Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvornår er nok, nok?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvornår er nok, nok?
    Sendt: 26 Okt 2012 kl. 18:52
Citat: Steffan

Steen kehler
Ret mig hvis jeg misforstår dig.
En lystfisker må IKKE slå en gedde ihjel for at tage den med hjem til fotografering og derefter spise den?
Må han heller IKKE hjemtage en gedde blot for fotos skyld?
Når du ser en gedde som trofæ, på billeder så synes du det er svineri, går jeg ud fra, tænker du aldrig at det kunne være den blev spist? måske ikke af fanger selv men så andre? Embarrassed
De eneste gedder som man efter min mening bør hjemtage, det er dybtkrogede gedder, hvor det ikke giver mening at genudsætte, dette bl.a. fordi at gedden er meget mere værdifuld levende end som spisefisk i forhold til så mange andre fiskearter -- foto´s af gedder er noget man tager ved vandet, så gedderne hurtigt kan genudsættes.
 
- Når jeg ser fotos af gedder, der hænger lit de parade til en eller anden konkurrence som f.eks. den fra Vidaa, så synes jeg det er noget svineri.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2012 kl. 19:47
Citat: Steen Kehler

Citat: Steffan

Steen kehler
Ret mig hvis jeg misforstår dig.
En lystfisker må IKKE slå en gedde ihjel for at tage den med hjem til fotografering og derefter spise den?
Må han heller IKKE hjemtage en gedde blot for fotos skyld?
Når du ser en gedde som trofæ, på billeder så synes du det er svineri, går jeg ud fra, tænker du aldrig at det kunne være den blev spist? måske ikke af fanger selv men så andre? Embarrassed
De eneste gedder som man efter min mening bør hjemtage, det er dybtkrogede gedder, hvor det ikke giver mening at genudsætte, dette bl.a. fordi at gedden er meget mere værdifuld levende end som spisefisk i forhold til så mange andre fiskearter -- foto´s af gedder er noget man tager ved vandet, så gedderne hurtigt kan genudsættes.
 
- Når jeg ser fotos af gedder, der hænger lit de parade til en eller anden konkurrence som f.eks. den fra Vidaa, så synes jeg det er noget svineri.


det er også fint du har den holdning, men hold den for helvede for dig selv
Jeg skaber mig ikke over laks og ørred ved konkurrencer i div åer i dk selvom jeg syntes det er endnu værre
det er fisk der er på gyde rejse som man hindrer i at gennemføre forplantningen og viderførslen af næste generation

nej geden er fredet i april gr gydning. man burde frede laks og ørred på ligefod i åerne

men hver fisker har sin favorit fisk.
og fordi en kan lide put fisk og en anden geder skal man ikke straks svine dem til
for vi kan med garanti svine dine fangster mindst lige så meget til
fakta er vi alle driver en hobby på hver vores måde
og der skal være plads til os alle

Så mit bedste råd til dig vil være

Lad være med at kaste med viskelæder når du selv er en grim tegning
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2012 kl. 20:23
Jeg er medlem i Vidå, og for så vidt enig med Steen i, at det billedet viser ikke er måden at køre en konkurrence på generelt. Jeg tillader mig stærkt at betvivle, at f.eks. rimten blev spist, og så er der ingen grund til at kommunikere andet, end at en sådan fisk bør genudsættes.
Det at der er battet 6 gedder, som i øvrigt må betegnes som relativt små, er ikke videre ødelæggende for økosystemet, i særdeleshed fordi ½-2½ kgs fisk hurtigt rekrutteres.
Men det er naturligvis uacceptabelt, hvis gedderne, nu de er døde, ikke behandles fornuftigt og ender på bordet som mad - Men det melder historien ikke noget om.
 
Der er ingen grund til rendyrkede geddedræberkonkurrencer, og på det felt er der heldigvis sket rigtigt meget de seneste par år, mange foreninger har gjort tiltag, også siden 2008.
 
Og nej Steen, du skal ikke "for helvede holde din holdning for dig selv" på et debatforum, og du er ikke en "grim tegning" bare fordi vi ikke er 100% enige, også selv om jeg er sønderjyde.


Redigeret af allanm - 26 Okt 2012 kl. 20:31
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2012 kl. 21:10
Frederiksen :

Det er nu ellers meget normalt, at man udtaler sig om noget man har forstand på, eller bare en lille smule viden om.
Det omtalte foto, fangeren, opbevaringen af fangsten osv. har du jo ikke ikke rigtig nogen viden om - du bygger derfor din negative argumentation op omkring "hvis" og "hvis".
Det er altså et teoretisk tankespind, som derfor ikke rummer valide argumenter.

Med lidt opmærksomhed, ville du have opdaget, at jeg deltager i en del tråde, og forøvrigt har været flittig bruger af dette medie i 7 år - faktisk siden en eller anden hængte mig ud, fordi jeg havde tilladt mig at hjemtage en farvet havørred på over 11 kg. (fanget i uge 42, altså en hel del inden fredningen)
Jeg har så haft P&T søen, i de sidste 2 år... Men lad nu ikke din "hvis & hvis" argumentation forstyrre af den slags faktaWink.

Du har din mening, men desværre ikke rigtig nogen viden - om denne fangst i særdeleshed, fangeren, eller søen.

Ligeledes har du OVERHOVEDET ikke nogen viden om fangerens behandling af sine (mange fangster), eller hans ret fornuftige evner i denne specielle gren af lystfiskeri.

Din argumentation, og opfattelse af fiskeriet, og fangsten - har derfor ingen validitet.
(Det betyder i denne forbindelse værdi og substans).Big smile

Herudover synes jeg det er meget trist, at man anvender andres billeder uden at spørge om lov, og da i særdeleshed når man anvender dem negativt.
Det gælder både det anvendte foto, og det profilfoto som trådstarter har anvendt.

Slutteligt kan man vel med MINDST lige så stor harme, forholde sig til hvordan sindsygt mange mennesker kø-fisker ned langs Skjern Å på Premieredagen - for at kunne nå at nakke en laks før det er for sent... Det bliver en endnu større folkefest næste år.

Vi har hver især ret til en holdning, men det er i mine øjne klædeligt, at bygge sine argumenter op omkring viden - og så forsøge at undlade direkte nedladende og negativ omtale af de andre i en debat... Men det virker som om, det er lidt meget forlangt, for nogle af de tommeste tønderWink

 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 08:05

@Simon m.f. 

Med risiko for at blive hængt ud som N. Berthelsen, så tror jeg, at spørgsmålet drejer sig om, hvornår nok er nok. Hvornår har man som lystfisker fanget fisk nok? Er det en heldig dag ved fiskevandet, at fange og stable i 35 døde fisk i bunke, (vel omkring 50-60kg renset fisk, undskyld hvis jeg gætter forkert) eller er det et tegn på en fisker, der bare ikke kunne få nok og går i en eller anden form for blodrus?

Det er en smuk tanke, at du med din sø også skaber nye lystfiskere, men hvad er det for nye lystfiskere du skaber, en lystfisker der har respekt for naturen eller en fisker der syntes det gør man da bare, gokker samtlige fisk og stabler dem i bunke? Når de ser den slags?

 Et er hvad der sker i en putsø, hvor fiskene eneste formål er at blive fanget og brugt som et andet stykke legetøj, men hvis man som lystfisker ikke kan finde ud af hvornår nok er nok, eller har en grænse for dette, så får vi samme typer fiskere ved søer, åer, kysten og på havet. 

Jeg ser desværre denne for mig syge indstilling til det kreative fiskeri, allerede nu i flere søer hvor fiskere med en anden kulturbaggrund gokker samtlige fisker der kommer på kroge, uanset art, størrelse og fredningstid. Om fiskene efterfølgende bliver spist, solgt eller givet til katten er sådan set underordnet. De er ikke i søen mere. 

Jeg kan jo på et eller andet niveau være total ligeglad med dine udsatte fisk, da de på ingen måder indgår i nogen form for forsøg på naturgenopretning eller er kommende avlsmateriale.  Det er fisk udsat med et eneste formål, at blive fanget, men rykker det ikke på et eller andet niveau på grænse for hvornår er nok, nok? 

Hvad mere du, hvornår er nok, nok?

/J


Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 09:07
Jørgen Sørnsen: Helt rigtigt.
Men jeg tror nu oraklet ved putsøen har sine egne valide beviser på at du har uret. Jeg har da fundet ud af at han kun har én valid forklaring på alt: Lave den puthul på sjælland hvor man fanger mest, uanset hvad. Fiskene er i den forbindelse blot et middel til at nå målet nemlig at få skidtet til at løbe rundt, fiskene bliver hos ham en "ting" og ikke hverken mad eller et dyr.
Desværre er der åbenbart et marked for den slags, og som du skriver kan man så måske producere nye fiskere med "polaktendenser" ude hos oraklet, det vil da være et nærliggende problem, de "nye" lystfiskere starter jo ikke som vi andre med 50 nul-turer. Nej de starter med at se en "ekspert-putfisker" stå og skovle fisk op af oraklets sø.
/frede
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 09:27
Citat: fætter ål

Citat: Steen Kehler

Citat: Steffan

Steen kehler
Ret mig hvis jeg misforstår dig.
En lystfisker må IKKE slå en gedde ihjel for at tage den med hjem til fotografering og derefter spise den?
Må han heller IKKE hjemtage en gedde blot for fotos skyld?
Når du ser en gedde som trofæ, på billeder så synes du det er svineri, går jeg ud fra, tænker du aldrig at det kunne være den blev spist? måske ikke af fanger selv men så andre? Embarrassed
De eneste gedder som man efter min mening bør hjemtage, det er dybtkrogede gedder, hvor det ikke giver mening at genudsætte, dette bl.a. fordi at gedden er meget mere værdifuld levende end som spisefisk i forhold til så mange andre fiskearter -- foto´s af gedder er noget man tager ved vandet, så gedderne hurtigt kan genudsættes.
 
- Når jeg ser fotos af gedder, der hænger lit de parade til en eller anden konkurrence som f.eks. den fra Vidaa, så synes jeg det er noget svineri.


det er også fint du har den holdning, men hold den for helvede for dig selv
Jeg skaber mig ikke over laks og ørred ved konkurrencer i div åer i dk selvom jeg syntes det er endnu værre
det er fisk der er på gyde rejse som man hindrer i at gennemføre forplantningen og viderførslen af næste generation

nej geden er fredet i april gr gydning. man burde frede laks og ørred på ligefod i åerne

men hver fisker har sin favorit fisk.
og fordi en kan lide put fisk og en anden geder skal man ikke straks svine dem til
for vi kan med garanti svine dine fangster mindst lige så meget til
fakta er vi alle driver en hobby på hver vores måde
og der skal være plads til os alle

Så mit bedste råd til dig vil være

Lad være med at kaste med viskelæder når du selv er en grim tegning
 
Thumbs UpWinkLOL
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 10:44
Jørgen :

Jeg tror du undervurderer dine medfiskere, hvis du tror de ikke magter at overveje deres hjemtag fra en putsø kontra kyst/å.. Langt flertallet, har respekt for det de giver sig i kast med.
Hvornår er nok, nok ???
For mig personligt, har det været rigeligt at fange en enkelt pæn havørred i år - andre år har fisketiden givet flere fangster, og nogle år har jeg også fanget mere end jeg selv kunne spise.
Mit personlige "nok", ramte jeg en dag, hvor jeg tidligt på dagen ramte baglimit i en jydsk å,, og derefter genudsatte et par blankfisk.. Da tanken om at jeg da kunne "dumpe" den mindste jeg havde i posen, for at kunne hjemtage en større fisk sneg sig ind - da fik jeg nok,,, men det var sgu af mig selv, og den overraskelse det var at der indsneg sig en latent dårlig moral, fordi jeg var det helt rigtige sted, på det rigtige tidspunkt.

Frederiksen :

Læs dog din egen argumentation igennem mand.. Du udtaler dig om en lystfisker, og et fiskevand du aldrig har kendt.
Alligevel har du kigget i krystalkuglen, og opfundet dine argumenter.
Tilsyneladende har du i samme krystalkugle ment at kunne se, hvilket koncept min sø køres efter - det har jo ikke gang på jord.
Samtidig tillader du dig at tro at du kender min holdning til fisk, natur, og levende væsener.. Det er helt utilstedeligt.

Jeg tvivler på at du ville fremføre samme argumenter efter et besøg ved søen, eller face to face - men det er selvfølgelig også lettere bag tastaturet, hvor du ikke skal stå til ansvar for dit fortænkte tankespind.
Grundlæggende ANER du ikke noget som helst, og teoretiserer bare om noget du ikke har forstand på.
Du aner jo ikke hvad der foregår, og det tydeligt i din argumentation.

Helt ærligt gider jeg ikke svare på dine indlæg, for det minder lidt om mundlort.. Eller argumentation for at Jorden er flad, indtil det modsatte er bevist.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 10:56
Ooooo-Hoooo.... Simon, STORE orakkel !!!!
Vi bøjer os i støvet for den, der ved alt, kan alt og er nedladende over for alle som kommer til at fornærme hans et og alt.
Nå så du mener jeg ikke har nogen viden thi-hi min overordnede mester.
Godt nok er jeg bare en dig underordtnet bondeknold fra jylland.
Men kære store mester.  Nu ved jeg ikke hvor gammel du er (man kan jo heller ikke sætte alder på gud vel?) men har du en alder som jeg tror, så fik jeg min første fiskestang, og fangst længe før du blev født. Men da jeg jo nok heller ikke er valid på dette område, så ved du jo nok bedre hvornår jeg fangede min første fisk.
Hil du store, må naturen beslutte at din studenterhue ikke kryber i regnvejr......Smile
/frede
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Multefrede

Tilmeldt:: 30 Jun 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 11:41
Hvor ca her i hønsegården er det bedst at grave nogle regnorm, for der er da lige vejr til en tur ud i naturenHug
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 12:45
He he Simon-orakkel: Selvfølgelig gider du kommentere på mit "mundlort" du kan slet ikke lade være. At få dig til at hoppe på den gallej er så let som at klø sig selv i røvenSmile
/frede
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 15:02
Frederiksen, når du nu skriver om studenterhuer, så kan man da konstatere en ting, nemlig at din bestemt ikke strammer nogle steder !
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 16:31
Citat: mahimahi

Frederiksen, når du nu skriver om studenterhuer, så kan man da konstatere en ting, nemlig at din bestemt ikke strammer nogle steder !


Heller ikke studiegælden der tynger hans budget Tongue
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 18:49
Fredirksen - 

Det er godt nok længe siden jeg har set så mange stupide postulater samlet et sted. Du har aldrig været ved søen, du kender ikke manden, du kender ikke hans holdning, moral og etik. 

Svar mig på dette simple spørgsmål.

HVORDAN KAN DU VURDERE/DØMME/BESKRIVE ALT DET LORT DU GØR UDEN AT KENDE NOGET SOM HELST TIL VIRKELIGHEDEN?
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 20:12

Bemærkninger

  • Jeg syntes Put and Take fiskeri er en super god ide. En god introduktion til nye fiskere og generelt en spændende udfordring for alle lystfiskere, der vil se resultater af deres fisketeknik og hermed ønsker variansen skal spille mindst muligt ind på succes.

 

  • Casper Larsen er efter alt at dømme en flittig og røvhamrende dygtig fisker.

 

  • At slagte fisk i det her omfang virker i mine øjne meget upassende,- uagtet om det er vildfisk eller ej. Lignende tanker gør jeg mig også omkring det scenarie, at de fleste var blevet genudsat. Det ideelle er i min optik, at stoppe med at fiske, når man har fanget det man kan bruge. Jeg må tilstå jeg desværre selv lidt for sjældent selv lever op til det ideal.

 

  • Billedet giver ikke mig lyst til at besøge Simons Put and Take - tværtimod. Synes dog der har været en god portion gode historier og fine beretninger fra søen som gjorde, at man måske en dag skulle kigge derud.
  • Jeg tænke,r at man som lystfiskende 'put and take'-ejer og storfangende 'lystfiskerkendis' måske kunne gøre sig nogle kritiske overvejelser omkring det budskab man direkte og indirekte formidler for vores fælles hobby ift. omgangen med levende væsner.
  • Etik og moral er generelt en meget subjektiv størrelse, og det er sjældent hensigtmæssigt at trække det ned over hovedet på folk.

Spørgsmål:

Gælder omsætningsforbudet fisk fanget put and take?

Ønske:

Ha' en rigtig dejlig aften og god weekend


Redigeret af fiskejonas - 27 Okt 2012 kl. 20:39
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 09:10
@ til de fleste
Er egentlig ked af, at tråden har drejet sig til en bestemt putsø, hvilket nok ikke helt er tilsigtet. Så derfor et nyt input med et billede fra Kronborg hvor det tråden drejer sig om, Hvornår er nok,nok for mange ikke findes
Jeg har dykke i område flere gange og på bunden ligger der i perioder mængder af døde hornfisk, som ikke slap forbi fiskerne og deres kroge, men som heller ikke blev hængenden på dem for at blive stablet i bunke. OG føler en lede ved dette fiskeri og folk er udøver dette.

Hvorfor er det så svart at finde ud af hvornår nok er nok?
Er dette den mørke side af lystfiskermentalitetet, mandens urindstinkt eller bare et udtryk for at når der endelig er fisk, uanset art, så skal der fandeme fiskes igenne og gokkes til armen er helt følelsesløs.  Også af nogle kaldet en heldig dag ved fiskevandet?

/J



Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 09:30
En  P&T- sø er en virksomhed der skal kunne købe rundt. Kunderne kommer igen hvis de fanger mange fisk og har en god oplevelse.
Vi kan kun sige at  hos Simons P&T fanger man mange og store fisk, og det er jo det de fleste kommer efter.
Men jeg kan bare ikke forstå at ejeren vil deltage i disse til tider tåbelige tråde på div. fiskesites. Det kan jo i den lange ende skræmme kunder væk, ihvertfald mig.
Til top
Christian Sundfisker Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
cfer

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 48
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 10:24
Jeg var på sundet i går og hjemtog langt over 35 stk sild. Klemmer lammsskindstøflerne  også over det ?
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 10:36
Nok er efter min mening, når man har fanget så mange fisk, at man ikke selv kan bruge flere eller ikke har flere i familien, venner, bekendte der kan aftage flere fisk.

Synes ikke 30 put ørreder er mange....eller jo, det er mange i situationen, men hvis man nu forestiller sig, at man varmryger med forskellige krydderblandinger, koldryger, graver, griller osv og måske er 4-5personer i sin egen familie, så kan man hurtigt bruge en del fisk.

I sidste ende, så er det kun fangeren selv, der kan vurdere hvor meget han har brug for. At én fisker måske er tilfreds med en enkelt fisk og ikke kan bruge mere betyder jo ikke at andre ikke kan bruge 10 gange så mange fisk.

Kig i supermarkedet.......nogle slæber 10-20kg hakkekød med sig, mens andre kun tager 500gr og sådan er det jo med alt....det er ikke kun når det drejer sig om fisk.
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 11:13
Citat: gumbas

Nok er efter min mening, når man har fanget så mange fisk, at man ikke selv kan bruge flere eller ikke har flere i familien, venner, bekendte der kan aftage flere fisk.

Synes ikke 30 put ørreder er mange....eller jo, det er mange i situationen, men hvis man nu forestiller sig, at man varmryger med forskellige krydderblandinger, koldryger, graver, griller osv og måske er 4-5personer i sin egen familie, så kan man hurtigt bruge en del fisk.

I sidste ende, så er det kun fangeren selv, der kan vurdere hvor meget han har brug for. At én fisker måske er tilfreds med en enkelt fisk og ikke kan bruge mere betyder jo ikke at andre ikke kan bruge 10 gange så mange fisk.

Kig i supermarkedet.......nogle slæber 10-20kg hakkekød med sig, mens andre kun tager 500gr og sådan er det jo med alt....det er ikke kun når det drejer sig om fisk.


Så Jan du vil ikke have noget imod at gokke 50 havørreder på en god uge, fordi din familie, venner og bekendte og selvfølgelig dig selv, alle godt kan lide fisk??
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 17:06
N Bertelsen dit eget profilbillede viser da næsten det samme,.
Men hvis man æder dem allesammen skulle der vel ikke være det store i vejen
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 19:44
Citat: Så Jan du vil ikke have noget imod at gokke 50 havørreder på en god uge, fordi din familie, venner og bekendte og selvfølgelig dig selv, alle godt kan lide fisk??

Nu er mit navn godt nok ikke Jan, men jeg tillader mig at svare alligevel...

Svaret er nej, jeg ville ikke have noget imod at gokke 50 ørreder hvis jeg skulle være så heldig en dag at fange så mange. Jeg har aldrig haft svært ved at spise dem sammen med familien. Og skulle jeg ikke have plads i fryseren, så er jeg sikker på at jeg kan låne lidt plads i naboens.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Morten Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sommerfugl

Tilmeldt:: 13 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 19:55

Helt seriøst folkens.... Har været medlem af dette forum i nogle uger.... 

Alle SKAL komme med sine holdninger/meninger og synpunkter  - DET ER ET DEBATFORUM. Men når det er sagt, så undgå at forfølge folk med andre synspunkter end Jeres egne... Argumenter hellere hvorfor du mener dit synspunkt er bedre. 

ALDRIG gå efter manden !!!


Hej Jonas  - SMUKT SKREVET !

Jeg er helt enig med dig i nedenstående.... 

Bemærkninger

  • Jeg syntes Put and Take fiskeri er en super god ide. En god introduktion til nye fiskere og generelt en spændende udfordring for alle lystfiskere, der vil se resultater af deres fisketeknik og hermed ønsker variansen skal spille mindst muligt ind på succes.

 

  • Casper Larsen er efter alt at dømme en flittig og røvhamrende dygtig fisker.

 

  • At slagte fisk i det her omfang virker i mine øjne meget upassende,- uagtet om det er vildfisk eller ej. Lignende tanker gør jeg mig også omkring det scenarie, at de fleste var blevet genudsat. Det ideelle er i min optik, at stoppe med at fiske, når man har fanget det man kan bruge. 

 

  • Billedet giver ikke mig lyst til at besøge Simons Put and Take - tværtimod. Synes dog der har været en god portion gode historier og fine beretninger fra søen som gjorde, at man måske en dag skulle kigge derud.
  • Jeg tænker, at man som lystfiskende 'put and take'-ejer og storfangende 'lystfiskerkendis' måske kunne gøre sig nogle kritiske overvejelser omkring det budskab man direkte og indirekte formidler for vores fælles hobby ift. omgangen med levende væsner.
  • Etik og moral er generelt en meget subjektiv størrelse, og det er sjældent hensigtmæssigt at trække det ned over hovedet på folk.

Ønske:

Ha' en rigtig dejlig aften
Morten Sommer
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2012 kl. 20:16
Citat: danny rasmussen

Citat: gumbas

Nok er efter min mening, når man har fanget så mange fisk, at man ikke selv kan bruge flere eller ikke har flere i familien, venner, bekendte der kan aftage flere fisk.

Synes ikke 30 put ørreder er mange....eller jo, det er mange i situationen, men hvis man nu forestiller sig, at man varmryger med forskellige krydderblandinger, koldryger, graver, griller osv og måske er 4-5personer i sin egen familie, så kan man hurtigt bruge en del fisk.

I sidste ende, så er det kun fangeren selv, der kan vurdere hvor meget han har brug for. At én fisker måske er tilfreds med en enkelt fisk og ikke kan bruge mere betyder jo ikke at andre ikke kan bruge 10 gange så mange fisk.

Kig i supermarkedet.......nogle slæber 10-20kg hakkekød med sig, mens andre kun tager 500gr og sådan er det jo med alt....det er ikke kun når det drejer sig om fisk.



Så Jan du vil ikke have noget imod at gokke 50 havørreder på en god uge, fordi din familie, venner og bekendte og selvfølgelig dig selv, alle godt kan lide fisk??


Hvis jeg kan bruge fiskene, så er svaret NEJ, så ville jeg ikke have nogen skrupler.

Dog vil jeg så nok ikke hjemtage fisk i meget lang tid derefter, men fisker jeg eks 10 ture om året og fanger 50 fisk, hvilket er rent teoretisk, da det nok aldrig vil ske, så har jeg intet problem i at hjemtage alle de fisk jeg kan bruge.

Andre fisker måske 50-100 gange om året og fanger og hjemtager 50+ fisk om året......... Har kendskab til ihvertfald 3 personer ved den lokale å, der hvert år fanger 50+ havørreder og hjemtager disse, men de fisker dog også om ikke hver dag så hveranden dag i sæsonen.

Hvis jeg derimod fiskede 1-2 gange om ugen og hver gang hjemtog 50 ørreder, så er mit svar helt klart JO...så mange fisk kan hverken jeg eller familie+venner  bruge, og så ville jeg stoppe fiskeriet eller gå efter andre fisk...eks fladfisk, torsk etc.

Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum