Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rio outbound short

 Besvar Besvar
Forfatter
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rio outbound short
    Sendt: 25 Nov 2012 kl. 10:53
Hej Jeppe.
Det er et godt spørgsmål, jeg bruger selv linen i både #6 og 7 på hhv. en TFO BVK #6, og Orvis T3 Tipflex #7.
Her passer linerne helt perfect, det er forholdsvis hurtige stænger med en god progressiv aktion.
Jeg kender ikke den stang du skal bruge linen på, og om du kan lide en hurtig eller langsom kastekadanse.
Hvis ikke du har mulighed for at prøve linen, før du køber den, ja så er der en risiko for at den ikke passer helt til stangen, eller dit temperement.
 
Vh.  IJ
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2012 kl. 11:31
Umiddelbart ville jeg tage AFTM 7-linen, men jeg er ikke helt skarp på din stangs handling og for den sags skyld din egen.
 
Personligt kan jeg uanset hvad anbefale linen ... og jeg er iøvrigt bruger af den og er for længst generelt gået over til WF-liner på kysten ... blandt andet grundet, at det virker og det er lidt mere yndefuldt  Wink
 
Det bedste er at prøve linen på stagen før køb om muligt .. 
 
Nice sunday 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 08:51
Jeg kan se, at linen ikke følger AFTM skalaen. Den er lidt tungere, så måske en 7èr line vil passe en stang 8" og så fremdeles.
 
Jeg står selv og skal købe samme line, så jeg vil da håbe, at den passer, da den jo ikke er helt billig (stang TFO BVK 8")
 
Mvh. - Kim -
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 11:23
Hej Jeppe
 
Jeg bruger ofte en Orvis ZG-Helios på kysten 10#,  AFTM 6.
Jeg bruger både Rio Outbound Short, AFTM 6 og 7.
 
Det er en super line til kysten, som kan anbefales.
Umiddelbart kaster den bedst med AFTM 7.
 
Det giver lidt ekstra power, når vinden driller lidt, og virker bestemt ikke overbelastet på nogen måde.
 
Jeg ville købe AFTM 7 til din stang, så du har 1,7 g. i overskud.
 
KNÆK og BRÆK.
 
 
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 11:34
Hej 
Personligt vil jeg passe på med 17,2 gr. på den stang. Jeg ved ikke så meget scierra, men anbefaler de ikke 14 gr på en 6ér og 16 gr. på en 7ér? Når klumpen er kort vælger jeg typisk, at gå lidt ned i vægt end, med en længere klump på samme stang. Det er heller ikke ligegyldigt, om den er flydende eller intermediate. De mærkes meget forskelligt. Mit gæt er 15,2 gram på en intermediate. (hvis vægten og længden passer på klumpen Wink). Du skal også have med i dine overvejelser, at du øger frontvægten hvis du bruger polyleader.
Prøv den i praksis, hvis det kan lade sig gøre.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 16:09
Bruger en klasse 8 på min TFO BVK #8
VH
Henrik
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 18:38
Hej Jeppe.
Hvis du ikke har mulighed for at prøve før køb, så ville jeg nok turde købe en #7 hvis jeg var dig. De fleste nyere stænger er meget tolerante hvad angår linevægt, da Outbound'en kun vejer ca. 1.2gr. over det gamle AFTM systems klassifikation på en 7'er, så vil det nok være det rigtige valgWink
Vh.  IJ
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2012 kl. 19:08
Citat: --Scierra--

Hej gæve fluefiskerer...

Vil prøve en rio outbound short til min gamle scierra mpa 9,6' kl 7-8 rec wt 15.5g... Vil bruge den på kysten i stedet for skydehovedsystem.... Nu kommer det tekniske spørgsmål så:-) : Da rio outbound short er en hel line. Hvilken klasse skal jeg så købe?

# 6 - 15.2g

# 7 - 17.2g

# 8 - 21.4g

Med venlig hilsen

jeppe


Hej Jeppe

Rio's Outbound short er faktisk bare et skydehoved i forklædning Så hvis du har gået med et skydehovedsystem hvor klumperne har vejet hvad der står på din stang, så vælg den Outbound der svarer tættest på det vægtmæssigt, for få nogenlunde samme kasteoplevelse.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres