Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirkestang og kastestang og hjul??

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirkestang og kastestang og hjul??
    Sendt: 31 Okt 2012 kl. 15:43
Hejsa

Jeg vil lige til at start med sige at jeg er stort set absolut nybegynder hvad angår fiskeri.

Jeg har været på 3 fisketure. hhv. 1 i put & take sø, og 2 på havet (Øresund)

Havfiskeri var klart det sjoveste synes jeg. der skete mere og der var ikke så meget ventetid hvor man bare sidder og glor.

Jeg har nogen spørgsmål i relation til havfiskeriet (også kyst)

1: Jeg har købt et ABU Ambassadeur 7000 hjul som jeg er godt tilfreds med. Min havstang (som jeg fik af en kammerat) er jeg dog ikke så tilfreds med, derfor vil jeg gerne have en reel pirke stang som ikke er alt for lang, men heller ikke super kort. Kan man få en god en til 500 kroner cirka?(Gerne med anvisning af mærke og model så sådan en nybegynder som mig kan finde det Smile )

2: Da vi fiskede fra kutter sidst stod alle og pirkefiskede (tror jeg det hedder). Når der blev ringet med klokken droppede man sin pirk med sildeforfang imod bunden og så afventede man et eventuelt hug. Man trak op igen og tog en eventuel fisk af og så ned igen. Det var IKKE bugle fiskeri men istedet det jeg opfatter som pirkefiskeri. Det var egentlig en meget afslappende fiskeform og ganske underholdende lige indtil "medhjælperen" på kutteren skulle vise sig frem. Han var enormt flink og virkelig hjælpsom overfor mig som nybegynder så ikke et ondt ord om ham. Han skulle som sagt lige være med et øjeblik. Jeg vil tro vi på det tidspunkt havde været afsted 2-3 timer og der var fanget 5 torsk på båden og en masse sild. Med andre ord gik der en rum tid imellem der blev hevet torsk op på båden. I hvert fald lige indtil den rutinerede hjælper på båden prøvede. På 2 kast hev han 3 torsk op. I første forsøg fik han 2 torsk og andet forsøg sad der 1 torsk på. Så satte han sin stang og sagde det var for let og gik op i styrhuset igen.  Confused
 
Han stod lige ved siden af mig da det skete så jeg stod selvfølgelig og gloede på det. Det der er værd at bemærke i historien er at jeg skrev "på 2 KAST"...altså KAST. Han kastede nemlig sin pirk ca. 20 meter ud og hev langsomt ind. Han forklarede mig noget med at affiske ved at hive lidt ind, og lade den synke til bunds igen...og så hive lidt ind igen og så fremdeles. Dermed affiskede han et større område. Det lød logisk og at han hev en del ind kan der jo ikke indvendes noget imod.
Senere deltog han igen med samme effekt. Inden han deltog opfattede jeg ham som en der spillede smart og virkede lettere belastende. Men da han var super hjælpsom og i den grad havde luret metoden til at fange torsk måtte jeg jo ændre min opfattelse af ham. Særligt det at han hjalp uden at blive spurgt og alt i alt var guld værd som nybegynder ændrede mit syn på ham

Det korte af det lange er, at jeg stod tilbage med nogen nye ønsker da jeg kom hjem. Nemlig ønsker om hhv. En stang til havfiskeri (ikke alt for lang, men som der kan kastes med) og et hjul til denne stang. Det Ambassadeur jeg har købt er jo ikke et kastehjul fortalte han mig.
Så spørgsmål nummer 2 er: Kan man få en kortere kastestang til kutter/kystfisker og et hjul der passer til.?? Egentlig ved jeg jo godt at man godt kan men mangler nok lidt anvisninger til hvad der skal kigges efter. Det hjul jeg kigger lidt på er et PENN SLAMMER 360/460, så er det godt nok? eller vil i anbefale et andet?
Det er værd lige at pointere, at den måde ham den rutinerede sø-ulk stod og kastede ud på var ikke et traditionelt kast bag om ryggen og over hovedet. Han satte spidsen af stangen ned imod vandoverfladen og svirpede den opad hvorefter krogen fes et stykke ud i vandet. Om det er en traditionel kastestang eller noget specielt ved jeg ikke. Som sagt er jeg helt nybegynder udi fiskeriet.


Så for at opsummere:

1: Anvisning til en pirkestang til omkring 500 kroner. Som sagt skal den ikke være alt for lang da den havstang jeg har nu er ret lang og ikke virkede optimal til pirkefiskeri.

2: Anvisning af en kastestang samt et hjul til omkring 1000 samlet som kan det der er nævnt i beskrivelsen. Hvis det er en stang der både kan bruges som pirkestang og kastestang vil det selvfølgelig være at foretrække.

Det skal til sidst siges, at jeg ikke regner med at skulle afsted hver weekend eller noget i den dur, mere noget i relation til vennehygge og bare af fiske for afslapningens skyld. Det betyder også at mit krav til udstyret ikke er at det skal være vildt dyrt og noget der kan holde til voldsomt fiskeri. Som sagt, kutterfiskeri og så vil jeg gerne prøve at fiske lidt mere fra kyst. Det er nok nogenlunde i de luftlag mit behov er.

Det er ikke utænkeligt at det er lidt gnidret skrevet og dårligt formuleret...i så fald må i bære over med mig..og stil bare uddybende spørgsmål. Og kan grejet findes brugt i en god stand så er det fint. Jeg går ikke så meget op i hvordan det ser ud eller om mærket er det rette...bare det dur og ikke knækker eller lignende
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 15:53

Hej Kasper

Langt indslag og jeg vidste ikke, at Ambassadeur 7000 ikke var et kastehjul?
Jeg har brugs sådan et i over 20år på Øresund, når jeg kaster pirke fra 60-75g op til 2-250g med ganske alm fiskeline ca 0,35- 0,40 line, helst ikke tykker
Benyt bare dette hjul til kast, fiskene ved det ikke og er ligeglade, da jeg har fanget rigtig mange fiske gennem årene på dette hjul.
 
SmileN
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 15:57
1. Til prisen er dette et godt bud. http://www.youfish.dk/penn-slammer-stik-212-20lbs.html 
2. Penn Slammer hjulet er legendarisk og fås ikke bedre/mere holdbart til kastefiskeriet. Jeg har selv en 360 og syntes personligt ikke at det skal værre størrer.  
Den 6 fods abu stang jeg har linket til kunne godt bruges som kastestang men jeg ville hellere vælge noget omkring 8-9 fod med kastevægt op til omkring 100 gram.
Men man kan jo ikke få det hele på én gang :)
 
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 15:58
Fandt den Penn Slammer pirkestang endnu billigere :)
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 16:17
Hej

Du kan gøre som NB skriver og bruge din 7000 til kast. Det kræver dog noget træning. Og underhåndskastet med et stort multihjul er ikke helt nemt.


Det er netop et Slammer med en passende stang. Så kan du vælge mellem tre længder stænger. Du bør nok gå efter 8 eller 9 fod. (rettet).

En pirkestang til 500.-... Her kan jeg ikke lige anbefale noget.

Fin stang til 699.- http://www.hvidovresport.dk/produkter/Details.asp?ProductID=351. Og så er den tre-delt.

Meget stærk, let og kort havstang: http://www.effektlageret.dk/product/wft-speedjig-4374/ også til 699.-

Denne koster det dobbelte, men her får man noget for pengene.




Redigeret af dannevang1 - 01 Nov 2012 kl. 04:56
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 16:24
Hej Kasper

Man kan sagtens bruge et Amb 7000 til kastehjul, det kræver bare lidt øvelse. Mn så har du også et hjul der holder i rigtig mange år, og som er stærkere end fastspolehjul.
Vedr. Stænger ville jeg hvis jeg var dig vælge en stang på ca 8' 12 lbs stang.
Den kan bruges som kastestang og til det lette pirkefiskeri.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Brian Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mr-Faber

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mr-Faber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 16:44
Hejsa..
 
Som pirkestang syntes jeg du skal kigge på Okuma Cortez 20-30 lbs.. en fiskepind som bestemt kan sammenlignes med langt dyrere stænger.. den ligger på 500 - 600kr..
Jeg har fisket med den på Øresund og i nord Norge og det kan den sagtens klare..
 
Mvh. Brian Larsen
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 17:42
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 18:27
Hej Kasper.
Det sæt Willy linker til, synes jer ser fornuftigt ud. Hvis du ikke kan overskue at købe udtyret, og sammensætte det fra forskellige forhandlere. Jeg ville nok vælge et Slammer 460 eller 560 hjul, linen er jeg ikke begejstret for, men det er jo også oven i prisen. Få dem til at spole noget PowerPro, eller Spiderwire Stealth på istedet, ca. 0.24.
Vh.  IJ
 


Redigeret af IvanJeppesen - 31 Okt 2012 kl. 21:13
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2012 kl. 22:04
Pas på du ikke får for kort en kastestang hvis du vil fiske med ophængere. Selv med korte tackler kan det være svært at få et ordentligt svirp med en 7" kæp. Pirkekæppen kan derimod "næsten" ikke blive for kort.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 10:14
Jeg ville helt klart gå efter Penn Slammer 460 og WFT Nevercrack stangen. Så har du både til hyggen på lidt lavere vand efter flade og den kan absolut stadig bruges til både kastefiskeri og pirkefiskeri fiskeri efter Øresundstorsk.
 Jeg har selv tidligere brugt pirkegrej men er gået over til at bruge kastegrej til det meste fiskeri også pirkefiskeri. Kender også en "hard core" fisker der bruger et lignede sæt på Nordsøen. Tidligere brugte han også pirkestang, men er nu også gået over på det lidt "lettere" grej der også kan bruges som grej til fladefiskeri. det er meget sjovere at bruge lettere grej - og husk så og det er meget vigtigt at man har meget mere føling med det lettere grej.
 
Hilsen
Søren
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 10:38
OK, mange tak for rigtig meget og rigtig godt input. Jeg er ikke fast besluttet endnu, men er blevet meget klogere. Det er dog sådan, at når man er ny og får en masse gode svar så melder der sig også nye spørgsmål :) så bær over med mig når der kommer nye spørgsmål.

Jeg vakler lidt imellem at holde mig til mit ABU Garcia Ambassadeur 7000, og så dertil købe en kastestang og så ellers øve mig på at kaste med multihjulet, og så at købe en reel kastestang og et fastspolehjul så jeg kan veksle mellem de 2. (ambassadeur hjulet på en pirkestang, og en kastestang med et penn slammer hjul på?

Det er ikke sådan at jeg svømmer i penge men jeg kan godt bruge 1500-2000 på at kommer derhen jeg gerne vil.
Det vil sige, at have en pirke stang sammen med mit ambassadeur, og så en mere reel kastestang som kan bruges fra båd men også kyst. Til denne kastestang skal jeg så enten have et reelt kastehjul eller også øve mig og bruge ambassadeur til at kaste med.

Det jeg har nu er som sagt ambassadeur hjulet. Jeg har 2 stænger men den ene er lige til at smide ud af det er noget billigt skrammel og den anden er en Okuma Arrow af en eller anden slags som vist har 10-15 år på bagen.

Reelt vil jeg som sagt gerne have 2 nye stænger, nemlig en pirkestang og så en kaste stang...spørgsmålet er så om jeg skal holde mig til ambassadeur hjulet og bare blive ferm til at kaste med det eller købe et reelt kastehjul??? nogen bud på det dilemma?

Og så et andet spørgsmål
Kan et PENN SLAMMER 460 godt bruges til andet end havfiskeri...altså P&T eller vil det være for stort og klodset?
Og hvis man får sat noget god fletline på hjulet, vil det så kunne bruges til andet
end havfiskeri eller er fletline kun til havfiskeri?

Og sidst men ikke mindst. Vil mit ambassadeur kunne bruges sammen med en af de nævnte kastestænger til kystfiskeri eller skal der en anden stang/hjul til det? (Vil nogen af de nævnte stænger/sæt med Penn Slammer hjulet være mere egnet til det)??
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 11:40
En Slammer 360 er ok til blandet fiskeri. Du skal dog være opmærksom på at lineoplægget ikke er helt i top til fiskeri med lettere agn. Agn fra 30 gram og opefter fungerer til gengæld helt fint.

Grej, der kan bruges til alt fiskeri, er enten for groft eller for spinkelt.

Nicolais bud på en stang til 450.- bobs er billigt. Den burde du både kunne kaste og pirke med på din 7000. Så har du brugt under 500.- og kommet igang.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum