Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tager betaling for brug af kreditkort

 Besvar Besvar
Forfatter
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tager betaling for brug af kreditkort
    Sendt: 15 Nov 2012 kl. 06:42
Det har jeg aldrig oplevet før, jeg var inde på en internetside med lystfisker grej og fandt da en del vare til billig penge, da jeg så skulle til betaling står der:
 
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:01
Det er en ny regel der goer bla. visa i stand til at opkrave et gebyr naar du bruger kortet.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:14
Troed bare ikke det var lovligt.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:22
Syntes der var en der fortalte det hænger sammen med udgiften til driften nu ene og alene hænger på de handlende.

For mit vedkommende, ja så handler jeg kun cash, fandme ikke betale for at bruge mine penge også !!!!!
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:44
Nej heller ikke her, desværre må man vel ikke linke til den hjemmeside ???
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:49
Til de uvidende, som tror alt er gratisBig smile

http://www.nets.eu/dk-da/Produkter/betaling-med-kort/Documents/Internationale-kort/IK_Prisliste_MasterCard_Maestro_Visa_VisaElectron_VPAY_JCB_ChinaUnionPay_AmericanExpress_DK.pdf


Redigeret af JTHL - 15 Nov 2012 kl. 07:50
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:55

Samme besked med gebyr for

Er der noget underligt i det, brug dankort der er ingen gebyr på
 
SmileN
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:56
Tjaa, det interesandte her er at grunden til at vi alle sammen i dag har betalingskort er fordi bankerne mente at det ville spare dem for en masse penge når de ikke skulle håndtere alle de kontanter.
Men nu er de så begyndt at tage penge for at håndtere de elektroniske penge :-)
SÅ ja, for bankerne er dette en god forretning.
(Og inden i begynder at sige det ikke er bankerne med NETS der tager gebyret, så er det jo bankerne der ejer NETS)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 08:08
Martin
HØRT HØRT.......

Men det er uklogt af de handlende, og man må jo kende lusene på gangen.

Jeg handler kun ved de forretninger som ikke tager betaling for betaling.

Må mange handlende lide forretningsdøden. Det beder vi til i kampen for galskaben, afskaffe kontanter, snige kort i folks lommer, pålægge gebyrer, skat kan snage i dine konti, osv osv osv.
De har satme travlt !

Redigeret af jhh - 15 Nov 2012 kl. 08:18
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:23
hej alle.
 
hvad mange ikke er klar over, så kan det godt være du kan se trækket på dit dankort/visa dagen efter du har brugt det.
men men den handlende, kan faktisk først se pengen for de fleste 30 dage efter, nogen har ændret til 16 dage.
så gebyret fra den handlende er faktisk for at dække de kredit som den handlende yder dig.
ja jeg ved det, det er et sygt system.
de eneste der tjener her, er faktisk bankerne, som jo meget hurtigt trækker pengene fra din konto, men i de fleste tilfælde først sender dem videre 30 dage senere..
så hvor er alle de penge i 30 dage ??
 
bare som oplysning og ikke for at skabe mere debat :-)
 
fed flex derude i den kolde tid her
 
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:26
Hej !

Gebyr for at betale med kort, tja det er bare sådan det er mange steder i Danmark, for et par år siden gik det mange steder ikke at betale med kreditkort ( kun Dankort, som jeg som udlandsdansker ikke kan få, fordi min lön betales i Sverige )
Jeg synes det er forkert af en forretning at tage betalt for modtagelse af moderne betalningsmidler, men sådan er det, var ved at vende i dören hos J&F af den grund engang. Til danske forretninger er det bare at sige vi lever i 2012, vil i tage betalt for kreditkortsbrug så bag det ind i priserne, lad ikke kunden få lov til at betale extra - det taber I bare på.
mvh.  Steen
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:27
Ja Lars, de er jo i bankernes system, det er sygt - og lur mig om noget ikke vil ske når flere tager det til sig.
 
Men jeg kender da handlende som ikke vil tage gebyr, de frygter nemlig forretningsdød.
 
Omvendt har man visa/dankort, så bruger man bare strimmel - så er det dankort :-)
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:33
Det eneste sted jeg har bemærket, hvor der er gebyr på brug af dankort er Parkering København... her pålægges p-afgiften en dankortgebyr, hvis man betaler med Dankort i P-automaterne i KøbenhavnAngry
 
SmileN
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:36
Mange ord ændrer ikke ved det faktum, at nogen (nets/bankerne) sender en omkostning til forretningerne - som så gøre det, at de enten fordeler omk. på alle kunderne (simpelthen inkl. det i priserne) - eller opkræver gebyret hos den enkelte kort-betaler - hvad der i sidste ende vel er det mest retfærdige.
 
Det er nu ikke helt fair at sige at det nu er bankerne der opkræver gebyrer på de kort som de gerne så vi alle havde, da det som nævnt ovenfor netop IKKE koster extra at betale med sit Dankort (som var det bankerne pressede på med)
 
Jeg har f.eks. en Mastercard ud over mit Dankort - og det koster et par % af bruge, men ved køb af større ting (TV, PC, Iphone osv) får jeg dels en kredit og dels får jeg en forsikring - der bl.a. dækker et beskadiget TV, hvis jeg skvatter på vej ud til bilen og taber apparatet + og en rejseforsikring hvis jeg betaler en rejse osv. Mao - man får lidt for den extra omk.
 
Skal du købe i DK i forretninger - brug kontanter ell. Dankort !
Køb på postordre - overfør penge via Netbank !
Køb i udlandet - etabler en PayPal konto !
 
mvh
Heinz
 
 
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:39
Citat: lars schriver

hej alle.
 
hvad mange ikke er klar over, så kan det godt være du kan se trækket på dit dankort/visa dagen efter du har brugt det.
men men den handlende, kan faktisk først se pengen for de fleste 30 dage efter, nogen har ændret til 16 dage.
så gebyret fra den handlende er faktisk for at dække de kredit som den handlende yder dig.
ja jeg ved det, det er et sygt system.
de eneste der tjener her, er faktisk bankerne, som jo meget hurtigt trækker pengene fra din konto, men i de fleste tilfælde først sender dem videre 30 dage senere..
så hvor er alle de penge i 30 dage ??
 
bare som oplysning og ikke for at skabe mere debat :-)
 
fed flex derude i den kolde tid her
 
SÅ må jeg lige sige at det er et temmelig dårligt system de så kører med  ...
Dagen efter pengene er trukket fra den handlende kan jeg se pengene på min konto  .. Men det koster gebyr for hver transaktion og årlige gebyt og oprettelses gebyr og få lov til og kunne modtage betalingskort  ... og nej det er IKKE billigt  ... Det er sygt mange penge sælgeren har i gebyrer og abbonement  på betalingskort ..
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:45
Citat: sovereign

Hej !

Gebyr for at betale med kort, tja det er bare sådan det er mange steder i Danmark, for et par år siden gik det mange steder ikke at betale med kreditkort ( kun Dankort, som jeg som udlandsdansker ikke kan få, fordi min lön betales i Sverige )
Jeg synes det er forkert af en forretning at tage betalt for modtagelse af moderne betalningsmidler, men sådan er det, var ved at vende i dören hos J&F af den grund engang. Til danske forretninger er det bare at sige vi lever i 2012, vil i tage betalt for kreditkortsbrug så bag det ind i priserne, lad ikke kunden få lov til at betale extra - det taber I bare på.
mvh.  Steen
 
Steen - uanset om de lægger det på priserne - så betaler kunderne da alligevel - blot skal ALLE kunder så betale for kortbetalere ?
 
En forrening i Kbh. skal alt andet lige hente gysserne hos en konto i en anden bank i et andet land - den omk. er det vel fair Du betaler - og ikke alle kunderne i butikken ?
 
mvh
Heinz
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:52
Hej
 
Hvorfor nu alt det ståhej om de gebyrer. Det er da til at regne ud, at det kun er et spørgsmål om tid før det gælder alle kort. Skulle brugerne så i mellemtiden boykotte de banker, som tager gebyret er det da ligemeget. I værste fald, hvis banken går ned, betyder det blot endnu nogle gyldne håndtryk. Og det er vel ikke så galt endda.Smile
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 10:05
Citat: karsten

Hej
 
Hvorfor nu alt det ståhej om de gebyrer. Det er da til at regne ud, at det kun er et spørgsmål om tid før det gælder alle kort. Skulle brugerne så i mellemtiden boykotte de banker, som tager gebyret er det da ligemeget. I værste fald, hvis banken går ned, betyder det blot endnu nogle gyldne håndtryk. Og det er vel ikke så galt endda.Smile
 
Mvh
 
Karsten
 
Karsten - Du kan endnu nå at læse op på konsekvenserne af bankkonkurser og deres virkninger - og ikke mindst hvem der betaler i den sidste ende for gyldne håndtryk, Financiel Stabilitet osv !
mvh
Heinz
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 10:11
Nu var det ikke meningen at mit ? "Har i også oplevet at man tager gebyr for at bruge sit kort, jeg har ikke" skulle udmynde i div. diskotioner, ville bare vide om det er normalt for det er første gang jeg oplever det, har handlet mange stedder uden at jeg er blevet afkrævet sådan et gebyr.
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 10:46
Kære Heinz
 
Det kan du jo nok have lidt ret i. Men i den allersidste ende ved du jo nok hvem der betaler. Men så giver vi jo bare den siddende regering skylden.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 10:57
@Heinz
Du nævner Paypal som et gebyrfrit betalingsmiddel, de har så bare valgt konsekvent at lægge 10% til dagskursen.. Om vi kan kalde det et gebyr er el et spørgsmål om hvordan meromkostninger defineres/opfattes..
Men kortgebyr er heldigvis noget den enkelte kan fravælge ved at flytte sit køb i det omfang man finder det urimeligt..
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 10:59
Citat: tackler

Citat: sovereign

Hej !

Gebyr for at betale med kort, tja det er bare sådan det er mange steder i Danmark, for et par år siden gik det mange steder ikke at betale med kreditkort ( kun Dankort, som jeg som udlandsdansker ikke kan få, fordi min lön betales i Sverige )
Jeg synes det er forkert af en forretning at tage betalt for modtagelse af moderne betalningsmidler, men sådan er det, var ved at vende i dören hos J&F af den grund engang. Til danske forretninger er det bare at sige vi lever i 2012, vil i tage betalt for kreditkortsbrug så bag det ind i priserne, lad ikke kunden få lov til at betale extra - det taber I bare på.
mvh.  Steen
 Heinz det jeg mener er at det jeg ikke ser det har jeg ikke ondt af, men at stå ved kassen og se at der lägges 50 kr på prisen det gör mig ret frustreret, og det skaber altså en stemning hos mig som ikke er gavnlig for forretningen, mange forretninger tager ikke gebyr og det er sikkert de samme der jeg kunne betale med mit kreditkort og ikke kun Dan-kort ( som jeg ikke kan få ). Som alt er så er det ikke rimeligt at skulle gå til en bank og ta ud penge, har mer en en gang ikke kunne betale på en restaurang, i en mindre by er det jo let at finde banken men i Köbenhavn ? pröv det når du har travlt. Nej danske handlere ; en del af dem har noget at läre her. //  Steen

Steen - uanset om de lægger det på priserne - så betaler kunderne da alligevel - blot skal ALLE kunder så betale for kortbetalere ?
 
En forrening i Kbh. skal alt andet lige hente gysserne hos en konto i en anden bank i et andet land - den omk. er det vel fair Du betaler - og ikke alle kunderne i butikken ?
 
mvh
Heinz


Redigeret af sovereign - 15 Nov 2012 kl. 11:04
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 12:05
Citat: als25

Nu var det ikke meningen at mit ? "Har i også oplevet at man tager gebyr for at bruge sit kort, jeg har ikke" skulle udmynde i div. diskotioner, ville bare vide om det er normalt for det er første gang jeg oplever det, har handlet mange stedder uden at jeg er blevet afkrævet sådan et gebyr.
Det er et relativt nyt fænomen med geyr i den størrelsesorden for mindre køb, da det jo er en ny praksis, der er åbent op for - få et Visa/Dankort, så kan gebyret lovmæssigt vist max være 0,50 kr. pt.

Redigeret af Steen Kehler - 15 Nov 2012 kl. 12:05
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 13:20
Steen Kehler ja det mener jeg også det er, men er aldrig blevet trukket for nogen gebyr når jeg har brugt Mastercard, men mener 10 kr. for en handel lidt over 100 kr, det er smådele, men alligevel er det i overkanten syntes jeg, 0,50 kr. pr. betaling det er okay.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 15:01
Citat: aammat

@Heinz
Du nævner Paypal som et gebyrfrit betalingsmiddel, de har så bare valgt konsekvent at lægge 10% til dagskursen.. Om vi kan kalde det et gebyr er el et spørgsmål om hvordan meromkostninger defineres/opfattes..
Men kortgebyr er heldigvis noget den enkelte kan fravælge ved at flytte sit køb i det omfang man finder det urimeligt..
 
Hej Kim
Tjah - jeg syntes nu alternativet - at overføre penge via bankerne er mindst ligeså dyrt - og bruger man betalingskort er kursen jo ikke den laveste heller - så mon ikke det kommer ud på et. Fakta er - at det koster penge uanset hvad man gør - men PayPal er for mig sikkerheden iat jeg ikke skal oplyse kreditkort-info til vildt fremmede butikker eller privatpersoner.
mvh
Heinz
 
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 16:23
Er det ikke kun udenlandske kort der koster gebyr?? det er vel ikke danske dankort og danske visakort???
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 18:12
Fik dette svar fra konkurrance og forbrugerstyrelsen:
 

Tak for din mail om gebyrer for brug af betalingskort, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fået over sendt af Forbrugerombudsmanden, da det er styrelsens der administrerer betalingstjenestelovens gebyrbestemmelser.

Jo det er generelt lovligt for forretninger at tage gebyr af kunder, for at betaler med betalingskort. Der er dog nogle enkelte undtagelser. Når en kunde betaler med et debetkort (Dankort, Maestro, MasterCard debit og Visa Electron) i en fysisk forretning, er det forbudt forretningerne af tage gebyr. I alle andre tilfælde kan forretningerne opkræve et gebyr for brug at et betalingskort. Du kan finde reglerne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.kfst.dk .

Det er forretningerne, der beslutter, om de vil opkræve et gebyr. Hvis de vælger at opkræve gebyr, må gebyret dog ikke være højere end det gebyr, som forretningen selv betaler til egen indløser. Den regel følger af betalingstjenestelovens § 80, stk.

5. Du kan finde linked til loven på styrelsens hjemmeside.

Noget kunne tyde på, at den interforretning, som du har besøgt, ikke overholder lovens § 80, stk. 5. Gebyrerne for internationale betalingskort er typisk en procentsats af købsbeløbet, fx 1,25 pct. og det er det beløb, som forretningen lovligt kan overvælte på kunden. Et fast gebyr på 10 kr. pr. transaktion for de nævnte betalingskort er derfor med stor sandsynlighed ulovligt.

Så fik man det på plads.
Til top
Lars Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fluer.dk

Tilmeldt:: 02 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluer.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 19:03
Hej alle

Gid det var billigere at være forretning.
Synes de gebyr der i dag skal betales som forretning er helt hen i skoven.

Teller.com som er en af de største udbyder her lavet en letlæselig side om hvad der er tilladt.
se linket her.

Mange gange har jeg selv oplevet i elektronik branchen at man betaler en % del af købet, og det kan hurtigt blive dyrt.

Som butik får man betalinger med danske kort inden for få dage og derfor er et gebyr til kunden ikke ok efter min mening.
Masterkort og udenlandske kort udbetales først efter op til 39 dage. + det koster butikken over 1 % af købesummen.

Men 10,- kr er da meget hvis man bestiller for eks. 300,- kr. 

Knæk og bræk derude

Lars

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres