Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dyreetiske råd

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dyreetiske råd
    Sendt: 01 Nov 2012 kl. 13:19
Jeg har netop læst, at Det dyreetiske råd i øjeblikket arbejder på en udtalelse om lystfiskeri --- øh!, okay, så er det, at jeg undre mig; lystfiskerne står for langt under 1% ja promiller af de samlede fangster af fisk i DK, herudover så er det et faktum, at lystfiskeri som metode er en af de absolut mest bæredygtige og selektive metoder til fangst af fisk ... i mine øjne så er det da fuldstændig dybt go´nat grænsende til det komplet latterlige, at det Dyreetiske råd overhovedet bruger tid/penge på at komme med en sådan udtalelse og da specielt når man tager i betragtning af, hvordan "tingene" foregår hos erhvervsbanditterne ...
 

Det Dyreetiske Råd

§ 25. Justitsministeren nedsætter et råd, der ud fra en etisk vurdering skal følge udviklingen inden for dyreværn. Rådet kan afgive udtalelser om spørgsmål inden for dyreværn. Rådet skal endvidere på ministerens begæring afgive udtalelse om særlige spørgsmål vedrørende lovgivningen om dyreværn.

Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 14:16
Her nævnes lidt mere ca. 34 min inde i programmet...Confused
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 15:00
Citat: DNA7

Her nævnes lidt mere ca. 34 min inde i programmet...Confused
 
Ja, det lyder sgu fuldstændig tåbeligt; "er det etisk forsvarligt at bruge krog??" - ja ja, lad os da bare bruge tid/penge på lystfiskernes mikroskopiske fangster, alt i mens erhvervsfiskeriet fortsætter med deres destruktive metoder og adfærd - øv! hvor er det latterligt, hvem fanden er den klaphat, som har foreslået, at Dyreetisk råd skal udtale sig om lystfiskeri.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 15:30
Undskyld jeg blander mig, men det har ikke en døjt med fangster som sådan at gøre, men her som i andre henseender, kikker man på etikken i det vi foretager os, præcis som man gør på dyrehold, jagt og meget andet, og det er vel rimeligt nok, skal vi stille det på spidsen så KAN man vel stille spørgsmålstegn ved om det er rimeligt at opdrætte eksempevis fisk med det formål at udsætte dem i en gammel grusgrav, blot med det formål at vi skal forlyste os med dem, præcis som man kan diskutere det rimelige i at udsætte millioner af fugle, hvis eneste formål, er at nogle skal skyde dem.
Man kan vel med rette også stille spørgsmålstegn ved det rimelige i at kroge levende fisk for at anvende dem til agn, de fleste af os syntes jo ikke det er rimeligt at kroge Torsk og Hornfisk.
Spørgsmålet om hvorvidt det er etisk rigtigt at fiske efter udryddelsestruede arter som tun og diverse sværdfisk, samt mange andre arter er vel også et rimeligt emne selvom de genudsættes, hvis de ikke døde af overanstrengelse under fighten.
 
Så jo jeg syntes det er rimeligt at også vi og vores gøren og laden sættes under lup, med øjne der ikke tilhører fiskere, for som man allerede ser tydeligt her, finder meget få fiskere noget problematisk i det de foretager sig desværre,
 


Redigeret af Keld P. - 01 Nov 2012 kl. 15:31
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:17
Citat: Keld P.

Undskyld jeg blander mig, men det har ikke en døjt med fangster som sådan at gøre, men her som i andre henseender, kikker man på etikken i det vi foretager os, præcis som man gør på dyrehold, jagt og meget andet, og det er vel rimeligt nok, skal vi stille det på spidsen så KAN man vel stille spørgsmålstegn ved om det er rimeligt at opdrætte eksempevis fisk med det formål at udsætte dem i en gammel grusgrav, blot med det formål at vi skal forlyste os med dem, præcis som man kan diskutere det rimelige i at udsætte millioner af fugle, hvis eneste formål, er at nogle skal skyde dem.
Man kan vel med rette også stille spørgsmålstegn ved det rimelige i at kroge levende fisk for at anvende dem til agn, de fleste af os syntes jo ikke det er rimeligt at kroge Torsk og Hornfisk.
Spørgsmålet om hvorvidt det er etisk rigtigt at fiske efter udryddelsestruede arter som tun og diverse sværdfisk, samt mange andre arter er vel også et rimeligt emne selvom de genudsættes, hvis de ikke døde af overanstrengelse under fighten.
 
Så jo jeg syntes det er rimeligt at også vi og vores gøren og laden sættes under lup, med øjne der ikke tilhører fiskere, for som man allerede ser tydeligt her, finder meget få fiskere noget problematisk i det de foretager sig desværre,
 
Jeg er sgu dybt rystet over, at du kan synes, at det rimeligt, at det prioriteres højere at komme med udtalelser om en af de mest bæredygtige og selektive fiskemetoder, end det er at komme med udtaleser om erhvervsfiskeriets destruktivitet og jeg kan slet ikke fatte, at du kan synes, at det er rimeligt at skulle på tid/penge på at kigge etisk på en fiskekrog, når 99,8% af alle fisk fanges i garn/trawl.... I min verden er det sgu en kæmpe misforståelse at bruge tid/penge på den slags ligegyldige småting set i forhold til helheden.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:28

Steen K. i min verden har du ikke fattet en døjt af det hele, syntes dit profilbilled passer fint til din attitude.



Redigeret af Keld P. - 01 Nov 2012 kl. 16:34
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
peter roest stelling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PRS

Tilmeldt:: 26 Okt 2012
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PRS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:37
vi er nødt til at acceptere at vi bliver set over skulderen når vi dyrker en aktivitet der har med levende dyr at gøre, og så er det i den forbindelse irelevant hvor stor en del af fangsten vi har, det der betyder noget er at det er unødvendigt, det er ikke liv og død om at gøre for os, det er hygge, sport, god mad og underholdning og er det rimeligt at udsætte dyr for overlast for det? og når vi så gør det, har vi pligt til i det mindste at undgå at skade dyrene mere end nødvendigt.
jeg er også jæger og vi har ikke taget skade af at der blev kigget kritisk på vores gøren og laden fra midt 80 erne og frem tværtimod synes jeg at vi som organisation er blevet stærkere ved at vi kan sige til vore kritikere at ja vi har lavet fejl, men det har vi taget hånd om.
Hvis vi også fremover skal kunne færdes i naturen med god samvittighed hører det med at imødekomme de krav der bliver stillet af resten af befolkningen.

Knæk og bræk herfra
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:49
Citat: PRS

vi er nødt til at acceptere at vi bliver set over skulderen når vi dyrker en aktivitet der har med levende dyr at gøre, og så er det i den forbindelse irelevant hvor stor en del af fangsten vi har, det der betyder noget er at det er unødvendigt, det er ikke liv og død om at gøre for os, det er hygge, sport, god mad og underholdning og er det rimeligt at udsætte dyr for overlast for det? og når vi så gør det, har vi pligt til i det mindste at undgå at skade dyrene mere end nødvendigt.
jeg er også jæger og vi har ikke taget skade af at der blev kigget kritisk på vores gøren og laden fra midt 80 erne og frem tværtimod synes jeg at vi som organisation er blevet stærkere ved at vi kan sige til vore kritikere at ja vi har lavet fejl, men det har vi taget hånd om.
Hvis vi også fremover skal kunne færdes i naturen med god samvittighed hører det med at imødekomme de krav der bliver stillet af resten af befolkningen.

Knæk og bræk herfra
Mener du seriøst, at lystfiskeri er unødvendigt, mens erhvervsfiskeri er nødvendigt??? - hvaqd med retten til selvforsyning som lystfisker, det tæller måske ikk???
Så du mener altså, at det er helt ok at bruge destruktive garn/trawl bare fordi, at det er erhvervsfiskere, som gør det???
Og du synes altså, at fiskene udsættes for større overlast ved lystfiskeri end ved erhvervsfiskeri???
Synes du, at det er rimeligt, hvis der skal stilles højere krav til lystfiskernes omgang med fisk end til erhvervsfiskernes omgang med fisk???
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 16:52
Citat: Keld P.

Steen K. i min verden har du ikke fattet en døjt af det hele, syntes dit profilbilled passer fint til din attitude.

Bla bla bla - virkelig en relevant kommentar du kommer med, som vel blot viser, at du er totalt snævertsynet og ikke fatter en døjt af det hele.
Til top
peter roest stelling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PRS

Tilmeldt:: 26 Okt 2012
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PRS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 17:09
nej det jeg mener kan du læse i mit indlæg!!!! 
hvad du derudover fortolker dig til kan jeg ikke sættes til ansvar for.
det jeg grundliggende prøver at sige er, at fordi nogen gør noget der er meget slemt, giver det ikke mig lov til at gøre noget der er knap så slemt.
prøv at forstå at du kun har lov til at fiske sålænge flertallet giver dig lov, hvis flertallet pludseligt finder ud af at den måde du fisker på er dyrplageri og derfor prøver at gøre det ulovligt, ville det jo være rart at du med dyreetisk råd i ryggen kan sige at det ikke har hold i virkeligheden, prøv at se dem som nogen der arbejder for at du kan blive ved med at fiske Smile
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 17:30
Steen, slap lidt af og læs hva de skriver i stedet for at hidse dig sådan op. Du må da kunne se at det for nogen kan virke "barbarisk" at vi sætter kroge i fisk for vores hobbys skyld.
Og selvom du nok ser helt rødt nu, så er erhvervsfiskeri altså nødvendigt, for der er rigtig mange mennesker der lever af de fisk der bliver fanget. Ved ikke helt hvordan du ville skaffe de mængder fisk der kræves på markedet, uden erhvervsfiskeriet?!
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 17:44
Steen K. har tydeligvis ikke fattet en hat af hvad dyreetisk råd foretager sig,ejheller hvad dette går ud på, hvis man vil have en saglig debat, starter man vel heller ikke ud med udtryk som erhvervsbanditter, dybt godnat, og komplet latterlige, så er sporet lagt for en af de sædvanlige hadefulde tråde, der ender helt nede i mudderet.
Nej Steen, mød du op på en af dine gode dage, med et åbent sind, så vil du indse at ingen ønsker at tage dine glæder fra dig, der skal indimellem ses med nye øjne, og selvransagelse på tingene, det ønsker mange af os jo sker med fritidsfiskeriet eksempelvis.
 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 17:57
Citat: PRS

nej det jeg mener kan du læse i mit indlæg!!!! 
hvad du derudover fortolker dig til kan jeg ikke sættes til ansvar for.
det jeg grundliggende prøver at sige er, at fordi nogen gør noget der er meget slemt, giver det ikke mig lov til at gøre noget der er knap så slemt.
prøv at forstå at du kun har lov til at fiske sålænge flertallet giver dig lov, hvis flertallet pludseligt finder ud af at den måde du fisker på er dyrplageri og derfor prøver at gøre det ulovligt, ville det jo være rart at du med dyreetisk råd i ryggen kan sige at det ikke har hold i virkeligheden, prøv at se dem som nogen der arbejder for at du kan blive ved med at fiske Smile
Jeps jeg læser lige præcis det, som du skriver; "...det der betyder noget er at det er unødvendigt" , så du mener altså, at lystfiskeri er unødvendigt...
Problemet er jo netop, at der overhovedet bruges tid/penge på at Dyreetisk råd skal skal beskæftige sig med de 0,2% af fangsterne, der er udføres af 98% af det samlede antal fiskere (lystfiskerne) og dermed etisk godkender eller negligere de 99,8% af fangsterne, der er udføres af de 2% af fiskerne (erhvervsbanditterne).
 
- Jeps!, Etisk set det er det, som det drejer sig om og så længe erhvervsfiskerne kan blive ved med at fiske, så længe kan lystfiskerne blive ved med at fiske ,, det er sgu ikke noget, som dyreetisk råd overhovedet kan ændre på, da det aldrig etisk ville kunne forsvares at forbyde en metode, som er mere bæredygtig og mere selektiv og dermed mere etisk korrekt end de metoder, som erhvervsfiskeriet benytter.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:04
Citat: René Jespersen77

Steen, slap lidt af og læs hva de skriver i stedet for at hidse dig sådan op. Du må da kunne se at det for nogen kan virke "barbarisk" at vi sætter kroge i fisk for vores hobbys skyld.
Og selvom du nok ser helt rødt nu, så er erhvervsfiskeri altså nødvendigt, for der er rigtig mange mennesker der lever af de fisk der bliver fanget. Ved ikke helt hvordan du ville skaffe de mængder fisk der kræves på markedet, uden erhvervsfiskeriet?!
Lystfiskeri er da lige så nødvendigt som erhvervsfiskeri, jeg selv lever da af de fisk, som jeg fanger, det hedder selvforsyning og der er altså rigtig mange lystfiskere, der lever af de fisk, som de fanger og rigtig mange af dem, som sætter en dyd i at kunne selvforsyne med fisk fanget på en mere bæredygtig og selektiv metode end erhvervsfiskeriet.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:12
Fat det nu Steen, det har INTET at gøre med hvem der fanger flest fisk, ejheller en sammenligning hvor man kikker på hvem der er de ondeste fiskere.
 
Og sidst men ikke mindst, jeg kan forestille mig at du har svært ved at indse det, men nu er lystfiskere jo ikke fritaget for almindelig ransagelse, selvom der er mange som tror de alene er guds gave her på jorden.


Redigeret af Keld P. - 01 Nov 2012 kl. 18:15
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 18:40
Citat: Keld P.

Fat det nu Steen, det har INTET at gøre med hvem der fanger flest fisk, ejheller en sammenligning hvor man kikker på hvem der er de ondeste fiskere.
 
 
Næ præcis, det som det drejer sig om, det er; at det jo er et forfejlet brug af tid/penge, at dyreetisk råd ikke først tager fat der, hvor der samlet set er det største etiske problem og dermed udsender det signal, at lystfiskeriet fangst af fisk udgør et større etisk problem end erhvervsfiskeriets - det er i mine øjne fuldstændig vanvittigt, at dyreetisk råd skal fokusere på at der er røget en lille flig af det øverste trin på stigen, mens de nederst 8 trin er gennemrådnede.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 19:18
Selvfølgelig skal vi som lystfiskere kunne tåle at blive kigget efter i kortene. Vi kan blande og i diskussionen, men det vil være torskedumt at prøve at forhindre den i at opstå! Så begår vi jo præcis den samme fejl som store dele af landbruget, der tackler diskussionen om om dyrevelfærd ved at skjule elendighederne bag låste døre og i det hele taget nægte at forholde sig åbent til de spørgsmål, der for alvor gør ondt. Som fotograf er jeg jævnligt ude hos landmænd, og det er ikke ualmindeligt, at jeg bliver nægtet adgang til de mest ubehagelige steder ud fra den betragtning, at almindelige mennesker ikke kan tolke det, de ser, hvis de ser ubehagelige billeder af farebokse, slagtemodne kyllinger osv. Så de foretrækker af skjule sandheden, fordi de ikke tør lægge den frem til åben diskussion. DET er en elendig strategi. For sandheden kommer altid frem, og så står man sig rigtig dårligt ved at have forsøgt at skjule den. Alene derfor skal vi selvfølgelig ikke pive over, at der nu kommer spot på os.

En anden ting. Måske skulle de mest ihærdige forkæmpere for den rendyrkede C&R spekulere lidt over, om ikke den kamp let kan blive et skud i egen fod.

Johan
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 19:30
Citat: Keld P.

Steen K. i min verden har du ikke fattet en døjt af det hele, syntes dit profilbilled passer fint til din attitude.

 
Dårlig argument !
 Steen har ret og jeg forstår!din reaktion.Der kunne nævnes mange andre eksempler,mon ikke DSF har styr på de ting når de møder dyreetisk råd.
 
 

     
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:40
Citat: Johan

Selvfølgelig skal vi som lystfiskere kunne tåle at blive kigget efter i kortene.
En anden ting. Måske skulle de mest ihærdige forkæmpere for den rendyrkede C&R spekulere lidt over, om ikke den kamp let kan blive et skud i egen fod.

Johan
Nu er det jo ikke et problem, at vi som lystfiskere bliver kigget efter i kortene, for selvfølgelig skal vi kunne tåle det - det der er problemet, det er; at dyreetisk råd med deres prioritering af etiske aspekter ved lystfiskeri jo udsender den signalværdi til samfundet, at der er større dyreetiske problemer forbundet med lystfiskeri end der er i erhvervsfiskeriet - jeg synes altså, at det er fuldstændig forfejlet, at et skatteyderbetalt stats organ som skal varetage og sætte fokus på betydende etiske problemstillinger bruger deres tid/penge på den måde.
 
- Så længe C&R udøves bæredygtigt, så vil den kamp ikke kunne blive til et skud i egen fod, ihvertfald ikke så længe at erhversfiskeriet benytter garn/trawl.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:53
 jeg tror at denne latterlige undersøgelse,  skal ties, ihjel!!    keld, p.  har du i din ungdom fanget en skalle, på melklister,  og fået  et traume for livet.  vi er godt nok ovre i den useriøse ende.. trawl. not. net mig her og der.opfiskning af  bytte fisk, til opdræts industrien.. sygt.  tag fat i den anden ende!     næsten  opgivende. og sur  ja.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:19
Steen, vil du så forbyde erhvervsfiskeri? Så folk skal skaffe deres fisk? Vil du selv til at opdrætte kyllinger og have en ko i haven? Det er jo ikke holdbart!
Desuden mener jeg at vi ikke kan brokke os over at blive set efter i sømmene. Mener at vi har et særligt ansvar når vi "bruger" dyr til vores hobby eller fornøjelse. Erhvervet er jo til en vis grad nødt til at være effektive for at det hele kan hænge sammen økonomisk. Ikke at det giver dem ret til at være unødigt sløsede med fiskenes velfærd.
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:24
Citat: Steen Kehler

det der er problemet, det er; at dyreetisk råd med deres prioritering af etiske aspekter ved lystfiskeri jo udsender den signalværdi til samfundet, at der er større dyreetiske problemer forbundet med lystfiskeri end der er i erhvervsfiskeriet


Helt uenig! Med den fokus, der er på det helt meningsløse udsmid af prima spisefisk, vil det være spild af tid at sætte dyreetisk råd til at kigge på erhvervsfiskeriet. De kommer til at sparke en åben dør ind.

Dertil kan man jo ikke rangliste problemers størrelse efter, om de forskellige etiske råd tager dem op.
 
  Så længe C&R udøves bæredygtigt, så vil den kamp ikke kunne blive til et skud i egen fod, ihvertfald ikke så længe at erhversfiskeriet benytter garn/trawl.


Det kontroversielle i C&R er, om det er rimeligt at fange en fisk, man på forhånd har tænkt sig at sætte ud igen. Jeg kender din holdning til det her, så den behøver du ikke at gentage. Men nu breder diskussionen sig ud over egne rækker, og vi lystfiskere gør rigtig klogt i at forholde os til, at her er der ikke nødvendigvis forståelse for C&R.

Johan
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:44
  ikke giver dem ret til at være sløsede.  med fiskenes, veldfærd!!!!!   ok!!   prøv at være første fisk i et trawl.  Erhvervet. er jo i nogen grad nød til at være effektive   for at det kan hænge sammen økonomisk!!!  ja tak  og   lidt til!! 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:50
Havde egentlig besluttet at droppe disse ophedede debatter her på 123, da de sjældent fører til andet end mudderkastning...

Men, undtagelsesvis vil jeg her blande mig og for en gang skyld give Keld Skytte Petersen fuldstændig ret mht. til hvad dyreetisk råd er, og hvad en dabat om ETIK handler om... Det virker faktsik som om et par stykker i denne debat slet ikke forstår hvad begrebet etik dækker over Ermm ...men begrebet kan da slås op i en bog Wink



Redigeret af FD - 01 Nov 2012 kl. 22:06
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 22:46
Citat: FD

Havde egentlig besluttet at droppe disse ophedede debatter her på 123, da de sjældent fører til andet end mudderkastning...

Men, undtagelsesvis vil jeg her blande mig og for en gang skyld give Keld Skytte Petersen fuldstændig ret mht. til hvad dyreetisk råd er, og hvad en dabat om ETIK handler om... Det virker faktsik som om et par stykker i denne debat slet ikke forstår hvad begrebet etik dækker over Ermm ...men begrebet kan da slås op i en bog Wink

Det Dyreetiske Råd

§ 25. Justitsministeren nedsætter et råd, der ud fra en etisk vurdering skal følge udviklingen inden for dyreværn. Rådet kan afgive udtalelser om spørgsmål inden for dyreværn. Rådet skal endvidere på ministerens begæring afgive udtalelse om særlige spørgsmål vedrørende lovgivningen om dyreværn.

---

Nu handler denne debat jo ikke om, hvad etik er men om det groteske i, at dyreetisk råd bruger tid/penge på at se på etik/"dyremishandling" af fisk i forbindelse med lystfiskeri, når mængden af "dyremishandling"  af fisk og uetisk adfærd er 1000000 gange større hos erhvervsfiskeriet.... Jeg synes, at det er ufatteligt, at der findes mennekser, som finder det rimeligt, at dyreetisk råd skal bruge deres ressurcer på at komme med udtalelser vedr. relative ligegyldigheder fremfor at bruge ressurcerne der, hvor det samlet set ville kunne betyde noget i forhold til mængden af "dyremishandlede" af fisk.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 23:01
Jamen så go' debat Steen. Retfærdigvis skal det indrømmes, at du jo startede debatten, så derfor bestemmer du da hvad det handler om. Håber du kan leve med det ufattelige i, at vi er så mange der ikke deler din opfattelse af hvad dyreetisk råd er, hvad etik er ...og hvordan den tekst du citerer (§25) skal læses og forstås. Med tiden erkender du sikkert nok, at der er denne uenighed i opfattelse, og det behøver man vel heller ikke at forståWink ...jeg er efterhånden holdt op med at blive forbavset over hvor diametralt modsatte mennesker kan være i deres opfattelse af virkeligheden.

...jeg blander mig måske igen om et års tidWink


Redigeret af FD - 02 Nov 2012 kl. 00:36
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 23:21
Citat: FD

Havde egentlig besluttet at droppe disse ophedede debatter her på 123, da de sjældent fører til andet end mudderkastning...

Men, undtagelsesvis vil jeg her blande mig og for en gang skyld give Keld Skytte Petersen fuldstændig ret mht. til hvad dyreetisk råd er, og hvad en dabat om ETIK handler om... Det virker faktsik som om et par stykker i denne debat slet ikke forstår hvad begrebet etik dækker over Ermm ...men begrebet kan da slås op i en bog Wink

Det kan man ikke modsige og det skal man nok heller ik!
 
Men ser man det hele i andet perspektiv,hvordan reagerede folk da de nye "lakseregler" var undervejs.Oplysninger er stadig vejen til forståelse!

     
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 23:32
Delvis enig Heine. Man kan sagtens se tingene i et andet og større perspektiv, og man kan sagtens udvidde debatten til at omfatte en hel masse andet end det faktum at dyreetisk råd både har ret og pligt til at diskutere snævert afgrænsede etiske dilemmaer, uden partout at inkludere alle verdens problemer. Hvem siger i øvrigt at dyreetiksk råd ikke enten har, eller på et senere tidspunkt vil, tage nogle af de andre problemstillinger op der omtales her i tråden?
Jeg tror ikke meget opnås ved at tage munden for fuld... meget af det der foregår i FN regi samt diverse velmenende klimatopmøder er vel gode eksempler på dette Wink

Her er lidt om hvad etik er:http://etiskraad.dk/EtiskRaad/Temauniverser/Etikoglivetgym/Etik-og-samfundsfag/Hvad-er-etik.aspx


Redigeret af FD - 01 Nov 2012 kl. 23:35
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 23:46
Bortset fra der ikke er gået et år LOL
ja så har du ret Finn,velment, bedre med oplysninger for forståelse.
Håber alle støtter op omkring DSF.
 
 

     
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 23:49
Hehe, DSF er vel nok en anden debat ...men jeg håber at DSF også støtter op om alle, tror du ved hvad jeg mener Wink

Redigeret af FD - 01 Nov 2012 kl. 23:52
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 00:36
Citat: FD

... faktum at dyreetisk råd både har ret og pligt til at diskutere snævert afgrænsede etiske dilemmaer...
Det giver sgu ingen mening, at et skatteyder betalt råd bruger tid på at diskutere noget, der er nærmest ligegyldigt set i forhold til noget andet.
 
- Jeg troede, at sådan nogle liberale som dig gik ind for, at staten skulle begrænses til kun at beskæftige sig med ting der giver samfundsmæssig mening for at skatten kunne sættes ned - men der tog jeg så åbenbart fejl, staten skal åbenbart oprette råd og nævn, som kan beskæftige sig med ligegyldigheder.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 00:39
Hej boys.

Vil egentligt også gerne lige slå på tromme for at etisk dyrevelfærd intet har med mængde eller bæredygtighed at gøre. i begrebet etik forkuseres der udelukkende på det enkelte individs lidelser hvilket er en helt isoleret faktor i hele sagen.
Hvem husker ikke barndommens fisketure hvor man pressede en stor beskidt tre-krog gennem det værgeløse dyr af en skalle for at "bytte" den med en gedder, et simpelt regnestykke i en 14 årig knægts verden, noget jeg i dag finder forkasteligt og intet har med en dyre etisk måde at dyrke fiskeri på.
Havde vi der i mod fanget 100 gedder med garn havde det været mindre uetisk, selv om det ikke var en bæredygtigheds forsvarlige måde at gøre det på.
Det er slet ikke mængden der er interessant i denne sammenhæng, men måden det bliver gjort på.

Mvh
Jim.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 01:09
Fint nok Steen, nu forstår jeg dig: Du opponerer mod eksistensen af dyreetisk råd i den form der er givet i §25 som du henviser til.

Mht. hvad jeg mener og går ind for generelt, så ja - du tager grueligt fejl. Den verden jeg lever i, er slet ikke så sort/hvid og firkantet. "Only a Sith deals in absolutes" (citat: Obi-Wan Kenobi, Starwars)...er du en "Sith" Steen? Wink

Hvad "sådan nogle liberale" går ind for, er ligeledes noget mere nuanceret og individuelt end du giver udtryk for, selvom der selvfølgelig er en linje og et sammenfald i opfattelsen på flere væsentlige punkter. Men jeg kan altså ikke udtale mig intelligent om hvad andre liberale mener og tænker. Ovre i rød lejr er i vel heller ikke alle ensrettede og enige, og kan beskrive og styre samfundet med en eller to simple vendinger?

Hvad der er ligegylddigheder eller ej, afhænger vel af øjnene der ser, ikke? Mener du at ligge inde med de endegyldige svar på hvad der er vigtigt for andre mennesker? Repræsenterer du flertallet Steen?

Mht. til § 25t du henviser til, så lad os lige tage den bid for bid, den er på dansk, og egentlig ret klar. Så kan du jo altid ad politisk vej forsøge at ændre det ...men indtil da, så er parallellen til dit første indlæg i tråden her, vel bare lidt som hvis en billist bander og svovler over fartgrænserneWink

§ 25. Justitsministeren nedsætter et råd, der ud fra en etisk vurdering skal følge udviklingen inden for dyreværn.
"Skal" ...dvs. de har pligt til at orientere sig bredt.

Rådet kan afgive udtalelser om spørgsmål inden for dyreværn.
"Kan" ...dvs. de har ret til selv at vælge emner at tage op. "Spørgsmål inden for dyreværn" ...dvs. emnerne må gerne være afgrænsede, eksempelvis lystfiskeri.

Rådet skal endvidere på ministerens begæring afgive udtalelse om særlige spørgsmål vedrørende lovgivningen om dyreværn.
"Skal" ...dvs. de har pligt til at tage visse emner op ...og ministeren repræsenterer jo samfundet, og han/hun er valgt af flertallet!

I øvrigt så prøv at forholde dig til det Johan Gadegaard skrev bl. a. omkring C&R fiskeri og samfundets syn på dette, altså dit "hjertebarn". Validiteten i dyreetisk råds behandling af etikken i vores sport, kommer altså fra samfundet SteenWink ...Tror du får brug for bedre og mere saglige argumeneter end "at der er nogen der er meget værre end os" Wink ...og som det også er blevet nævnt, så kan det jo være at de kommer frem til en anden og, for lystfiskerne, mere positiv konklusion, end den du allerede nu synes at have malet på væggen.

PS. Alle mine spørgsmål er retoriske, så du behøver ikke at svare på dem for min skyld. Forstsat god debat, sidste pip herfra.

God Week-end



Redigeret af FD - 02 Nov 2012 kl. 09:44
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 01:20
Citat: scott

Hej boys.

Vil egentligt også gerne lige slå på tromme for at etisk dyrevelfærd intet har med mængde eller bæredygtighed at gøre. i begrebet etik forkuseres der udelukkende på det enkelte individs lidelser hvilket er en helt isoleret faktor i hele sagen....
Det er slet ikke mængden der er interessant i denne sammenhæng, men måden det bliver gjort på.

Mvh
Jim.
 Jeps!, som du selv er inde på, så er der netop ingen forskel på den enkelte fisks lidelser, hvad enten den bliver fanget af en lystfisker eller en erhvervsfisker og derfor giver det jo ingen mening at beskæftige sig alene med de få promiller af fisk, som bliver fanget af lystfiskerne... Og jeg finder det virkelig betænkeligt, at dyreetisk råd skal komme med "etiske" udtalelser vedr. lystfiskeri, der kan resultere i lovgivning, der betyder begrænsning for lystfiskeriet samtidig med, at erhvervsfiskeriet kan fortsætte med deres uetiske adfærd, en adfærd der berører tusindvis gange så mange fisk...
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 01:47
Citat: FD


I øvrigt så prøv at forholde dig til det Johan Gadegaard skrev bl. a. omkring C&R fiskeri og samfundets syn på dette, altså dit "hjertebarn". Validiteten i dyreetisk råds behandling af etikken i vores sport, kommer altså fra samfundet SteenWink ...Tror du får brug for bedre og mere saglige argumeneter end "at der er nogen der er meget værre end os" Wink

Tja!, egenligt så er jeg lidt ligeglad med om C&R bliver forbudt, da jeg ikke fisker i vande, hvor det kunne få en betydning ... Det burde da vist nærmere være dig, som burde bekymre sig lidt, da det er fiskeri i "dine" åer, som reelt står for skud, hvis C&R fiskeri bliver et issue...
 
Jeg troede egenligt, at folk som dig kunne se faren ved det, som dyreetisk råd har gang i, men fint med mig, hvis du/I ikke ønsker at opponere mod det, så gider jeg sgu heller ikke bruge mere tid på det...
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 05:18
Tjaaa egentlig syntes jeg det er et fint tiltag de laver
adskillige former for fiskeri burde forbydes
og adskillige områder burde fredes

så mon ikke deres udtalelser nok skal sætte en stopper for bla ryk fiskeri efter hornfisk ved kronborg

fiskeriet i karret v ishøj samt køge havn 
fiske konkurrencer som seatrout open, som go fishing holdt i efteråret
hvor flot er det med en konkurrence hvor de første 10 pladser er kineser farvede

og sidst men ikke mindst fred for fanden da åerne når laksen skal op og gyde


Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 08:42
Hej Fætter ÅL
 
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor du fisker og i hvilke vande, for det kan da ikke være mange steder som kan leve op til din fine etik Wink
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 09:46
Citat: fætter ål

Tjaaa egentlig syntes jeg det er et fint tiltag de laver
adskillige former for fiskeri burde forbydes
og adskillige områder burde fredes

så mon ikke deres udtalelser nok skal sætte en stopper for bla ryk fiskeri efter hornfisk ved kronborg

og sidst men ikke mindst fred for fanden da åerne når laksen skal op og gyde


Hvilke former for fiskeri er det specifikt, at du mener skal forbydes udfra et etisk synspunkt???
Rykfiskeri er allerede forbudt ved lov, så kan du ikke lige forklare, hvordan en udtalelese fra dyreetisk råd skulle kunne sætte en stopper for fiskeri efter hornfisk ved Kronborg, når den nuværende lovgivning ikke effektueres???
Men du vil måske forbyde fiskeri i områder, hvor der sker fejlkrogninger af fisk???
 
- Etik skelner jo ikke mellem fiskearter, så hvis du vil have fredninger af områder, hvor der er fisk, som er i et livsstadie, der sigter meod den næste gydning, så vil du jo have alt fiskeri forbudt - det giver sgu ikke mening, det som du skriver...
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 13:01
Det gider lige så meget mening som den tilbagevenden debat fra jer hvert år om at forbyde bulefiskeri.

sagt på en anden måde i piver klynker og skaber jer over bulefiskeri hvert år
men det rekreative fiskeri i åen er anden side af samme sag.
man fisker på en bestand der gyder og samles et sted
forskellen er bare at gydende torsk rent faktisk indtager føde
det gør laks i åen IKKE !!!!


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 13:54
Citat: fætter ål

Det gider lige så meget mening som den tilbagevenden debat fra jer hvert år om at forbyde bulefiskeri.

sagt på en anden måde i piver klynker og skaber jer over bulefiskeri hvert år
men det rekreative fiskeri i åen er anden side af samme sag.
man fisker på en bestand der gyder og samles et sted
forskellen er bare at gydende torsk rent faktisk indtager føde
det gør laks i åen IKKE !!!!


Hvor i alverden har du fra, at jeg skulle gå ind for at forbyde bulefiskeri, siden du nævner det som svar??? - altså, jeg tror, at jeg har fanget flere målere end, du har spist ærter, så det giver da slet nogen mening, det som du skriver
 - De folk der går ind for et forbud mod bulefiskeri, de bruger da ikke gydningen som argumentation for et forbud, men det, at der fejlkroges fisk,, så hvordan i alverden får du det til blive en anden side af samme sag, når det er 2 vidt forskellige ting.
-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...


Redigeret af Steen Kehler - 02 Nov 2012 kl. 13:55
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 14:54
Citat: Steen Kehler

-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...
 
Steen - 
Tusindvis af laks er fanget på blink, spinnere, devons, orm, wobbler, skohorn og fluer i alle størrelser - om det er en territorialhævdende adfærd eller blot gammel vane skal jeg ikke kloge mig på. Men lad os lige høre hvor mange af de mange laks du har fanget, der rent faktisk har indtaget føde (maveindhold) - inden vi skal skrive samtlige biologibøger om !
mvh
Heinz
 
  
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 15:52
Citat: tackler

Citat: Steen Kehler

-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...
 
Steen - 
Tusindvis af laks er fanget på blink, spinnere, devons, orm, wobbler, skohorn og fluer i alle størrelser - om det er en territorialhævdende adfærd eller blot gammel vane skal jeg ikke kloge mig på. Men lad os lige høre hvor mange af de mange laks du har fanget, der rent faktisk har indtaget føde (maveindhold) - inden vi skal skrive samtlige biologibøger om !
mvh
Heinz
 
  
Der har da været et par stykker, som har haft mere end een regnorm i mavesækken og jeg husker specielt 2 stk 63 cm laks fra Voer å uge 40 2008, jeg og en kammerat fangede, som begge havde 5-6 store regnorm i maven - og lige meget om det er territorialadfærd eller instinkt, så er en slugt regnorm da nu engang intaget føde, så om det kun er et fåtal laks eller det ikke er laks på gydevandring, som har spist disse regnorm, så betyder det altså, at man ikke kan konkludere, at laks ikke indtager føde i åerne.

Redigeret af Steen Kehler - 02 Nov 2012 kl. 15:53
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SuperTramp

Tilmeldt:: 10 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SuperTramp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 16:06
Citat: FD

...og ministeren repræsenterer jo samfundet, og han/hun er valgt af flertallet!
Ikke at det har nogen betydning for essensen af dit indlæg, men en minister er altså ikke valgt. Han/hun er udpeget af statsministeren og er en del af den offentlige forvaltning (den udøvende magt).

Typisk vil det være en der valgt ind i folketinget - men det er ikke noget krav, og det ses i ny og næ, det er en ikke-valgt der bestrider posten :)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 17:30
Citat: Steen Kehler

Citat: tackler

Citat: Steen Kehler

-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...
 
Steen - 
Tusindvis af laks er fanget på blink, spinnere, devons, orm, wobbler, skohorn og fluer i alle størrelser - om det er en territorialhævdende adfærd eller blot gammel vane skal jeg ikke kloge mig på. Men lad os lige høre hvor mange af de mange laks du har fanget, der rent faktisk har indtaget føde (maveindhold) - inden vi skal skrive samtlige biologibøger om !
mvh
Heinz
  
Der har da været et par stykker, som har haft mere end een regnorm i mavesækken og jeg husker specielt 2 stk 63 cm laks fra Voer å uge 40 2008, jeg og en kammerat fangede, som begge havde 5-6 store regnorm i maven - og lige meget om det er territorialadfærd eller instinkt, så er en slugt regnorm da nu engang intaget føde, så om det kun er et fåtal laks eller det ikke er laks på gydevandring, som har spist disse regnorm, så betyder det altså, at man ikke kan konkludere, at laks ikke indtager føde i åerne.
 
Regnorm lever ikke i ferskvand Steen, - Laks går heller ikke på land og spiser Steen - så mon ikke dine regnorm kommer fra andre ormebadere jf den omtalte territorial-adfærd ?
 
Men din logik vil som sædvanligt noget andet end fakta - det er der utallige eksempler på - f.eks. da du bombastisk slog fast for den undrende verden, at stangfiskeri ikke kunne være erhversfiskeri - jamen huhej hvor det går !
 
mvh
Heinz
 
 
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 18:18
Citat: Steen Kehler

Citat: fætter ål

Det gider lige så meget mening som den tilbagevenden debat fra jer hvert år om at forbyde bulefiskeri.

sagt på en anden måde i piver klynker og skaber jer over bulefiskeri hvert år
men det rekreative fiskeri i åen er anden side af samme sag.
man fisker på en bestand der gyder og samles et sted
forskellen er bare at gydende torsk rent faktisk indtager føde
det gør laks i åen IKKE !!!!


Hvor i alverden har du fra, at jeg skulle gå ind for at forbyde bulefiskeri, siden du nævner det som svar??? - altså, jeg tror, at jeg har fanget flere målere end, du har spist ærter, så det giver da slet nogen mening, det som du skriver
 - De folk der går ind for et forbud mod bulefiskeri, de bruger da ikke gydningen som argumentation for et forbud, men det, at der fejlkroges fisk,, så hvordan i alverden får du det til blive en anden side af samme sag, når det er 2 vidt forskellige ting.
-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...


Ved du hvad fiskefinn hehe

tror jeg har fanget flere målere end du nogensinde kommer til at se.
og min pr har nok også lidt mere rygrad end du tør drømme om.
og hvis du kendte din historie bare lidt om laks ville du vide at den er uhyre territorial og forsvarer sin standplads
bevares der fanges da en del laks på orm
og mange har ligeledes en rød uldtråd på linen
men laksen hugger pr instinkt eller for at forsvare sin plads.

Inden du kommenterer det så læs din historie
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 21:32
Citat: tackler

Citat: Steen Kehler

Citat: tackler

Citat: Steen Kehler

-- Og den med at laks ikke indtager føde i åen, den holder altså ikke, jeg har fanget rigtig mange laks på orm i vandløb og hvor en del af disse laks har nået at sluge ormen og krogen har siddet nede i maven...
 
Steen - 
Tusindvis af laks er fanget på blink, spinnere, devons, orm, wobbler, skohorn og fluer i alle størrelser - om det er en territorialhævdende adfærd eller blot gammel vane skal jeg ikke kloge mig på. Men lad os lige høre hvor mange af de mange laks du har fanget, der rent faktisk har indtaget føde (maveindhold) - inden vi skal skrive samtlige biologibøger om !
mvh
Heinz
  
Der har da været et par stykker, som har haft mere end een regnorm i mavesækken og jeg husker specielt 2 stk 63 cm laks fra Voer å uge 40 2008, jeg og en kammerat fangede, som begge havde 5-6 store regnorm i maven - og lige meget om det er territorialadfærd eller instinkt, så er en slugt regnorm da nu engang intaget føde, så om det kun er et fåtal laks eller det ikke er laks på gydevandring, som har spist disse regnorm, så betyder det altså, at man ikke kan konkludere, at laks ikke indtager føde i åerne.
 
Regnorm lever ikke i ferskvand Steen, - Laks går heller ikke på land og spiser Steen - så mon ikke dine regnorm kommer fra andre ormebadere jf den omtalte territorial-adfærd ?
 
Men din logik vil som sædvanligt noget andet end fakta - det er der utallige eksempler på - f.eks. da du bombastisk slog fast for den undrende verden, at stangfiskeri ikke kunne være erhversfiskeri - jamen huhej hvor det går !
 
mvh
Heinz
 
 
Regnorm har det altså med at ryge i vandet, når det regner, herudover så var vi de eneste ved åen (Præstbro) den torsdag morgen, der gik en enkelt spinfisker opstrøms motorvejen 7 km. længere oppe fik vi fortalt af en fiskekontrollør fra Foreningen (han hed Torral), der tilfældigt kom forbi, da min kammerat fangede den første laks 50 meter opstrøms broen i Præstbro, jeg fangede selv den næste laks 1 time senere 200 meter længere oppe i åen ved det lille sommerhus... Om det er territorialadfærd eller andet er sgu da bedøvende ligegyldigt, faktum var, at laksene havde 5-6 regnorm i maven og dermed havde indtaget føde.
 
- Altså!, hør nu her; jeg har udtalt mig om, at i følge loven om rekreativt fiskeri, så er stangfiskeri en rekreativ metode,,, jeg har aldrig udtalt mig om, at der ikke kan udøves erhvervsfiskeri med en fiskestang --> hold dig nu til fakta.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 21:42
Citat: fætter ål


tror jeg har fanget flere målere end du nogensinde kommer til at se.
og min pr har nok også lidt mere rygrad end du tør drømme om.
og hvis du kendte din historie bare lidt om laks ville du vide at den er uhyre territorial og forsvarer sin standplads
bevares der fanges da en del laks på orm
og mange har ligeledes en rød uldtråd på linen
men laksen hugger pr instinkt eller for at forsvare sin plads.

Inden du kommenterer det så læs din historie
Tja!, jeg har været småbådsfisker i Øresund siden 1984 med egen småbåd de 15 af årene, jeg har fisket med Joe flere gange om ugen igennem 14 år ind til han døde sidste år -- så tror du selv på den med målerne???
 
Om laksen hugger pr. instinkt eller andet er fuldstændig ligegyldigt, faktum er, at hvis en laks har regnorm i maven, så har den indtaget føde.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 22:34
Uddrag:
 
Tja!, jeg har været småbådsfisker i Øresund siden 1984 med egen småbåd de 15 af årene,
 
Hvordan pokker kan du så betvivle legimiteten i at dyreetisk råd vil se nærmere på lystfiskeriet, specielt det område mellem DK og Sverige har da om noget sat tvivl om etikken i dyrkelsen af vor hobby.


Redigeret af Keld P. - 02 Nov 2012 kl. 22:47
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 23:38
Citat: Keld P.

Uddrag:
 
Tja!, jeg har været småbådsfisker i Øresund siden 1984 med egen småbåd de 15 af årene,
 
Hvordan pokker kan du så betvivle legimiteten i at dyreetisk råd vil se nærmere på lystfiskeriet, specielt det område mellem DK og Sverige har da om noget sat tvivl om etikken i dyrkelsen af vor hobby.
Og hvad er det lige, som etik har med bulefiskeri at gøre???, at der fejlkroges fisk har jo absolut intet med etik at gøre, da etik jo ikke skelner mellem, hvor en fisk er kroget... -- tror da vist lige, at du forveksler etik med det, at nogle selvhøjtidlige "sportsfiskere" dømmer bulefiskeri for usportsligt.
 
 
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2012 kl. 05:56
tjaaa jeg har så sejlet både Hanne Berit På sundet i 7 år samt antares på revet
Som skipper og styrmand
været småbådsfisker i 20 år og ialt personligt fanget 783 målere med den største på 27,8 kg Tongue så kom igen fiskefinn

Og nej, jeg kan konkludere du stadig IKKE har læst din historie
>>>LAKS<<< lukker af for sit fordøjelses system når den kønsmodner og går op i åen
de orm du evt har fundt i laksens mave er uden tvivl fra tidliger ormebadere
der har fået den til at hugge instinktivt eller for at forsvare sin plads
Hvis laksen indtager føde er det jo ikke orm den jager
så er det andre fisk og insekter i åen, for orm svømmer der ikke mange rundt af

Men læs nu for helvede på fakta inden du gør dig klog

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres