Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ferruler / stangbygning

 Besvar Besvar
Forfatter
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ferruler / stangbygning
    Sendt: 20 Dec 2012 kl. 18:04
Glædelig jul
Jeg er under opbygning af en fluestang kommet i et lille kosmetisk dilemma angående beviklingstråd på hun-ferrulen. Jeg har nu altid tråd beviklet hun-ferrulen, men lige denne stang jeg er ved at bygge synes jeg ikke det ser, eller rettere sagt, synes bare det ville være pænere uden tråd bevikling på ferrulerne. Er det dumt ikke at gøre det eller vil det være ok at kun lægge et par lag flexcoat på ferrulerne. Jeg er lidt i tvivl om det på de klinger vi har i dag har nogen betydning eller det bare er noget man har videreført fra datidens klinger. Er der nogen der har erfaring med ikke at tråd bevikle eller kun coate ferrulerne?
TC


Redigeret af laah123nu - 20 Dec 2012 kl. 19:48
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 18:14
Hej TCRasmussen
Ved ikke om det betyder noget, men med den godstykkelse man bruger på klinger i dag
ville jeg ikke løbe risikoen, du kunne jo vælge at lave en lille!!
VH
Henrik
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 18:24
Hej Henrik
Jeg har prøvet at lægge en lille på men synes bare det ser lidt dumt ud, så hvis det var ville jeg gerne undvære, men det er jo ikke sikkert man kan!
TC
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 18:56
Hej
 
Du kunne måske lave den af hvid beviklingstråd, der bliver klar når den lakeres?
 
Eller måske endda af klar monofil nylon eller flourocarbon i en eller anden tynd tykkelse?


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 18:58
Hej Rasmussen

Det kommer lidt an på fabrikatet af din klinge
CTS og Killwel fra New Zealand forstærker deres hunferruler så de ikke behøves at bevikles eks. Andre gør det ikke og anbefaler at man bevikler.

Ellers kunne du jo eventuelt bevikle med hvid silke som alligevel bliver gennemsigtigt når det lakeres?

For den eksperimenterende er der også :

http://deesox.blogspot.co.uk/2012/11/bug-bond-how-to-on-rod-and-line.html

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 19:00
Om hunferrulen skal bevikles kommer helt an på hvilken klinge det er - nogle er forstærkede så det ikke er nødvendigt. Det kan producenten oplyse.
 
En omgang flexcoat giver ingen styrke af betydning til ferrulen - det er tråden der forstærker og beskytter mod opsplitning.
 
Du kan placere et øje ved hver ferrule så har du automatisk en ferrulebevikling og det ser mere "naturligt" ud.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 19:06
Citat: LasseK

Hej Rasmussen


For den eksperimenterende er der også :

http://deesox.blogspot.co.uk/2012/11/bug-bond-how-to-on-rod-and-line.html

Mvh
Lasse
 
Det ser spændende ud det der bug bond eksperiment, men helt ærligt så vil finishen ikke tilfredsstille en kræsen lystfisker. Hvis man forstørrer billederne så er der bestemt plads til forbedring. Men jeg kender ikke bug bonds konsistens og kan derfor ikke sige om det er muligt at få det til at flyde bedre ud og få skarpere kanter ??
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 19:17
tag noget "dyna braid i "   clear,,  det holder.  og ses ikke.   men der skal altså   tråd på...  .   for  ellers ser stangen   fjollet ud på et tidspunkt.   
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 19:19
Jeg syntes du skal undlade den bevikling hvis den ser forkert ud.
chr
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 20:05
Tak for jeres input, jeg vil arbejde videre med det og se om jeg kan bliver tilfreds.
TC
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 20:32
Syntes ikke at jeg kan læse nogen steder hvad det er for en klinge du er i gang med.
Men de klinger hvor jeg ikke vil have det så synligt har jeg brugt en tråd i samme farve som klingen.
Lige den bevikling du henviser til, ville jeg ikke gå uden om, da jeg mener at det er en forstærkning som styrker klingen på dette punkt som i mine øjene kan være  et svagt punkt.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 20:58
Citat: carsten o

Syntes ikke at jeg kan læse nogen steder hvad det er for en klinge du er i gang med.
Men de klinger hvor jeg ikke vil have det så synligt har jeg brugt en tråd i samme farve som klingen.
Lige den bevikling du henviser til, ville jeg ikke gå uden om, da jeg mener at det er en forstærkning som styrker klingen på dette punkt som i mine øjene kan være  et svagt punkt.
Hej Carsten
Det er en Sage xp klinge tråd Gudebrod garnet-206 med et sølv strejf ved øjerne (H&H sorte guides og slangeringe).
Jeg tænkte selv på den med samme farve som klingen, Jeg må se hvad jeg ender op med.
TC
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 23:21
Personligt vil jeg aldrig undlade en ferrulebevikling, da lige netop enden af ferrulen er et af de steder hvor klingen bliver udsat for den hårdeste belastning. Men den kan sagtens laves yderst diskret, og behøver ikke være mere end 8-12 mm.
Find en tynd tråd i klingens farve og læg den meget stramt og undlade at bruge colorpreserver, så bliver tråden næsten usynlig og man vil næppe bemærke beviklingen.
Vil man gå til yderligheder og arbejde lidt for sagen, så kan man lægge en tynd metalring som man faver sort rundt om ferruleenden, men har man ikke adgang til en metaldrejebænk, kan det godt være en udfordring at finde nogle ringe som passer
 
Jesper Rasmussen
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 23:25
Ville absolut foretrække en lille ca. 1 cm bevikling. Det hører sig til, og ville efter min mening se ufærdigt ud  uden denne. Jeg tror også på at en lille bevilling vil forebygge "neglerødder", hvor et fiber begynder at løbe. 
Bare en holdning.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2012 kl. 00:30
jeg har bygget flere stænger på CTS klingerne... på et par stykker har jeg lavet den lille pynte bevikling... på  de andre har jeg undladt det uden problemer

mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres