Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoved junglen

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoved junglen
    Sendt: 23 Jan 2013 kl. 21:53
Ohøj fiskere,

Jeg er i 7 sind over hvilket flydende skydehoved jeg skal sætte på min #7 Orvis Access 9' Tip-Flex..

Hvilket skydehoved skal jeg vælge til en hurtig stang?
Har hørt at man bør købe en klasse højere, når der er tale om skydehoved og hurtig aktion.

Selve hovedet bør ikke være over 10,5 meter, da jeg har for vane at vade ud til 5 cm over navlen.

Har set lidt på forskellige flydende Rio, Zpey og Sage modeller.

Anyone?

K&B

Tange
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2013 kl. 23:42
Køb en DT-line to klasser over din stang (Altså, en klasse 9)
Klip den til ca. 11 meter, bind den på din skydeline, kast, og klip så af til du føler at den er "lige i skabet".
 
Jeg vil umiddelbart mene at du vil ende ud med et skydehoved som er 9- 9,5 meter langt.
 
Har du nogle skydehoveder i forvejen som du synes er gode til stangen, så mål og vej dem, og brug dem som reference.
 
Skal det være flydende eller intermediate/synkende?
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 08:42
Hej Jan,

Tak for info.

Det skal være flydende.
Havde godt hørt at det var en mulighed, men har ikke DT liner liggende, kun WF, som er i lave klasser til åen.

Men det kan da være jeg skal undersøge det nærmere.

Hvordan føles det? River det bare skydelinen på af linekurven i en satans fart?


Mvh
Tange
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 14:52
Hej Mikael

Købe en Zpey saltwater #8 18gr

Den bruger jeg på min Helios #7  9fod tip flex

Jeg har købt den i intermediate da jeg har en guideline Coastal RTG flydene kl 7 også 18gr også en rigtig god line. Dog syntes jeg den er lidt stiv i øjet, så øjet hvortil man tilkobler forfanget, har jeg pillet lidt af coatningen af. Dermed opnår jeg et blød samling som ikke hænger sig i topøjet mere.
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 18:45
Hej Carsten,

Tak for info.

Tænkte nok jeg skulle en klasse op, når stangen er tipflex.

Kigger på zpey. Er der et bestemt skydehoved du tænker på?

Mvh
Tange
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 19:03
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 20:08
Den anden jeg skrev om kan du finde her : http://www.shop.janogbo.dk/flue-liner/499-guideline-coastal-rtg-skydehoved.html

Også en rigtigt god line, men den har lige den ret stive løkke/øje.
Men hvis du vælger den og køber den hos jan & bo kender de godt til problemet og hjælper dig gerne med at løse dette, uden beregning.

Det med at gå en klasse op er ikke aldtid den helt rigtige måde.
Det er hvor mange gram den er på og i dit tilfælde er jeg ret sikker på at det er 18gr.  Wink

For som du kan se ,er den ene som jeg linker til en #7 og den anden en #8 og begge er på 18gr.


Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 23:40
Hej Carsten.

Først og fremmest stor ros til dig, men også til alle andre, der deler ud af viden og erfaringer.
Det gør, at os nye i fluefiskerfeltet ikke begår en masse opstartsfejl, som jeg tydeligt ville begå, hvis jeg ikke kunne få råd og vejledning herinde.

Jeg ser nærmere på zpey Korsholm. Det har en fin længde til mig og er sikker på det nok skal blive en succes. Ran farven er også lidt incognito end de 80'er farver der er brudt ud i fluelinebranchen.

Tak igen.

Venligst
Mikael Tange
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2013 kl. 23:41
Hos Korsholm mener jeg
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 09:58
Citat: MikaelTange

Hej Carsten,

Tak for info.

Tænkte nok jeg skulle en klasse op, når stangen er tipflex.

Kigger på zpey. Er der et bestemt skydehoved du tænker på?

Mvh
Tange

Hej Mikael.

Efter min mening, er 18g fint til en klasse 8 stang, men hvis du hænger så meget på din syver, tager du da al fart ud af den!

Hvis du gerne vil have et godt skydehoved til din stang, kan jeg da anbefale et Zpey Unique skydehoved på 16g. Du kan se det her http://grejbiksen-webshop.dk/produkter/18-flue-fiskeri/728-zpey-unique-flydende-skydehovede/ 
Til en klasse seks stang bruger jeg 14,5g, og til min otter har jeg brugt et på 17,5g, og det er absolut vægt nok - også til hurtige stænger! Wink

Til mit kystfiskeri, bruger jeg hovedsageligt intermediate liner eller med en let synkende spids, som på disse http://grejbiksen-webshop.dk/produkter/18-flue-fiskeri/729-zpey-unique-flydendeint-skydehovede/ der er dem jeg har erfaring med.

Du kunne jo også prøve, om du ikke kunne prøve/låne nogle liner inden køb, det er trods alt ikke billigt at eksperimenterer sig frem.   

Mvh
Henning

 
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 11:13
Hej Henning,

Tak for info vedr. skydehovederne. Må indrømme at jeg bliver lidt forvirret, idet jeg har set på et skydehoved, som er klassificeret som 7'er, med vejer 18 gram og er 9,3 meter langt.

Mener du jeg max skal vælge et på 17 gram?

Venligst
Mikael Tange
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 11:46
Citat: MikaelTange

Hej Henning,

Tak for info vedr. skydehovederne. Må indrømme at jeg bliver lidt forvirret, idet jeg har set på et skydehoved, som er klassificeret som 7'er, med vejer 18 gram og er 9,3 meter langt.

Mener du jeg max skal vælge et på 17 gram?

Venligst
Mikael Tange

Hej Mikael.

Jeg ville med det kendskab, jeg har til de Zpey liner jeg linkede til, ikke tøve med at vælge det på 16g, - om det så skal være et flydende, eller med synkende/intermediate spids må blive en smagssag, jeg foretrækker det med synkespidsen.

Mvh
Henning   
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 11:51
Tak for hjælpen Henning.

Har også en 966-4 tip flex Orvis Power Matrix, som kaster fremragende med et #7 skydehoved uden den går død.. Men alle stænger er jo forskellige og derfor ville jeg lige forhøre mig, inden jeg kastede mig hovedkuls ud i en #8 skydehoved.


Jeg må prøve mig frem og låne forskellige skydehoveder inden jeg investerer.

God weekend

Mikael Tange
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 11:55
Citat: MikaelTange

Tak for hjælpen Henning.


Jeg må prøve mig frem og låne forskellige skydehoveder inden jeg investerer.

God weekend

Mikael Tange

Det er en rigtig god ide, - og i lige måde.

Mvh
Henning
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 16:02
Hej Mikael
 
Citat: MikaelTange

Må indrømme at jeg bliver lidt forvirret, idet jeg har set på et skydehoved, som er klassificeret som 7'er, med vejer 18 gram og er 9,3 meter langt.
Det er rigtigt godt, at du er forvirret, for så er du på rette sporLOL Klassifisering af stænger og liner i dag giver ingen mening. Der er ingen standarder for, hvornår man kan skrive #7 på en stang. For liner findes der et standard, men mange firmaer følger den ikke. Så dem der vil give regler for, hvordan man matcher stænger og liner på baggrund af #tal, har ikke forstået ret meget af det hele. Derfor er det kun godt, at du stiller spørgsmålstegn ved det.Clap
 
Citat: MikaelTange

Mener du jeg max skal vælge et på 17 gram?
Ud over den inkonsistente måde at klasseficere stænger og liner på, så betyder personlige præferencer også rigtigt meget, grundet forskellige kastestil. For Carsten vil 18g ramme lige pletten, men det gælder ikke nødvendigvis for dig. Så der er to ting at gøre. Det første er Jan Johanson's forslag med at klippe i en DT line eller to. Det andet er at prøve en række skydehoveder af. Hvis du ender med lad os sige 15g, så skal du ikke tage dig af at der står #6 eller #8 på pakken. Bare opfatte tallet som et bestillingsnummer.
 
vh. Chan
 
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 16:26
Hej Chan, 

Tak fordi du lige forklarede det hele, så selv jeg kan forstå det.

Der er intet andet for end at prøve sig frem, indtil den sidder i skabet. Indtil videre går jeg ikke efter selve klassifiseringen på hverken stang eller line, men efter vægten og længden af skydehovedet. Selvfølgelig bruger jeg klassifiseringen som et holdepunkt, eller er der mange liner at prøve. Rammer jeg plet, ved jeg hvad jeg skal holde mig til med den stang fremover.


venligst
Mikael Tange
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 16:53
    Hej Mikael

Nu køre alt rundt for dig, er jeg ret sikker på Confused

Ved ikke om Henning har en Orvis, men det har jeg.
Og jeg vil lige sige at vi er flere der køre med de 18 gr på vores orvis og T & T stænger her i svendborg (#7).
Jeg har haft lånt min line ud til nogle af de andre i klubben og de har meldt tilbage at den passer på deres stang og har derefter købt en 18gr line, dog har en med en sage #7 købt en17gr som passer bedere til hans stang.

Så som Henning også skriver prøv om du kan låne en line i din lokale fiskeklub hvis du er medlem af en sådan.

Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 18:32
Hej Carsten, 

Du har ret i at jeg er forvirret :-)

Men al begyndelse er jo svær, så mon ikke det går over.

Har fundet et 18 grams 9,3 fod fra Rio, som jeg skal låne i et par dage, inden ejermanden skal have det tilbage. Derudover jeg jeg samlet mig alt fra 16 til 19 gram og holder en test-dag på søndag.

Mikael
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 20:01
        Hej Mikael   igen igen Wink

Det kan jeg godt forstå du er !

Men det er det helt rigtige du gør nu, at låne div. liner !

Håber du tager til kysten da kast på græs ikke giver det samme.

Men jeg er ret sikker på at du lander på de 18gr Wink

Jeg kan også anbefalde Zpey`s  mono-skydeline, de to ting sat sammen kaster bare laaangt Shocked   og med 18gr klare du også noget vind, som der næsten altid vil være på kysten.

Håber du vil komme med en melding når du har beslutte dig Big smile


Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2013 kl. 23:20
Hej,

Jeg giver en melding, når jeg har fundet det rigtige:-)


Mikael
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 17:01
Citat: carsten o

    Hej Mikael

Nu køre alt rundt for dig, er jeg ret sikker på Confused

Ved ikke om Henning har en Orvis, men det har jeg.

Jeg har også en! ;o)



Så som Henning også skriver prøv om du kan låne en line i din lokale fiskeklub hvis du er medlem af en sådan.

Så er vi da enige om noget. Smile

Mvh
Henning
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2013 kl. 17:20
Åh Hening

Vi har da været enig om noget før, kan jeg da huske Wink

Er det også en Helios du har ?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 12:44
Citat: carsten o

Åh Hening

Vi har da været enig om noget før, kan jeg da huske Wink

Okay, det er ikke lige noget jeg har i erindring, men hukommelsen er måske ikke hvad den har været. Embarrassed 


Er det også en Helios du har ?

Nej det er det så ikke!Wink 

Jeg havde faktisk glemt at jeg havde en Orvis stående. Men det er dog en tip flex i # 8, som hedder Clearwater II.

Det er en stang, som jeg købte først og fremmest fordi den var billig, og min tanke var den måske kunne bruges til gedde fiskeri, og indtil for få min. siden, havde jeg heller ikke kastet med den, men nu er den blevet testet lidt.Smile

Testlinerne var SH Zpey Unique i # 6 og 8, som vejer 14,5 og 17,5g med længderne 9,5 og 9,8m.

Vinden på mellem 5 og i stødene op til 7,5 m/sek, havde jeg som sidevind fra den rigtige side. 

Jeg startede med 14,5g, som stangen kastede fint med, det var dog helt klart, at det hovedsageligt var toppen af stangen der var på arbejde her, men ellers med god kontrol, kastelængde på omkring tredive meter. 

Linen på 17,5g spændte naturligt nok stangen dybere, jeg havde fornemmelsen af at den flexede helt ned i håndtaget, og jeg ville nok ikke sætte mere vægt på den, kastelængden med denne line var måske en meter eller to længere end med den lette line.

Hvis Orvis ellers kategoriserer deres stænger ens, vil jeg stadig (med ovenstående in mente) mene, at 18g på en syver stang, selv om det er en Helios, tager al fart og fornøjelse ud af den, - men det er selvfølgelig en smagssag!

Mvh

Henning

Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2013 kl. 13:01
Kan så sige dig at Helios er  hurtigere end Clearwater, men hvis du kaster som du skriver op til 30m vil jeg da HELT klar fortrække de 14-15gr som du anvender Wink

Men de 18gr  (9,8m) jeg bruger på min syntes jeg er meget behagligt og langt kastene uden det store stå-hej Big smile


Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2013 kl. 09:40
Hej drenge,

Mens i har sludret om Orvis, har jeg fundet linen.

Efter en del forsøg, hvor mange var katastrofale, er jeg havnet på noget helt andet, end jeg egentlig regnede med.

Det blev Fenwick Aircutter WF7F på 27,5 meter. Dvs jeg gik helt bort fra skydehoved. På 3. kast tømte jeg hjulet for line. efter 30-40 kast var jeg overbevist. Der er mere aktion i klingen med den end et skydehoved, hvilket jeg faftisk ikke regnede med og er meget forbavset. Det gode er også, at linen var min egen, så jeg skal ikke ud og investere, ligesom jeg kan undlade linekurven, hvis forholdene taler for det :-)

Tilslutter mig gruppen af mennesker, der siger, at det er helt individuelt hvordan samme stang og line vil opføre sig hos forskellige kastere.

Så må grødisen godt forsvinde snart. Får cabinfever snart.

Venligst

Mikael
Til top
Nikolaj Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NikolajDK Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2013
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NikolajDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2013 kl. 23:44
Hej Carsten

Jeg kan se du selv har en Orvis. Jeg har købt mig en orvis Helios også i klasse 7, men som 10 fod, tip flex (købte den brugt). Fandt først ud af bagefter, at en 9 fod til kysten, nok havde været bedre. Men jeg er nok ikke den eneste som har lavet sådan en begynderfejl :-)

Mit spørgsmål går på om det også bør være en saltwatet, 18 gr. når det kommer en ekstra fods længde på stangen. Jeg er som skrevet nogenlunde ny fluefisker, men mener at kunne håndtere et skydehoved. Ellers havde jeg en Rio Outbound Shot i tankerne, mener den vejer 17,5 gr.

Hilsen Nikolaj
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 671
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2013 kl. 15:50
Ja 10fod tror jeg nok du vil fortryde. Men hvis det kan trøste dig, lavede jeg samme fejl med en 10 fods RST M1 som begynder stang i tidernes morgen Wink

Jeg var faktisk lidt i tvivl om 18gr ikke skulle være nok, og har rådført mig med nogle gode fiskevenner som også fisker med orvis. Vi er ret sikkere på at det må blive de 18gr og en Zpey saltwater vil være perfekt og fordi jeg anbefalder Zpey saltwater er fordi den kender jeg. Henning anbefalder en anden af Zpey`s skydehoveder som du kan læse længere oppe i tråden. Den har jeg så ikke prøvet, men tror faktisk at de nok er meget ens når det kommer til stykket ! Jeg kan også stå inde for den Guideline jeg skriver om i denne tråd. Den har så lige det med øjet/loop som lige skal laves lidt om, men er billigere !!

Til top
Nikolaj Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NikolajDK Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2013
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NikolajDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 08:38
Tak for svaret!

Nu bringer jeg lige et nyt spørgsmål på banen. der er forskellige meninger om hvilken længde som er bedst til kysten. Overvejende til 9 fod.

Men nu hvor f.eks. Ovis og andre mærker i dag laver så lette/hurtige klinger, er en 10 fod til kysten ikke næsten lige så god. Nu tænker jeg på at den ekstra fod kan være rar når man f.eks. vader dybt eller sidder i flydering, som jeg overvejer at anskaffe mig.    
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 08:57
Jeg købte en Sage One 9,6 fod #6 til brug i min ponton båd. Men jeg må da nok erkende at det er den jeg går med på kysten også, min 9 fods Orvis Helios #6 ligger som reserve stang nu. Jeg mærker ikke den ekstra længde når jeg fisker, men det er som om den er nemmere til at levere en forsigtig flue på kort line. Den er ikke så hysterisk hurtig helt i toppen. En anden fordel, det er når kysten er høj bagved. Det sparer lidt på fluerne, der er ikke så mange "jordstrygere" i bagkastet.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 09:19
Citat: NikolajDK

Tak for svaret!

Nu bringer jeg lige et nyt spørgsmål på banen. der er forskellige meninger om hvilken længde som er bedst til kysten. Overvejende til 9 fod.

Men nu hvor f.eks. Ovis og andre mærker i dag laver så lette/hurtige klinger, er en 10 fod til kysten ikke næsten lige så god. Nu tænker jeg på at den ekstra fod kan være rar når man f.eks. vader dybt eller sidder i flydering, som jeg overvejer at anskaffe mig.    


Hej Nikolaj.

Det er ikke bare stangens vægt, der betyder noget for, hvor meget den slider på håndledet. Du får også linen en ekstra fod væk, og det føles tungere.

Johan
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2013 kl. 09:42
Citat: NikolajDK

Tak for svaret!

Nu bringer jeg lige et nyt spørgsmål på banen. der er forskellige meninger om hvilken længde som er bedst til kysten. Overvejende til 9 fod.

Men nu hvor f.eks. Ovis og andre mærker i dag laver så lette/hurtige klinger, er en 10 fod til kysten ikke næsten lige så god. Nu tænker jeg på at den ekstra fod kan være rar når man f.eks. vader dybt eller sidder i flydering, som jeg overvejer at anskaffe mig.    

Hej Nikolaj.

Jeg er helt enig med Johan. 

Når du sidder i en flydering eller vader dybt, bliver kastets længde jo også af mindre betydning, - du kan bare flytte dig tættere på fisken! Wink

Mvh
Henning

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down