Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang til havørred i åen.

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang til havørred i åen.
    Sendt: 14 Nov 2012 kl. 08:06
Forslag til fluestang ønskes!
 
Jeg kikker efter en let fluestang til å-fiskeri. Forestiller mig en #5 eller #6 i i 10" eller 10,5". Den skal kunne både over- og underhåndskaste og ikke være for "slasket".
Fluerne er mindre, men stangen skal kunne bære en rørflue, når det kræves. Linerne er korte skydehoveder og oftest let synkende.
Fiskevandet er normalt Kolindsund, så der er kræves ikke lange kast.
 
Jeg er ikke superskrap med fluestang, men har dog fisket en del i kanalerne og på kysten.
 
Prisen er også en parameter, så det skal ikke være topmodeller. Her kikker jeg lidt i prislejet omkring Guideline Lpxe eller billigere.
 
Hvis der er nogle på Forum der har forslag til "den optimale stang" vil disse blive modtaget med fornøjelse.
 
MVH
Ole Arnfelt


Redigeret af oa - 14 Nov 2012 kl. 08:08
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2012 kl. 08:59
Jeg bruger er guideline lecie 10' #6 en lidt ældre og udgået model. Det er ikke verdens hurtigste stang men tilgengæld er den meget tilgivende sidst på dagen når koncentration og teknik er en mangel vare. Tror ikke jeg vil gå over 10' da stængerne bliver toptunge og underlige at gå med ( mine erfaringer) en 10' kan også være underlig jeg har en scierra flylite #8 der er det største fejl køb jeg nogensinde har gjort, den er tung og træls at arbejde med, overvejer at bygge den om til 1 1/2 hånds. Hvilket måske også kunne være en mulighed for dig blot i en lettere klasse
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2012 kl. 11:22
Hej Ole
Tak for det hurtige svar og forslag til stang.
LeCie'en vil jeg helt sikkert kikke efter, hvis der dukker en op på brugtmarkedet. Ser eller hører du om en passende vedligeholdt model, må du gerne gi' et praj.
Normalt fisker jeg med en HMS 10,5" klasse 7/8 (den blå model) og det fungerer faktisk helt i orden. Er glad for længden, da det er nemt at hale de synkende hoveder op af vandet.
Men den er lidt i den tunge ende, og skuldrene er ikke hvad de har været.
Og sidst, men måske ikke mindst, har jeg efterhånden en del skydehoveder, som jeg finder for let til HMS'eren - de vil så kunne bruges på 5'eren eller 6'eren.
Ha' en god dag.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2012 kl. 15:00
http://shop.jaegeren-og-lystfiskeren.dk/product.asp?product=1114

godt nok en #7
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2012 kl. 23:21

Kære Ole

 
Jeg har sådan så god tid i aften, så lad mig komme med et anderledes svar end de sædvanlige...
Citat: oa

Jeg kikker efter en let fluestang til å-fiskeri.
Som 10 fod skal den ikke veje mere end 5,0 gram på topdelen af en 4-delt stang efter min standard. Tilsvarende vejer din HMS 10'6 #7/8 formentligt omkring de 6 gram. Så hvis du mener at den er til den tunge side, har vi nok samme standardWink 2.delen skal ikke veje mere end 10 gram. 3. del har mindre betydning og bunddelen næsten ingen.
Citat: oa

Forestiller mig en #5 eller #6 i i 10" eller 10,5"
Så forestiller jeg mig en stivhed på IP=130-150LOL
Definition på IP: vægten på topøjet der skal til for at bøje stangen 1/3 af sin længdeConfused
Citat: oa

Den skal kunne både over- og underhåndskaste
Alle stænger kan, hvis ejeren kan, men mange kan godt lide en "langsom aktion" til "underhåndskast". Her vil en bøjningsprofil udtrykket ved AA på mindre end 70 være godt. Lav AA er som regel lig med at bundstykket bøjer mere og det er der mange, der kan lide til speykast sammen med en lidt lavere IP-vægtfordelingsforhold i forhold til overhåndskast (det ved folk bare ikke selvLOL)
Citat: oa

...og ikke være for "slasket".
Slaskhed er lidt kompliceret, men kan udtrykkes med rimelighed ved IP-vægtfordelingsforhold. Høj IP og lav vægtfordeling giver en sprød og hurtig dæmpende stang. Samme IP med højere vægtfordeling giver en mere slasket stang. Alt er relativt her.
Citat: oa

Prisen er også en parameter, så det skal ikke være topmodeller
Desværre Ole, Slaskhed=lav IP-vægtfordelingsforhold=billig stang. Hvis du vil have en stang efter "vores" standard, så er det topmodellerne fra Winston, Orvis, Loomis, Hardy og sidst men ikke mindst CTS. Sidst nævnte kan monteres for ca. 3000kr (det halve af de øvrige).
Citat: oa

Fluerne er mindre, men stangen skal kunne bære en rørflue, når det kræves.
Fluelinen er mest vigtigt her, særligt vægttæt. Hvis linen/hovedet har en højere vægttæthed end 13 gram pr. 8 meter og en kortere frontapering end 1,5 meter, så er det ingen problem med store fluer. F.eks en Rio Dart #6 hvor spidsen er kortet med 0,5-1 meter med tilpasset forfang kan vende de største natfluer i åen.
Citat: oa

Hvis der er nogle på Forum der har forslag til "den optimale stang" vil disse blive modtaget med fornøjelse
Stænger er som mennesker. Det optimale menneske findes ikke, men man kan godt finde en god stangLOL. F.eks en brugt Sage Z-axis 10' #6. Se nedentående sammenligning. De øvrige topmodeller er sammenlignelig med CTS MX. Billedet fortæller det samme som de 441 ord, jeg lige har brugtConfused.
 
God fornøjelseLOL
 


Redigeret af chan - 14 Nov 2012 kl. 23:40
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2012 kl. 23:36
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=58631
Hej Ole
Måske du kunne gøre en god handel her ??
det er min Guideline jeg skriver om! ;)
vh.
Tommy
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:50
Hej Tommy
Tak for meldingen. Jeg vil dog gerne ned i klasse og vil fortsætte med at lede efter en #5. Ha' en god dag.
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 07:57
Hej Chan
Tak for et super indslag. Din forklaring giver rigtig god mening. Eneste men, er at det ikke er muligt at finde superstangen til små pengeSmile
Opgaven havde været nemmere, hvis jeg havde ønske om en 9" stang, da der jo er et enormt udvalg her. I Kolindsund "kæmper" vi jo med dæmningen og vegetationen på denne, hvilket retfærdiggør ønsket om en længere stang.
 
Jeg vil holde på med at lede efter en #5 10", i de mærker som du nævner.
 
Knæk og Bræk
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 09:19
Hej Ole,
 
Jeg fisker i Lilleåen(Hadsten og Langå) og hertil anvender jeg hhv. G. Loomis GLX Classic 10' #6 og Streamdance GLX 10' kl. 5.
 
Disse er for mig helt optimale til dette fiskeri.
 
Mvh - Allan
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 13:24
Hej Allan
Tak for svaret - jeg vil kikke efter de stænger du har nævnt.
Har hørt SAGE One 10" #5 rosende omtalt - har du erfaringer med denne?
MVH
Ole
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 14:28
http://www.msxff.com/C12574DC0053E69B/tmt.view/BBB5C1DADCB25CB2C12576FE003D9336?open&title=Compare%20Fly%20Rods

@Chan: kan du hjælpe med at afklare, hvordan man skal forstå ovenstående skema, som ikke ser ud til at bruge IP-tal, som du diskuterer?
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 18:03
Citat: dannevang1

http://www.msxff.com/C12574DC0053E69B/tmt.view/BBB5C1DADCB25CB2C12576FE003D9336?open&title=Compare%20Fly%20Rods

@Chan: kan du hjælpe med at afklare, hvordan man skal forstå ovenstående skema, som ikke ser ud til at bruge IP-tal, som du diskuterer?
 
Hej Willy
 
Nej, skemaet bruger ERN i stedet for IP. Du kan omregne dem med nedenstående akse eller på figur 3 af denne artikel: http://www.common-cents.info/part1.pdf IP er lig med Rod Intrinsic Power. Desværre er aksen i grains, men her er et eksempel med en stang fra dit link:
MSX Sapphire: 10'0 - ERN=7,8. I følge figur 3 svarer det til 2400 grains på Rod Intrinsic Power aksen, hvilket omregnet til gram: 155,5 gram. Altså IP=155,5gram eller IP=2400 grains. Desværre er der ikke opgivet vægtfordeling for stangen, så det er ikke til at sige hvordan den kaster. Med AA og ERN eller IP alene kan det kun bruges til at sige om,hvordan den kan bruges som pirkestangLOL 
 
Opfinderen af systemet har valgt at omregne vægten der skal til for at bøje stangen 1/3 til en klasse udtrykt ved ERN baseret på statistik. Baggrunden/metoden for denne omregning/klasseficering er videnskabeligt ok, men det giver bare et lidt mudret billed og får folk til at tro at systemet er mere kompliceret end det er virkeligheden. Det drejer sig simpelthen om sund fornuft.
 
   
 
Jeg bruger samme ide som CCS, men nøjes med tre ting: Stivhed (IP), bøjningsprofil (AA eller bedre med et billed) og vægtfordeling. Kravet for at kunne bruge mit system (eller CCS) er at man har kastet med en stang (reference stang) og har de tre ting på den. Derefter ved man hvad en anden stang vil føles for en selv uden at skulle prøve den, hvis de tre dataer er opgivet og øjerne har nogenlunde samme størrelse og friktion, samt nogenlunde samme længde som sin reference stang. Desværre er producenterne ikke vilde med at opgive vægtfordeling men kun den samlede vægt, der ikke siger særligt meget.
Vægtfordelingen er min egen opfindelse baseret på forsøg og kast med to ens stænger. På den ene stang montere jeg små blylod forskellige steder på klingen for at se hvad det gør ved kasteegenskabet og "tungheden". Herved er jeg kommet frem til at bare +/-0,5 gram på spidsen gør rigtige meget ved en stang, mens 10 gram på bundelen ikke kan mærkes. Så jeg kan konkludere at der er behov for at kende vægtfordeling på en stang for at sige noget om en stangs dynamiske egenskab, som det hele jo drejer sig om. Selvfølgelig er fejlkilden min subjektive fornemmelser, men her er metoden givet videre, hvis andre skulle prøve at blive klogere.
Derudover har jeg samlet de tre data på mange stænger, og er kommet frem til at IP-vægtfordelingsforhold hænger meget sammen med pris. Her ser jeg bort fra bambus og kult glasfiber stænger.


Redigeret af chan - 15 Nov 2012 kl. 18:21
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 18:40
der er masser af stænger i 10" og klasse 5 på markedet..

over 10" begynder det og knibe lidt med at finde noget, men det bør kunne findes derude..

Du skriver at du søger noget op til prisen på en lpxe, så en 3000 kr er vel dit loft.. der kan du finde mange forskellige stænger, og vælger du brugt kan du også udvide udvalget meget..

lpxe er fede stænger, som fint kan trække synkende liner fri af vandet.. og med rigtig god value for money.. brugt bør de kunne findes til rigtig skarpe priser i dag..

Tfo bvk er meget rost rundt omkring og har selv en 8,6" kl 4 som jeg er meget glad for, den findes også i 10" udgaver i dag og er til at betale også fra ny.. og der er super god garanti på deres stænger..

Derudover ville jeg overveje noget "switch" i 11 fod også, du har to hænder på til at trække de tungere synkende hoveder fri af vandet og der er meget rygrad i mange af stængerne.. Z-axis laves bl.a. i en klasse 5 som jeg desværre ikke har haft mulighed for at prøve.. men den klasse 6 eller 7 jeg har prøvet var en fornøjelse..

Echo laver en klasse 4 som angiveligt kaster med hoveder fra 13-18 gram.. det kunne også være en mulighed.. og det kunne være at Silja har en du kan prøve før køb..

jeg selv er gået over til 11,6" kl 6 i form af en vision gt four dh lite til åen og synkende liner... det er en fornøjelse at kunne trække tunge hoveder fri af vandet og at man har god rækkevide over vegetation osv... Og så supplerer jeg med en klasse 4 til skumfluer og andet der skal fiskes på flydende liner..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 19:43
Citat: oa

Hej Allan
Tak for svaret - jeg vil kikke efter de stænger du har nævnt.
Har hørt SAGE One 10" #5 rosende omtalt - har du erfaringer med denne?
MVH
Ole
 

Hej Ole,

Nej ONE i #5 har jeg ikke prøvet. Jeg havde for en del år siden en Loop LTS X1 10' #5, den gjorde det også rigtig godt.
 
Har en kammerat som har haft en Z-axis 10' #5, det fungerede også godt efter hans mening, jeg fik den dog aldrig prøvet.
 
Hvis du ikke kan finde stængerne i dine lokale butikker, er du velkommen til at komme forbi og prøve mine.
 
Mvh - Allan
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 20:58
Tak for de mange gode råd. Dem vil jeg bruge til køb af "stangen". Jeg kan desværre ikke følge tråden før på mandag, så jeg vil ønske alle god weekend!
Mvh
Ole
Til top
Ole Arnfelt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oa

Tilmeldt:: 02 Nov 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2012 kl. 21:00
Hej Allan
Jeg er medlem i Langå, så måske vi kan mødes ved vandet en gang næste år, og måske også prøve stænger.
MVH
Ole
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down