Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sikreste montage af gennemløber

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sikreste montage af gennemløber
    Sendt: 21 Jan 2013 kl. 20:48
Vil til at fiske med nogle 28 gr D360 gennemløbere. Har ikke fisket med gennemløbere før. Jeg købt nogle S61 owner og nogle perler, men er i tvivl om jeg skal bruge nylon forfang eller bare montere dem direkte på min hovedline power Pro 0,15 ?
Jeg ville nødig miste dem da de jo er nogle forholdsvis dyre blink.
Jeg har altid synes at montage-metoden for gennemløbere virker farlig for linen pga slid, men er dette noget jeg bør bekymre mig om?

Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2013 kl. 21:11
Aften
 
Intet problem, såfremt grater er fjernet fra hullerne. Det kan evt. gøres med et lille metalbor, som du drejer i hånden.
Hvis du ind imellem korter 10-15 cm af linen når du skifter gennemløber, eller når du har fightet en god fisk, brister linen ikke på grund af slidtage.
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Ove Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ons Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ons Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2013 kl. 22:21

Hej

Er lige med på en lytter, da jeg også vil begynde at fiske med gennemløber.

Det er sikker rigtigt som Morten skriver, jeg er dog mere tryg ved at bruge en slagline, f.eks. En monofil line på ca. 70 cm, som er en anelse svagere end hovedlinen.

Imellem hovedline og monofilline montere jeg en Nota knot. Det synes jeg er den stærkeste opsætning.

Ove

Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2013 kl. 22:38
Jeg har alle dage monteret gennemløber direkte på min spiderwire fletline uden problemer, dog er jeg gået over til at bruge alm. Perler som børn bruger til perleplade eller hårde plastik perler da jeg tit har oplevet at krogen borer sig helt ind i de bløde gummiperler under fight, bundhug og generelt fiskeri med D360 og det var i vægt klassen mindre så problemet er nok endnu større ved 28 grams udgaven :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2013 kl. 22:48
Hej,
ingen problemer med at montere direkte på fletline.
men flet line er stort set uforgængeligt i naturen, og der kunne jo komme bundhug...

ligeledes har jeg prøvet at 2 mand fiskede på samme plads med samme blink, og det var manden med slagline der fik 4 fine havørred (ja gæt hvem, og min kammerat har ikke siden fisket med fletline direkte til blinket :-) )

er overbevist om at fletline syner af mere - men det er jo en ren trossag:-)

-og helt enig i at bruge hama-perler, har brugt dem uden problemer på gennemløbere helt op til 33 gram

mvh
Henrik
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 00:22

Jeg bruger 50cm 0.30 nylon. og så en ophænger flue i en not a knot til fletline.       Uden fluen ryger blinket direkte på fletlinen.Wink

Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 02:07
Jeg bruger 40-50cm Vision Prisma Fluorocarbon 2X - 0,245mm eller 0,205 til forfang, samt en ophænger flue gerne ved sammenfletningen af de to line med et 10cm tip hvor på jeg kan sætte fluen, hovede linen er en Spider Wire Ultracast Invisi Braid 0,12mm jeg bruger en double uni knot til dette, bruger 10cm fra Fluorocarbon forfanget til fluen, jeg montere altid to ringe en split ring og en fast ring ( karpering ) i min enkelt krog så der igen chance er for line skulle få fat i en kant F.eks på en split ring ! Jeg har både fast og bløde perler men kan helt sikkert tilslutte mig de fast da de bløde kan sluger krogen ved fight mm. Jeg bruger som regel Clinch knot eller Palomar knot ved min gennemløber eller blink og rapala knot til min ophænger flue. Jeg har næsten ikke haft noget problem med denne opsætning
og min kastevægt ligger fra 18- 28gr +- Wink 
Så du har ikke noget at være bange for
 


Redigeret af Mallow - 22 Jan 2013 kl. 02:11
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 05:53
morn
brug altid slagline 35-40 mm nylonline ca 50cm og husk checke den når du starter fiske , flourcarbon er for dyrt og fisk er ligeglade om du har for mange penge Wink
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 06:22
Citat: O K H

morn
brug altid slagline 35-40 mm nylonline ca 50cm og husk checke den når du starter fiske , flourcarbon er for dyrt og fisk er ligeglade om du har for mange penge Wink
 
Det koster jo under hvad en big mac menu koster
så sludre og vrøvl med dig O K H  Wink på med flourcarbon vi lever i år 2000 ikke 1900 kom en i kampen.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 06:39

Gør du bare det CRC , så spiser jeg big mac  Wink



Redigeret af O K H - 22 Jan 2013 kl. 07:27
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 07:30
Velbekommen
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 08:11
Tak for tilbagemeldingerne. Bemærkede godt at de perler jeg købte med satte sig fast i krogøjet. Dette er fordi jeg ikke benyttede nogle form for springring eller lign.
Bandt krogen direkte på linen.
Se flere der benytter 2 springringe. Personligt ville jeg da foretrække så lidt synlige mellemled som muligt.
Er der noget galt i ikke at benytte springringe ved krogen?
Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 08:28

Læser interesseret med og kunne tænke mig at spørge om nogen har fundet en god ide til at "tråde" blinket ? - fletline er ofte blød og bøjelig og det kan være et stort problem at få linen gennem en lang gennemløber, især i blæst - nogen gode ideer ?

Ellers tilslutter jeg mig direkte på fletlinen - men skal da ikke kunne sige om jeg havde fanget flere fisk hvis jeg havde brugt fluorocarbon....
 
mvh
 
Per
Til top
Ove Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ons Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ons Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 10:34
Hej Per

I stedt for at gå ud og investere i en tråder til bombardaflåd og stick (som du alligevel glemmer eller smider væk), så kan du selv lave dem. Du tager noget monofil line ( ca.0.20 mm) og laver en stor løkke i passende længde så den kan nå igennem flådet og binder et par knuder.

Derefter tager du fat i knuden og trækker løkken mellem fingrene næsten op i den anden ende og varmer enden med et fyrtøj så enden bliver lidt spids (pas på ikke at varme for meget, så enden smelter.

Jeg har nemlig lige lavet nogen til 30-34 g gennemløbere og det virker.

Ove
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 13:45
Jeg har alle dage brugt Drennans 0.43 monofil line til mine gennemløbere monteret i den ene ende med en lykke og fuldt monteret med den krog jeg vil fiske med bdobbelt spring ringe og en perle monteret .
På den måde kan jeg skifte rigget i min monterede blinklås på selve hovedlinen som selvfølgelig er spunden 0.12 line
/Søder
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 13:49
Citat: Søder

Jeg har alle dage brugt Drennans 0.43 monofil line til mine gennemløbere monteret i den ene ende med en lykke og fuldt monteret med den krog jeg vil fiske med bdobbelt spring ringe og en perle monteret .
På den måde kan jeg skifte rigget i min monterede blinklås på selve hovedlinen som selvfølgelig er spunden 0.12 line

Hvorfor denne dobbelt springring løsning fremfor bare at binde krogen direkte på linen?
Til top
Karsten Sønderup Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ksh123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ksh123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 15:21
http://ifish.dk/content/simpel-rigning-af-gennemløber

Brug flådstopper eller blød perle til at beskytte knuden.
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 16:42
Suger linen igennem mine gennemløber. Ikke noget med brug af div. Tråder osv.

/Allan
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 16:48
Less is more! Slagline er = en ekstra knude = et ekstra svagt punkt. Nej tak, monter blot din gennemløber direkte på din fletline. Så har du kun et svagt punkt og fisken er efter mine erfaringer totalt ligeglad med om du fisker med slagline eller ej. Det skulle da lige være med undtagelse af, hvis din knude til slaglinen springer. Så foretrækker den nok, at du bruger slagline til dit blinkWink. Jeg har igennem tiderne anvendt begge setup og jeg fanger hverken flere eller færre fisk uanset setup.
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 17:05
Fordelen ved at bruge et forfang/slagline af furocarbon er at denne line er usynlig for fisken, og den er mere slidstærk end alm. monoline og har betydelige større slidstyrke end fletline. Har tabt en del endegrej indtil jeg begyndte at anvende furocarbon.
Ved at bruge furocarbon som slagline er problemet med trådning af gennemløberen også løst. Ellers kan et stykke mon eller furo lægges dobbelt og føres igennem gennemløberen og derved kan du trække fletlinen igennem.
Der findes perler i farven sort, som er mere faste i køddet og derfor ikke kommer ud over krogøjet. 
 
Jeg anvender altid not a knot (brudstyrken 9o% af linen) og påsætter en svirvel nedderst på not a knot inden fletlinen monteres. Den anden ende af svirvlen binder jeg fluro med en alm blinkknude (ca. 80% af linens brudstyrke).
Hilsen Jørgen
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 17:16
Citat: nuggi

Suger linen igennem mine gennemløber. Ikke noget med brug af div. Tråder osv.

/Allan
HØRT Wink
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 17:29
Citat: Cato

Less is more! Slagline er = en ekstra knude = et ekstra svagt punkt. Nej tak, monter blot din gennemløber direkte på din fletline. Så har du kun et svagt punkt og fisken er efter mine erfaringer totalt ligeglad med om du fisker med slagline eller ej. Det skulle da lige være med undtagelse af, hvis din knude til slaglinen springer. Så foretrækker den nok, at du bruger slagline til dit blinkWink. Jeg har igennem tiderne anvendt begge setup og jeg fanger hverken flere eller færre fisk uanset setup.

Enig Thumbs Up
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Ove Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ons Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ons Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 20:19

Uanset hvor mange eller få knuder der er på setuppet , så vil det altid være den svageste knude der springer, og der mener jeg at det er fletlinens knudestyrke der er den dårligste (ret mig hvis jeg tager fejl), så derfor not a knot på hovedline til en svirvel, hvorpå der bindes fluorocarbon, hvor brudstyrken er lidt mindre end på hovedlinen som går igennem gennemløberen til en rigs ring (oval rustfri ring). Derefter monteres en springning og til slut krogen.

Ove

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 20:25
Citat: Hvorfor denne dobbelt springring løsning fremfor bare at binde krogen direkte på linen?

Ved at binde linen til en ring (enten springring eller en loddet ring) får blinket en meget bedre gang i vandet end hvis man bare binder linen direkte i krogen. Om det skal være enkelt eller dobbelt ring synes jeg er ligegyldigt, men det kan være nødvendigt at bruge mindst een springring hvis man vil bruge en loddet ring til at binde linen i, medmindre man bruge Siwash open eye. Engang var det muligt at købe nogen små ovale springringe fra Mustad, de kunne også godt bruges da det var mere sikkert at binde linen til dem end en alm rund ring.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 20:44
Blodknud og 20-30 cm nylon og en perle ved trekrogen,det har holdt til to laks på 7,5 kg og en på 5,7 kg og holder med garanti til kystørred i større størrelse også
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 20:57
[QUOTE=Klaus Neilsen]Citat: Hvorfor denne dobbelt springring løsning fremfor bare at binde krogen direkte på linen?

 Engang var det muligt at købe nogen små ovale springringe fra Mustad, de kunne også godt bruges da det var mere sikkert at binde linen til dem end en alm rund ring.
 
De fåest stadig de ovale ringe ( Karpe Oval ), de kan købes i huntershouse Wink 
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2013 kl. 23:25
Ole Hansen
Så er der vist kørt en del Big Mag ned i gennem åreneWink
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2013 kl. 00:13
haha Rulle Ole LOL
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2013 kl. 05:43
Citat: Mallow

haha Rulle Ole LOL
Der gror aldrig mos på en Rulle sten Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres