Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Håndtering af fisk ved elfiskeri.

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Håndtering af fisk ved elfiskeri.
    Sendt: 20 Nov 2012 kl. 19:35
Nu er det ikke for at hænge nogen ud!
Men den har folk åbenbart ikke fanget!

Men jeg undre mig lidt over, hvordan fiskene bliver håndteret under elfiskeri. Jeg var for et par weekender siden ude og følge arbejdet, med at indfange fisk til strygning. Og jeg undrede mig lidt over den håndtering, fiskene får på stedet inden de kommer i karret.

Nu har jeg siddet og kigget lidt rundt på nettet, og set på mange af de videoer der ligger, at fiskene i de mindre åer ofte får sådan en behandling.
Grunden til jeg skriver de mindre åer, er at der som oftest er et kar med vand på bådene i de store åer. Eller det er der i de klip jeg har set.


Redigeret af Hoffen - 22 Nov 2012 kl. 10:28
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 19:47
Og hvordan ville du foreslå at det kan gøres anderledes ?

/Allan
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:00
De par gange hvor jeg har deltaget i elfiskeriet i lilleåen har det foregået en del anderledes.
Vi har en gummibåd med vand i til opbevaring af fiskene. Så snart fiskene er nettet, bliver de i det lange net svinget om til opbevaringsbåden, og løsladt i vandet der er i båden. Der futter de så rundt, mens der fiskes videre, og når vi kommer til sted, hvor trailer med karet kan komme tæt på åen, så flyttes de.
 
Så skal der ikke pakkes fisk ud på jorden og løbes flere kilometer over marker og hegn med fisken(e).
 
Mener dette fungerer optimalt og er knap så stressende for fisken.
 
/Allan
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:11
HMMMMM hvad med 50 fisk i en gummibåd ? hvad med ilten den er hurtigt væk eller er det en 20 fods gummibåd i bruger Der er mange mindre vandløb hvor der er mange kilometer mellem steder hvor man kan komme til med en trailer så er gummibåden en sikker aflivnings metode med mindre der hele tiden bliver pøst frisk vand på
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:16
Ved ikke lige, hvad der specifikt støder dig, men selv et transportkar kan kun forsvarligt rumme et begrænset antal fisk ! De fysiske forhold gør ofte, at man er nødt til at være kreativ, hvilket også kræver en lille rask løbetur fra tid til anden ! Wink Personligt er jeg langt mere frustreret over en meget urutineret elektrodefører (til tider farlig !!), og også "nettere" for den sags skyld ! Shocked Det bliver ikke bedre af, at der tydeligvis er alt for mange kokke, så skal det næsten gå op i hat og briller...Ouch
 
P.S. Det kan ikke undgåes at koste nogen fisk, det er prisen for at blande sig på den måde !
 
P.P.S. Det hele i øvrigt overvåget af F.K. !
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:19
HMMMMM Skrev jeg noget om hvor mange fisk vi har i båden, inden der tømmes??? Desuden tilføjes der ilt og nyt til vandet i båden, det er logisk. Fiskerikontrollen deltager regelmæssigt, så hvorfor skulle vi følge reglerne??
 
 
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:20
...Ikke følge reglerne skulle der stå???
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:32
Lars C jeg kan forsikre dig om at den elektrodefører på videoen ikke havde været elektrodefører i Lindenborg å han var røget ud med det samme Jeg har elfisket i mange år og vi har altid haft et stort hytte fad med bagefter med en stor vand udskiftning samme system bruges i RYÅ og i LIVER Å hvor jeg var inviteret med sidste weekend Og Allan jeg svarede før jeg havde set videoen det undre mig at fiskerikontrollen ikke stoppede det de var 2 kontrolører
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 20:49
Løsningen er nok den man fandt i Brønderslev for 5-6år siden, hvor en dygtig (doven) elektriker opfandt det el-sikrede hyttefad. Hyttefadet ligger helt op til elfiskebåden og fiskene kan tømmes direkte fra fangstnettet over i hyttefadet.
Hyttefadet har gennemstrømmende vand så der ikke bliver iltproblemer.
Vi skal afprøve vores videreudviklede model i Karup Å en af de nærmeste dage.
Den ide der kom fra Brønderslev, er både skånsom for fiskene og medhjælperne.
Udtalelser fra dambrugeren der modtager fiskene, viser der er langt færre skader.
I kan se billeder af hyttefadet på    http://sdr-resen.dk/   under klækkebakker og igen under hyttefad.
mvh Lasse Hagebro
 


Redigeret af lasse hagebro - 20 Nov 2012 kl. 21:03
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2012 kl. 21:54
Jeg siger bare, sikke et cirkus af folk der alle skal have billeder af fisken og går i vejen for dem der skal håndtere fisken. Der er en holdleder der burde træde i karakter og få dem der ikke deltager aktivt, til at træde tilbage.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 05:37
Løsningen fra Brønderslev er i øvrigt kopieret til Uggerbyå som i dag også har et såkaldt faraday bur til deres elfiskeri..

I Elling å bruges et gammelt kar med gennemstrømning af vandet fra åen.. Oven på karret har vi en spand som er skåret af i bunden, så fiskene nemt kan hældes i hyttefadet.. Der er en elektrodefører i båden, og så to folk med net... Når en fisk er fanget så håndteres den direkte fra nettet med våde handsker, og over i en våd bærevugge.. I vuggen er cm og der kigges om det er han eller hun.. før den hældes i karret.. Vi er også en del folk til elfiskeriet men aldrig mere end 2 mand foran båden, andet end i få tilfælde.. Så det er nemt og hurtigt at få fiskene på land og i vuggerne..

De store faraday bure er helt sikkert smarte, men kræver altså at vandløb og båd har en vis størrelse.. mange mindre vandløb har ikke samme plads og muligheder.. Jeg ville nødig være i en 10 fod limbo jolle, som i forvejen er godt læsset med et kæmpe træ farraday bur hægtet efter..

jeg er da også sikker på at de fleste foreninger med glæde vil tage i mod gode råd og vejledning, og hjælp til at gøre tingene mere effektivt og skånsomt.. Så har man noget at bidrage med så er det bare at kontakte vandplejeudvalgs formanden eller en fra bestyrelsen..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 08:10
Nu er jeg selv en af "banditterne" som fisker i de små åer/bække, og jeg kan da sige at vi har en kar på trailer med ilt og i de 12 år vi har el-fisket er ingen døde pga. iltmangel. Jeg har også været med 3 gange til at el-fiske laks i de store vestjyske år og der har jeg set flere laks som er døde i kar på båden, da de ikke har ilt med.
Der kan være rigtig lange mellem broerne hvor lastbilen den holder med store iltkar, så derfor ligger de længe i karet på båden hvorfra der el-fiskes.
Så det er lige omvendt af hvad du mener Thomas... beklager.


Redigeret af Henrik Christensen - 21 Nov 2012 kl. 08:11
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 08:13

....



Redigeret af Henrik Christensen - 21 Nov 2012 kl. 08:27
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 08:32
#Henrik Nu er det mig der har filmet klippet der er lagt ud. Og det skal siges at ingen fisk omkom under håndteringen af fisken. Nu var det første gang jeg var med ude til el fiskeri , og undrede mig bare over om der ikke var en mere skånsom metode som nogen også skriver om. Altså den med fugtige handsker til at tage fisken osv. Selve karet som stod på bilen var forsynet med ilt, og bilen blev hele tiden rykket så den var tættest mulig på stedet. Der hvor jeg følger drengen, var nok et af de steder der var længst væk. Hvad folk ellers kommentere på i forhold til antal af mennesker, håndtering af el stav osv. Skal jeg ikke gøre mig klog på.
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 13:01
Citat: allan overgaard

Og hvordan ville du foreslå at det kan gøres anderledes ?
/Allan


Hej Allan.

Nu var det jo første gang jeg var ude og se hvordan den slags sker, så jeg har jo ikke den store viden på det område. Derfor satte jeg spørgsmålstegn ved det. Det kan jeg så fornemme at nogen føler sig lidt provokeret over?

Hvis vi skal starte med at forstå mit indlæg ret! Så undrede jeg mig over håndteringen fra fisken kom i nettet, til den var på vej til karet på bilens trailer.
Hvordan der blev el fisket, hvor mange der var osv. tja....

Men hvis jeg havde være indblandet i en sådan planlægning....

Så var der givet klar besked fra starten af, at folk skulle holde sig mindst 2 meter fra folk der arbejder.
Altså dem der håndtere fiskene når de kommer op fra vandet, på den måde er deres arbejde noget nemmere. Og flere kan se hvad der sker.

Der havde være 2 afkrogningsmåtter ( eller hvad de hedder ) med ude, hvor fiskene kunne placeres inden de blev forsøgt taget ud af nettet. Ikke noget med at smide dem på kanterne rundt omkring.

2. mand med våde handsker klar til at tage i mod fiskene, og ligge dem i bæreposerne.
Med et par tynde bomuldshandsker og hospitalshansker indenunder de våde handsker er det ikke et problem at holde varmen.

Med alle de folk der gik og kiggede, var der nok til at en eller 2 kunne hjælpe med at have måtterne parat når der kom fisk op. Alternativt kunne sorte sække i våd udgave også fint klare denne opgave.

Det var nogle af de ting jeg ville have ændret.

Ja jeg ved at det er omstændigt, men det er stadig levende dyr der arbejds med.

Det var blot mine tanker, og folk er velkommen til at mene noget andet.

Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toppen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 14:17
Hej Thomas
i Alle de år jeg har el-fisket profesionelt og "privat" (i klub regi) har jeg desværre set lignende senarier et par gange, og det er ikke i orden, undrer mig at de mennesker har papirerne i orden. jeg har dog set meget værre eksempler end dette, men det er heldigvis sjællendt
Jeg kan selvfølgeligt ikke udtale mig om den filmede sekvens da jeg ikke var der, og der kan være formildene omstændighedder, men de der arbejder burde få mere plads og de der "jeg skal lige ha et billed og et til og" typer, burde blive henvist til at gøre dette på ordenligt afstad evt 3 række når der er så mange der gerne vil følge med.
Jeg har flere gange haft skoleklasser mm ude og se når vi har været ude, og sætter man nogle rimelige regler op, og forklarer hvorfor, plejer der aldrig at være problemer med dette og nogle af ungerne får en oplevelse for livet
jeg har dog meget stor respekt for de mange mennesker der støtter og hjælper med at bevare den natur vi har tilbage. og skulle der ryge en enkelt fisk eller 2 er det jo ikke værre/bedre end de fisk jeg tager med hjem i løbet af året. de bliver jo heller ikke ophav til nye fisk.
Det værste ved elfiskeri er faktisk alt det vi ikke kan se, rigtig mange undersøgelser viser at specielt små fisk men også resten af livet i vandet, bla. insekter, tager varig skade eller dør af fiskeriet, mange af dem knækker faktisk nakken. hurtigt og sikkert smerte frit, men de dør dog stadig. man har selvfølgeligt vuderet at dette er "tab" er acceptabel i det store billede, men det har store konsekvenser så man bør ikke overdrive fiskeriet, sørge for at få det afsluttet så hurtigt som muligt og befiske så kort en strækning som muligt, og sidst men ikke mindst behandle fiskene ordentligt og så skånsomt som muligt
 
MVH
topper
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 14:23
Det er også klart at nogle har mere erfarring end andre, sådan vil det jo altid være. Men du skriver at ingen fisk døde, så helt skævt kan det ikke have væretWink
Når vi transportere fisk fra åen/bækken op til iltkar, bruger vi en båre eller et kar med vand, som er monteret på en bæreramme.
Det gør det hele lidt lettere og er noget mere skånsomt
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 15:20
En lille adversel til fotografen med cameraet på en lang stang. Hvis apperatet er vandtæt og du vil tage undervandsbilleder i nærheden af pluspolen, vil der nok komme nogle rystelser, efterfulgt af en pause, hvor fotografen tager sig en slapper.
En anden ting er, at jeg ikke kan se, det ikke kan lade sig gøre, at have et el-sikret hyttefad drivende lige bag el-fiskerne. Man kan så bære fiskene op til bilen hvor afstanden er kortere. Længden på fiskene som fiskerikontrollen ønsker kan måles når fiskene bæres ind i klækkehuset.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kristian Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kristian Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristian Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 16:53
Jeg kan godt være en anelse bekymret for de folk der går i vandet sammen med elektrodeføreren.

Hilsen Kristian.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 17:13
Hej Rene Buret bruges også i liver å det er bare helt perfekt
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 20:17
Et problem mange måske ikke tænker på er, at er der bare lidt frost og let vind, bliver fisken blind. Krystaliserer øjenhinden under transporten i bæreposen er det sket. Vi opdager måske ikke, at det er en blind fisk vi genudsætter, man den får nok svært ved at klare sig. Der findes regler om el-fisk i frostperioder, men det kan være et spørgsmål om de altid overholdes. Kan vi lave vores fiskepleje mere skånsomt, og samtidig spare personalet, hvorfor så ikke gøre det.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 00:23
Smart med et Faraday hyttefad. Det er i hvert tilfælde godt for fiskene. Hvis lynet skulle slå ned, er fiskene i hyttefadet de eneste der overlever LOL
/Kim
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 05:25
Citat: pip_ser

Hej Rene Buret bruges også i liver å det er bare helt perfekt


jeg har kun set det i praksis i Uggerbyå, og må indrømme at det da er smart at karret kan være sat sammen med båden under elfiskeriet...

eneste ulempe er at de store både kræver rigtig mange kræfter, så snart der er fart på vandet.. Sådan en båd med 5-6 mand, stort anlæg, faraday bur og diverse er ikke nemt lige og holde med en hånd Wink

jeg vil derudover stadig opfordre de som har noget at bidrage med, og som mener tingene kan gøres bedre, indgå i en dialog med foreningernes vandplejeudvalg eller bestyrelse.. Jeg ville med glæde modtage gode råd, og overveje om det er noget vi bør prøve i fremtiden Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Schilling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobago Avatar

Tilmeldt:: 30 Dec 2001
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobago Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 09:47

Det er ikke for at udstille nogen….Den lader vi lige stå et øjeblik.

Thomas i mine øjne er du en tøsedreng. Jeg gik ”ved din side”, stort set hele dagen. Hvorfor hvis du havde så store traumatiske oplevelser, konfronterede du mig ikke, så vi kunne have fået en dialog omkring dine fustrationer, men nej det turde du åbenbart ikke.  Først da du kom hjem, og kunne gemme dig bag din pc skærm, åbnede du op. Jeg har ingen respekt for den slags personer.

Jeg har ikke spor imod, at vi bliver kigget efter i sømmene, og at der bliver kigget kritisk på vores arbejde. Der vil altid være skønhedsfejl, og udefra kiggende briller,  er et godt redskab, til at kommentere den måde vi gør tingene på, så vi kan justere ind til næste års elfiskeri og gøre tingene bedre.  Vi gør tingene på den måde, som vi synes er bedst,  til netop vores elfiskeri i små bække og å.

I de 6 år hvor vi har elfisket, har  vi haft under  1% dødsfald blandt vores indfangne fisk. Jeg ved ikke hvad der er normalen for dette.

Der bliver nævnt af flere, at elektrodeføreren er direkte farlig, for sine omgivelser. Kan I ikke fortælle mig præcis, hvor i sekvensen, at disse episoder er. Dette er jeg meget interresset i specielt da jeg , af og til er en af dem som går lige ved siden af ham med et net. Jeg har i 6 år gået ved siden af vedkommende, og har aldrig følt mig utryg eller oplevet situationer, hvor der har været  overhængende fare til stede, måske er der noget som jeg har overset eller måske er min viden for lille på dette område.

Jeg kan ikke sidde advarsler på dette område overhørig,  så derfor  er dette absolut noget, som skal rettes til næste års elfiskeri, så derfor kontakt  mig på mail tobagosnabela.mail.dk, hvis du præcis kan pege på hvad elektrodeføreren gør forkert.

Der er et punkt, hvor jeg er meget enig i krittikken af vores elfiskeri, og det er måden hvorpå at vi styrer, alle de mennesker som er tilstede. Dette skal ikke være nogen hemmelighed, at det er et stort tilløbsstykke når vi elfisker, og ja vi skal bliver meget bedre, til at have styr, på alle disse mennesker, ingen tvivl om dette.

Jeg håber som sagt, at nogen med stor viden indenfor dette flet, vil kontakte mig med hensyn til specielt elektrodeføreren føren af elektroden, så vi kan få dette tilpasset,  da det jo ikke er ufarligt dette her.

Dette er skrevet som privatperson, og ikke på vandplejeudvalgets vegne. .

/Per Schilling

 

Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 10:22
Hej Per.

Det er stadig ikke for at hænge jer ud, at jeg lavede dette indlæg.
Jeg tænkte bare at der måtte være en smartere måde at håndtere fiskene på.

Nu arbejder jeg i en branche, hvor der hele tiden ledes efter de optimale løsninger. Så derfor er det naturligt for sådan en som mig, at se på om man kunne gøre noget anderledes. Normalt er det med øjne for at strømline og optimere processer i byggesager/ byggerier.

Da jeg gik derude synes jeg, at det var interessant at gå og følge med i. Det var jo samtidig min første gang, at jeg var med ude og kigge til sådan noget. Så derfor var der mange indtryk, jeg fik ind den dag.
Det var først da jeg efterfølgende sad og så mine optagelser igennem, at jeg kom til at tænke på, at man burde kunne optimere den måde fisken blev håndteret på. Og ligeledes arbejdet for dem der gik i vandet, og på kanterne klar til at tage i mod fisken.

Mit indlæg her, var ligeså meget for at høre hvordan andre gør dette arbejde ved deres vande. Og som jeg også tidligere skrev, så har jeg ikke en pløk forstand på hvordan man håndtere sådan en grill stav.
Derfor har jeg slet ikke kommenteret på det, og i mine øjne har jeg stadig ikke set de fejl som folk skriver om.

Omkring det at du gik ved siden af mig hele dagen?? Ja, og som du kan se på klippet.... så var der også 50 andre der gjorde det samme. Jeg har stadig ikke fundet ud af hvem af dem du er?
Den eneste jeg "kender" er Steen som står og filmer, resten er for mig ukendte personer. Ikke af ren og skær uhøflighed, men mere fordi vi ikke præsenterede os selv.

Omkring det med dødlighed blandt de fisk i fanger, så skrev jeg også i et tidligere indlæg, at ingen fisk omkom. Og sidste år da jeg var med til jeres strygning, der var der kun en enkelt der gik til. Hvilket jeg synes var flot, antallet af fisk i håndterede den dag taget i betragtning.
Jeg synes stadig at I og mange andre foreninger gør et fantastisk arbejde, så det er ikke for at anklage jer for noget overhovedet.
Men for sådan en som mig (som du åbenbart ikke har respekt for) er det en naturlig del af hverdagen, at stille spørgsmålstegn ved de ting jeg oplever generelt. Og spørge mig selv og andre om vi gør det optimale, hvad har andre af erfaringer på området osv. og kan man udvikle nogle nye arbejdsgange, løsninger, produkter ud fra det.

Tænk på hvordan verden havde set ud i dag, hvis ingen havde tænkt… Er dette nu den helt rigtige/ endelige måde at håndtere, udføre, arbejde, at designe tingene på.
Ja så havde man sikkert stadig fisket med en bambus kæp.

Men Per du skal ikke være i tvivl, JEG respektere jer stadig! For det er jo den måde i havde valgt, at håndtere sagen på. Og fiskekontrollen var der jo også, og jeg går ud fra at de havde grebet ind hvis der havde været det mindste. Desuden virkede det jo for mig ellers som om at i havde styr på tingene.

Ja jeg ved at jeg kan provokere nogle personer med nogle af mine indlæg, men det er nu ikke fordi jeg modsætning til andre brugere ellers bare ”gemmer mig bag min PC”. Så havde jeg jo ikke dukket op nede hos jer. Og du skal da ikke være i tvivl om, at hvis jeg ikke havde været optaget med mit afgangsprojekt nu, ja så var jeg dukket op når der skulle stryges fisk. Dog uden kamera, da jeg helst ikke ville have det vådt . Men der ville jeg uden problemer, været indgået i en dialog med jer .
Spørgsmålet er så bare om i også ville have været det? Der tvivler jeg så lidt ud fra din udmelding.

Mvh Thomas

ps. jer sender det også pr. mail til dig, så jeg er sikker på at du ser mit svar. Og at du i fremtiden har min Email, så en tråd som denne ikke bliver for lang med personlige beskeder.

pps. Jeg ved at formanden for den sportfiskerforening der stod bag elfiskeriet, også vil snakke med mig. Der kan du jo stikke ham min mail, hvis du snakker med ham.    

Redigeret af Hoffen - 22 Nov 2012 kl. 10:42
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 10:36

@Per,

Hvis du ikke kan se noget galt med den måde elektroderne bliver håndteret på, så ville jeg være bekymret for at deltage Confused
 
Mvh. fra en, der har deltaget adskillige gange ved elfiskeri i små vandløb - og som også har uddannelsen.
 
 
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 11:12
Citat: Jan Persson

@Per,

Hvis du ikke kan se noget galt med den måde elektroderne bliver håndteret på, så ville jeg være bekymret for at deltage Confused
 
Mvh. fra en, der har deltaget adskillige gange ved elfiskeri i små vandløb - og som også har uddannelsen.
 
 
 
I stedet for og gøre alt til en gættekonkurrence , hva så med bare og melde ud hvad han gør forkert  ...
Det er præsis det der sker her på 123  ... folk pakker tingene lidt ind og så kommer gætterierne  ... typisk ....
 
Meld dog konkret ud hvad der gøres forkert  ...  !!!
 
Smil og der er sikkert en der smiler tilbage Smile
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 11:27
Første mand svinger rundt med elektroden uden at have øje på hverken den eller de andre i vandet, specielt når han går under grene m.v.
Den anden går konstant med elektroden i vandet i stedet for at føre den mod nettet i en fejende bevægelse og derefter løfte den ud af vandet.
 
Klippet er nu desværre fjernet Shocked


Redigeret af Jan Persson - 22 Nov 2012 kl. 11:29
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:02
Hvorfor er klippet fjernet?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:08
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:19
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:27
Måske formanden for foreningen har været på spil, og bedt Thomas fjerne videoen?
Nu kan vi så gætte...igen LOL
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:31
Nej Gio, det er ikke helt årsagen.
Og hvis den skulle helt væk, så kunne den ikke ses mere på youtube nu
Men nu havde jeg bare brugt den som eksempel, fordi det var noget jeg selv oplevede. Jeg kunne ligeså godt ha brugt andre klip på youtube.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:35
Jeg synes nu, at det er fedt, at der er frivillige, som bruger deres tid på at elfiske, så der på den måde kan komme flere fisk i vores vande og videoen er en fin dokumetar fra dagen - at der opstår små pettitesse fejl af de glade amatør elfiskere o.a., det skal man da vist være en krakiler for at påpege,, og man kunne jo så meget passende selv møde op til div. elfiskerier rundt om i landet og give en hånd med, hvis man er en sådanne...

Redigeret af Steen Kehler - 22 Nov 2012 kl. 12:36
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:43
Personligt synes jeg at det er flot, at der er så mange frivillige ved vores danske vande der støtter op om naturen på denne måde.
At der er ting der kan finpudses hist og her, ja det kan der jo alle steder.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:44
Thomas Big smile
Det sværeste herinde er at lave et indlæg der ikke får negativ kritik på èn eller anden måde. Så når du skriver: Nu er det ikke for at hænge nogen ud!
Men den har folk åbenbart ikke fanget!.
 
Så har du vist ret. Det er ligesom at slå til en "pinata" fyldt med alskens holdninger. Man ved så aldrig, hvilke holdninger der kommer ud af det første hul i "Pinataen"
 
Du burde nu have ladet videoen være i tråden - da den jo lagde op til en større diskution/debat - og er det ikke dèt, der er meningen med de fleste indlæg?.
 
Undskyld den store skrift, men mit keyboard driller!
 
Krum hals & høj haleføring
 
Mvh. - Kim -
 
 
 
 
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:51
Hmmm..
 
Nu er de deltagendes liv forhåbentlig vigtigere end en fisk eller to?. Så frem med de gode idèer angående specielt sikkerhed, så der ikke udover vandfyldt fiskebil skel være ambulancer til stede!. Confused
Mvh. - Kim -
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:55
Det var jo sådan set også det jeg eftersøgte til at starte med, men ja... der var ikke den store forskel i at skrive det, eller at stikke armen i et hvepsebo :-)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 13:15
He he - ja kontrollen i en tråd bliver afsporet, når følelser/holdninger går ind og over"døver" konkret viden og seriøs debat ad libitum...
Men der kommer alligevel "næsten" altid noget godt ud af tråden, og lidt er bedre end intet Big smile
 
Du er helt sikkert en seriøs "gut" der gerne vil have seriøs kritik på dine videoklip m.m. Dette har du også fortjent, da de er "skide" gode.
 
Så er der dem, der tror, at fotografen er direkte deltager i den proces der bliver filmet!. Dette gør det så også nemmere at levere negativ kritik - men absolut ikke mere rigtigt!.
 
Thomas bliv endelig ved med dine fotoseancer. Er der nogle der "kløjs" i dem, så lad dem dog. Vi andre der nyder et "billede" isoleret fra "alle de andre", vil meget gerne støtte op om dig (er jeg sikker på).
 
Hvepsebo - lidt benzin og en tændstik, så er den sag ordnet he he
 
Mvh. - Kim -
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 16:32
http://youtu.be/lDSd76xTIOw
Hej
Beklager billederne kommmer i forkert rækkefølge, men jeg er en gammel mand, og ikke så god til det computer hekseri.
Skal vi ikke prøve at være lidt seriøse igen.Smile Her er nogle billeder, der måske kan hjælpe. Den kan fremstilles, så den ikke stikker så dybt, eller laves bredere, alt efter behov. Gittret popnittes på, husk udligningsforbindelser. Jeg undskylder at der er en ændring, nettet i baljen er flyttet til overkanten af baljen, så fisken lettere falder ned i hyttefadet. God fornøjelse.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 22 Nov 2012 kl. 16:40
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 19:34
Aften
Jeg er en af de mange som deltog i Køge Sportsfiskerforenings Elfiskeri i 3 forskellige åer, på en dag.
 
Det er første gang jeg har deltaget ved Elfiskeri, så her er hvad jeg oplevede:
 
Mange glade og forventningsfulde medlemmer, som var ivrige efter at give en hånd med.
 
En forening der havde styr på grej, udstyr,fiskevand, lodsejere, samt hvem der skulle gøre hvad.
 
Utroligt havd det kræver af forskelligt udstyr, m.m. for at arrangerer et elfiskeri.
 
Set udefra var der ikke tvivl om, hvem der gjorde hvad.
 
De mange der fulgte fiskeriet fra bredden, var alle intereseret i at de fangede fisk fik en så blid medfart som muligt. Alle var hurtige og vågne til at flytte sig for dem "der arbejdede".
Jeg tror den største skade tilskuerne begik, var at skramme fiske inden arbejdsholdet kom frem i Åen.
 
Fiskerikontrollen fulgte fiskeriet, og havde ingen indvendinger til måden det foregik på.
 
Ham som svingede den elektriske ketcher, var udstyret med en knap på stangen hvor han bestemte hvornår der var spænding på stagen.
 
De lave stryg hvor der var fiskeyngel, blev behørigt sprunget over.
Såsnart der dukkede en mindre fisk op blev spændingen afbrudt, for ikke at skade den.
 
Om det er muligt at have et hyttefad på slæb er som jeg ser det ikke let i små og snørklede lavvandede åer/bække.
 
Klart at de mange som fulgte arbejdet fra bredden gerne vil have et billede af de enkelte monster fisk som blel høstet, de mange mindre fisk var der ikke trængsel om.
 
Køge Sportsfiskerforening kan med rette være stolte af det arbejde som de udfører, til glæde for de mange.
 
Rart at se de mange glade fiskevenner, til en hyggelig og anderledes fiskedag.
 
Tak for en dejlig og lærerig oplevelse.
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
 
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 22:07
Citat: Hoffen

Nej Gio, det er ikke helt årsagen.
Og hvis den skulle helt væk, så kunne den ikke ses mere på youtube nu
Men nu havde jeg bare brugt den som eksempel, fordi det var noget jeg selv oplevede. Jeg kunne ligeså godt ha brugt andre klip på youtube.
 
Hvad var så årsagen til du fjernede den?
 
Turde du ikke lade det blive herinde? Smile


Redigeret af taro - 22 Nov 2012 kl. 22:28
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 09:15
Fordi folk opfattede det som om at det var dem i Køge jeg havde noget i mod, hvilket ikke var min hensigt. Jeg havde fundet et par andre klip på nettet der også viste det med fisken på land. Og så var dette indlæg ment som en generel debat, hvor folk kunne komme med et bud på hvordan man ellers kunne håndtere fiskene. Men folk blev ved med at klantre dem i klippet.

Hvis det var noget med jeg ikke turde, så havde jeg ikke haft mit navn på min profil. Og klippet havde nok ikke ligget synligt på youtube.
Du kunne endda stadig finde et link til klippet i min profil.

Andet var det skam ikke. At der så er nogen der tolker det som om har traumer over mine oplevelser, det kan jeg så ikke tage så tungt.
Men det er ikke tilfældet

Men i et kort øjeblik da jeg postede mit klip herinde, havde jeg lige glemt hvor hurtigt at folk kunne gøre en tråd negativ.
Så jeg holder mig bare til rygklapperi i fremtiden Det er vel alligevel sådan de fleste herinde vil have det.

God weekend drenge!
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 12:50
Citat: Hoffen

Fordi folk opfattede det som om at det var dem i Køge jeg havde noget i mod, hvilket ikke var min hensigt. Jeg havde fundet et par andre klip på nettet der også viste det med fisken på land. Og så var dette indlæg ment som en generel debat, hvor folk kunne komme med et bud på hvordan man ellers kunne håndtere fiskene. Men folk blev ved med at klantre dem i klippet.

Hvis det var noget med jeg ikke turde, så havde jeg ikke haft mit navn på min profil. Og klippet havde nok ikke ligget synligt på youtube.
Du kunne endda stadig finde et link til klippet i min profil.

Andet var det skam ikke. At der så er nogen der tolker det som om har traumer over mine oplevelser, det kan jeg så ikke tage så tungt.
Men det er ikke tilfældet

Men i et kort øjeblik da jeg postede mit klip herinde, havde jeg lige glemt hvor hurtigt at folk kunne gøre en tråd negativ.
Så jeg holder mig bare til rygklapperi i fremtiden Det er vel alligevel sådan de fleste herinde vil have det.

God weekend drenge!
 
Okay Smile
Til top
Per Schilling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobago Avatar

Tilmeldt:: 30 Dec 2001
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobago Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 18:32

Thomas nu handler det ikke kun om, hvordan at du opfatter tingene. Vi er altså nogle som ser anderledes på den måde, som du agere på, og som ikke synes at det er i orden, længere er den såmænd ikke.  Dette bliver mit sidste indlæg her, du har fået svar  på anden måde. Smile

Jan Persson du skal have tak for dine observationer, som jeg vil tage med, når der skal evalueres.

/Per Schilling



Redigeret af tobago - 23 Nov 2012 kl. 19:14
Til top
Per Schilling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobago Avatar

Tilmeldt:: 30 Dec 2001
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobago Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2012 kl. 18:42
Morten Andersen: Det var dejligt, at I fik en på opleveren.
Vi ses derudeSmile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres