Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Personlige laksekvoter

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Personlige laksekvoter
    Sendt: 22 Dec 2012 kl. 16:53
Flyttet fra dagkortdebatten....
 
Det er efter min vurdering ikke muligt at lave en ordentlig spredning af fangster og fiskere med udgangspunkt i årsskvoter for lakseåerne. Ugekvoter er helt urealistisk at administrere. Månedskvoter vil lægge presset på første del af måneden. Den eneste reelle løsning er efter min mening personlige kvoter.
vurderer myndighederne ikke, at der kan blive til een uspecificeret dansk laks pr år til dem som fanger og har lyst til at hjemtage, kan der ske en graduering, så der et år er en stor på kvoten efterfulgt af en lille året efter, Det vil sprede fangsterne på året og også på størrelsen så genetikken i laksestammen bevares. Personlige kvoter give mulighed for turisme og dagkortindtægt til lodsejerne sæsonen ud - og en anderledes afslappethed omkring fiskeriet.
Målet må være
  • At alle kan komme til åen for en fair pris når samfundet har brugt mange 100 mill kr på at genskabe å og laksebestand.
  • At laksen kan klare sig selv uden udsætninger.
  • At der kun kan hjemtages laks fra åbne strækninger med årskort- eller dagkortsalg.
Det kunne være interessant såfremt der kunne gives en reel konsekvensvurdering af en sådan regulering på personlige danske kvoter. Der skal ikke kunne shoppes mellem lakseåerne. Een hjemtaget dansk laks årligt og resten skal ud igen !
Hvad siger I til det?
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 17:04
Spekulation, men...så begynder folk vel bare at "glemme" indberetning, så deres kvote ikke lige fordamper før de føler de har fået valuta for pengene.

Jeg mener jo stadig de fleste steder burde køre 100% C&R, såfremt laksen ikke har lidt overlast ved fight og landing. Men igen - det er jo op til den enkeltes moral at afgøre - og svært at bevise, skulle man stille spørgsmålstegn til en aflivet fisk.
Når bestand og reproduktion så kører helt af sig selv, og helst med en betydelig plus-margin, SÅ kan hjemtagning tillades. Men, hånden på hjertet...hvorfor egentlig tage fisken med hjem?

Kildent emne - på flere punkter og niveauer.

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 17:20
Hej Gio
 
Jeg tror vi bliver nødt til at stole på at laksene indberettes som det kræves.
100 % C&R er der nok generelt ikke opbakning til, så det foreslåede er som modsvar på den nuværende kvotestyring efter først til mølle...
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 17:37
Citat: Jakob Larsen

100 % C&R er der nok generelt ikke opbakning til
Politisk eller folkeligt? Jeg mener der bør lovgives om det i en periode - og så kan man tage det op til evaluering efter eks. fem år.
Så får stammerne mulighed for at sætte sig, og folk får stadig lov til at fiske - men laksebøffen må de til fiskehandleren efter. Den er nok også en hel del billigere Wink
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 18:09
Citat: jespergio

Citat: Jakob Larsen

100 % C&R er der nok generelt ikke opbakning til
Politisk eller folkeligt? Jeg mener der bør lovgives om det i en periode - og så kan man tage det op til evaluering efter eks. fem år.
Så får stammerne mulighed for at sætte sig, og folk får stadig lov til at fiske - men laksebøffen må de til fiskehandleren efter. Den er nok også en hel del billigere Wink
 Håber aldrig der bliver 100% C&R, hvad så med os der ynder at gå med orm efter laksen?? skal vi så ud af porten.....næste gang ryger blink og spinner så.
 Ja bøffen hos fiskehandleren er nok billigst, den er jo avlet i norgeWink
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 18:31

Meget enkelt, indfør zonekvoter, når kvoten er opnået på den enkelte zone, lukkes fiskeriet i denne resten af året.

 
Ved at opsætte forbudskilte, hvad enten det er årskort – lodsejer eller dagkorts indehaver der er fangeren.
 

Nemt at administrer, og så vil der være en større spredning af fangster og fiskere

 

 

Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 18:39
Hvorfor ikke et tag system ligesom flere steder i canada , man køber 1 eller 2 som er personlige og man bestemmer selv om man vil hjemtage i maj eller august .
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 19:06
En ok idé med at man bruger en canadisk model med at man eks. kan købe op til 2 laks årligt (håber selv prisen vil blive i niveauet "ret høj").
Eller 1 løsning hvor vi frigør os fra "fanger-stadiet" = 100% C&R
Det fungerer fint eksempelvis i Skotland (eks. Dee) og på Kola hvor prisen jo er skyhøj men alligevel kommer folk langvejs fra for at fiske - velvidende at laksen skal tilbage igen...... Smile
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 19:21
Henrik L, som du jo nok er klar over så har der været lange og følelsesladede diskussioner her hvergang C&R nævnes, indimellen er det etikken i at fange fisk, blot for fornøjelse og genudsætning der er modargumentet, selvom vi stort set alle benytter det når fisken er for lille, fredet eller ens personlige kvote er slut. Men oftest er argumentet imod formen ganske personlige ting som at man utrolig gerne vil kunne hjemtage en fisk, det strider mod ens overbevisning, eller som længere opp i tråden at man så ikke kan fiske med eks. orm.
Men det er så typisk dansk, man praktiserer det overalt i verden uden problemer for hverken fisk eller popularitet, men i Vestjylland er det uladsiggørligt, trods det indlysende problem de tidligere og nuværende regler giver i form af  voldsomt fiskepres i perioder, trådene her viser dette med al tydelighed, men helt ærligt Laksen har været udryddelsestruet, og er det endnu, hvis ikke det flotte avlsarbejde kørte som det gør, så det mest logiske er ikke at tolde på bestanden, bare ikke i dannevang, her lever fangermentaliteten stadig på bedste vis i 2012, og det varer længe inden den forsvinder, hvis det nogensinde sker.


Redigeret af Keld P. - 22 Dec 2012 kl. 19:24
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 19:31
SmileKeld - vi er da vist enige...det er bekymrende læsning i diverse tråde.....MEN alle må jo respektere at ordet er frit (næsten da) og meningerne forskellige.
I sidste ende kan det jo blive overladt til politikerne at lave andre/nye regler - og politikerne ved man aldrig hvor man har.....
God debat.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 19:37
@ Keld
 
Vi mangler at se hvor vi står ift. udsætningerne. I Råsted Lilleå et tilløb til Storå er de udsatte laks stort set forsvundet og de naturlige tilstede i godt omfang jf. Holstebro kommunes bestandsundersøgelse i 2012.
 
@ Christian
Man kan lave meget med tags osv. men så er vi inde på en vej der skaber forskel på folk, dem som vil/kan betale og dem som ikke kan/vil.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 22:23
Mon ikke det skulle være muligt at diskutere, hvordan vi passer på fiskebestandene uden at være så nedladende overfor alle os, der holder af at fejre fangsten ved at lave et godt måltid af den!

Jeg accepterer til enhver tid kvoter og fangstbegrænsninger, der bygger på et sagligt grundlag. Og jeg vil meget gerne have mig frabedt, at jeg skulle interessere mig mindre for at bevare bestandene, fordi jeg afskyr C&R som en trosretning. Måske er vejen til den dybeste forståelse af bæredygtig omgang med naturen læren om kun at tage, hvad den kan bære. Hvis man bare fisker løs og sætter det hele ud, er den slags overvejelser overflødige.

Johan
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 23:02
Johan
 
Jeg er helt enig i at vi ikke skal basere laksefiskeriet på C&R.
Vi skal få laksefiskeriet normaliseret og laksen bragt ned fra piedestalen. Det er en fiskeart på linje med mange andre, der har fået en helt utrolig fokus. Hvorfor det er endt her er svært at forstå. Havørreden er der ikke samme cirkus omkring med særfredninger, kvoter osv. selvom ørreden har det sværere end laksen i Vestjylland.
En smule sund fornuft, så tror jeg som sagt vi kunne slippe for det nuværende kvotesystem. Vi har nu super vandløbsstræk med fri passage, der giver gode gyde- og opvækstforhold på mange kilometer vandløb. I Holstebro kommunes del af Storåsystemet er der etableret over 19.000 m2 gydebanker siden 2002 og åvandet er rent. Hvis vi så formår at kontrollere skarv og ulovligt garnfiskeri, så burde det altså være muligt at hjembringe en enkelt dansk laks årligt, hvis man er så heldig at lande en.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 23:23
Jakob, lige for god ordens skyld - det var ikke dine indlæg, der fik mig til tasterne.

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2012 kl. 23:34
Mon ikke det skulle være muligt at diskutere, hvordan vi passer på fiskebestandene uden at være så nedladende overfor alle os, der holder af at fejre fangsten ved at lave et godt måltid af den!
Jamen der er da utallige fiskearter der kan befiskes til gryden, ens trang til det, skal vel ikke være bestemmende for at man tillader hjemtagning, og dermed en udtrækning af den tid en beskyttet fisk som eks. laksen i Skjern Å, er om at blive selvreproducerende, for selvom det ser ud til at den naturlige gydning i systemet, samt yngelen fra dette klarer sig fint og er i fremgang, så er der altså stadig et stykke vej til målet.
Og sidst men ikke mindst, så bliver folk med min mening jo ofte kaldt hellige, hvilket jeg ikke er, har selv taget den tilladte fisk i nogle sæsoner, men ser det altså ikke som noget problem at undlade det, men sådan er vi jo så forskellige.
Og apropos det med at tage en fisk med hjem fra det enkelte vandsystem, man ser jo at en del af dem som poserer i de kulørte blade, simpelthen kører fra å til å, efterhånden som laksene kommer på land, det er en fuldt lovlig, men meget trist ting at se på i mine øjne.


Redigeret af Keld P. - 22 Dec 2012 kl. 23:35
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 00:34
Keld, prøv engang at læs igen, hvad du og andre skriver om modstanden mod tvungen C&R i denne tråd. Hvis du/I ikke sigter til modstanden mod C&R generelt, synes jeg, I skulle prøve at nuancere jeres synspunkter lidt. For som I skriver det, fremstår I altså lige netop så hellige, som du ikke vil vedgå at være. Og som du måske heller ikke er.

Problemet er, at nogle lystfiskere mangler opdragelse og forstand. Det er der bare nogle, der gerne vil knytte sammen med modstand mod tvungen C&R, og i samme sekund det sker, sætter nålen sig fast i den velkendte rille.

Hvori består det triste forresten? Hvis jeg var bedre til at fange dansk laks, kunne det let være mig, du beskrev. Jeg har det nemlig ikke ret godt med at fiske efter fisk, hvis jeg på forhånd ved, jeg skal sætte dem ud igen. Så flytter jeg mig hellere til et vandløb, hvor jeg lovligt kan tage en fisk med hjem. Hvad er der galt i det? Jeg kommer stadig til at fiske på en kvote, DTU-biologerne har fastsat ud fra en vurdering af, hvad bestanden kan tåle.

Johan
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 09:51
LOLSæt dog de kære laks på auktion, og lad dem der vil betale for at hjemtage fisk betale for fisken. så kan dem der vil fiske c&r fiske for en fornuftig pris, og fiskepres, og udlejning osv finde et leje der er fordelt på året.
 
Bo
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 09:59
Nogen der ved hvordan forholder Dyreetisk råd sig til c&r.
crh
Til top
Kurt Juel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kurt Juel

Tilmeldt:: 17 Feb 2008
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Juel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 16:03

Jeg synes, det er en spændende tanke at indføre personlige kvoter, som skal gælde på tværs af de danske åer. Når målet skal være at sprede fisketrykket og fangsterne, hvad der er god brug for, har jeg ikke hørt noget bedre bud. Og jeg hører også til dem, som gerne vil have lov at hjemtage en laks i løbet af sæsonen – hvis forholdene og bestanden er til det.    

Først den personlige kvote. Med de nuværende regler har vi problemet med det enorme fisketryk på de tidlige forårslaks – og i flere sæsoner har vi set, at kvoten er fisket op i løbet af få dage eller uger. På den ene side tolder vi dermed på den samme del af laksestammen år efter år, og på den anden side sættes det gode forhold til lodsejerne på en hård prøve, når alle Danmarks laksefiskere vil til åen samtidig. Jeg bilder mig ikke ind, at den personlige kvote vil få landets laksefiskere til at springe forårsfiskeriet over, men det kan ikke undgå at fordele fisketrykket til gavn for alle. Måske skulle man overveje at rykke premierefiskeriet frem til f.eks. medio marts måned, så vi kan få en mere jævn fordeling af ”premierefiskeriet”, som sikkert vil blive forskelligt fra fisker til fisker. Jeg kan garantere, at der også er fine blanklaks i åen i marts måned og for den sags skyld også meget tidligere. Nogen vil sikkert føle sig provokeret af synspunktet efter al snak om beskyttelse af nedfaldslaks, men fisket og fightet skånsomt kan langt hovedparten genudsættes uden at tage skade – helt på samme måde som senere på sæsonen.  Administrationen af en personlig kvote på tværs af åer vil sikkert vise sig vanskelig, men måske kunne der samkøres fangstrapporter, så man ”fanger” gengangere ved de pågældende lakseåer. Snyd er vanskelig at gardere sig imod, men med hårde sanktioner kan det måske afholde nogen fra at tage chancen. Det nuværende system er jo heller ikke skudsikkert.

Dernæst adgangen til at hjemtage en laks. Lige så vel som jeg kan nyde at genudsætte en fin fisk (de senere år har jeg besøgt skønne River Dee, hvor alt som bekendt er C&R), kan jeg i den grad nyde at få en god fangst med hjem, så den kan nydes med familie og gode venner. En laks til min husstand pr. år er erfaringsmæssigt tilstrækkeligt rent madmæssigt, og så kan den jo suppleres med andre fiskearter i løbet af sæsonen. Som forholdene er i dag, bilder jeg mig ind, at en enkelt laks pr. laksefisker ikke vil gøre ubodelig skade på bestanden. For det første er laksebestandene heldigvis i god fremgang i alle de lakseførende åer – det ser vi jo under elektrofiskeriet - og for det andet burde vi kigge et helt andet sted, når vi taler om beskyttelse af laksebestandene. Jeg er sikker på, at fritidsfiskerne ved Nissum Fjord og Ringkøbing Fjord skriger af grin, hvis de fulgte debatten om 0 eller 1 laks pr. lystfisker i løbet af en sæson. De reelle problemer ligger derude i garnene og de ”sorte” indtægter, der genereres.  

Med alt dette vil jeg såmænd blot støtte op om de holdninger, der ligger i Jacobs og Johans indlæg.

 

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 17:49
Hej Kurt
 
Mange tak for opbakningen, med et langt og konstruktivt indlæg.
Det med at fremrykke sæsonstart til medio marts er jo også hvad Orla Bertram har foreslået og det vil givet få nogle til at "løbe hornene af sig" før fiskene for alvor entrer åen.
Det er klart at systemet baserer sig på "egenkontrol" ligesom det nuværende system.
 
Så lad os sprede fiskere og fangster ud over sæsonen til gavn for laksestammen, hytteudlejere, dagkortsælgere og roen forbundet med fiskeriet.Wink
 
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 19:52
Det burde ikke være så svært at have personlig kvote.
Gør som på Margaree River i Nova Scotia, hvor du får udlevet nummererede engangs plastik tags når du køber fiskekort. Fanger du en laks, sætter du taggen gennem mund/gælder. Er du ikke i besiddelse af en tag med et nummer som passer til dit fiskekort, ja så kan du ikke fiske og får en bøde for tyvfiskeri. Så længe du er i besiddelse af gyldig tag, kan du fiske og vælger selv om du vil genudsætte laksene du fanger.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 20:06
Afslutningsvis vil jeg komme med et par reflektioner:
Jeg finder ikke selv C&R for noget "helligt" - alle der har lyst til at tage fisk med hjem må da gøre det (jfr. gældende regler) og hermed også den unge gut - som får sin første havørred - nedgænger eller ej (en ny lystfisker er født). 
Jeg er straks mere bekymret for fisketrykket i starten af sæsonen - DET er altså ikke kvalitet efter min vurdering.
En sæsonstart i marts lyder ikke helt skævt i mine øre - tillige kunne man også graduere lidt på prisen...eks. 250 i marts, 300 i april, 350 i maj, 200 i juni (blot et eksempel) ligesom eks. i Mörrum.
Jeg er enig med Kurt i at hvis man behandler nedgængerne skånsomt er der ikke udfordringer i relation til det specielt i marts. 
Hvis man mener problematikken omkring antallet af nedgængere ved at starte sæsonen lidt før.....vil jeg spørge: hvad så situationen med en lukket kvote efter 14 dage og der fiskes videre i sæsonen... ;-)    Ja i mine øjne kommer det da lidt ud på ét.
God jul til alle....  (får jeg en blank 10kgs i april kan det altså godt være jeg nupper den med hjem....det vil jeg afgøre når jeg evt. står med den i hænderne - som sagt C&R er ikke helligt for mig)
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 20:11
Hej Michael
 
Det kunne sagtens være en mulighed for en teknisk løsning.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 21:35
Hej alle
 
Der er kun een løsning : 100 % C&R
 
Man skal ikke have en fordel, fordi man :
 
bor tæt på
 
er rig
 
kan fiske lige efter startskuddet
 
Man kan IKKE fordele retfærdigt via kvoter, priser, perioder, postnummer,
nationalitet .........
 
Bare lige en tanke :
 
Pånær første uge, blev der hele sæsonen fisket 100 C&R på laks > 75 cm.
uden nogensomhelst problemer, sååååååååååå det ?
 
Jeg HAR allerede betalt for fiskeriet i 2013 via skattebilletten, så et
statsfisketegn til 1000 kr./år for alle burde give FRIT fiskeri i hele DK
 
God jul
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2012 kl. 22:01
Citat: carstendamm

 
Man kan IKKE fordele retfærdigt via kvoter, priser, perioder, postnummer,
nationalitet .........
 
 
God jul
Carsten
Selvfølgelig kan man fordele retfærdigt; det skal blot ske ved lodtrækning før sæsonstart.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2012 kl. 01:29
Henrik, der er vist ingen, der har kaldt dit fiskeri  eller C&R i sig selv helligt. Men når du udtaler dig i så nedladende vendinger om folk med en anden tilgang, kommer du til at fremstå bedrevidende og hellig.

Nu ser det så ud til, at du alligevel har fundet plads i dit sind til os, der gerne vil have en fisk med hjem en gang imellem. Og det er jo fint. Men det var ikke let at finde den forståelse i dine første bidrag på denne tråd.

Johan
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2012 kl. 04:30
Godmorgen og glædelig jul,
Jeg fik en lidt anderledes ide i går. Ville det ikke være en ide at åbne åen for laksefiskeri INDEN man åbnede kvoten ? Feks sæsonstart i åerne 1. april, men der måtte ikke hjemtages laks før feks 16. maj. Det tror jeg ville tjene alle godt. En del af de største og første laks ville blive sparet, da laksene ville have både fordelt sig bedre på fiskevandet og vænnet sig til åen inden de måtte hjemtages, og dermed ville de blive lidt sværere at fange til den tid.
Jeg vil også tro at det ville fordele fisketrykket noget, da dem der gerne vil hjemtage en laks til en vis grad nok vil fiske mindre de første halvanden måned, mens dem der fisker 100 % C/R, de vil fiske mindre efter kvoterne bliver åbnet.
Der er sikker problemer som jeg ikke har set, men hvad siger I ?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2012 kl. 09:43
Hej Klaus
 
Det er også en mulighed. Jeg tror du har ret i dine rationaler. Det vil sprede fiskeriet.
Jeg vil kalde det den næstbedste løsning, men det gør det så ikke muligt at hjembringe drømmefisken...
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres