Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vildsvin, hvordan ??

 Besvar Besvar
Forfatter
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vildsvin, hvordan ??
    Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:14
Hej gutter,

Jeg har byttet en fisk, for det her stykke vildsvin på 1,4 kg.
Hvordan satan tilbereder man sådan et stykke ?

Ja, jeg ved godt det ikke er et jægerforum det her, men mange af jer går jo også på jagt.

Mange hilsener
Simon
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:25
Hej Simon.
 
Vildsvin er noget rigtig lækkert kød, og kan tilberedes på rigtig mange måder.
 
Jeg har i peroder fået mine tyske venner, til at lave deres opskrifter, og hold da op, hvor det er er lækkert, men det er familie opskrifter, så jeg får ikke udlevet hemmelighederne, øv.Unhappy
 
Prøv at se forbi linket her:
 
 
Det som nok giver vildt generelt, den bedre oplevelse er tilbehøret, og da må man virkelig være god ved sig selv, og få de bedste smags oplevelser.
 
Velbekomme, jeg er ikke misundelig, men det er tæt påWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:30
Simon
 
Lækkert stykke kød, men for at kunne tilberede det rigtigt skal du dels kende hvorfra på svinet stykker stammer? En anden vigtig oplysning er, har det 'hængt' dvs modnet? (hængt på en vildtkrog i et antal dage - hvor mange afgøres af temperaturen)
 
mvh
Heinz
ps: søg på nettet omkring gode opskrifter på vildsvin - det skulle være herregodt !
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:34

Det eneste rigtige er at sætte svinet på et spyd og så dreje det jævnligt, mens det hænger over et bål i en afstand på ca. 30 cm i 1½ time. Svinet pensles jævnligt med en blanding af øl, hvidløg (salt/peber) og smør. Der serveres Waldorf-salat og bagekartoffel til.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:35
Tak for svar.

Det er et stykke af en kølle, jeg har fået delt køllen i 3 stykker, da den var lidt voldsom til 2 voksneSmile

Der er jo ikke den store fedtmarmorering i kødet, og jeg frygter lidt at få det skamstegt.
Mine tanker går lidt i retning af at pakke det ind i bacon, så jeg bevarer saften, og nedsætter den eksponerede overflade.

Det vil jo være noget ærgeligt, at ødelægge sådan et fint stykke kød..
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:43
Citat: simon agerholm2

Tak for svar.

Det er et stykke af en kølle, jeg har fået delt køllen i 3 stykker, da den var lidt voldsom til 2 voksneSmile

Der er jo ikke den store fedtmarmorering i kødet, og jeg frygter lidt at få det skamstegt.
Mine tanker går lidt i retning af at pakke det ind i bacon, så jeg bevarer saften, og nedsætter den eksponerede overflade.

Det vil jo være noget ærgeligt, at ødelægge sådan et fint stykke kød..


Bedste tilberedning for at bevare saft og smag er sous vide http://www.sousvidemaster.dk/
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 10:57
Køllen på et vildsvin er det samme som skanken på en almindelig gris, og de 2 dyr kan i princippet tilberedes ens. Så er det nemmere at få ideer fra opskrifter på nettet......
Den kan koges, steges, grilles eller røges, som man nu har smag for. En anden mulighed er at skære den i steaks eller småkød.

Good luck i køkkenet og velbekomme

/Jens R

 
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 11:02
Nej Jens R
 
Køllen er i princippet absolut ikke det samme som skanken. Det er 500 % mere mørt og skal derfor ikke have nært så meget tid. Det du ser på billedet, er en overskåret kølle, hvor du tydelig ser: inderlår, yderlår og klumpen. Alle tre stege er møre og lækre hver for sig eller sammen.
 
Jeg synes der er grundlag for langtidsstegning med lårbenet.
 
Mvh
Jens
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 11:10
Hej Simon
 
Jeg vil skyde på at gennemsnitligt over året, spiser jeg vildt hver tredie dag og har derfor masser af forslag til opskrifter til det, men jeg er nok lidt gammeldags og oftes er det simremad og mad der er godt gennemstegt.
Har du lyst vil jeg gerne sende dig et par forslag. Der er utallige muligheder med det kød du viser og jeg synes også der er nogle rigtig gode forslag i tråden.
 
Mvh
Jens
 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 11:56
Hej Jens,

Du må meget gerne sende mig et par gode idéerSmile
Mail ; agerholm.simon@gmail.com

Jeg har lige været ude og købe bacon, og en 4 korns peberblanding.
Fløde har jeg vidst også..

Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 12:05
hej Simon
her er lidt forskellig opskrifter på vildsvin
 
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 13:01
Simon , du har vel læst "Asterix"?  Ind over et bål :)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 16:05
Raymond :

Ja, det er sgu lettere for dig, de småfisk du plejer at fange, kan jo tilberedes over en tændstik - eller når det er HELT vildt : En stjernekasterWink

Svinet er nu flyttet ind i ovnen, på en bund af løg og laurbærblade - dækket med bacon, og 150 grader.
Så må tiden vise, om det bliver godt.

Tak for de mange fine inputs, det er dejligt at der er nogle der har forstand på den slags.
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 16:14
Ja og stjernekasteren kan samtidig bruges som grillspyd :)
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 16:17
Jens Lønberg:
Godt, du fik rettet min misforståelse...... Jeg plejer at kalde hele benet incl. lårstykke for skank, men jeg kan godt se, at det er forkert.


Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 17:03
Hvad med at hakke det til vilde frikadeller!
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 19:12
Så er svinet fortæret, jeg fik stegt det for længe, og det blev lidt tørt.
2 timer ved 150 grader var i overkanten.

Næste gang bliver det i tern, i en vildtgryde..

Tak for de gode rådSmile
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 20:34
Jens R........flot tilbgemelding tak.
 
Simon.......Undskyld jjeg ikke fik sendt dig en opskrift, jjeg troede ikke det var i aften du skulle bruge den. Kontakt mig gerne en anden gang, hvis du får behov derfor.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 20:48
Omsætningsforbud??????
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 21:28
Hej Jens,

Det skriver jeg mig bag øret :-)


Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 22:02
Citat: ler

Omsætningsforbud??????
Jeg er endnu ikke faldet over en regel hvor der står at jeg ikke må bytte en købt fisk til et stykke kød?
 
Eller misforstår jeg dit meget kortfattede indlæg?
 
Og her lige lidt flere ????
Til top
Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mindstemål

Tilmeldt:: 17 Jan 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mindstemål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 11:29
Simon, jeg tror, at en oplagt mulighed havde været at brune banditten på alle sider og dernæst lade den simre i gryde med først vand, krydderurter, salt og peber.
Dernærst - en times tid senere - at tilføje en mørk øl, grøntsagsfond, finthakkede, brunede løg og et revet, brunet æble.
 
En skvijs fløde til slut havde givet dig saucen.
 
Sødme står godt til vildt i min optik.
 
Det skal afprøves på den jyske ulv, hvis jeg får ham.  
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 12:31
Ja, det er en uretfærdig Verden vi lever i - Jylland har både ulv og laks, og inden længe, sikkert også vildsvin.

Fisken går forøvrigt ikke ind under omsætningsforbudet  - det var nemlig en af mine HELT egne putørrederSmile.

Til top
Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mindstemål

Tilmeldt:: 17 Jan 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mindstemål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 14:00
Nemt bliver det ikke uden jagttegn. Mine muligheder fordeler sig mellem stangkast med tungt skeblink, håndkast med marksten (flint foretrukkent), påkørsel (fruens Suzuki) og opsporing i selvdød tilstand.
Den sidste mulighed forekommer mest opportun med tanke på den forrige ulvs endeligt. Under alle omstændigheder skal der lures og skues i hegn og busk. Labradoren bliver min væbner. 
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 14:09
Citat: simon agerholm2

Så er svinet fortæret, jeg fik stegt det for længe, og det blev lidt tørt.
2 timer ved 150 grader var i overkanten.

Næste gang bliver det i tern, i en vildtgryde..

Tak for de gode rådSmile


STEGETERMOMETER Wink
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 16:08
Simon , du kender sikkert en køkkenmand, eller noget i den stil , der kan sælge dig en god ovn, med indbygget stegethermometer ;-)
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 17:58
Hej,
 
Jeg ved godt at jeg er lidt sent ude, men jeg vil alligevel komme med mit forslag. Jeg ville nemlig helt sikkert benytte mig af en stegepose, det gør jeg som oftest med vildt, både råvildt, kronvildt og vildsvin har jeg lavet på denne måde. 
Jeg marinerer oftest vildsvin i rødvin i et døgns tid, pakker dyret ind i bacon og smider det i en stegepose med noget af marinaden, 1,4 kg vildsvinekølle skal vel have ca 1 time og tre kvarter ved 130-140 grader (langtidsstegning er et stort hit), og derefter er det så let at hælde stegeskyen fra posen over i en gryde, tilsætte fløde og så har du den skønneste vildtsauce Thumbs Up...
 
Bon appetite
 
Klaus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres