Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kastelængder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kastelængder
    Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:26
Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde et link med oplysning om hvorlangt man kan kaste med et fastspole og et multi hjul på en fiskestang.
Ikke nødvendigt fra kysten da længden her afhænger meget af vind, stang type linetype og tykkelsen og kastevægt.
Vi er nogle lystfiskere, 8 personer, som har diskuteret dette i nogen tid. Vi har selv prøvet på en golfbane og det længste kast, på en relativ stille dag og solen i ryggen, var et kast på ca. 110 m. med en 11 fod og 20 gr. på fast spolehjul. Multihjul blev også afprøvet, her blev længste kast ca. 70 m. det burde kunne gøres bedre!.  
 
Hilsen
jørgen
Til top
Allan Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Allan Andersen

Tilmeldt:: 12 Jun 2006
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 17:55
det kana gøres langt bedre!! jeg kender ikke de eksakte længder på rekorderne... men med grej der er optimeret til casting, runder de gode kastere så vidt jeg ved 200 m.
 
mik
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:11
Hej Jørgen

Tror ikke der er lavet nogen undersøgelser på den slags

Hvis du søger på Morten Knudsen på fiskevand.dk så har han lavet en del kastetests af diverse stænger med opmålte længder. Rigtig god info at hente der.

70 meter med multi og 20 gram vil jeg dog mene som dig, at det kan gøres en del længere

Mvh
Lasse

Ps. Surfcasterne er godt ude over de 200 meter med 100-120 grams lodder, men det er vel mere almindeligt kystgrej du hentyder til ik?
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:21
Med en kastevægt på 18 gram ligger rekorden på ca. 125m, det gælder både fastspole og multi. Ved lavere vægt vinder fastspole over multi. Ved højere vægt vinder multi over fastspole. Alle rekorder kræver selvfølgelig top tunet grej og ditto kastere. Især multihjulet skal være supertunet, bedre kuglelejer, bedre (eller ingen) olie og spoleakslen højglanspoleret. 18 grams rekorden er i øvrigt sat med et ABU Ambassadeur 2500C.
Jeg har haft et link, men kan ikke finde det nu.
 
Mvh. Peter
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:21
Citat: LasseK

Hej Jørgen

Tror ikke der er lavet nogen undersøgelser på den slags

Hvis du søger på Morten Knudsen på fiskevand.dk så har han lavet en del kastetests af diverse stænger med opmålte længder. Rigtig god info at hente der.

70 meter med multi og 20 gram vil jeg dog mene som dig, at det kan gøres en del længere

Mvh
Lasse

Ps. Surfcasterne er godt ude over de 200 meter med 100-120 grams lodder, men det er vel mere almindeligt kystgrej du hentyder til ik?
 
 
Morten findes også her på 123 Lasse men er her sjældent
men søger du Morten & Cato´s test så tjek det her link
dov er de shimano fans som jeg selv, så det skal man tag i betragtning..
men ved morten kaster over de 130 m med fastspolehjul Thumbs Up
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:49
Hej Jørgen

http://uksf.sea-angler.org/records.html

Der finder du en del Info.
Men lige en rettelse. Det kræver ikke specielt tunede multihjul at kaste langt. Det kræver teknik!
Men med specielt tunet udstyr kan de bedste kastere lægge måske 5 - 10% til deres kaste længde, vi andre vinder langt mere ved at øve os!

PS verdens rekorden i casting ligger nu lige under 300 meter!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 19:23
Tja...

Det er jo underligt at de rekorder ikke bliver forbedret med mindst 20 procent hver eneste år - for det er jo nogenlunde hvad der loves, både til flue og spin fiskere, hver eneste gang der kommer en ny model på markedetSmile.


Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:25
Hej Allan.
Du har angiveligt ret, men hvordan forbedre man sin teknik, gamle og forkerte vaner sidder jo i armen og ikke i hovedet IKK! Og jo det er almindeligt kyst grej jeg mener.
Hej CRC.
 
Ja, men afholdes der ikke WM i kast???. Jeg mener at have læst et sted at WM længste kast med flue udstyr ligger på 80.6 m. Og i præcisions kast med multihjul har der også været afholdt. Men hvor finder man oplysningerne ????. tak for linket.
 
Hej Martin.
Hvis du har ret i de 300 m. så er jeg jo meget langt bag ud, en ren amartør selv og jeg har fisket mig ondt i armen og ryg mange gange. Tak for linket.
 
Hej Simon.
Hvis man tror på annoncer fra hjul- og line samt stang leverandører, så har de glemt at taget lystfiskerenes mangfoldighed og konservatisme med i markedsførinen. Sagt på en anden måde hvad med lidt efteruddandelse. Vi betaler jo i dyre domme for udstyret men ingen vejledning??. til bage til emnet.....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:46
Citat: J.KROG



 
Ja, men afholdes der ikke WM i kast???. Jeg mener at have læst et sted at WM længste kast med flue udstyr ligger på 80.6 m. Og i præcisions kast med multihjul har der også været afholdt. Men hvor finder man oplysningerne ????. tak for linket.
 
..


Hej Jørgen

Verdensrekorderne i Casting kan ses her:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCastingforbundet/Resultat/Casting/Rekord/

Haspel er fastspolehjul, spinn er multi.

Og en oversigt over diciplinerne og det udstyr der bruges kan ses her:
http://castingforbundet.no/casting/

Mvh
Lasse

Ps. Lidt surfcasting rekorder kan findes her:

http://uksf.sea-angler.org/records.html

Redigeret af LasseK - 01 Nov 2012 kl. 21:13
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:45
Omkring det at kaste langt, både med flue og spin, har der op gennem årene været mange rigtige dygtige danske kastere.
 
Der blev i en lang årerække holdt både danske og nationale mesterskaber, her i Danmark, og vi har haft rigtig mange mestre udi i alverdens dicipliner i casting.
 
Blandt de mere kendte, var Flemming Birk Jensen, ejer af Flemmings fiskegrej + en masse andre af forbundets instruktører, såsom Ove Nielsen med flere.
 
Jeg har været en del af konkurance miljøet i casting, mest fordi, der i De Fynske Lystfiskere, var tradition for, at have en Casting afdeling, og der blev kæmpet bravt mod de andre Odense klubber + at man selvfølgelig havde danske og Nordiske mesterskaber, som ofte var velbesøgte.
 
I midten af 70erne, lavede jeg sammen med instruktørerne i Haderslev og Omegns Sportsfiskerforening, en Casting afdeling, som i løbet af en 2 årig periode havde ca. 30 aktive medlemmer, både juniorer og seniorer.
 
Vi deltog i stævner, og havde blandt andre nogle uhyggelig dygtige juniorer, men græsplæne fiskeri, er svært at styre, folk vil hellere fiske reelt.
 
Grej til Casting er til nogle dicipliner meget specailiseret, og der kastes meget langt, både i spin og flue, men der er også dicipliner, der kræver utrolig meget øvelse, nemlig præcisions diciplinerne, hvor man skal ramme i flue bakkerne, og på skiverne.
 
Dansk Casting Union, ved jeg ikke, om eksistere mere, men vis man kan få kontakt med dem, kan man sikkert også få adgang til alle data, omkring rekorder.
 
Mvh
P.K.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 07:04
Hej Jørgen,

At kaste med en pirk eller hvad I nu brugte, kan ikke sammenlignes med den kasteplug, der anvendes til casting. En strømlignet pirk kaster meget længere end den dråbeformede nylonplug. Alligevel kan I være godt tilfredse med et kast på 110 meter. Det er sjældent jeg støder på folk, der kan kaste så langt. 70 meter med et multihjul er også hæderligt, men det kan gøres bedre. Mange tror, der skal en anden teknik til at kaste med multihjul. Og det kan godt være, der i praksis findes forskel på den måde folk kaster, når der fiskes. Men når vi taler casting, er der ingen forskel. Den skal have en på frakken - også med multihjulet. 

Mvh
Kristian
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 08:59
Kunsten med multihjulet er at bremse præcis nok til at undgå overløb, men så heller ikke mere. Det betyder i praksis at spolebremsen skal være ret løs og at magnet- eller centrifugalbremsen er sat så lavt at man skal kompensere med tommelfingeren i en del af kastet. Det kræver træning, men det er lækkert når det kører.
 
Der kan vindes lidt ved at fjerne lineføreren, det ses tit ved casting. Ved praktisk fiskeri er det for bøvlet.
Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 09:12
Hej Peter,

Det er fint, hvis du har fundet en teknik, hvor tommelfingeren hjælper under kastet, så overløb undgåes. Jeg skal dog ikke nyde af at lade tomlen nærme sig under kast. Man brænder nallerne ;-)
I slutningen af kastet er spolehastigheden kommet tilpas ned i omdrejninger til at tomlen kan bruges til at stoppe spolen. Under kastet mener jeg, det er bedre at bruge de udmærkede bremser, hjulet er udstyret med fra starten. Men det er måske blandt andet her, at lystfiskeri adskiller sig fra egentlig casting ;-)

Mvh. 
Kristian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 09:25
Ja og så lugter det grimt af brændt tommelfinger :-)
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 10:05
Citat: zziplex

Hej Peter,

Det er fint, hvis du har fundet en teknik, hvor tommelfingeren hjælper under kastet, så overløb undgåes. Jeg skal dog ikke nyde af at lade tomlen nærme sig under kast. Man brænder nallerne ;-)
I slutningen af kastet er spolehastigheden kommet tilpas ned i omdrejninger til at tomlen kan bruges til at stoppe spolen. Under kastet mener jeg, det er bedre at bruge de udmærkede bremser, hjulet er udstyret med fra starten. Men det er måske blandt andet her, at lystfiskeri adskiller sig fra egentlig casting ;-)

Mvh. 
Kristian
 
Mine kastevægte ligger normalt i området mellem 5 og 40 gram, afhængig af type af fiskeri. Her brænder jeg ikke fingeren. Hvis du vil vinde i en casting konkurrence, så må dine kastebremser under ingen omstændigheder bremse mere end nødvendigt i nogen del af kastet. Ingen kastebremse kan bremse optimalt i alle faser af kastet. Derfor tommelfingeren. Der er ikke tale om tommelfinger i stedet for kastebremse, der er tale om at justere kastebremsen lige i underkanten og så kompensere med tommelfingeren i visse faser af kastet.
 
Ved praktisk fiskeri er det sjældent at kastelængde betyder så meget, så her får min kastebremse lov at arbejde lidt mere.
 
Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 10:33
Tak for rådet Peter. Tror nu jeg holder fast i mine egne vaner. Har brændt den tommel et par gange i fortiden. Det tager uger at hele op. For øvrigt har jeg lige vundet en kastekonkurrence. Nemlig Danmarksmesterskabet i surfcasting 2012 for et par uger siden ;-) Og i sidste uge deltog jeg i en større international kastekonkurrence i Kiel. Vandt dog ikke, men klarede mig hæderligt. Mit team blev nummer to ;-) 

Med venlig hilsen
Kristian
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 17:27
Kristian hvorlangt kastede du til DM.
Når jeg har fisket en hel dag er min tommel hud meget meget tynd, har forsøgt med en læder og ruskind overtræk det dur slet ikke ingen føling med linen, hvis jeg skal fiske et par dage efter bliver det med fastspolehjul.
 
TAK for indlægne, linkene der er masser af læse stof, og klogere er jeg blevet.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 17:32
215 meter ;-)
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 17:41
Citat: zziplex

215 meter ;-)
 
Sygt nok =)
 
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 17:42
Citat: J.KROG

Kristian hvorlangt kastede du til DM.
Når jeg har fisket en hel dag er min tommel hud meget meget tynd, har forsøgt med en læder og ruskind overtræk det dur slet ikke ingen føling med linen, hvis jeg skal fiske et par dage efter bliver det med fastspolehjul.
 
TAK for indlægne, linkene der er masser af læse stof, og klogere er jeg blevet.
 
hvad med et fingerbøl med en gang sportstape til at holde den på plads ?
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 22:39
Til top
Peder Langkjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
langkaster Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér langkaster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2012 kl. 10:10
Det er da vist mange år siden at man kunne vinde dm i casting med 215 meter.
 
Men Stort tillykke fra Hr. LangkasterWink
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2012 kl. 10:27
Tak Hr. Langkaster. Du har helt ret. De sidste to år er der kastet 1-2 meter længere ;-)
Men mit næstlængste kast havde også været tilstrækkeligt i år, og nu vi er ved det, så lå samtlige af mine kast mellem 208-215 meter. Det er sgu da meget godt i betragtning af at træningsindsatsen har været præcis ligeså intensiv som din ;-)

See you...
Kristian
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 17:06
He he - jeg kan tisse længere end i kan LOL
 
Dog ikke heeelt 215 meter. Men øvelse gør mester.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 19:32
Spot on Kim ;-)
Er handsken kastet?

Mvh
Kristian
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 19:49
He he - Når man taler længde, er der jo nogle faktorer der bare SKAL passe sammen.
 
Stangen naturligvis - dens maximale ydelse ved en vis kastevægt.
 
Linen der jo efterhånden kan bestå af mange forskellige materialer samt hybrider - blandede materialer.
 
Kastevægtens luftmodstand/form der i dårlige tilfælle kan forkorte et ellers formidabelt kast med op til 50% (bare ca.)
 
Og så hjulet: dette er i sagens natur NØDT tl, at være et multihjul, da et fastspolehjul uvægerligt vil forkorte et kast med den ret store friktion der kommer fra linespolen samt de første stangøjer på stangen. Multihjulet har her den direkte (næsten) vej fra hjulspole og ud igennem stang øjerne!. En linefører på hjulet kan her være med til, at give en friktion der er stor nok til, at man taber i en konkurrence!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 19:53

Stil kufferten fra dig Kristian. Smile

/Allan
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 21:01
@Kim. Teori er godt. Viden er bedre. Nogenlunde sådan underskriver Lasse Karlsson sig. Det holder ;-) Det er manden, der kaster. Ikke grejet.
@Allan. Har sat den. Men hvor ;-)

Mvh
Kristian
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 21:34
"Kristian Ørsted Pedersen" Big smile
 
Det handler altid om den samlede materielle kæde. Når vi taler om grejs sammenlagte værdier, er det således "snyd" og uvedkommende i denne proces, at der så bliver tilføget andre faktorer i linket!. En person er ikke grej, og hans evner er ikke særligt målbare i aktuelle situation. Lidt som at koble "grejet" til to forskellige styrke kastemaskiner, og sige, at det er maskinen der afgør resultatet. Korrekt ja! - men hvem står lige med den stærkeste maskine, parat til at fyre "fluen" 120 meter ud.
 
Derfor bør den materielle linje ikke medtage en fysisk kaster. En sådan kan jo også ændre sig til det bedre, hvilket dødt materiale sjældent kan.
 
Synes jeg Big smile 
 
Mvh. - Kim -
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 21:49
Citat: kikophil

"Kristian Ørsted Pedersen" Big smile
 

Det handler altid om den samlede materielle kæde. Når vi taler om grejs sammenlagte værdier, er det således "snyd" og uvedkommende i denne proces, at der så bliver tilføget andre faktorer i linket!. En person er ikke grej, og hans evner er ikke særligt målbare i aktuelle situation. Lidt som at koble "grejet" til to forskellige styrke kastemaskiner, og sige, at det er maskinen der afgør resultatet. Korrekt ja! - men hvem står lige med den stærkeste maskine, parat til at fyre "fluen" 120 meter ud.

 

Derfor bør den materielle linje ikke medtage en fysisk kaster. En sådan kan jo også ændre sig til det bedre, hvilket dødt materiale sjældent kan.

 

Synes jeg Big smile 

 

Mvh. - Kim -


Hej Kim

I mine distance demo'er plejer jeg at have en rigtig "kastekanon" af en fluestang med, monteret med det sidste nye hit i langtkastende liner. Plejer at lægge den på jorden i starten af demo'et og vende tilbage til den i slutningen. Til dato har "kastekanonen" ikke leveret et eneste kast alene

Rigtigt, kasteren kan altid blive bedre, døde ting kan ikke, men uden motor, ingen resultater
Og styrke er ikke det udslagsgivende...

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 07:25
@Kim. Det bedste grej eksisterer ikke. I min verden er det at finde det optimale grej lidt ligesom at finde et jakkesæt, der passer. Jeg kan garantere, at selvom du skulle have omtrent samme statur som jeg, så ville mit grej ikke passe dig. Mit kvalificerede gæt er, at du ville kunne kaste 40-50 meter med det samme grej, som jeg tvinger ud på 215 meter. Omvendt findes der også udstyr af en kaliber, jeg ikke evner at få til at svinge, men som belgieren Danny Moeskops får til at spille, når han kaster 250 meter. Er mit grej så ikke længere optimalt, eller er Dannys ikke optimalt, eller er dit teoretiske udstyr ikke optimalt? Problemet i det du skriver, og hvor rigtig mange går galt i byen, er, at de tror, man kan købe sig til distance. Det kan du i teorien, men i praksis er det langt bedre givet ud at øve sig og blive instrueret af en, der har øvet sig. Kun det ville kunne gøre dig i stand til at sende fluen ud over 40 meter eller mit kastelod ud over 200 meter. I teorien i hver fald ;-)

Mvh
Kristian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 08:55

Den bedste måde at købe sig til bedre kastelængder, er ved at bruge pengene på undervisning!



Redigeret af mahon - 05 Nov 2012 kl. 08:55
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 13:14
Findes der kurser eller klubber hvor ens kasteteknik kan blive forbedret. Jeg bor i nord Sjælland omkring Frederikssund, Roskilde,Ballerup,Stenløse.
MVH
Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 14:47
Citat: J.KROG

Findes der kurser eller klubber hvor ens kasteteknik kan blive forbedret. Jeg bor i nord Sjælland omkring Frederikssund, Roskilde,Ballerup,Stenløse.
MVH
Jørgen
 
Jeg kender ikke til deciderede multi-kastekurser i nogen klub. Men generelt kan du næsten altid finde andre medlemmer som gerne kan og vil hjælpe.
 
En anden hjælp er at spotte en fisk som går en anelse længere ude end du kan kaste. Hvis du er begynder, så kaster du ofte ubevidst lidt mere forsigtigt end nødvendigt. Frygten for fuglereder sidder i rygmarven. Der er intet som en fisk langt ude der kan fjerne den hæmning.
 
Og ellers, træning og eksperimenter.
 
Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 15:11
Hej Jørgen
 
Det er godt nok primært surfcasting de dyrker, men de fleste af dem kan faktisk god kaste med endegrej der vejer under 100 gram :-)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 16:17
Øvelse gør mester Wink 
Man kan sagten selv bliver en del beder og kaste længer det er bare finde en kæmpe græsplan så er det bare med at gå i krig, jo flere kast jo beder og vis man så gør det flere gang på en uge så er jeg sikker på du for et meget beder kast og længder på kort tid, dov skal man huske at du mister jo nok 10 meter penge når man stå i vand til hofterne eller derover. Det kommer jo også and på hvordan din hældning er på dit kast 45% giver klart et længer kast det er bevist ! samt udstyr skal være i top kval, Men jeg ved der er mange der bruger overhovdekastet (OVH) som siger det er det bedste kast men hvilket er lidt svære en et side kast, jeg selv kan faktisk komme lidt længer ud med et side kast end OHK, men der jo 200 måde at kaste på og vi alle har vores helt egen unikke måde at kaste på
men 45% giver længer kast uden tvivl Wink 
 
 


Redigeret af Mallow - 05 Nov 2012 kl. 16:40
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 17:07
Citat: J.KROG



Findes der kurser eller klubber hvor ens kasteteknik kan blive forbedret. Jeg bor i nord Sjælland omkring Frederikssund, Roskilde,Ballerup,Stenløse.
MVH
Jørgen


Hej Jørgen

Prøv at kontakte Kristian Ørsted Pedersen, udover at være en dygtig kaster er han også en dygtig instruktør, ved ikke om han stadigvæk laver kurser, men det er da forsøget værd

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 17:27
Hej Lasse
 
Er det Multi eller fast han er god til Kristian ?
 
Mvh
Christoffer
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 17:57
Kristian er god til begge dele!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 19:18
Citat: mahon

Kristian er god til begge dele!




Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 17:49
Hej Lasse. Har kontaktet Kristian og mit intryk er at han er overbevisende god, var jeg bare halv så god ville jeg være tilfreds med min kastelængde. Men for mig kan det jo kun gå frem ad, selv om jeg ikke når ud på de 215 m., solen står op i morgen så hvem ved. 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2012 kl. 19:16
Hmmm. Big smile
 
Nææææh nej drenge så let slipper i ikke Big smile
 
Man kan ikke udregne en "kædes" maksimale funktion ud fra hvem der betjener den!!!.
 
Enhver evt. køber vil ikke købe en "kæde (stang hjul line) udfra kriteriet, at en bedre kaster vil "performe" bedre end dig!!!.
 
Jeg kan ikke få mit indlæg til at fungere!!!. Jeg bliver hele tiden "beskåret", så mit indlæg egentligt bliver ødelagt - øv - øv !
 
Mvh. - Kim -
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2012 kl. 19:46
@Kim. ;-)
Hvad nu, hvis jeg fortæller dig, at jeg kan kaste længere end dig med et kosteskaft, og du må bruge lige den stang, du vil. Køber du så mine argumenter?

Mvh
Kristian
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2012 kl. 19:55
Citat: kikophil

Hmmm. Big smile
 

Nææææh nej drenge så let slipper i ikke Big smile

 

Man kan ikke udregne en "kædes" maksimale funktion ud fra hvem der betjener den!!!.

 

Enhver evt. køber vil ikke købe en "kæde (stang hjul line) udfra kriteriet, at en bedre kaster vil "performe" bedre end dig!!!.

 

Jeg kan ikke få mit indlæg til at fungere!!!. Jeg bliver hele tiden "beskåret", så mit indlæg egentligt bliver ødelagt - øv - øv !

 

Mvh. - Kim -


Hej Kim

Det er helt ok, du siger jo at du har været ham der skulle sælge grejerne til folk...

En bedre kaster vil altid performe bedre end en dårlig det er uden diskution og heller ikke det vi siger

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2012 kl. 09:43
Hej Kim

En kæde er aldrig stærkere end det svageste led! Og i langt de fleste tilfælde er det svageste led ham der skal bruge udstyret.
Jeg vil væde med at en mad vil få mere ud af at tilbringe 4 timer med Kristian end han får af at bruge 5000,- på optimalt grej!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2012 kl. 18:32
"en mad"? :-D

(sorry... jeg fnes ldt) ;-)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2012 kl. 19:26
Også mig😃
Skulle self. Have været "mand"!

Redigeret af mahon - 11 Nov 2012 kl. 19:26
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 10:45
Citat: mahon

Hej Kim

En kæde er aldrig stærkere end det svageste led! Og i langt de fleste tilfælde er det svageste led ham der skal bruge udstyret.
Jeg vil væde med at en mad vil få mere ud af at tilbringe 4 timer med Kristian end han får af at bruge 5000,- på optimalt grej!
 
Hej - så lykkedes det at komme på igen - bare det ikke er "nissen" der er faldet for tidligt ud af sengen Big smile
 
Som Lasse nævner har jeg solgt grej på et tidspunkt. Spørgsmålet er så - om jeg skal medtage kunden i kæden når han spørger grejets samlede formåen. Jeg kan af gode grunde ikke vide hvor god en kaster manden er, og han er sikkert heller ikke interesseret i hvor langt jeg kan kaste med grejet. Derfor må den bedste rådgivning være, at fortælle ham alt om grejets kvalifikationer, og evt. senere modificeringsmuligheder. Så er der ingen der er gået galt af hinanden, og det er op til manden, at øve/anskaffe sig bedre/længere/pænere/virtuose og bl.a bl.a evner LOL
 
Og med hensyn til dit væddemål, skal du vist ud at skaffe pengene, da det er meget nemt ud fra dine kriterier at vinde den bett` sag he he.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 12:33
Da grejet ikke kastrer af sig selv må manden skulle regnes med.
Grejet skal afstemmes til kasterens formåen.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2012 kl. 17:03
#Martin Big smile
 
Nej min ven - Grejet er altid det samme - men manden vil altid være "en anden". Derfor skriver jeg, at den eneste "SIKRE METODE" er at tage de involverede grejers samlede egenskaber og finde dets max. ydelse uden en kaster.
 
Man kan jo ikke levere et brugbart resultat udfra en ligning med en "ustabel" nævner (manden)
 
Mange hilsener
 - Kim -


Redigeret af kikophil - 13 Nov 2012 kl. 17:07
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum