Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTUs uvidenhed

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DTUs uvidenhed
    Sendt: 17 Jul 2013 kl. 21:39
Niels :
Man kan jo vælge taktikken, at restaurere et vandløb, og derefter VENTE på naturlig indvandring af ørred/gydning.
Men det gør vi ikke ret meget i i DK, da der skal resultater til OMGÅENDE.
Så kan man nemlig få lidt medieopmærksomhed, og politikkerne kan se et hurtigt og målbart resultat, hvorefter foreninger og biologer kan modtage tilsvarende hyldest.

Man kan vel også i bund og grund starte med at udsætte en af Lasses kasser, såfremt der er et blot lillebitte gyde/opvækstområde - derefter sætte ind med restaurering, så åen er "klar" når ørrederne vender tilbage et par år efter ??

Eller man kan vælge at udlægge befrugtede ørredæg DIREKTE på nyetablerede gydebanker,, og se om de egentlig virker (det gør de jo langt fra altid)..

Mulighederne er utallige, og det kan nogle gange være lidt som at diskutere hvad der kom først,, hønen eller ægget ? Smile

Man må jo også erkende, at vores udsætninger af smolt endnu ikke har resulteret i ret mange sunde gydebestande - selvom det blev saliggjort i noget der ligner 50 år.
Altså saliggjort af sagkundskaben, som værende det rigtigeWink

Der er nok mange muligheder, og det har jo historisk set vist sig, at det ikke altid kun er de lærde som ved alt... Jorden viste sig jo eksempelvis at være noget rund i det,, og i lidt mere beskeden sammenhæng, mener jeg da at der har etableret sig en laksebestand i en jydsk å - som biologer ellers sagde IKKE var egnet (kan ikke lige huske navnet på den vederstyggelige og trodsige åLOL)

Der er forhåbentlig MANGE nye idéer i de kommende år, også fra mennesker som Lasse - som måske bare ikke er politisk korrekt nok, til at få støtte.



Redigeret af simon agerholm2 - 17 Jul 2013 kl. 21:40
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2013 kl. 21:54
Hej Simon
Du gav mig i går en skideballe(eller godt råd) for ikke at opføre mig politisk korrekt.Smile

Jeg skrev en kladde til svar, den er her:
Det kan godt være der er nogen, der føler sig trådt over tæerne.
Men hvis du ikke må gøre opmærksom på, at DTU giver urigtig oplysninger til §7 udvalget, hvor de sidder som rådgiver, er det en bremse for ytringsfriheden.
Vi ønsker jo ikke tilstande som i det gamle Østtyskland.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 17 Jul 2013 kl. 22:10
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2013 kl. 11:07

Når i siger, jeg ikke har respekt for autoriteter, så er en af årsagerne her.

 

 

           

                                                                                                                                                                                                                                                    Når  Når den stats støttede videnskab sidder i lommen på politikerne

 

    I oktober 2008 havde lystfiskermedlemsbladet Cardinalen en omfattende artikel om muslingeskraberiet i Limfjorden. Det var en meget saglig og fyldestgørende artikel, hvor manges synspunkter blev omtalt. Artiklerne fyldte 7 sider.

    I december 2008 havde Sportsfiskeren, medlemsblad for Danmarks Sportsfiskerforbund en artikel om samme emne, skrevet af Jesper Svennum. Denne artikel fik lov at fylde 1 side, hvorimod man brugte 7 sider på madopskrifter i samme blad. Til gengæld turde Jesper Svennum, kalde tingene ved deres rette navn,” Bestilt arbejde”.

 

    Jeg var 24 april til foredrag i forbindelse med Forskningens Døgn 2009, på Folkeuniversitetscenteret Skærum Mølle. Det var et foredrag af professor Torben Larsen Ålborg Universitet.

    Temaet for foredraget var planen om lukning af Thyborøn Kanal med en sluse, så man undgik oversvømmelse i limfjordsbyerne ved kraftig vestenvind. Forslaget gik ud på, at lave en sluse virkende som en kontraventil, der kun tillod vandet at løbe fra vest mod øst, når man ønskede det.

Jeg havde ikke før foredraget og heller ikke senere, taget stilling til om jeg er for eller imod planen.

Det var interessant at høre om planerne, og om tilsvarende arbejder der var udført ved Hvide Sande og Torsminde.

    Da foredraget var ovre og vi kumme stille spørgsmål, spurgte jeg Torben Larsen, om ikke han var kommet lidt let hen over den miljømæssige påvirkning, der ville blive, hvis planen blev gennemført.      

    Jeg fik det svar, at det ikke lige var hans speciale. Jeg spurgte derefter, om han nu ikke, såfremt han ønskede planen gennemført, ville bestille nogle undersøgelser hos DTU Aqua, der kun påviste de positive indvirkninger på miljøet i forbindelse med projektet. Han mente ikke, han havde så meget magt, at han kunne det, men spurgte mig om, hvor jeg ville hen med mit spørgsmål.

    Jeg gjorde ham opmærksom på muslingerapporten fra DTU, der var blevet udsendt en uge før, fiskeriministeren gav tilladelse til genoptagelse af skraberiet. En undersøgelse som en folkeskoleelev, med kun få timer i biologi, skulle kunne se, var rablende gal. Jeg påpegede også projektet ved Skjern Å udretningen i 1960, Kjærsgård Plantage og Ceminova.

Han kendte udmærket rapporten om muslingeskraberiet fra DTU, men som han sagde:

 ”Den sag ligger nu hos EU, så lad os ikke røre mere ved den”

   

Det er meget godt, sagen ligger hos EU, indtil en tilfældig falder over den, lukker den op og ser, at den ikke er behagelig at røre ved, hvorefter den bliver sparket tilbage under skrivebordet.

 

    Problemet er, hvis politikerne kan bestille undersøgelser hos statsfinansierede organisationer og bestille dem, så de peger i den retning, man ønsker uden hensynstagen til sandheden.

I tilfældet med muslingeskraberiet er det så tydeligt, men hvor mange sager er der så ikke, hvor det er langt vanskeligere at gennemskue. I øjeblikket kører sagen om udskylninger af gaslageret ved Hjarbæk Fjord. Her er lavet en undersøgelse af DTU, der siger det ikke vil have en væsentlig indflydelse på miljøet, hvad der så menes med væsentlig kan være et vidt begreb.

 

                                                                                          Mvh Lasse Hagebro          

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 18:40
Hej Niels Åge
Jeg har talt med den Bjarke Horst, du skriver har lavet en undersøgelse, der viser at næsten 100% af havørredæg klækkes i en naturlig gydebanke i vandløbet.
En sådan undersøgelse har han aldrig lavet, men en fantastisk flot undersøgelse af forholdene for yngelen i vandløbet. Jeg har fået undersøgelsen tilsendt.
Du bør nok give Bjarke Horst en undskyldning. Det fortjener han.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 18:52
Ja Lasse, der var du lige ved at få baghjul. Du når jo ikke 100% på en rugekasse - Kun 97% eller tæt på
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2013 kl. 19:02
Hej Kjeld
Det gør ikke så meget jeg mister 3%. Såfremt det er de æg der har ligget på glatte underlag, så ville de jo alligevel have udviklet en mindre hjerne.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 12:50

Hej Lasse din gamle røver  :-)

Jeg kender jo også Bjarke Horst og har også talt med ham efter Jeres snak. Han bekræftede at der fandtes adskillige undersøgelser som viser at de tal jeg har skrevet passer, men du har ret i, at ud fra det jeg skrev, kunne man få den opfattelse, at det var en undersøgelse han havde lavet. Det har han ikke.

Men hvis du kigger denne her Lasse: (efter en hurtig søgning på www)

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/1E5869AE-74E0-45F0-B62E-44EDFCA79423/0/3.pdf

Så kan du se, at der bliver beskrevet, at klækningsprocenten er 74-91 % for laks. Der er derfor IKKE grundlag for at affærdige det jeg skrev, nemlig at ved OPTIMALE forhold, så er klækningen tæt på 100 %.

Men igen Lasse, du forsøger hele tiden at flytte fokus, for der er jo ingen som har anfægtet, at dine klækkekasser fint kan klække yngel, og der er heller ingen som benægter, at du har haft et forsøg hvor du var omkring 97 %, der er også forsøg som du har foretaget, hvor resultatet var BETYDELIGT lavere, men det skriver du jo ikke så meget om. 

Det som jeg, og mange biologer har anfægtet er, at det nytter ikke noget at der klækkes en masse yngel, når de ikke overlever til at de smoltificerer, simpelthen fordi at du klækker yngel på steder hvor det ikke er egnet til at ynglen overlever. (Jvf. din egen video).

Sagt lige ud. Laver du en restaurering, så har du BÅDE stryg med optimale NATURLIGE gydemuligheder samt NATURLIGE og gode fysiske forhold der sikrer en optimal overlevelse for de små yngel og ungfisk. Det du gør er at springe ikke bare et led, men hele to ELEMERNTÆRE led over, og det er altså ikke klogt.

Du skal hele tiden tænke på output og overlevelse frem for høj grad af klækning, som naturen iøvrigt selv er formidabel til !

Sidst viste du det jo tydeligt selv at der gør du ikke, ved at du lagde en video ind, hvor du stod på mindst 50 cm dybt vand, der var REN sandbund og hvor du ikke mindst SELV indrømmede, at stedet ikke var "egnet", men det var det der var tættest på skolen (!)

 - Lasse så er du altså ikke helt serøs, og slet ikke når du kalder biologerne for udvidende. Det er altså dig der er uvidende, når du brokker dig over ikke at kunne få ”dyrebar” rogn til din undervisning, når forsøget bliver udført et sted hvor faunaen er katastrofal dårlig og langt hovedparten af dit klækkede yngel vil dø.

Igen Lasse, du skal til at interesser dig mere for biologien og lidt mindre for teknikken. Jeg synes du gang på gang viser at du besidder for lidt viden om de fysiske forhold der er nødvendige for et godt output af smoltificerende fisk, samt laksefiskenes elementære biologi.

Jeg oplever at du plukker lidt hist og pist, og så forsøger du at presse det ind i dine teorier hvor de nu måtte passe, men du har altså ikke det nødvendige overblik over hverken fauna eller biologi.

Hvor ville det være dejligt, om du med din ildhu og interesse for fiskeriet, ville være mere ydmyg i forhold til den viden som biologer har opsamlet. Lytte til dem og indgå i et konstruktiv samarbejde. Det du nu gør er, at mistænkeliggør et stort antal biologer, anfægter deres faglighed og masser af forskningsundersøgelser, og skrive at du ikke har tillid til autoriteterne.

Personligt synes jeg, at du på den efterskole hvor du så gerne vil vise eleverne noget om fiskene, at du skal lave et reelt stykke restaureringsarbejde (du skriver selv at det trænger bækken til).

DTU vil hjertens gerne komme og være dig behjælpelig med fornøden viden. De faktuelle faldforhold, hvordan en gydebanke opbygges, tykkelse af gruslag, sammensætning af den rigtige grusblandning. Udlægning af skjul osv. Der er mange ting som du bør gøre.  Men du skal vide at det ikke er svært. Os der har været på et intensivt restaureringskursus, fik det lært på en weekend, og vi er alle i gang rundt om i landet med små fine projekter. Og de virker.

I øvrigt, så kan du få betalt gruset til gydebankerne af DTU, som har en pulje finansieret af fisketegnsmidlerne.

Bare kom i gang, og jeg er sikker på at de unge mennesker ville elske at bidrage fysisk, frem for blot at kigge på. De får er helt andet ”ejerskab”.


Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 23 Jul 2013 kl. 12:55
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 16:17
Hej Niels Åge
Jeg kan ikke i det materiale, du henviser til finde nogen steder, hvor der står skrevet at tæt på 100% af æggene klækkes(intet om klækningsprocenter). Kan du ikke beskrive nærmere, hvor det står, jeg har måske overset noget.
3.1.8 Står til gengæld
Iltindhold
Der må ikke være slamning eller tilsanding af gydebanken, så omkommer æggene.
Du skriver, at Bjarne Horst har lavet en undersøgelse, der viser at tæt på 100% af æggene i en naturlig gydebanke klækkes.
Bjarne Horst skriver under linket "Efterlysning" at en sådan undersøgelse, har han aldrig lavet.Jeg forstår godt, han ikke vil stå model til det, du skriver.
Du skriver, at jeg ikke oplyser om resultater, når de er dårlige.
 Når du læser om første forsøg i Blåkilde, oplyser vi at vi mistede 30-40% af ynglen efter klækning på grund af okker,flom og lave temperaturer. Året efter mistede vi kun 10-15%
Nu bestemmer jeg selv, hvad jeg skal interessere mig for, det skal du eller andre ikke. Hvis alle bare rettede ind i geleddet og lod sig styre, kom vi aldrig videre.
Så tager de røven på os, for at sige det på vores lokale sprog.
Sokrates, Galileo, drengen i" Kejserens Nye Klæder"
Fat mod Niels Åge, men tænk selv i stedet for, at lade andre gøre det for dig.Big smile
mvh Lasse Hagebro
 


Redigeret af lasse hagebro - 23 Jul 2013 kl. 16:20
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 17:12
Hej Lasse,

Meget har jeg troet om dig, men at jeg skal til at lære dig at læse også, det er dog en overraskelse Wink

HVIS du havde læst undersøgelsen (hvad jeg betvivler du har, når du åbenlyst ikke har set nedenstående), havde du i afsnit 3.2.12 kunne læse citat " Undersøgelser i laksevandløb har også vist, at overlevelsen fra æg til klækning er 74-91 %" citat slut.

Hvis du stadig ikke forstå hvad der skrives, må jeg nok bede dig søge anden hjælp end hvad jeg kan bidrage med.

Og så skal du vide, at Bjarne Horst IKKE har noget problem med det jeg skriver, og du er hjertens velkommen til at kontakte ham igen Lasse, nemlig at under OPTIMALE forhold er klækningen tæt på 100 %, det kan du jo læse af ovenstående er korrekt. Bjarke siger tvært om, at der findes flere undersøgelser, som  viser netop sådanne tal. Han har blot ikke slev foretaget en undersøgels. 

Og Lasse, jeg kan læse og jeg interessere mig brændende for biologien og de naturlige forhold. Derfor tænker jeg SELV, men jeg tænker selv,  EFTER at jeg har sat mig ind i de biologiske og faktulle forhold. Det er der sund fornuft i og det samme burde du gøre frem for, at betvivle de videnskabelige undersøgelser som dygtige biologer har foretaget.

Det der går galt for dig Lasse er, at du gang på gang fremturer med teorier, som ikke har hold i virkeligheden. Når du så bliver taget i uredelighed, så giver du blot biologerne skylden og kalder dem "uvidende".

Det er ikke klæderligt og det er heller ikke klæderligt, at du helt og aldeles undgår at debatere det som det hele handler om, nemlig hvordan får vi et stører output af fisk. Især værdien af restaureringen og det faktum, at det er skjul og vanddybde der er afgørrende for overlevelsen af de små fisk.

At forsøge at flytte fokus, det er du verdensmester i, men det ændrer ikke ved, at simpelthen børe læse mere på lektien og ikke mindst lytte til de dygtige folk, som har brugt år på faglighed og videnskabelig forskning.

Alt det bedste fra

Niels Åge





Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 17:40
Hej Niels Åge
Jeg må give dig ret.Jeg skal have stærkere briller. Men du kender mig vel også så meget, at hvis jeg havde set de 74-91% klækning af æggene ville jeg ikke have turde benægte. at det stod der. At der så er  mange faktorer der spiller ind før så gode tal kommer frem er en anden sag.
Fik du læst om de dårlige resultater fra første forsøg i Blåkilde, som du siger jeg aldrig omtaler?. Eleverne og skolen var forøvrigt rigtigt glade for projektet. Bliver blot 10% af dem senere landmænd, får de måske et andet syn på vandløbet hjemme på gården. Det må vel også betyde noget. De kunne måske finde på at lave gydebanker.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 23 Jul 2013 kl. 17:43
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 20:01
Citat: niels åge skovbo

citat " Undersøgelser i laksevandløb har også vist, at overlevelsen fra æg til klækning er 74-91 %" citat slut...

At forsøge at flytte fokus, det er du verdensmester i, men det ændrer ikke ved, at simpelthen børe læse mere på lektien og ikke mindst lytte til de dygtige folk, som har brugt år på faglighed og videnskabelig forskning


Bare kom i gang, og jeg er sikker på at de unge mennesker ville elske at bidrage fysisk, frem for blot at kigge på. De får er helt andet ”ejerskab”.

Niels Åge
Jeg synes nu også, at du er ok dygtig til at flytte fokus... Lad os nu bare holde os til at se mulighederne i rugekassen i forhold til de ca. 1 million yngel (yngel der udsættes umiddelbart efter, at blommesækken er opbrugt) der årligt udsættes med vandkande i de danske vandløb.

Overlevelse på 74-91% ,,, der fremgår ikke noget om, hvorvidt der er tale om kun beviseligt befrugtede æg eller om alle æg er gydt af én laks...
- Udover det, så er undersøgelsen jo ikke lavet i et dansk vandløb, som er meget mere udsat for æg-dræbende påvirkninger end et norsk/canadisk vandløb, så det er jo ikke rimeligt at overføre det til danske forhold.

Nu er det jo ikke bare at komme i gang med de unge mennesker, altså vi har jo ligesom et DSF, som mener, at det er helt forkert at gøre unge mennesker interesseret i lystfiskeri/naturpleje på andre måde end dem, som DSF står for f.eks. Lystfiskeriets dag -- men du får jo nok en reprimande fra DSF her en af dagene med sådan en udtalelse...
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2013 kl. 20:32
Hej Steen
Efter hvad jeg, med mine små evner kan se, er det en englænder eller Skotte ved navn R.N. Gibson, der har lavet undersøgelsen i 1993. Så det er jo nok ikke foregået i Tarm Møllebæk. Jeg har søgt efter undersøgelsen, og på hvilke vilkår den er foretaget, men det bliver for teknisk for en amatør som mig at finde den. Det ændrer dog ikke min indstilling til at arbejde videre med rugekasser. Det ser jo mærkeligt ud at over 14.000 har været inde på tråden her. Der må åbenbart være en vis interesse udenfor DTU og DSF.Wink
ps: og kan du så ikke få dit profilbilled lavet om. Jeg føler, hver gang jeg ser det, at det er mig, du som ung giver fingeren.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 23 Jul 2013 kl. 20:38
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 07:14
Hej Niels Åge
Du vil så gerne forherlige DTU og videnskaben. Kan du huske muslinge skrabe undersøgelsen lavet af DTU, der viste, at muslingeskrab gavnede miljøet i Limfjorden?.
 Det er en af grundene til, at jeg ikke falder på halen for DTU. Sådan en undersøgelse skulle være videnskab.
Når vi andre går på stranden og ser ålegræs komme drivende ind efter et skrab, bruger vi sund fornuft. I USA og Japan planter skoleelever ålegræs, herhjemme gør vi det modsatte.Confused
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 24 Jul 2013 kl. 07:17
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 13:58

Hej Steen,

Jeg er ikke enige med dig i, at jeg flytter fokus.

Emnet i Lasses indlæg var ”uvidenhed”  hos biologerne hos DTU.

Den har jeg, med små undtagelser, holdt mig ret stramt til. Bla. Via dokumentation og undersøgelser.

Med hensyn til det link jeg henviser til, og som kommer fra Naturstyrelsen, så går jeg ud fra at det er valide tal. Jeg har ikke anledning til at betvivle deres undersøgelse.

Du bliver lidt lige som Lasse, at du hele tiden stiller spørgsmål til korrektheden af div. undersøgelser.  Jeg blev bedt om dokumentation, den har jeg fremskaffet, hvis du ikke anderkender denne undersøgelse fra Naturstyrelsen, skal du KLART gøre læserne her på sitet opmærksom på hvorfor deres undersøgelse/rapport er fejlagtigt.


Vil du være venlig at fremskaffe noget sådan dokumentation, tak.

 

Og så har jeg ingen tilknytning til DSF. Alt hvad jeg skriver og har af holdninger er mine helt egne. Jeg er formand for en forening under DSF men har INTET med hverken bestyrelse eller kommunikationen at gøre. Jeg har skrevet nogle artikler til Sportsfiskeren men er HELT uafhængig. Så skulle det vist være på plads.

 

Med venlig hilsen

 

Niels Åge Skovbo


Ps. Modsat Lasse, så synes jeg at du skal fortsætte med dit profilbillede. Så ved man ligesom hvem man debattere med og på hvilket niveau Wink 

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 14:08
Hej Lasse,

Jeg er meget meget enig med dig i, at muslingefiskeriet og DTUs blåstempling af denne, er meget kritisabelt. 

Du kan blot ikke sætte alle biologer under en kam. Det er ikke rimeligt.

Og så skal du jo netop fortsætte med dinne kasse Lasse. Der ER jo en beslutning om, at Aalborg Universitet bliver medspiller på dine forsøg. Det er helt og aldeles glimrende og ikke en´ har sagt noget negativt om dette. Det var dit indlæg her om "uvidenhed" og dine klækningskasser i et uegnet vandløb, som var hovedårsagen til mine indlæg  Wink

Men jeg står helt og aldeles bag dig og forskerne fra Aalborg Universotet i de kommende undersøgelser, og jeg vil som mange andre bare glæde mig til at få nogle videnskabelige og faktuelle ting at forholde os til. Sådan er det med videnskab og undersøgelser. Dem respekterer man og læser og lærer af.


Forsat god dag deroppe ved Karup Å.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:16
Hej Niels Åge
Godt du ikke var taget på ferie, som var tilfældet tidligere, da jeg påpegede at der var givet forkerte oplysninger af DTU på §7 mødet i november sidste år.(kan læses i referatet)
DTU gav afslag på ansøgning til brug af rugekasser til undervisnings brug i Riskær Bæk(Rævind Bæk) et tilløb til Fiskbæk A. Begrundelsen var at det ikke var ørredvand.
Prøv at gå ind på DTUs egne bestandanalyser og udsætnings planer for bækken.
Kun en ud af 4 stationer er uegnet, og der udsættes årligt 1100 stk 1 års yngel.
Der er kun to muligheder, du må selv vælge. Er det uvidenhed? eller er det løwn?
De sidder jo som rådgivende i §7 udvalget og man burde kunne stole på dem.
Hvis det er uvidenhed passer titlen på emnet jo godt. Er det løwn er det jo ikke så godt.
Det er to konkrete spørgsmål, at svare på, ikke nogen videnskabelig afhandling.Wink
mvh Lasse Hagebro
Der er meget stor opgang i Karup Å i øjeblikket. Jeg siger ikke at, det skyldes udsætning af 27.000 stk havørredæg i Jordan Scotty Boxe, to år i træk for 4 og 5 år siden. Men de har tilsyneladende ikke skadet bestanden. Vi får måske lidt regn de nærmeste dage, så er der en mulighed for at fange dem.


Redigeret af lasse hagebro - 24 Jul 2013 kl. 16:26
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:34
Hej Lasse,

Ikke for at vi skal bruge hele vores sommerferie på at skrive her inde på sitet, men jeg vil godt svare dig på dit spørgsmål Smile

I dit første indlæg her, skriver du således:

"De konkrete ansøgninger til undervisningsformål, som DTU Aqua er blevet forelagt, har været koblet til nogle vandløb, som der er problemer med, eller vandløb, hvor bestanden er selvreproducerende."

Altså drejer det sig om spørgsmålet vedr. rugekasser og tildeling af lakserogn til brug i den å hvor der er videooptagelser fra. Det fremgår ikke af dit indlæg noget om Fiskbæk mfl. 

I det vandløb du omtaler i din ansøgning, kan vi ved selvsyn se, at der er ren sandbund, ingen skjul, det er for dybt osv. Altså ikke noget godt egnet sted at lave eksperimenter med dyrebar rogn fra laks !

Du undrømmer selv at stedet ikke er "velegnet".

Derfor kan man godt antage, at det som DTU skriver i tilfældet med denne sag, er korrekt.

Men husk Lasse, du er jo igang med dine forsøg. Der er givet grønt lys og forskerne er med på den. 

Derfor synes jeg ikke du bør have så store problemer. Kom nu godt afstsed med dine forsøg sammen med Aalborg Universitet, og så bliver tingene jo klarlagt og det på en videnskabelig grundlag Smile

De andre vandløb og forsøgssteder du nævner, kender jeg ikke noget til, jeg har udelukkende kommenteret på dit indlæg og det vandløb som du søger rogn til ifbm. undervisningen.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

Ps. Skal du sanrt have set spulepumpen i aktion ?  KÅS har været på et lille kursus allerede.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 16:45
Hej Niels Åge
Jeg troede du havde sat dig bedre ind i tingene, så kan din uvidenhed måske undskyldes.
Det er ikke Tarm Møllebæk, der først blev givet afslag på, her fik vi tilladelse, men et tilløb til Fiskbæk Å.
Prøv at gå referatet efter. §7 udvag referat 30-8-11  side 14 (mødet var 8-6-2011)
Du vil her kunne læse de urigtige oplysninger.
mvh Lasse Hagebro
Det er mulig jeg tidligere har henvist til et senere møde.



Redigeret af lasse hagebro - 24 Jul 2013 kl. 17:45
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 17:16
Hej Lasse,
I dit indlæg står der ikke noget om, at det er et tilløb til Fiskbæk Å . Det har du ikke nævnt i dit indlæg. Derfor kan du jo godt komme her bagefter og kalde det uvidenhed, det kunne måske skyldes at du ikke selv havde oplyst dette  Wink

Men under alle omstændigheder, så ændrer det jo ikke noget ved, at du er igang. Og jeg er som det er skrevet så tydeligt igen og igen i mine indlæg et spørgsmål om output, men det vil du helst ikke tale om. Du vil heller ikke tale om hvorvidt du kan dokumentere at dine fisk har en bedre evne til at retunerer til vandløbet end dem der bliver udsat på tradinelvis som yngel.

Den dokumentation skylder du at fremvise her.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

Ps. Lasse skal vi ikke snart holde sommerferie her Wink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 17:26
Hej Niels Åge
Jeg ved ikke hvad output betyder. Det med den bedre homing håber jeg vi får belyst igennem Aalborg Universitets undersøgelser, såfremt DTUs magt, ikke er så stor at de kan bremse forskning, det vil nok vække opsigt i forskerkredse.
Håber ikke du holder ferie nu, hvor det begynder at blive spændende.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 23:51
Hej Lasse,

Output er det antal ørreder der svømmer ud af åen som smolt. Altså kigger man på hvor mange fisk et vandløb producerer, ikke som antal klækkede yngel, altså antallet af de fisk som der overlever til de typisk efter et par år når 15-20 cm størrelsen og de smoltificerer.

Det er altid det absolutte vigtigste parameter, at kigge på hvor mange fisk der faktisk overlever og ikke hvor mange der klækkes. At man tænker sit vandløb i en helhed og ikke blot en enkelt lille del af det.

Det er også derfor jeg forsøger at indprente vigtigheden af, at vandløbene har de rigtige forudsætninger for, at der er en stor overlevelsegrad, for det nytter ikke blot at hælde en million yngel ud, hvis en alt for stor del af dem dør før de bliver til smolt.

De gode overlevelsesmuligeder findes netop på stryg, hvor der er udlagt gydegrus og skjulesten. Det er derfor af absolut nødvendighed, at hvis dine mange yngel skal overleve Lasse, at der findes de fysiske forudsætninger for det i vandløbene.

Så derfor er der desværrre ikke nogen let løsning på at få flere fisk i vores vandløb. Kun et tæller og det er vandplejearbejde og restaureringer. 

Restaurerer man har man både gode gydeforudsætninger, samt den nødvendige gode skul og dybde for at der netop kommer et godt "output".

Og jo, så har jeg faktisk noget ferie der venter forude, Grønland. Så du må hygge dig her på sitet  uden mig.

Og Lasse, faktisk kan vi to jo stort set ikke fortælle mere, som vi ikke har skrevet før, så mon ikke det snart et på tide, at denne tråd får lov at ebbe lidt ud.

Så kan du jo starte en ny tråd, som kan fortælle om de undersøgelser du skal lave med Aalborg Universitet. Det bliver spændende.


Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 00:27
Citat: niels åge skovbo


Så derfor er der desværrre ikke nogen let løsning på at få flere fisk i vores vandløb. Kun et tæller og det er vandplejearbejde og restaureringer.
Niels Åge Skovbo
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om at få flere fisk i vandløbene, når der tales om rugekasserne, det er et spørgsmål om, at kunne få nogle måske bedre egnede "udsætnings" yngel og til en billigere penge, som så kunne give flere penge til restaureringer.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 07:44
Hej Niels Åge
Vi slutter jo nok ikke tråden her. Når vi får lavet en bestandanalyse i august måned i Tarm Møllebæk, skulle der gerne være både ½ års og 1½ års laks der ikke er finneklippet. Det vil jo være en ny oplysning til debatten. Jeg mener vi indtil nu, har kørt tonen nogenlunde fornuftigt. Det er jo fantastisk så mange der interesserer sig for emnet. Hav en rigtig god ferie, og glæd dig til, at jeg har mange flere patroner i magasinet.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 07:55
Hej Steen
Niels Åge mener ikke jeg tidligere har oplyst om de urigtige oplysninger der er blevet givet af DTU på §7 mødet i forbindelse med rugekasser i Riskær Bæk. Så vidt jeg husker, fik jeg et svar fra ham, hvor han skrev, at jeg ikke kunne tillade mig at kritisere en embedsmand, der ikke kunne forsvare sig. Kan du huske eller finde i hvilken forbindelse det var?.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 08:57
Her
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 10:50
Hej Steen
Fantastisk flot fundet. Jeg har ledt og ledt, vidste hvordan ordlyden havde været og kunne ikke finde det. Det er jo vigtigt over for Niels Åge at dokumentere at han tidligere er blevet informeret. At jeg ikke kunne finde det, skyldes måske at jeg er født på silkelagner. Stor tak for hjælpen.Big smileThumbs Up
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 25 Jul 2013 kl. 11:05
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:12
Hej Niels Åge

Mht. Output synes jeg det er mere relevant hvor mange voksne gydefisk, der rent faktisk kommer ud af smoltene. Her er der sandsynligvis meget stor forskel på om fiskene er udsat eller klækket i åen.

mvh Jakob
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 12:20
Citat: Jakob Larsen

Hej Niels Åge
Mht. Output synes jeg det er mere relevant hvor mange voksne gydefisk, der rent faktisk kommer ud af smoltene. Her er der sandsynligvis meget stor forskel på om fiskene er udsat eller klækket i åen.
mvh Jakob


Jacob ENDELIG kan der måske komme en fornuftig vinkel på denne fnidder-fnadder-mudderkastningstråd!
Du har fat i noget der virkelig kunne interessere mange!
Egentlig er jeg som lystfisker TOTALT ligeglad med om klækkeprocenten i rugekasser er 15 eller 99.
Det der BURDE interessere os er om 15 eller 99 % af den klækkede yngel et par år senere kommer retur efter smoltificering.
Det er naturligvis en noget vanskeligere undersøgelse, hvor autoricerede forskere nødvendigvis må indover, men den er langt vigtigere.
/frede
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 13:25
Hej Jakob,

Jeg er helt enig Smile

Jeg tror jo ligesom dig, at den "naturlige" fisk oftere kommer retur end fisk der er "hjulpet".

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 15:28
Hej Jakob, Frede og friebarnet Niels Åge
Så må vi jo være enige om, at jo tætte du kommer på naturens betingelser, når du ophjælper en fiskebestand, jo sundere må det være, og jo færre fejl laver vi.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 17:09
Lasse, jeg læser en vis sarkasme i dit sidste indlæg. Mit skal du ikke tage alt for negativt, jeg bor også selv i området som du ved, og er også bekymret for "min å"
Ligeledes har jeg tidligere annerkendt også dit arbejde med klækkekasser og meget mere.
Som tidligere nævnt ser jeg som lystfisker og ud i det biologiske lægmand tingene i et helt andet og mere jordnært perspektiv.
Klækningsprocenter, og antal kg udsat yngel og for den skyld naturlig gydning i kunstigt grus, er ganske uinteressant for mig såfremt en alt for lille del af fiskene kommer tilbage.
Jeg er helt klar over at der er helt naturlige grunde til at en sikkert meget stor procent del af ynglen ikke overlever til de selv bliver gydemodne. Yngel og smolt bliver ædt af rovfisk, parasitter, dør af sult og udmattelse osv osv.... En bette del kommer jo også til at dø for lystfiskerens hånd.
Og sidstnævnte er den største gåde for mig. At man opretholder og måske endda øger lystfiskepresset i en å der ikke kan reproducere sig selv. Og gør det samtidig med at mange gode mennesker med "den anden hånd" gerne vil hjælpe å og fisk.
Der er meget dobbeltmoral og efter min mening mange spildte kræfter i den måde vi griber tingene an her i gamle DK.
En å der har det svært, hvor en af kongerne: havørreden ikke kan reproducere sig selv, ja her burde man skisme som indsats nummer et stoppe al fiskeri.
Nå der jo så meget jeg ikke forstår............
/frede
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:05
Hej Frede
Det er ikke ment sarkastisk. Jeg træder bare for en gangs skyld lidt forsigtigt. Du skal heller ikke tage dig af, at jeg kalder Niels Åge feriebarn. Han kalder mig gammel røver, det er ikke ondt ment.Smile
Efter hvad jeg kender til Jakob, tror jeg vi forstår vi hinanden.
Her kommer et spørgsmål, der er mere kontroversielt
Skal vi stoppe alle udsætninger af dambrugsfremstillet fisk i Karup Å, og bruge de  300.00 kr til vandløbsrestaurering og anden form for bestandophjælpning?.
 Jeg spørger bare og vil gerne høre, hvad andre mener.
Jeg tror ikke, det vil gøre den store forskel i Karup Å systemet, hvor vi har en stærk bestand, og en bestand i stadig fremgang, bland andet på grund af åbning af flere gydevandløb og udlægning af gydegrus.
Kommer du i nærheden så kik ind. Hunden bider ikke, såfremt der holdes en sikkerhedsafstand på mindst 2 m.Wink Du kan spørge købmanden, hvor jeg gemmer mig.
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 25 Jul 2013 kl. 20:13
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 20:32
Jamen Lasse vi har da talt sammen et par gange, vistnok dengang jeg stadig fiskede i svingene på wormstrupvej.
Tror vi kunne få en god debat,men svar mig nu først og fremmest ærligt og ligetil på:
Hvorfor stopper vi ikke fiskeriet i Karup å, således at Havørreden (kongen over alle fisk) vil få mulighed for at reproducere sig selv. I den fiskefri periode kunne vi så bruge pengene på at restaurere vandløb som du så rigtigt påpeger fortsat er nødvendigt.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 21:01
Citat: ljf

Jamen Lasse vi har da talt sammen et par gange, vistnok dengang jeg stadig fiskede i svingene på wormstrupvej.
Tror vi kunne få en god debat,men svar mig nu først og fremmest ærligt og ligetil på:
Hvorfor stopper vi ikke fiskeriet i Karup å, således at Havørreden (kongen over alle fisk) vil få mulighed for at reproducere sig selv. I den fiskefri periode kunne vi så bruge pengene på at restaurere vandløb som du så rigtigt påpeger fortsat er nødvendigt.
Fordi, at det er dybt go´nat, at lystfiskere vil lave endsige overhovedet tænker på at ville lave begrænsninger for lystfiskeriet, når der er masser af andre fjender, som man først kan bekæmpe - hvad bliver det næste?, forbud mod leverpostejsmadder ved åen eller at roastbeef-madderne skal være halal -- syg verden, det vil jeg sgu ikke være med til, så hellere C&R og nogle flere P&T fisk i åen.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2013 kl. 21:23
Hej Frede
Der er rigeligt med fisk i Karup Å til at bestanden ikke er truet. De 10-15% vi fanger har ikke den store betydning for bestanden. Det jeg arbejder for, er at vi får bestanden fordelt på de 70km gode vandløb vi har. Der er plads til 4 gange så mange, som der er på selv et godt år.
Som det er nu, bliver hovedparten ifølge fangstrapporter ca.80% fanget fra Haderis Ås udløb og til Skive. Det er ikke sunde tegn. Det er min ide at det skyldes homing efter dambrug. Første dambrug du har liggende fra Skive og opefter er dambruget nederst i Haderis Å. Hvis en fisk er født i dambrug, vil den efter min mening have homing efter dambrug. Når der først står en kø af fisk ved udløbet af dambruget lokker det flere til. Der var en der gav mig den ide, at kalde dambrugsfisk"Erik Den Røde Fisk". De svømmer forvildede rundt i stedet for at komme op til den gydebanke de er født på og få lagt nogle æg,
Får vi Karup Å op på den bestand, der var før Karup Elværk 1917 stoppede for adgangen til de gode gyde og opvækstvande ovenfor, er der rigeligt med fisk til alle. Får vi dem fordelt over hele vandløbet, skal vi heller ikke stå i kø om efteråret ved Hagebro for at fiske. Det er ikke mit indtryk, at vores fiskeri truer(kongen over alle fisk). Nu er vi også så heldige, at vi har bevaret den gamle stærke stamme.
De udsætninger vi for mange år siden gjorde med dambrugsfisk fra Hårkær Dambrug, kom ikke til at påvirke den originale stamme. De klarede sig nemlig ikke så godt.
Stopper vi fiskeriet i Karup Å, mister vi interessen, medlemmer og penge til arbejdet. Du kan roligt tage den havørred du fanger med hjem, de er forøvrigt så svære at fange, er der nogen der siger.Wink
Håber vi mødes.
mvh Lasse Hagebro

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 07:59
Hej Steen
Jeg tror du misforstår Frede. Det er synd for en ellers god debat, at du blander leverpostej og hallal kød ind i den. Det går jo ellers rigtigt godt. Det er venligt ment.Wink
mvh  Lasse Hagebro
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 09:00
Nå, jeg vælger at overse Steen´s lidt malplacerede indlæg.

Lasse, du svarer så ikke lige på spørgsmålet vel??
Der er simpelthen alt for mange penge på spil ikke??
Som jeg for lidt siden skrev er jeg for nogle år siden stoppet med at fiske i "min å" Det er blevet for dyrt at være medlem af diverse foreninger, og det er mit personlige bud at mange af pengene går til initiativrige men håbløse tiltag. Det skal ikke misforståes, der går jo også penge til gode tiltag.

Jeg mener da ærligt at en form for begrænsning affiskeriet ville være et naturligt tiltag, i hvert fald hvis man mener noget med at man ønsker større chance for reproduktion, og det ville have kæmpe signalværdi.

Som en sidebemærkning kan jeg nævne at i alle de år jeg fiskede i Karup å, var mit ønske som sådan ikke flere fisk. Baggrunden er det cirkus man ser ved Skjern å. Hvam kunne tænke sig det, der hvor man selv fisker??
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 09:44
Citat: lasse hagebro

Hej Steen
Jeg tror du misforstår Frede. Det er synd for en ellers god debat, at du blander leverpostej og hallal kød ind i den. Det går jo ellers rigtigt godt. Det er venligt ment.Wink
mvh  Lasse Hagebro
Der er jo ikke så meget at misforstå -- Frederiksen er selv lystfisker og det er sgu da gak gak og en kæmpe misfoståelse, at han som lystfisker ytre; begrænsninger for lystfiskeriet i bestandssammenhæng, når der er andre væsentlige faktorer, som gør et meget større indhug i bestanden af havørreder end lystfiskerne gør, og på samme måde, som pladderpædagoger og radigale sætter sig på halen med hensyn til halal/svinekød så mener jeg, at Frederiksen sætter sig på halen, når han ytre den slags lystfiskerfjendskab.

Redigeret af Steen Kehler - 26 Jul 2013 kl. 09:46
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 11:13
Hej Steen og Frede
Jeg er lige kommet ind fra åen. Aldrig har jeg set så mange nystegne havørreder.
Flotte blanke 3-5 kg fisk der ikke havde noget imod at følges ad.Smile Det gør så, at de er næsten umulige at fange, muligheden kommer først når de vil finde standplads.Wink
Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi skal stoppe fiskeriet efter dem. Vores tollen på dem i Karup Å vil ikke have den store betydning på bestanden.
Vi skal derimod forbedre forholdene længere oppe i åsystemet.
Til Frede
Jeg troede første gang du nævnede begrænsninger i fiskeriet, mente laksebestanden og ikke Karup Å havørreden. Hvad angår laksefiskeriet vil jeg ikke blande mig. Det er desværre blevet et cirkus, det er synd for lystfiskeriet.
Frede du har ret i, at der er store økonomiske interesser i lystfiskeri og fiskeplejen
Det ender nogle gange med at pengepungen betyder mere, end hvad der er godt for fiskebestanden.
Steen, godt du ikke blev fornærmet på mig.Big smile
Der kommer jo i den nærmeste tid mange flere oplysninger om emnet her, så vi skulle jo gerne kunne fortsætte debatten.
mvh Lasse Hagebro
Havde det ikke været tåget, havde jeg sikkert fisk med hjemWink
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 12:44
Hej Lasse.
Jeg kender dig ikke, men det skal ikke afholde mig fra at komplimentere din måde at kommunikere på i dette forum og ikke lader sig provokere. Sobert sprogbrug og hensyntagen til andres meninger og fordomme! Det var der en del, som kunne lære af osv. osv. Altid en fornøjelse at læse dine indlæg uanset om man er enig eller ej.
Håber, du kan tåle lidt ros uden at blive for kålhøgen, men det er vist ikke noget problem.
Venlig hilsen og pip her fra Djævleøen.Clap
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 14:38
Hej Ivan
Tak for de pæne ord. Jeg vil jo gerne, vi kan fortsætte debatten uden at komme i dårligt humør. Det er livet for kort til.
Hvorfra kender du ordet"Kålhøgen", når du bor på Sjælland, det er jo et godt jydsk udtryk, der er meget dækkende.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2013 kl. 22:21
Nemlig !...Lasse er en rigtig hyggelig naturtrold...ham kan vi sgu li. Thumbs Up

Mvh
Jim.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 10:52
Kort oversigt over modstand imod rugekasser.
DTU og DSF er ikke enige med os om, at rugekasser er værd at arbejde videre med. Det er hvad det er, at vi er uenige. Men metoderne og argumenterne de bruger for at stoppe arbejdet med rugekasser, er efter min mening usmagelig.
De skjuler deres uvidenhed, ved at indtage en arrogant(vi ved bedst holdning) uden at sætte sig ind i, hvad det går ud på.
De giver forkerte og misvisvisende oplysninger til §7 udvalget.
De siger, rugekasser ikke har en effekt til undervisnings brug
De siger, den ikke kan bruges til vandkvalitetes undersøgelse, med den begrundelse at det ikke giver oplysninger om hvad der sker nede ved bunden.
De siger, rugekassen er at betragte, som et faststående arrangement i vores vandløb, med de gener det medfører (rugekassen måler 120cm længde 50 cm bredde stikker max 10cm alt efter, hvor meget grus vi kommer i).
De siger at grunden til, at man i Norge bruger rugekasser, skyldes infrastrukturen.
De siger rugekassen giver for meget arbejde.
Steffen Toft DSF på §7 møde ifølge referat, mener ikke at det er en god måde at tiltrække unge på. Unge skal ud at fiske og aktiveres. Det ville være mere givtigt, at deltage i f.eks. Lystfiskeriets Dag eller andre oplæg.
Hvor ved de alt det fra, når de aldrig har set rugekassen brugt rigtigt ude i naturen?.
De personer der har set rugekassen i brug, brugt rigtigt og det er efterhånden mange også biologer bakker op om ideen.
Hvor ligger hunden begravet?.Confused
mvh Lasse Hagebro



Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 12:17
Lasse, jeg begynder at forstå, hvorfor du møder modstand. Du går på jagt efter håret i suppen, og så anmelder du suppen på baggrund af håret. Og så undlader du elegant at forholde dig til de ømmeste svagheder ved dine rugekasser.

Det er f.eks. svært at få dig til at snakke om det, der sker, efter at ynglen har forladt rugekasserne, selvom det er altafgørende for, om det overhovedet har nogen effekt.

Du har heller ikke forholdt dig til, at du er nødt til at have høj sikkerhed for, at det lykkes hver gang. Idéen er, så vidt jeg har forstået, at rugekasser skal bruges i vandløb, hvor bestanden er for lav. Er det ikke dig selv, der har brugt udtrykket at kickstarte et vandløb, hvor forholdene er gode. Det vil sige, at man skal tage chancen og elfiske nogle af de i forvejen få gydefisk, stryge dem og satse på, at det lykkes. Mislykkes det, har du forhindret de anvendte gydefisk i at deltage i den naturlige gydning. Derfor er det særdeles afgørende, at rugekasserne fungerer hver gang. Også når det skal bredes ud i praksis og passes af folk, der ikke har tid og erfaring med dem som dig.

Jeg kan sagtens se idéen med det. Især hvis det udelukkende skal erstatte de nuværende udsætninger af yngel. Hvis det kan dokumenteres, at det virker!!! Men sålænge du ikke kan/vil svare på de helt relevante spørgsmål til svaghederne, beder du altså folk om at satse på et system, der ikke har dokumenteret effekt. Indtil videre ved du vist ikke andet, end at der kommer en masse levende yngel ud af kasserne. Deres videre skæbne er ukendt.

Nu får du så en undersøgelse. Tror du ikke, det vil være en god idé at indstille skydningen, til du faktisk VED, om det virker. Mit gæt er, at du har gjort det rigtig svært for dig selv ved at bombe løs på DTU og DSF og kaldt dem både uvidende og uærlige.

Johan


Redigeret af Johan - 28 Jul 2013 kl. 12:17
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 12:25
Citat: simon agerholm2


Man kan vel også i bund og grund starte med at udsætte en af Lasses kasser, såfremt der er et blot lillebitte gyde/opvækstområde - derefter sætte ind med restaurering, så åen er "klar" når ørrederne vender tilbage et par år efter ??


Hej Simon

Det har jeg svært ved at se nogen idé i. Der kommer jo netop ingen fisk tilbage, hvis ikke der er gode opvækstvilkår. De skal jo overleve, indtil de er kønsmodne. Ellers er det hele skønne spildte kræfter.

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 12:53
Citat: Johan

Det er f.eks. svært at få dig til at snakke om det, der sker, efter at ynglen har forladt rugekasserne, selvom det er altafgørende for, om det overhovedet har nogen effekt.

Jeg kan sagtens se idéen med det. Især hvis det udelukkende skal erstatte de nuværende udsætninger af yngel. Hvis det kan dokumenteres, at det virker.
 
...Mit gæt er, at du har gjort det rigtig svært for dig selv ved at bombe løs på DTU og DSF og kaldt dem både uvidende og uærlige.

Johan
Nu er det jo de samme æg og sidenhen yngel, som skal benyttes i rugekasserne, som idag laves på klækkeri og udsættes med vandkande -- jeg forstå ikke, at du kan stille spørgsmålstegn ved, om ynglen ikke skulle være mindst ligeså levedygtig, som de klækkeri fremstillede.
 
Uvidenhed og uærligt - det er jo ikke noget de bare kaldes, men det er jo faktuelt rigtigt. f.eks. dokumenteret ved Steen Toft´s udtalelse om, at det er forkert at gøre unge mennesker lystfiskerinteresseret/naturplejeinteresseret via rugekasserprojekter og at det eneste rigtige er DSF´s tiltag f.eks. lystfiskerietsdag.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 13:18
Citat: Steen Kehler


Nu er det jo de samme æg og sidenhen yngel, som skal benyttes i rugekasserne, som idag laves på klækkeri og udsættes med vandkande -- jeg forstå ikke, at du kan stille spørgsmålstegn ved, om ynglen ikke skulle være mindst ligeså levedygtig, som de klækkeri fremstillede.


Ja, men den nuværende metode er gennemprøvet og sikker. Man har mulighed for nøje at udvælge de steder, hvor man sætter ynglen ud. Man kan sprede ynglen over store områder. Det er dyrt, det er ikke naturligt, men det virker! Indtil Lasses rugekasser har en DOKUMENTERET virkning, vil jeg ikke bryde mig om, at den metode skal erstatte en gennemprøvet. Glem ikke, at alle mislykkede rugekasse-klækninger trækker bestanden i den gale retning! Og det er i den forbindelse fuldstændig ligegyldigt, om det er klækningen, der mislykkes, eller ynglen ikke overlever. 
 
Uvidenhed og uærligt - det er jo ikke noget de bare kaldes, men det er jo faktuelt rigtigt. f.eks. dokumenteret ved Steen Toft´s udtalelse om, at det er forkert at gøre unge mennesker lystfiskerinteresseret/naturplejeinteresseret via rugekasserprojekter og at det eneste rigtige er DSF´s tiltag f.eks. lystfiskerietsdag.


Det var vist håret i suppen! I øvrigt spændende, at en holdning kan være faktuel forkert!

I forhold til undervisningen kan jeg godt blive lidt nervøs, når Lasse for det første underviser et sted, hvor det er dømt til at mislykkes. Og helt galt bliver det, når en af eleverne fortæller, hvad han har fået ud af det. Han har bl.a. lært, at rugekasserne er en bedre metode end naturlig gydning! Så der er vist plads til forbedring. Og mon ikke det er smartest at vente med undervisning, til der er en dokumenteret virkning...hvis der er en sådan!

Johan


Redigeret af Johan - 28 Jul 2013 kl. 13:22
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 14:15
Hej Johan
Jeg kan forstå på dine udsagn, at du ikke har, eller har villet sætte dig ind i de forsøg vi har lavet, bl.andet i Tarm Mølle Bæk. Du har måske holdt dig til de delvis uheldige, og dårligt tilrettelagte forsøg DTU har lavet i samarbejde med en de kalder udvikleren af rugekasser. Håber ikke denne tråd ender, som den om UV jagten, hvor man inviterer hinanden til duel på stranden. Prøv at sætte dig lidt mere ind i, hvad der er foregået, og tænk selv. Niels Åge din meningsfælle, havde jo helt misforstået i hvilke tilløb, vi havde søgt om tilladelse. Forsøgene ved Blåkilde Efterskole blev heldigvis gennemført og vil fortsætte takket være en fiskerikontrol med sund fornuft.
Jeg kan ikke lade være med at sammenligne de to tråde DTU og UV jagt.
Den ene handler om, at få flere og bedre fisk, den anden om retten til at fange dem.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 14:43
Hej Johan
Bare til information
Prøv at læse hvad Steen Ulnits(biolog) og medlem af DSF skriver om DTU og Forbundets behandling af rugekasseprojektet. Du kan finde det, på hans hjemmeside under artiklen om Fiskeriets Hus. Du kan naturligvis også læse om undervisnings projektet i Blåkilde. Han har, hvad mange af modstanderne ikke har, nemmelig set rugekasser i funktion brugt rigtigt.Wink
mvh Lasse Hagebro

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2013 kl. 14:44
Hej Lasse

Jeg stod af tråden om UV-jagt, inden jeg havde læst 10 indlæg. Mødte i øvrigt en meget hyggelig og hensynsfuld af slagsen i Thyborøn forleden. Det kan være ret interessant at høre, hvad de ser under vandetCool

Du skal i øvrigt nok slippe for at duellere med mig på stranden eller ved åenWink

Men til en start kunne du måske hjælpe med lidt oplysninger. Jeg har før spurgt dig, om du kunne fortælle lidt om, hvor meget arbejde der er med at passe rugekasserne. Og hvor mange klækninger der mislykkes. Jeg fik ikke andet svar, end at det havde du allerede svaret på. Hvor? Det er muligt, du har svaret, jeg kan bare ikke finde det. Jeg har ikke fundet andet end et indlæg, hvor du skriver, at du har tilset rugekassen på videoen fra efterskolen 3-4 gange. Kan man altid nøjes med det? Hvad nu, hvis forholdene konstant skifter?

Mht. om du kunne dokumentere, at der faktisk kommer gydefisk ud af den yngel, der forlader rugekasserne, svarede du, at det er det, der nu skal undersøges. Med andre ord - du ved det ikke endnu! Det i sig selv er for mig at se nok til at være meget forsigtig med at bruge metoden.

Johan


Til top
 Besvar Besvar Side  <1 23456>

Skift forum