Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nymfe belastning

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nymfe belastning
    Sendt: 25 Nov 2012 kl. 10:52
Hej,
Jeg brugte et par vidunderlige timer i går i selskab med Davie McPhail på YouTube i mens han bandt forskellige nymfe og tørflue mønstre. I alle hans nymfer indgår vægtbelastning og han bruger "lead foil" - En slags sølvpapir med lim på den ene side lavet af bly. Det kan man selvfølgelig ikke få her hjemme og er heller ikke interesseret i at arbejde med det da det jo er et giftigt materiale. Derfor efterlyser jeg noget ligende folie f.eks i tungsten med lim på den ene side, men har ikke haft held til at finde det. Nogen der ved hvad det hedder og evt hvor det kan købes?

Til top
Adnan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ado bl. Avatar

Tilmeldt:: 26 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ado bl. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 12:03
Jeg bruger altid en tungsten beads eller tungsten shrimp backs og nogen gang bruger jeg begge dele Smile når fluen skal ned til bund :)
Extreme fluefiskeri i Bosnien

http://www.fishermansparadise.dk
Til top
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 12:15
Dem har jeg også, men hvis fluen skal have et tapperet underlag, er der ikke noget bedre en folie. Tråd vil  heller virke da det kan være svært at få til at ligge ordentligt når man laver tappering

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 12:23
Nymfebelastning findes i dag i mange afskygninger.
 
Den gamle blytråd, er afløst af en tråd, der er kemisk fremstillet med samme vægtfylde, og ikke giftig + at der findes tungsten i flere udførsler, både som rør, der føres ind over krogen, og som beviklings tråd.
 
Jeg bruger meget tungstensplade, det kan klippes i de rigtige stykker / vægte og så kan man også tapere sine kroppe vis man ønsker det:
 
Tungsten kan fås flere steder, jeg køber mit her:
 
 
Hos karpefiskerne finder man en smart måde, at få belastning på, nemlig Tungstens Tube, og det bruger jeg især til mindre nymfer, som med tuben, får en forholdsvis høj vægt, det kan købes flere steder, og ser reelt sådan ud:
 
 
Ønsker man belastning ud over Coneheads og kugler, så er det muligt, at købe kroge med krogen indstøbt, men disse er ligesom meget svært belastede nymfer, svære at kaste med.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 25 Nov 2012 kl. 12:36
Til top
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 13:02
Hej Per,
Det var lige den jeg ledte efter - takker :)

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 13:29
Vis man har problemer med at få sin vægtet tråd, til at ligge ordentlig, når og vis man ønsker at tapere, og man vil vægte sin nymfe, så har jeg i mange år brugt flg. metode til at få den vægtet tråd sat ordentlig på plads.
 
Tag en relevant farve i mos gummi, klip en strimmmel på små 1mm. brede, vikkel den på krogen, og dan et underlag, som har den ønskede tapering. Læg den vægtede tråd hen over mosgummiet, lim evt. med Permalock Sekundlim i Gel (Der skal bruges meget lidt gel).
 
Nu skulle der gerne være en taperet vægtet krop - og nej skummet giver ikke opdrift, da bindetråden har trykket luften ud af skummet.
 
Ud over skum, til at danne " opkørsler" for vægtet taperinger, så kan man også bruge, dubbing - korthåret a la karteflor, eller hare / kanin uld, det virker på samme mådeWink
 
Synes man, at der for meget bindetråd og låsninger på fluen, så er Permalocken, et middel til helt at undgå nedbindinger, da ligger man blot et lille lag Permalock på under beviklingen, og kører blytråden direkte ovenpå underbeviklingen.
 
Skulle man få ideer om, at lave taperet kroppe med forskellig farve kobbertråd, så er metoden med skum, som underlag også brugbar, og man kan så lakere kobberet, så det ikke anløber.
 
Når jeg lakere eksempelvis kobbertråd, så bruger jeg Junkers gulvlak i mat, det er meget stærkt, tåler vand, og er slidstærk, idet det er beregnet til parkelt gulv.
 
Mvh
P.K.
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 13:42
Hareline har også pakker med tungstensplade, jeg ved at Salmonfly forhandler det, men alle velassorterede fluebindingsbikse burde have skidtet på hylden :)
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 19:23
Ellers har futurefly også nogle  fexible tungstens nymfe kroppe.
De virker godt.
Disse nymfer er bundet til Grønland og er meningen at de skal fiske dybt.
Alle bundet med FF tungsten nymfe ryg.
/Allan
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 09:12
Hvem har vedtaget at tungsten er mindre skadeligt for miljøet end bly?
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 09:31
Tungsten = Wolfram
 
Giftigt, tja, bedøm selv
 
 
SmileN
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 10:39
Præcis.
 
Konklusionen må være, at uanset hvad man gør, vil det koste en-eller-anden livet på et-eller-andet tidspunkt.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres