Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål angående skydehoved.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spørgsmål angående skydehoved.
    Sendt: 28 Okt 2012 kl. 20:22
Hej.

Jeg har valgt at gå i gang med skydehoved og det går da også sådan okay. Jeg bruger en Zpey fusion 0.28 running line og et Zpey Scandic SW 14gram skydehoved.
Mit problem er de skide løkker. Selvom de er så små, så sætter de sig altså i øjerne. Lige når man er ved at være godt igang med at få linen ud, så pludselig sætter lortet sig i øjerne og det hele kolapser.

Er det meningen at man først skal begynde at kaste når hele klumpen er udenfor topøjet? Jeg er vant til WF liner som jeg bare dobbeltrækker helt indtil klumpen er udenfor topøjet og så får den lige lidt ekstra og så af sted.
Hilsen Kim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 20:47
Hej Kim

Der er flere måder at løse det irriterende problem på

Nøjes med at trøkke løkkerne halvvejs ind, dernæst langsomt gøre klar til et rullekast (så fisker flun stadigvæk) i rullekastet skydes et par meter line og løkkerne er udenfor topøjet langt nok til at de ikke kommer i problemer når der trækkes i linen. Dette virker i sagens natur bedst med forholdsvist korte skydehoveder, man når at se eventuelle følgere, med lange skydehoveder er fluen for lant væk og man misser chancen når den kommer.

Fisk fluen så langt ind som du har lyst, og vent med at dobbelttrække til samlingen er udenfor topøjet. det betyder selvfølgelig lidt arbejde med at skyde line uden træk, men med skydehoveder går det som regel fint.

Skift løkkerne til nogle mindre, alternativt lav en fast sammenkobling hvis du ikke tit skifter skydehoved.


Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 20:57
Tillad mig at stille et lidt dumt spørgsmål...men forbinder du loop'sne korrekt?
Der findes faktisk en forkert måde, som jeg kvajede mig med de første gange...

Bare lige for at være sikker, så er den korrekte måde den her: 

Den forkerte, hvor du fører den anden ende af linen/skydehovedet igennem sit eget loop kan netop lave en masse bøvl. Det er lidt svært at forklare....men bare du gør som på ovenstående video, så er den fjong... Smile

(ignorér Zpey-mandens tunge vejrtrækning, tak LOL)
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 21:03
ja jeg tager hele skydelinen ud får jeg kaster afsted...
jeg har dog strippet løkkerne for coatingen... og så givet dem noget knotsense så de glider bedre gennem øjerne....
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 21:03
Hej Lasse.

Mange tak for svar. Jeg havde en smule på fornemmeren at det var en smule anderledes med skydehoveder end WF liner Vil helt sikkert prøve dit forslag.
Mit skydehoved er 8,8 meter, så det er i den korte ende. Det er en smule tricky at ikke få for meget skydeline ud (altså udover hovedet) man mærker hurtigt at linebuen vil kolapse ved bare lidt for meget overhæng. Jo tættere på samlingen jo bedre, men vil man trække ordentligt igennem, så kan jeg godt ind i mellem få kontakt med samlingen i topøjet.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 21:25
Citat: jespergio


Tillad mig at stille et lidt dumt spørgsmål...men forbinder du loop'sne korrekt?Der findes faktisk en forkert måde, som jeg kvajede mig med de første gange...Bare lige for at være sikker, så er den korrekte måde den her: 
Den forkerte, hvor du fører den anden ende af linen/skydehovedet igennem sit eget loop kan netop lave en masse bøvl. Det er lidt svært at forklare....men bare du gør som på ovenstående video, så er den fjong... Smile
(ignorér Zpey-mandens tunge vejrtrækning, tak LOL)

Har lige checket et par gange og monteret nogen gange nu for at være sikker på at jeg nu også har gjort det rigtigt
Hilsen Kim.
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 21:28
Citat: Kim Krikau Jensen

Har lige checket et par gange og monteret nogen gange nu for at være sikker på at jeg nu også har gjort det rigtigt
Thumbs Up
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 22:32
Citat: Kim Krikau Jensen

Hej Lasse.

Mange tak for svar. Jeg havde en smule på fornemmeren at det var en smule anderledes med skydehoveder end WF liner Vil helt sikkert prøve dit forslag.
Mit skydehoved er 8,8 meter, så det er i den korte ende. Det er en smule tricky at ikke få for meget skydeline ud (altså udover hovedet) man mærker hurtigt at linebuen vil kolapse ved bare lidt for meget overhæng. Jo tættere på samlingen jo bedre, men vil man trække ordentligt igennem, så kan jeg godt ind i mellem få kontakt med samlingen i topøjet.


Hej Kim

Netop overhæng er en af nøglerne til de gode kast, deri er der ingen forskel mellem en WF og et skydehoved, de skal samme stykke udenfor. Nok overhæng til at man har den mængde der ryger ind igen med det lange sidste træk, og så en smule ekstra så man ikke hiver for meget af skydehovedet ind i linebuen til at starte med Og ja når man får for meget udenfor så er det dælme svært at undgå det hele kollapser

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum