Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af øjer - en jungle?

 Besvar Besvar
Forfatter
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af øjer - en jungle?
    Sendt: 11 Dec 2012 kl. 14:56
Hej
 
Jeg vil som skrevet i et tidligere indlæg gerne starte med list stangbygning og første projekt er et par gamle stænger der skal renoveres.
 
Men hold da op en jungle at finde rundt i.
 
Hvad skal man vælge? Jeg har primært kigget på 2 fabrikater (for at bevare en lille smule overskuelighed) Fuji og American Tackle. Men begge fabrikater har en håndfuld forskellige foringer at vælge ud fra + at American Tackle også har deres Microwave serie (også med en håndfuld forskellige foringer).
 
Jeg fisker primært med div. flettede liner, men hvilken type foring skal man vælge? Fordele ulemper? Hvem kan give en kort forklaring på de forskellige materialer evt. suppleret med egne erfaringer.
 
Skal man holde sig til kendte mærker eller bare købe nogle no-name øjer?
 
Korsholm har nogle øjer fra Bowland Toxide lightweight øjer, som ser fornuftige ud også prismæssigt, hvem kender disse? Jeg har intet info kunnet finde på nettet om Bowland.
 
Når vi taler om hjulholdere er der vel kun et Fuji der dur eller hvad?...
 
mvh Frank
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2012 kl. 15:06
Hej Frank
 
Vedr. øjer har jeg selv brugt CUI Products øjer, Fuji, Pacific Bay samt H&H.
Og de fungere alle sammen udemærkede.
Jeg kan ikke huske hvilken foring der er bedst til fletliner, men tjek evt. www.batsonenterprises.com jeg mener der er lidt info om det på den side.
Vedr. hjulholder er der masser af muligheder og ikke kun Fuji selvom de er rigtig gode, men kik dig lidt omkring så vil du finde et hav af forskellige muligheder, og hvorfor vælge den måske mest kedelige hjulholder der findes når man nu bygger selv.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2012 kl. 16:55
Citat: Greg

Hej
 
Jeg vil som skrevet i et tidligere indlæg gerne starte med list stangbygning og første projekt er et par gamle stænger der skal renoveres.
 
Men hold da op en jungle at finde rundt i.
 
Hvad skal man vælge? Jeg har primært kigget på 2 fabrikater (for at bevare en lille smule overskuelighed) Fuji og American Tackle. Men begge fabrikater har en håndfuld forskellige foringer at vælge ud fra + at American Tackle også har deres Microwave serie (også med en håndfuld forskellige foringer).
 
Jeg fisker primært med div. flettede liner, men hvilken type foring skal man vælge? Fordele ulemper? Hvem kan give en kort forklaring på de forskellige materialer evt. suppleret med egne erfaringer.
 
Skal man holde sig til kendte mærker eller bare købe nogle no-name øjer?
 
Korsholm har nogle øjer fra Bowland Toxide lightweight øjer, som ser fornuftige ud også prismæssigt, hvem kender disse? Jeg har intet info kunnet finde på nettet om Bowland.
 
Når vi taler om hjulholdere er der vel kun et Fuji der dur eller hvad?...
 
mvh Frank


Jeg skal prøve at gøre en lang historie kort (er nok umuligt)
Fletliner "larmer" når linen løber ud gennem øjerne og producerer samtidig mere varme. Disse "problemer" har monofil line ikke. Så når du går efter øjer til fletliner skal du finde nogle som er meget hårde, glatte, mindst mulig fiktion samt evnet til at lede varmen væk.
Hvad disse øjer hedder, er lidt forskellige fra producent til producent men der er selve foringen af ringen du skal se efter. Der findes foringer som SiC, Ziconia, NanoPlastma eller NanoLite
Vælger du MicroWave fra American Tackle, skal du vælge NanoLite til fletliner.
PacBay har deres Ziconia og alle inkl. Fuji har SiC.

Hjulholdere er ligeså stor jungel og der findes rigtig mange gode både PacBay, American Tackle og Fuji. Fuji har mest holdt sig til graphite modeller mens de andre også har taget mange flere materialer ind i produktionen som bl.a. alu., titanium, træ m.v.

Fuji : http://anglersresource.net/
PacBay : http://www.fishpacbay.com/
American Tackle : http://americantackle.us/



Redigeret af finnjensen - 11 Dec 2012 kl. 16:59
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2012 kl. 11:37
Hej Martin og Finn, mange tak for jeres input, så er der lidt at arbejde videre med i de kommende 14 ugers forældre orlov, der skal jo være lidt at rode med når ungen sover Wink
 
mvh Frank
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2012 kl. 11:59
Køb kvalitetsøjer der samtidig behager dine øjne. Gør man det tror jeg ikke på at man vil opleve problemer med fletlinerne (udover den sædvanlige "støj")
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2012 kl. 13:41
Hvad er definitionen af kvalitets øjer?
Er det prisen eller?
Der fondes mange leverandørere af øjer på markedet, og priserne veksler meget.
Men nogle af de bedste øjer jeg har arbejdet med var også de billigste.
Jeg tror dog man skal undgå de helt billige øjer generelt, og det gælder alle fabrikater.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2012 kl. 15:00

Nu kan man jo altid vade rundt i det, men jeg mener kvalitets øjer produceres af velrenomerede producenter såsom Fuji, Seymo, Pacific Bay mfl.

Jeg syntes bare ikke man skal være bange for det.
Selv de gode gamle grønne fuji øjer er fine til fletliner og de blev immervæk lavet før fletlinerne kom til..
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 11:33
Hvad med aluminiums foringer? Hvordan virker de sammen med flet?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres