Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

geddedebut med flue

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: geddedebut med flue
    Sendt: 01 Jan 2013 kl. 10:55
Halløjsa og godt nytår.
Da det jo er fantastisk vejr idag har jeg overvejet at smutte over i den lokale mose/sø og prøve geddefiskeri med fluestangen.

Jeg har kigget lidt rundt på forum for at få inspiration til forfang.
Jeg har nogle geddefluer hvor der er monteret wire, ca 15 cm og skal nu have fundet ud af hvad resten af mit forfang skal bestå af.
De forfang jeg har er kun med tip 0,26 og 0,28 kan de bruges?
Udover har jeg lidt Trilene 0,30 flourocarbon, XL Suffix Strong nylon på 0,25 og Berkleys XWR 0,28 (har også noget Spiderwire 0,14 og 0,17)
Kan noget af dette bruges som setup ifb med geddefiskeri?

Tilføjelse: Stangen er en #8 med en wf8f line...


Redigeret af moesby - 01 Jan 2013 kl. 11:43
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 12:41
Hmm... Du får ikke noget super gedde forfang ud af det du nævner...  Hvor lange er dine tapperede forfang? Evt kunne du klippe dem ned, for at få et ordentligt turn over skal du helst ha en tykkelse på mindst 0.40mm og dit forfang skal helst ikke være under 1 1/2 m i længden
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 12:55
Du kan hente Henriks bog her , han fisker snart ikke andet end gedder.
 
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 13:01
Jeg smider 0.55 mm monofil/nylon (ca 1 m) line direkte på skydehoved eller wf line, og 15/20 cm wire for enden, det virker supergodt.
Let og simpel og ikke så meget dikkedarer

K&B
Rasmus


Redigeret af Rasmuslaustsen - 01 Jan 2013 kl. 19:02
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 13:41
0,50 Nylon
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 13:46
Hælder også til Rasmus version, ikke så meget pjat en meters penge plus de 20 cm wire
Jeg bruger coated wire, en perfektion loop i den ene ende og en på min 0.50
Så er de nemme at sætte på, en twisterknude i den anden ende på wiren i en hægte, så er det nemt at skifte flue.
Og de 0.002 gram de vejer betyder ikke møj.

Men been there done that tried it, glem alt om taperede forfang og tynde materialer.
Bare en 0.50 hele vejen
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 14:51
Hej Michael.

Gedderne tage ofte flue ganske hårdt og jeg kunne aldrig drømme om at fiske med andet end stål. den diametre du selv nævner er ganske enkelt for tynde ;) 

Her lige et par link til lidt om gedder på flue:
En overskuelig artikel med videoer til et par geddefluer, grej, forfang, teknik osv.

Her et link til en video med instruktion til hvordan du binde et geddeforfang til fluefiskeri:

Håber det kan bruges. 

MVH Daniel D Holm

www.justonemorecast.dk
Til top
Tor Bentsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Suzuki

Tilmeldt:: 07 Mar 2010
Geografisk: Horslunde
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Suzuki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 17:07
Jeg bruger en god meter fluocarbon samt 30cm wire. Fluocarbonen er lidt tungere end nylon så den hjælper med at få fluen ned.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 17:08
Tak for jeres input, der er helt sikkert en masse brugbart.
Det blev ikke til fluestangen alligevel men spinnestangen, dog uden noget held.
Til top
Casper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CasperR

Tilmeldt:: 26 Jan 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 17:22
I england anbefaler de #9-10 som minimum til geddefiskeri, mest pga at fisken vil have større chance for at overleve. Men i DK virker det som at #6-8 er normen.

Begynder selv med flue efter gedde her i år, så kan kun genfortælle hvad det er jeg har læst :)
Husk forresten at se efter geddefluer på ebay, der er de ret billige..
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 18:10
jeg er helt enig i at der skal tyk monofil og wire til et geddeforfang... men nu er der jo beskrevet hvilke materialer der står til rådighed... og tyk monofil er altså ikke blandt dem...

hvor kommer du fra michael?
Til top
Jesper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper96

Tilmeldt:: 09 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper96 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 18:23
jeg kan andbefalde at bruge titanium forfang det holder til flere fisk.
mit forfang består af 1-1,2 m fluevarbon der er en brudstyrke der er MINDRE end min flue linen sådan så det er mit forfang jeg mister og ikke hele linen i tilfælde af et bundbid.
//jesper
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2013 kl. 23:44
Citat: Rasmuslaustsen

Jeg smider 0.55 mm monofil/nylon (ca 1 m) line direkte på skydehoved eller wf line, og 15/20 cm wire for enden, det virker supergodt.
Let og simpel og ikke så meget dikkedarer

K&B
Rasmus
 
Hej
 
Hvad gør du egentlig, hvis du får et solidt bundbid med så tykt et forfang?
 
Ja, trækker til gætter jeg på Wink, men der må skulle lægges kræfter i - eller retter krogen sig ud først?


Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 00:07
Citat: Henrik L.

Citat: Rasmuslaustsen

Jeg smider 0.55 mm monofil/nylon (ca 1 m) line direkte på skydehoved eller wf line, og 15/20 cm wire for enden, det virker supergodt.
Let og simpel og ikke så meget dikkedarer

K&B
Rasmus
 
Hej
 
Hvad gør du egentlig, hvis du får et solidt bundbid med så tykt et forfang?
 
Ja, trækker til gætter jeg på Wink, men der må skulle lægges kræfter i - eller retter krogen sig ud først?

Helt enig, krogen skal knække eller rettes ud eller forfanget skal knække før fluelinen gør det ved bundhug, mange glemmer det ved tykke forfang i gedde og laksefiskeri !!! Wink
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 00:51
Citat: mikkell

jeg er helt enig i at der skal tyk monofil og wire til et geddeforfang... men nu er der jo beskrevet hvilke materialer der står til rådighed... og tyk monofil er altså ikke blandt dem...

hvor kommer du fra michael?
Opdagede lige min profil ikke var udfyldt med hjemsted, det er så gjort.
Jeg bor i Faarup lige uden for Randers
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 03:23
ahh... så kommer du ikke lige forbi køge... eller kunne du ha hentet et par forfang hos mig

mik
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 05:40
Citat: mikkell

ahh... så kommer du ikke lige forbi køge... eller kunne du ha hentet et par forfang hos mig

mik
Nej, nok ikke lige indenfor nær fremtid, kommer dog oprindeligt fra Sjælland - men ellers tak for tilbudetSmile
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 11:48
Hvis du af og til er i nærheden at Hedensted så har www.huntinglife.net wire i forsk tykkelser, det er coated.
19.95 for 10 meter
Jeg har lige købt 130 meter af det, har brugt det et par år nu og det fungerer fint.

Det hænger på en seperat tavle hvor alt der hænger hedder HIRO
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 14:49

Opdagede lige min profil ikke var udfyldt med hjemsted, det er så gjort.
Jeg bor i Faarup lige uden for Randers
[/QUOTE]
Hejsa , du er jo lige i nærheden af naphans's højborg
Læg evt en pm hvis du vil se/ prøve mit setup, der iøvrigt ligner Rasmus Lautsens til forveksling ( og alle andres jeg kender, der fisker gedde, på flue )
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 16:54
Citat: kludder

 
Hejsa , du er jo lige i nærheden af naphans's højborg
Læg evt en pm hvis du vil se/ prøve mit setup, der iøvrigt ligner Rasmus Lautsens til forveksling ( og alle andres jeg kender, der fisker gedde, på flue )

Jamen det er ikke utænkeligt jeg kunne finde på det, så tak for tilbudet
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2013 kl. 17:01
Citat: jhh

Hvis du af og til er i nærheden at Hedensted så har www.huntinglife.net wire i forsk tykkelser, det er coated.
19.95 for 10 meter
Jeg har lige købt 130 meter af det, har brugt det et par år nu og det fungerer fint.

Det hænger på en seperat tavle hvor alt der hænger hedder HIRO
Det er ikke så tit jeg kommer på de kanter, og kan se det ikke er på deres webshoppen, men jeg kan nok finde noget tilsvarende. Tak for oplysningen under alle omstændigheder. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum