 
 


Redigeret af Henrik L. - 04 Feb 2013 kl. 00:06


Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 00:04
Citat: finnjensen

Jeg vil sige, jeg ikke kender grundlaget for prisstigningen eller at jeg har det fjerneste med Skjern å at gøre.

At prisen stiger så voldsomt på et dagkort kan jo skyldes mange ting.
Et ønske om at strække kvoten ved færre fisker de første dage eller at skumme fløden på den enorme ekstra indtægt dette ville give.

Det kunne også være at lodsejerne ved åen, som ikke har betalt en skid for lakse eventyret ved Skjern å, gør som bønder gør flest.. Hæver prisen for lejen af fiskevandet og dermed bliver foreningerne nødt til at finde denne ekstra sum penge et eller andet sted uden de ender med et medlemsskab til mange tusinde kroner som kun vil give medlemsflugt.

Jeg ser det mere som foreningerne er fanget som en lus mellem to negle og ander ikke helt hvad som skal gøres. På den ene side står de vel med en skyhøj leje på fiskevandet og lokale medlemmere der ser sig snydt for en laks eller to når alle "turisterne" har taget det hele den første uge og på den anden side en masse dagkorts fiskere som bidrager rigtig godt i klubkassen og samtidig er et yderst velkommen gode for lokal området i form af overnatning m.v.

I hvert fald bliver det spændende at se udviklingen for fiskeriet og hvordan dette skal tackles.

Laks kan man fange og hjemtage mange andre steder hvor der stadig er kvote, ellers altid i Gudenåen hvor der ingen kvote er, men at fiske laks i Skjern å har jo rigtig meget historie omkring det gamle laksefiskeri, så der er stadig traditioner for påskens laksefiskeri og at den skal forgå i Skjern å.
 
Staten ejer vist en stor del af det vand som en af foreningerne ved Skjern Å lejer og staten har mig bekendt ikke pludseligt hævet lejen i år. Så det er uforståeligt, at man hæver prisen for et dagkort så voldsomt igen på det vand vi alle er medejere af. Prisen må være firedoblet på få år og for nogle år siden (var det i 2005?) var der faktisk frit fiskeri på premieredagen.
 
Staten (Naturstyrelsen) bliver nødt til at kigge på de lejekontrakter man har ved Skjern Å og overveje, hvordan man fremover vil lade fiskevandet administrere.
 
 


Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 09:42

prisen på dagkort er en ting, og ja den er blevet meget høj, men man skal også hsuke at nogle foreninger har lukket for dagkort fiskeri den første mdr. af sæsonen, så det kun er medlemmer der kan fiske, på den måde håber de at få flere medlemmer og en større indtjening.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 10:43
Først og fremmest, så kender jeg ikke måden, hvorpå indtægterne fra dagskortsalg fordeles ved Skjern Å - men jeg synes det lugter lidt af pengeSmile

Sidste år, var det vel nærmest en katastrofe,da kvoten for store laks var brugt efter en uge, og de turister (og Sjællændere) der havde booket overnatning - blev hjemme.
De/vi lagde ihvertfald INGEN penge i lokalområdet, og mon ikke dagskortsalget styrtdykkede fra den dag kvoten var væk (jeg ved det ikke, men kan formode det).

Man kan sige, at den kraftigt forøgede pris for dagskort, vil øge indtægten på dagskort i topsæssonen, og dermed kompensere for det manglende salg efterfølgende.
Dette tilgodeser dog ikke lokalsamfundet, udlejere og butikker i området.

Mit gæt er, at der vil komme præcis lige så mange til premierecirkus - eller måske endda flere, set i lyset af sidste sæsons forløb... 
Fiskepresset er enormt, og der kommer penge i kassen for dagskortsalget.

Om det giver mening for lokalsamfundet, og for laksen, dét ved jeg ikke.

Personligt så jeg hellere en fordeling af "den store kvote" over nogle måneder , så der var en længere sæson for os fiskere, de tidlige laks blev skånet, og lokalsamfundet en længere periode hvor vi kunne smide nogle mønter i Brugsen og på Kroen.

Mit valg bliver at tage til Sverige istedet.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 11:02
Hæver man prisen i et åsystem, er risikoen for at andre følger overhængende - jeg kan ikke forestille mig, at andre vestvendte åer gider "overrendes" af dagkortfiskere fra nær og fjern og hæver man prisen, så klinger i det i pungen - kortene skal nok ryge i de første par uger. Samtidigt får man "luget" lidt ud i antallet lystfiskere.
 
Udviklingen i dansk laksefiskeri er ikke til at spå om, men efter min mening burde man
- Indføre tvungen Catch and Release.
- Inddele åerne i fluestræk og spinnestræk
- forbyde ormefiskeri
 
og så i dækning...
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 11:08
Er vi ikke ved at være derhenne, hvor det ville være skønnere med total C & R i de vestvendte åer?

Vi ville få et mere afslappet fiskeri i stedet for det noget feberagtige forårsfiskeri.

Derudover ville en større andel af de stadig sparsomme vildlaks nå deres bestemmelsessted.

Mange steder i verden praktiseres denne form for fremsyn allerede.

Mvh Mads
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 11:52
1laks pr. Fisker om året. Så er panikken væk og alle er lykkelige.

Jesper Rasmussen
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 12:16
jeg er helt enig med Jesper langt hen af vejen... at var man medlem af en forening med fiskeret i skjernå, så var man sikret en laks, uanset størrelse, også kunne der laves kvoter til dem der ønskede at fiske på dagkort, da der jo altid vil være noget mere lotteri ved at fiske på dagkort.
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 14:00
Hvor stor en laksekvote ville det kræve??
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 14:02
Hej
 
Det er utroligt som disse "kvote diskussioner" kommer op, den ene gang efter den anden.
Det er ellers ikke så vanskeligt:
 
                               Den vestjyske Laks er FREDET !!!
 
...At vi har fået en kvote på et antal store og små Laks, kan I der elsker at dræbe Laks så nyde, men gentagne gange, at diskutere større kvoter, en Laks pr. fisker, medlem eller ej o.s.v. er helt værdiløst.
 
Det eneste der vill være relevant, at diskutere er om vi skulle støtte endnu mere op om fredningen og frivilligt indføre CR i de berørte åer og derigennem styrke den natur og den Laksebestand som vi elsker.
 
Søren
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 15:26
Enig!
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 15:38
Søren Nielsen :

Laksen er jo kun fredet, så længe der er behov - og såfremt relevante undersøgelser viser at dette ikke nødvendigt, kan fiskeriet vel så gives frit ?

Eller som minimum løsnes lidt op ??

Såfremt de mange investerede millioner (skattepenge), og vandplejen har den ønskede effekt, kan det vel blive den naturlige konsekvens ??

Altså ligesom med skarven,, når der er nok/for mange, så SKAL fredningerne revurderes.

Det har dog ikke det store at gøre med priserne for et dagskort - for man kan vel ikke prissætte retten til at aflive et fredet væsen ?

Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 15:39
Jeg har svært ved at forestille mig nogle måder hvorpå man kan regulere antallet af hjemtagne fisk uden at det medfører ulemper for fiskerne. Hvis kvoten skal øges må svaret jo være at øge bestanden men den slags tager jo tid og kræfter.
400 kr er også for mig langt over det spiselige og rammer da klart folk der som jeg ikke nødvendigvis behøver at hjemtage en storlaks for at få valuta for pengene- heldigvis er der jo alternativer også ved Skjern å - dem agter jeg at benytte. Om det virkelige incitament for prisen er penge eller et fromt ønske om fordeling af høsten er da et gæt værd :-)
Til top
Ole Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
uldsok

Tilmeldt:: 27 Feb 2003
Geografisk: Djursland kyst og Gudenåen
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér uldsok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:01
Til top
Svend Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svend-Valby Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend-Valby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:14
Måske skulle man forbyde kroge med modhager og indføre to forskellige kort:
(1) Catch & Release (overkommelig pris)
(2) Kill card
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:18
Laksen er jo "fredet", så hvorfor ikke tage ordet bogstaveligt, og forbyde hjemtagning af laks. Det skal jo alligevel praktiseres efter den nuværende kvote er opfisket.
Glæden ved at fange fisken er garanteret lige så stor, om man må tage den med hjem eller ej.
Jeg har også svært ved at se, at man som nogle skriver, bør tilgodese lokalbefolkningen i form af indtægter fra fiskeriturismen, der hvor jeg bor har vi ikke nævneværdige indtægter fra den kant, og vi klarer os da nogenlunde uden.
Håber denne model vil bidrage til at priserne på dagkort osv. ikke vil tage en himmelflugt, og få fiskeriet ned på et fornuftigt plan.
Den dag laksen forhåbentlig ikke længere behøver at være fredet, ser jeg frem til, men indtil da, tilbage i åen med denWink
Vh.  IJ
 
 
 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:19
Citat: Svend-Valby

Måske skulle man forbyde kroge med modhager og indføre to forskellige kort:
(1) Catch & Release (overkommelig pris)
(2) Kill card


Hvad mener du ? kroge med modhager er da IKKE lovligt i skjernå !


Redigeret af carsten o - 04 Feb 2013 kl. 16:20
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:19
Hej forum
 
Der er kun een løsning : 100% C&R i alle åer
 
@Jesper
 
1 laks pr. mand duer (heller) ikke, hvis der er 175 mand, som fanger een laks hver
på de 2 første dage
 
M.v.h.
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:32
Lav een kvote uanset størrelse, forbyd C&R og når man har fanget een laks må man ikke fiske mere og når kvoten er opbrugt lukker åen for ydeligere fiskeri for alle!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:49

kære Klaus!

Den holder da ingen steder...så fanger du en fisk og så venter du til næste sæson...den kan ikke have mange fans! 
Til top
Emil Olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silkeborgpikefishing

Tilmeldt:: 01 Dec 2012
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silkeborgpikefishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:51
De ville så sige klaus at ham der lever og ånder for fiskeriet i åen fanger en laks den første dag og så er det ovre? jeg tror ikke den ville blive populær blandt medlemsfiskerne!
Unitede brotherhoods of Fly Fishing!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:54
Den evige debat der aldrig nogensinde kan nå et resultat, der tilfredsstiller alles ønsker, fordi der er alt for mange etisk/moralske, økonomiske, beskyttende, grådige m.m. holdninger omkring de kære laks.
 
Folk er blandt andet uenige om:   
 
Tildelte større kvoter - kan kun gøres efter særlige behov på laksens vilkår (foreløbig)
Mindre tildelte kvoter - do.-
Forskydning af tildelte kvoter over tid - ja men giver færre fisk på andre tidspunkter
Forfordeling af lokalpatriotiske laksemedhjælpere ved større tildelinger, færre "udgifter"
Fortalere for Catch & Release - vil afvises af mange
Regulering via økonomisk justering - kan godt både gi` fordeling af høst samt "gryn i a bovs" (priserne på dagkort/sæsonkort/årskort)
Fortalere for div. fiskemetoder
Fortalere for afskaffelse af div. fiskemetoder
Lokalsamfundets behov/indflydelse/arbejde via overnatning, bespisning, PR m.m.
Hensynstagen til miljø - nedslidning, opbygning etc.
 
Alt dette under absolut hensynstagen/prioritering af laksens ve og vel, da et totalkolaps af laksene ellers vil fjerne alle de nævnte debatemner
 
Jeg mangler sikkert en del ting, og har sikkert taget fejl nogle steder, men det hører jo også med som en del af helheden Big smile
 
Krum Hals & Høj Haleføring
/Kim
 
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:56
@ Ivan, Søren og Mads

Sakset fra natur- og Miljøklagenævnets afgørelse vedr. langsand laks:

" Det fremgår af Natura 2000-planerne for habitatområderne H61 og H62, at laksens bevaringsstatus i habitatområderne er gunstig, og det angives i Natura 2000-planen for habitatområde H61, at målet i Skov- og Naturstyrelsens nationale handlingsplan for laks på 1.000 gydende vildlaks pr. år er nået.

Det fremgår også, at Skjern Å-laksen på sin vandring til gydebankerne i Skjern Å kommer igennem Ringkøbing Fjord.

Af Natura 2000-planen for habitatområde H62 fremgår endvidere, at Skjern Å-laksen, der er den sidste rest af den oprindelige population, yngler i hele hovedløbet, og at den konkrete målsætning for laks er, at passageforhold på migrationsruten til ynglepladserne for laks skal sikres, og at tilstandenog det samlede areal af levestederne for ynglende laks stabiliseres, således at der er grundlag for en tilstrækkelig opgang af gydefisk (min. 1.000 vildfisk pr. år), uafhængig af udsætning af lakseyngel."

Så kan man vel godt tillade sig skrue ned for det hysteriske niveau som i ovenstående
 
" Den vestjyske laks er FREDET"
Laksen i Skjern er ikke truet mere, den har gunstig bevaringsstatus....
 
 
mvh Jakob

 



Redigeret af Jakob Larsen - 04 Feb 2013 kl. 17:06
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 16:58
Det canadiske tag system må være løsningen , så besemmer man selv hvornår man vil hjemtage sin fisk , forår , sommer eller efterår
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 17:01
Husk på at Laksen er fredet og vi er blevet tildelt en kvote på X antal fisk som må hjemtages. Det bør vi være glade for da alternativet kunne være at det slet ikke var tilladt at fiske (laks) i åen. Alle andre fiskere end laksefiskere har jo bare at rette ind efter de regler der gælder for laksefiskere, så hvis der ikke måtte fiskes laks, så kunne åen ligeså godt lukkes for fiskeri.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 17:19
Helt ærlig så forstår jeg ikke al den her larm, om det dejlige fiskevand ved Skjern Å, i mit univers skulle man indføre catch and release. Ligesom ved mange af de skotske floder. De giver en stor bestand inden for 4-5 år, og så var man over det problem om hvor mange laks man måtte hjembringe. 
Ved nok godt at jeg ikke bliver populær med det næste, men jeg mener faktisk at jeg er ved og være død træt af og høre på alt det brok om kvote og hjemtagelse af laks i skjern Å.
I 2012 gik snakken næsten kun på dette, hvad med og fokusere på at vi har et super vand her i skjern Å, og det kan styrkes hvis vi passer godt på . Plus give en masse arbejdes pladser, hvis man forvalter det på en skån som måde over for laksen. Der er alt for mange madfisker der brokker sig, over kvoten. Men for mit vedkommende så jeg helst de blev væk for de har ikke en interesse i området og åen. Når de har dræbt deres laks er de videre til næste år , for så der at gøre præcis det samme.Hvor kan man tag hen og fiske på så godt vand til 400 kr pr.dag som i skjern Å. Det er da mega billigt stadigvæk, plus hvad tager en p & T sø for en dags fiskeri ??. Næppe under 400 kr.


Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 17:56
Jeg har tidligere bragt denne her ide på bane, det er en tanke som jeg har puslet lidt med. Jeg forestiller mig at den kan overflødiggøre alt for store prisstigninger og forhåbentlig samtidig udjævne fisketrykket lidt.
Ville det ikke være en ide at åbne åen for laksefiskeri INDEN man åbnede kvoten ? Feks sæsonstart i åerne 1. april, men der måtte ikke hjemtages laks før feks 16. maj. Det tror jeg ville tjene alle godt. En del af de største og første laks ville blive sparet, da laksene ville have både fordelt sig bedre på fiskevandet og vænnet sig til åen inden de måtte hjemtages, og dermed ville de blive lidt sværere at fange til den tid. Det kunne evt kombineres med en delt kvote for laks +75 cm, feks 140 laks indtil 1/7 og yderligere 40 laks efter 1/7, så ville der stadig være en lille mulighed for store laks til dem der først kunne fiske i åen i sommerferien eller senere.
Jeg vil også tro at det ville fordele fisketrykket noget, da dem der gerne vil hjemtage en laks nok til en vis grad vil fiske mindre de første halvanden måned, mens dem der fisker 100 % C/R, de vil fiske mindre efter kvoterne bliver åbnet.
Der er sikker problemer som jeg ikke har set, men hvad siger I ?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 18:47
Tja, lad os nu vente og se, om den kraftige forhøjelse af dagskortprisen, har den ønskede effekt på fiskepresset i den første periode.
Skulle det vise sig, at den tilsigtede effekt udebliver - vil man jo med GARANTI rulle denne forhøjelse tilbage..
Det er lige så sikkert som efterlønsgarantien, og dagpengeperiodenWinkWink.

Hvordan er det forøvrigt med genudsætning af laks i sommerperioden ?, er der ikke noget om, at de tåler det MEGET skidt, når vandtemperaturen er over et hvis niveau ??
Såfremt jeg husker ret, må man jo så forbyde genudsætning i denne periode - og dermed lukke åen ned for fiskeri.. Hvis det er laksens velbefindende der skal være i fokusSmile.

Man kan vel også påstå, at den pris som nu forlanges for et dagskort, reelt fjerner en af kongstankerne om det danske laksefiskeri - nemlig at det skal være muligt for ALLE, også økonomisk.
I tidligere tråde har der været udtrykt tanker om risikoen for at konsortier overtager dele af å-fiskeriet - og at det bliver Mercedesfiskeri.
Er det ikke et skridt i den retning vi kommer med de nye priser, at det udelukker en del af Hr. og Fru Danmark ?
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 18:58
Joe Simon, for mig som efterlønner på laveste takst svarer et dagkort til en udbetalt "dagsløn", så en pensionist har næppe råd.
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 19:04
sikke noget vrøvl ..... mercedes fiskeri.... der er en kæmpe hord af danskere der valfarter til norge... jeg selv inklusiv... jeg giver 1600 kr for en uge for at fange smålaks i bjerkreim,ingen kvote men max 3 laks pr dag.... det er de samme hyklere der sidder her og piver over 1200 pr år for storlaksefiskeri..... I Norge er der de steder hvor der er store laks... fredning af hunlaksen..... så er der gudhjælpe mig en der skriver at de har lavet gruppeture til skjern selvom kvoten er gået.... men til 400 så vil han ikke...jamen så vent da til der er gået en måned...kvoten var jo ligegyldig...så koster det 150 igen....dagkort refunderes ved køb af årskort...
jeg er lokal og acceptere næsten alle regler bare så jeg kan komme til åen og kaste lidt og bilde mig selv ind at nu kommer den store lige henne i næste sving og så længe et årskort koster mindre end et ugekort til en smålakseelv.....så klynker jeg ikke iøvrigt koster et dagkort til bjerkreim i juni fra den 1-14 juni 550 nkr. ingen sammenligning ellers...... og alle jer fra Djævleøen der syntes det er så forfærdelig i skal da endelig ikke tøve med at tage til nedgænger ræs i mørrum til en langt højere pris.... og når det bliver maj så tag da endelig derop og fang den blege østersø laks
 
jeg mener med de priser der er i dk kan det stadig betegnes som hver mands eje
 
bare min mening... og jeg kan godt lide kjøvenhavnere men er ikke tovlig med mørrumBig smile
 
mvh. Kristian
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 19:16
hold da op Smile

for et første var jeg altså ikke klar over at der havde kørt et emne om disse prisstigninger i skjern Å, da jeg skrev mit indlæg igår. 
men det ser da heller ikke ud som om alle har fået luftet sin mening, med alle de svar tråden her har fået.
tak til jer alle.
og aller mest tak for en rigtig god tone i jeres svar og menings indlæg.
Det er skønt at se, ment fra hjertet Clap

jeg vil lige sige, jeg har absolut intet imod en kvote, og jeg er så absolut ikke kun fiskende for at fange fisk..(godt jeg heller ikke skal leve af det, for så var jeg blevet en meget hul nedgænger, det ville ikke være så tit jeg fik mad så) Confused

med det var udelukkende min frustration/irretation over den voldsomme stigning, som man har besluttet på udelukkende dagkort.

Min meget god gamle jyske ven, skrev mig en sms igår aftes efter mit indlæg.
"gamle sure mand"
nej jeg er bestem ikke sur, men jeg syntes man fra de forskellige foreninger som har beslutte disse nye tiltag, at de skulle skamme sig.
en ufattelig god sæson i 2012 ud af ja manglende gode sæsonger i vel snart 60 år !!
også skal der laves penge på fiskeriet !!

en sms udvæksling med min meget gode jyske ven (som stadigvæk er min ven) gav mig en overraskelse, for han forstod det så godt, at de havde taget beslutningen.
"der er mange der ikke vil købe sæson kort i år, fordi kvoten var så hurtigt brugt, og derfor frygtede foreningerne manglende indtægter i 2013" citat af sms slut !!

?????? 
dette forstår jeg så absolut intet af.
dvs. man vil hellere have at så mange så muligt køber et sæsonkort, fordi man så har årsindtægten hjemme meget hurtigt.
og dette forventer man så sker, ved at få så mange som muligt over på sæsonkort fra dagkort ???
Dette harmonere da overhovedet ikke med det som i der styre de foreninger der har været så priviligerede, at have adgangsretten til et stykke unikt dansk natur.
men tja, penge gør åbenbart så meget at man ikke kan tænke på andet og mere vil have mere. FY !!!

sæsonkort skal i sikkert nok få solgt rigtig mange af. ingen tvivl om det.
men, konsekvensen af dette ??
er den overvejet og gennemtænkt ??
for skal vi nu være helt ærlige, så kommer der ikke mindre fiskere af, at man får mange på sæsonkort, tværtimod.

nå men, min holdning er klar..
hvorfor er der ikke sat en streg i sandet og man har taget beslutningen fuld ud, og sat prisen på sæsonkort så den matcher dagkort ??
dette undre mig voldsomt.

KOM NU UD AF BUSKEN BESTYRELSMEDLEMMER AF DE OMTALTE FORENINGER, 
og fortæl os nu hvorfor i har besluttet som i har.
det burde da ikke være så svært, for i har sikkert et rigtig godt grundlag for dette, og den kan i vel stå ved ik ????

mere flex fra mig. 


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 19:28
Uha Kristian

Sikke en smøre, jeg er fynbo og kan godt gå ind for C & R i skjernå og køre gerne der over, også selv om kvoten er brugt.
Men det de fleste er utilfreds med er nok at stigningen er på flere 100% !
Hvis det samme skete i norge som du sammenligner med, ville et dagkort komme til at koste ca 1300kr. Det tror jeg heller ikke du ville give.
Jeg køber bare et årskort som de lægger op til  Big smile
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 19:41

Alle lystfisker med et statstegn, bør have samme rettighed/mulighed, ikke at forglemme samme pris for at fiske/fange en laks.

Og hvorfor så det?
Jo!! de har alle bidraget til den laksebestand der findes i dag. Ved hjælp af tilskud fra deres fisketegn.
 
Mon ikke der er kommet flest støtte kroner til projektet ”laks i Skjern å” fra øboerne.
 

Hvorfor skal de udelukkes ved at indføre en højre pris over for dem, ved dagkorts køb. De køber jo kun et dagkort, fordi de ikke har den samme mulighed for at komme så ofte til fiskevandet. Som en person fra det lokale område.

Uanset om det er først eller sidst på sæsonen.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 19:43
Kristian N :

Altså mener du ikke, at en så høj stigning i dagskortprisen har betydning, for en dansker (eksempelvis efterlønner/pensionist) - som gerne vil forsøge sig en dag eller 2, efter en laks, i en å vi alle har været med til at finansiere??
Argumentet er at det er dyrere i Sverige eller NorgeSmileSmile.
Argument 2 er at man bare kan købe årskortSmileSmile

Jow, jow... Det er jo netop en argumentation der lugter af penge..

At du herefter vælger at sammenligne prisen med Sverige/Norge, har i mine øjne ikke rigtig nogen relevans for rimeligheden i prisstigningen.
Altså ud over, at nogen gerne vil tjene nogle flere penge.

Nu bor jeg søreme selv på Sjælland, efter at have boet 10 år i Jylland, så jeg kender lidt til både "pærer og bananer".
Måske er det ikke den skønneste idé, at få debatten til at handle om, hvem der bor hvor - for det tjener da ikke noget formål.

Vedrørende din kommentar om "nedgængerræs i Mörrum", går jeg ud fra at du taler af egen erfaring? - eller er det bare en lille fordom der skal luftesWink ?

Personligt, så HAR jeg fisket Skjern Å, og Mörrum... Har endda set fisk begge stederSmile
Fremover bliver det så Mörrum, og måske et privat stræk, af et tilløb til Storåen.

Tanken om et dansk laksevand, for ALLE danskere, var nu ellers så nydelig, så længe det varede.
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 20:57
Jamen dog..... En emigrant
Selvfølgelig er det lidt provokerende men jeg mener virkelig af et ærlig hjerte at det er billigt 1200kr for et årskort til en å med mange laks og en snitvægt over 6 kg ..... Selvfølgelig studsede jeg også over dagkort prisen på 400kr
Jeg har fisket mørrum sidst i maj.....bryder mig ikke om vandet og alle de kjøvenhavnere
1200 er billig for en turist og skulle åretslakse tur koste 1200 det er vist ikke så galt.    Men selvfølgelig den lokale efterlønner det gerne vil ud en enkelt gang det er for dyrt .... Så selvfølgelig er det ikke lutter lagkage    Men det er der jo ingenting der er

Mvh Kristian
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 20:58
Citat: Fluefisker

Alle lystfisker med et statstegn, bør have samme rettighed/mulighed, ikke at forglemme samme pris for at fiske/fange en laks.

Og hvorfor så det?
Jo!! de har alle bidraget til den laksebestand der findes i dag. Ved hjælp af tilskud fra deres fisketegn.
 
Mon ikke der er kommet flest støtte kroner til projektet ”laks i Skjern å” fra øboerne.
 

Hvorfor skal de udelukkes ved at indføre en højre pris over for dem, ved dagkorts køb. De køber jo kun et dagkort, fordi de ikke har den samme mulighed for at komme så ofte til fiskevandet. Som en person fra det lokale område.

Uanset om det er først eller sidst på sæsonen.

Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 21:17
Hej 
Jeg bor på sjælland og har i mange år været medlem af 1926.
Jeg kommer til Skjern 2-3 gange om året a 3-4 dage.Det er faktisk billigere
end at løse dagkort selv til de gamle priser.
Jeg kender adskillige sjællændere som også er medlemmer,og nogle af dem løser ved siden af også årskort til Borris,så at de nye dagkort priser skulle udelukke folk fra sjælland er er noget sludderSmile.Det animerer blot endnu flere
til,at optage medlemskab af en af foreningerne i sammenslutningen,hvilket
er det bedste der kan ske.

  mvh  Per Larsen
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 21:39
nu vil jeg også lige blande mig i den evige snak herinde omkring skjernå . Den regler, kvorter og priser.
 
Nu er jeg også lokal ved åen og kommer der en del gange om året..og har i mange mange år gjort dette..også før der var fisk dernede og dengang hvor der blev rynket på næsten over vi gad fiske dernede, når der nu ikke var nogle fisk. Efterhånden længes man efter de gamle dage hvor den første kommentar fra medfiskere ikke var har du fanget noget og hvor mange har du fået i år... dengang spurgte man pænt om man havde haft en go dag og nydt det gode vejr. samtalerne om fangsterne eller retter manglen på samme var meget afslappet og jordnært.
 
nu har jeg det sådan at jeg godt kunne tænke mig at fiske mørrum, men skal over broen og kører en masse kilometer, ville gerne fiske revet på reersø, fiske steelhead/regnbuer som musholm laks "taber" i det salte vand. fiske kola og norge og jeg kunne blive ved...fælles for alle stederne er at, vil jeg fiske der, må jeg tage derhen og betale det, det nu koster.. jeg kan da ikke gå og ærge mig over man ik lige boede i norge, eller kunne "smutte" over broen til svenskekysten eller vinde i lotte så kola kunne blive en realitet. Nu bor jeg her og må bøde for det og glæde mig over det vi vi har her i området.. om vi/jeg slå slipper billgere og fordi jeg kan købe/få mere ud af et årskort end andre der bor længere væk. Omvendt vil jeg gerne købe et turkort til broen/færger hvis jeg har lyst til flere ture over på den anden siden af danmark.... og så drøner jeg også hvert år til norge hvor hvert fiskedag koster mere end end årskort til skjernå (også de dage hvor der er flom og muligt fiskeri)
 
jeg syntes det er fedt en nordmand kan fiske billgere og bruge det mere end mig..jeg har så noget her en nordmand ikke har :) lad os glæde os alle over det vi nu har..det vi ikke har må vi betale sig fra ligesom alt andet her i livet.
 
må alle have en go kommende sæson hvorend i nu kan fiske :)
 
meld jer ind
Til top
Nils Mogensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Walton

Tilmeldt:: 28 Maj 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Walton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 09:52
Der er jo ikke noget forkert i, at foreningerne ved Skjern Å fortrinsvis varetager medlemmernes interesser. Og uden foreningernes indsats, var der ingen laks i Skjern Å.

Hvis man i forvejen er medlem af Danmarks Sportsfiskerforbund, koster det for eksempel kun 857 kr. at melde sig ind i Lystfiskerforeningen af 1926. Og så har man årskort til Danmarks bedste lakseå, Skjern Å, til Danmarks bedste havørredå, Karup Å og til en række andre jyske åer. Vil man fiske på dagkort efter d. 16 maj så koster det 150 kr. Det kan vist ikke være meget billigere. 

Som medlem af en forening, støtter man desuden op om det store arbejde, der gøres for at bevare vore fiskebestande og vedligeholde vore vandløb. Fisketegnsmidler gør det ikke alene.

Nils
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 12:05
Det eneste rigtige at gøre, det er at lave lodtrækning før sæsonstart om retten til at hjemtage en laks, de udtrukne personer kan så selv vælge, hvornår de i løbet af sæsonen vil tage til åen for at fange deres laks - selv vil jeg klart vente til slutningen af sæsonen, da laksene på den tid af året har de flotteste farver og er knap så fede i smagen, hvilket min kat vil sætte pris på.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 15:36
Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at forstå de indlæg der mener at man bare skal melde sig ind i en forening - det har jo IKKE noget at gøre med prisstigningen på de almindelige dagskort.
Et dagskort er et dagskort....


Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 16:57
En ting som går lidt tabt i denne debat, er grunden til at foreningerne langs åen er nød til at ændre prissystemet.
Det sker udelukkende fordi dem som har lavet reglerne og kvotesystemet sidder bag nogle skriveborde, og kæmper for ikke at blive uundværlige. 
Foreningerne langs åen kæmper blot for at forvalte de håbløse regler og gør et hermed et forsøg på at få kvoten til at holde lidt længere, men samtidigt skal de også prøve at sikre nogle indtægter til lokalområdet.
En dagkortfisker som kommer enkelt dag og fanger en stor laks bliver lykkelig, men han giver bare ikke rigtigt nogle indtægter ud over fiskekortet, og derfor må han bløde lidt mere end ham som kommer oftere ved åen og i lokalområdet og dermed lægger lidt flere penge.
Jeg stadigvæk stor fortaler for systemet med 1 fisker=1 laks pr. År
Prøv at kigge i fangstrapporterne. De er ikke helt retvisende når man skal bruge dem som argument mod systemet med 1 laks pr år.
Grunden er at temmeligt mange fiskere fanger mere end 1 fisk på en sæson, og antallet af fangede fisk derfor ikke giver et billede af, hvor mange laks som vil blive hjemtaget, hvis man droppede kvotesystemet.
Lad os give foreningerne en chance for at få lavet et system som både tilgodeser laksebestanden og os lystfiskere. Men som også sikrer at alle som har lyst, har mulighed at komme til at fiske i Skjern å. 
Husk på at et dagkort trods alt er muligt at erhverve sig for de fleste og det koster ikke mere end en hæderlig flueline på tilbud eller 1/10 af en god fluestang og dem mangler vi vist ikke hjemme i skabet eller????

Jesper Rasmussen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 17:25
Der var engang en mand der hed Michael Ende, han skrev en bog der hedder "Den uendelige historie".
Sådan vil det være hvert år i jan/feb. hvor debatten om Skjern Å kommer, og den debat vil være som Den uendelige historie, p.g.a. vedtægter, konsortier, Regler, kvoter og hvad ved jeg.
Jeg har den mening at kvoten, skulle fordeles ud på uger, altså fordeles så der var muligheder hele sæsonnen igennem, til glæde for både lystfiskere, købmænd, camping, udlejere etc. Det giver en kontiunitet på belægning og omsætning hele sæsonnen igennem, og ikke som sidste år hvor det hele døde ud efter 10 dage.....
Når du så har fanget din Laks, er det ud af møllen, og ikke som idag hvor der er en 10-15 stykker der fanger og genudsætter fisk hele sæsonne igennem. Jeg kan lige nu høre BRØLET!
Den løsning ville godt nok ikke fjerne de første dages tryk, men så må der andre metoder til f.eks. lodtrækning om kort, som i Alta.
Med hensyn til debatten om kortpriser dagkort/årskort, så har alt en pris...det har en Mercedes også, men man er jo selv herre over hvad man vil gi' for sine fornøjelser...nogen kører Aygo og andre Audi...sådan er der så meget.
Vi glæder os ihvert fald til de 2 -3 årlige gensyn med denne herlige Å.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 17:34
hej Alle
 
jeg er jo nok nødt til at indrømme at det kniber med objektiviteten og at jeg også er lidt egoistisk mht til åen.... dybest set så ønsker jeg nok ikke for mange turister... da en 3 timers tur gerne må foregå alene Smile
men hvorfor drejer det sig om retten til at alle kan fiske laks og alle har betalt til gildet osv...... klart at ingen ønsker sig et fiskeri som på island og steder i norge hvor det for længe siden har overhalet min økonomi inden om...... der var bare ingen eller ret mange af jer  der kommer længere væk fra  end  50 km der var ved åen for 15 år siden dengang der ingen laks var..... så i må jo heller ikke have taget det lange seje træk som foreninger og lokale med at genskabe en fantastisk å..... men ligesom de bønder i påstår der er grådige og bare tænker i penge..... så har i pludselig al den ret i verden til at forlange billig og åben laksefiskeri for alle danskere men dog uden at have ydet noget( sorry til jer jeg ved der har)..... en smule hyklerisk syntes jeg
 
men er prisen for høj så må i da fiske fra 16 maj... iøvrigt efter min mening højsæson for laks over 10 kg så fortvivl ikke
 
tak til de mange lokale ildsjæle der har gjort fodarbejdet til en fantastisk stykke laksevand.....  og i skal vide jeg nyder hele pakken i fulde drag.....
 
vi ses i april
 
med fiskehilsen og et ønske om knæk & Bræk
 
kristian
 
 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2013 kl. 17:50
Kære Kristian
 
jeg er jo nok nødt til at indrømme at det kniber med objektiviteten og at jeg også er lidt egoistisk mht til åen.... dybest set så ønsker jeg nok ikke for mange turister.....
 
Det er da rart at du griber fat i egen barmClap
 
Det er nye tider, og du får aldrig det tilbage hvor du bare gik og hyggede dig og efter 2 timer mødte en anden ligesindet, med hånden omkring sin flue.....
 
Du vil de næste år se et endnu større pres af tilkomne turister, kjøbenhavnere og andet godtfolk, som med stor glæde vil fiske i DIN å, men det bliver du nødt til at acceptere. Det er jo til stor glæde for oplandet, det giver omsætning i det I ønsker at kalde udkants Danmark, hvilket jeg ikke tror det er.
 
Vi kunne jo også tage nogle gule veste på, så kunne du se og tælle hvor mange udenbys der var ved åen når du kom dertil, og så kunne du jo tage hjem og sidde og bide  i kanten af bordpladen i arrigskab over det.
 
Op med humøret Kristian...livet er sgu ikke til for de knækkede.
 
En eller anden dag mødes vi jo nok, så håber jeg da ikke du løber skrigende væk, ellr forsøger at gå tværs over åen...smiler.


Redigeret af Taonga - 05 Feb 2013 kl. 17:53
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum