Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred Sjælland

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred Sjælland
    Sendt: 03 Okt 2012 kl. 18:24
Tirsdagens aftenmøde i Høm forsamlingshus
 
Tak for et godt og konstruktivt møde, det bliver spændende at følge projektets udvikling.
Det store fremmøde vidner om at der er mange klubber og hænder, som er klar til at løfte i flok.
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2012 kl. 18:37
Hej Morten

Er der et sted, hvor man kan følge processen?

Mvh.
Willy
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2012 kl. 22:47
Hej Willy
 
Der etableres en hjemmeside, som skal fungerer som informations portal for projektet.
Men den etableres først i det nye år.
 
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 08:54
Hvad går dette ud på? Foregår jo i mit gamle hood Thumbs Up

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 12:40
Ultrakort handler det om at skabe et bedre kystfiskeri efter havørred langs de sjællandske kyster.
 
Initiativtager DSF. Man bruger modellen fra Havørred Fyn og Sjællands Ørredsammenslutning og planen er, at kommunerne skal være med til at finansiere organisationen. På sigt kan et forbedret havørredfiskeri tiltrække turister osv.
 
Foreløbig er der desværre kun to kommuner involveret Vordingborg og Odsherred, hvilket er rigtig ærgerligt. Kommunerne er p.t. ved at lave vandhandleplaner for 2010-2015, og det havde jo været super, om Havørred Sjælland var lagt med ind i disse vandhandleplaner.
 
Grundtanken er at forbedre vandløbs- og fiskeplejen i de sjællandske åer med henblik på at skabe en langt større bestand af hav- og bækørred til fremme for kystfiskeriet.
 
Der må naturligvis foreløbig udføres støtteudsætninger, så vi samtidig med arbejdet for forbedringer kan snuppe lidt havørred. Forhåbentlig bliver der så et så godt fiskeri, at vores hobby ikke uddør, når de store generationer forsvinder over de næste 5-10 år, hvor der bliver meget brugt grej til salg Cry
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 13:50
http://www.odsherred.dk/page7439.aspx
Her er projektstatus besrevet af Odsherred kommune.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 13:55
Nå Keld
Er navnet "Fishing Seeland " skrottet ? Hvad med undersøgelsen om hvorhen de udsatte fisk trækker hen og vokser op ?
Jeg må tilstå at jeg ikke rigtigt tror på det projekt overhovedet når man tænket på at det blev startet for snart 3 år siden ! Og intet er sket i forhold til bedre fiskeri ...
Det bliver nævnt tidligere i tråden at der skal være mere information om projektet som de to nævnte kommuner jo er sat til at administrere mig bekendt ...hvor mange mennesker mon man forventer gider læse om det når der ikke er sket noget fysisk ude på kysten de seneste 3 år ?
Dette projekt er dødt pga interesse konflikter som sædvanligt !!!
/Søder
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 18:27
"Dette projekt er dødt pga interesse konflikter som sædvanligt !!!"
 
Ro på Hasselforff Smile
 
Hej Søder - Så var det måske derfor du ikke var mødt op Ouch
Vil man være med til at skabe noget, skal det ske indefra. Wink
Ud fra de tilkendegivelser der var i de enkelte grupper, skal projektet nok lykkedes, men det er et langt træk.
 
Til glæde for de fleste Clap
 
På kanten af det døde Hav
Morten Andersen
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2012 kl. 20:50
Henning,
projektet skal såmænd nok generere praktisk arbejde, men enig, det kunne være sat igang hurtigere. Men nu ser det altså ud til, at der kommer til at ske noget. Det er da i grunden en god nyhed.
 
Hvad der selvfølgelig er meget vigtigt er, at oplandsgrupperne nu finder sammen inden for de enkelte oplandsområder, så de der tager fat i et mere aktivt stykke vandløbsarbejde.
 
Det skal såmænd nok komme Henning, fat mod, og du kan jo melde dig til den kommende grusbande i dit lokalområde. Så er du med til at fremme det fysiske arbejde.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 11:08
Morten Andersen : Nemt at profilere sig her næsten 3 år siden sværslagene om at bestemme begyndte ikk....Jeg erindrer ikke at du har været til et eneste møde siden starten ! Og derfor må man vel skønne at du heller ikke kender til de deltaljer som ligger forud for at jeg ikke deltager i mødet ! Selv Ouch
 
Keld: Jeg tror ikke jeg rigtigt gider bruge mere krudt på at være den eneste med fremtidsvisioner for hvad der skal ske med fiskepleje/udsætnings projekter ! Alle dem der sidder og bestemmer nu synes det har gået fint de sidste 30 år så det fiortsætter på samme måde og det kan ikke ændre så længe disse personer har magten og bestemmer ....ingen nævnt ingen glemt ...Du kender selv historien.......


Redigeret af Søder - 06 Okt 2012 kl. 11:10
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 12:15
Henning,
se nu lidt positivt på det. Der SKAL ske noget markant for at vores hobby kan overleve på lidt længere sigt, og forbundet selv er presset alvorligt på medlemstallet, endda meget alvorligt. En af måderne hvorpå det kan ændres er, at der skabes en succeshistorie med Havørred Sjælland, ellers får organisationen et alvorligt knæk om ganske få år. Det gætter jeg på, at forbundet har opdaget.
 
Medlemstallet har allerede nået en særdeles kritisk størrelse, og et af de bedste virkemidler er et bedre fiskeri.
 
Så selvom det er gået særdeles langtsomt med at starte Havørred Sjælland op, så tror jeg, at det nok skal komme. Du opnår i det mindste ikke noget ved at stå uden for, det gør du kun ved at medvirke.
 
Men giv os din plan for, hvordan vi får et velfungerende havørred Sjælland. Det kunne jo være, at dine tanker kunne flytte på noget. Du fik muligheden ved at deltage på Kick-off mødet i denne uge, men du valgte fra. Det flytter ikke noget, og det hjælper ikke en dyt at spille fornærmet.
 
Så hiv op i skridtstøvlerne - du kunne sikkert få en plads som grusbandeformand, og det er vel heller ikke så ringe endda Smile
 
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 13:39
Kære Keld
 
Mine tanker omkring et bedre havørred fiskeri langs SJ kyster går meget ud på at undersøge trækruter for udsatte smolt og på den måde kortlægge hvor de fisk vi sætter ud egentligt havner henne ? Jeg har også hele tiden stillet spørgsmålstegn ved fødekædens tilstand pt mangler der i mit hjemmevand feks Mysis og rejer derfor komme Tobisen ikke ind feks om natten for at æde så derfor er fangsterne om sommeren så som så. Jeg har også foreslået at man skulle undersøge hvilke fisk det vi avler på sådan at vi kunne få en genbank af hjemme fisk for de vandløb som der elfiskes i for at optimere bestanden. Sidst men ikke mindst var hele grundlaget fra det stiftende møde at der skulle rydes op en gang for alle i de ulovlige garn og også tages stilling til om vi skulle købe rettigheder op for feks 2km garnet ved Lunden ved Strøby for at optimere opgangen til de 3 vigtigste vandløb i området og dermed sikre større udbytte af de reproduktiserende fisk som findes .Sidst men ikke mindst så kan jeg ikke forstå at de år der tælles fisk ikke kan styges og sættes fisk ud i feks Mølle å udløbet eller karet i Ishøj i stedet for at bare lade stå til og sige nej vi skal tælle og så kan vi ikke sætte ud ...men igen det er jo sådan der altid er gjort .....
Mht at deltage i noget "Grusbande" arbejde så tror jeg at min sparsomme fritid er tilegnet fiskeri for fremtiden og så længe det er den gamle garde som sidder ved roret i projektet så handler det mere om at profiliere sig selv end selve fiskeriet!
Jeg er ked at det Keld men jeg melder pas ....
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 15:30
Henning,
de emner du nævner, er jo enten lokale problemstillinger eller opgaver, som kommer i næste række.
 
Den første opgave har jo ganske enkelt været, at få organisationen sat igang. Enig det har taget lang tid, og desværre er der ikke en kæmpe tilslutning fra kommuneside, faktisk foreløbig kun to, og de er vigtige, men de opgaver du nævner, kan jo først komme på tale, når organisationen er skabt, og dermed handledygtig.
 
Så frem med tålmodigheden, og mød op, så skal der nok komme mulighed for at sætte dagsorden.
 
Mølleåen som gydevand er nu nok en ret begrænset gevinst.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 16:33
Hejsa!.
 
Jeg har først nu læst om projektet rundt sjælland!.
 
Er det sådan som næsten altid, at det er penge der mangler, kommer man vel ikke uden om en hjemmeside med tilmeldingsmuligheder/betalingsmuligheder, således at der kan komme en rimelig fast indtægt til projektets tiltag?
 
Da jeg selv bor på Sjælland, er jeg naturligvis interesseret i tiltag, der kan få en H/Ø bestand op at stå - eller ligefrem forøges om muligt Big smile
 
Bare kom i gang - tak Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 18:20
Søder
Korrekt - Jeg var ikke med til det første møde, med der var andre deltagere fra HSLF. Jo vi snakker sammen i klubben, så vi er orienteret om udviklingen.
Klubben er klar med hænder til det praktiske, jeg har tidliger meldt mig under fanerne til dig.!
På Sjælland, er vi i Hvidovre klar til at hjælpe.
De mange mill. som kommunerne kan søge, vil utvivlsomt give projektet en god start. Spændende men som tidliger sagt et langt træk.
 
Tænk dig at Harrestrup Å tilbage slynges, gennem Vigerslevparken og Damhusengen. Hvilken naturperle blot få km fra Rådhuspladsen, at fange en smuk Havørred, i et af de utallige stryg og sving åen fremover vil indeholde.
Så bringes naturen for alvor ind i storkøbenhavn.
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 18:35

Keld : Jeg er igen nød til at fremhæve at det første på  det første møde blev besluttet i oplands gruppe 4 blev besluttet at det vigtigste kapittel overhovedet var at få fjernet ulovlige garn og når det var gjort så skulle der rettes henvendelse til de respektive kommuner om samarbejde for at fremme lystfisker turrisme men hvordan er det endt ? de to kommuner som er tovholdere nu er med fordi de tror at de kan lokke fiske turister til Sjælland som fiskeriet er nu og de turister der måske vil gæste øen fanger med garanti intet og vender derfor ikke tilbage bla fordi vi intet har gjort ved garn problematikken ! Tanken om Mølle å som gydevand er misforstået det var ment som alternativ til karet i Ishøj for at have et sted at sætte "overskuds" fisk ud for at tilgode se den samlede bestand ....At kalde manglen på fangst klare fisk for et lokalt problem er vidst en underdrivelse af format ....Jeg taler med fiskere over hele Sj og Sydhavs ørerne og alle fanger mindre og mindre fisk i mindre str også så hvor bliver de udsatte smolt af ???

Morten: Der er intet her i denne verden jeg hellere ser end flere gyde vande så Harrestrup Å ville være super ...men tag en tur over Adveøre broen på motorvejen og dyrk alle de vager som står som et mikado spil i hele bugten ved udløbet ...hvorfor mon de står der ? Altså igen noget med at vi skal kigge på garn !!! Mht til at du ganske rigitgt meldte dig under fanerne til mig jo det husker jeg godt men jeg er ikke en del af projektet mere og min post som formand i region 4 er overtaget af Torkil fra KSF så du kan fortsætte arbejde med ham.....


Redigeret af Søder - 06 Okt 2012 kl. 18:40
/Søder
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 18:39

Her er link til projektet

 
På kanten af det døde hav
 
Morten Andersen
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 18:49
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 22:57
Jeg tilslutter mig helt og holdent Søders udmelding om "Havørred Sjælland" som et tvivlsomt projekt, et projekt som tager udgangspunkt i "Havørred Fyn", men med helt andre 
forudsætninger end Fynboernes.
Fyn har i dag et fremragende kystfiskeri, men lige meget hvor du går på en Fynsk kyst, så er der aldrig særlig langt til det nærmeste vandløb, derfor bla har de kunne skabe dette kystfiskeri,
det samme gør sig gældende på Bornholm.
Andre steder i landet, feks på Als og i Sønderjylland har man gennem mange år uden held forsøgt at skabe bla et bedre kystfiskeri ved at restaurere vandløb samt udsætning af smolt i stor stil...det har bare ikke hjulpet det mindste.
Når man nu geografisk og geologisk betragter Sjælland ift nævnte steder, hvad er det så lige der gør at man tror at det virker på Sjælland ?
Hertil kommer det faktum at fiskenes vandring i havet og fravær ved kysterne simpelthen ikke er undersøgt ordentligt, men gud hjælpe mig om man ikke fastholder et eksempel om en fisk som er udsat i Karup å og genfanget 3 år efter ved Øland som en 5 kg`s fisk som eksempel på at disse vandringer kommer alle til gode, et noget tyndt statistisk grundlag tør man vist sige.
Meningen er og var, at DTU Aqua skulle undersøge disse forhold, men er der nogen som har hørt eller set nogle som helst resultater af undersøgelser som gør det ansvarligt at søsætte sådan et projekt ?
Og så er der jo lige problematikken omkring garnfiskeriet som Henning også er inde på....er der nogle som har hørt...nå nej.
Ingen tvivl om at projektet lyder godt, det er bare ikke Andeby vi lever i hvor alt kan lade sig gøre.
Drivkraften, argumenterne og visionerne udadtil er at skabe et bedre kystfiskeri på Sjælland, men succeskriteriet hos biologerne er desværre ganske anderledes end blandt lystfiskere.
Her drejer tingene sig udelukkende om at skabe en naturligt producerende bestand hvilket også i sig selv er en smuk tanke, det hælper bare ikke det mindste på bestandende langs kysterne da havørreden slet ikke er kystnær i den grad som man fejlagtigt fik indtryk af i de glade dage under kystudsætningerne.

Mvh
Jim.
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 23:10
Nå! ja! men! Hvis i ingen vandløb har, ja så skal i vel heller ikke have andre havørreder, end dem der svømmer til langvejs fra. Sådan er naturen jo egentlig skruet sammen.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 08:36
Jegt tillader mig at komme med dette postulat :
Havørred Sjælland blev i sin tid søsat af forbundet med det ene formål at skaffe nye medlemmer til dem selv og foreningerne under samme ! Ikke for at skabe et bedre fiskeri ! Når jeg kigger tilbage på alt det ævl og kævl jeg har lagt ører til i forbindelse med alle de møder jeg har været til ja så er det ikke lige selve fiskeriet som stod i højsædet ! Desvære !!! Det handler mere om at profilere sig selv ved at sige sådan har vi gjort de sidste 30 år så hvor skal vi lave om på det og vi er de eneste som ved noget ....alle andre er uvidende og derfor ikke velkomne i selskabet af beslutnings tagere!
Jim: Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i din soidste sætning omkring trækmønster på de havørreder vi har nu men hvis de er havgåede hvorfor fanger trollingfiskerne så heller ingen fisk ?


Redigeret af Søder - 07 Okt 2012 kl. 08:38
/Søder
Til top
Per Schilling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobago Avatar

Tilmeldt:: 30 Dec 2001
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobago Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 08:52
Jeg skal ikke gøre mig klog på, om projekt Havørred Sjælland bliver til noget eller ej, ved heller ikke en dyt om trækruter, havgående ørreder og deslignende.
 
Jeg kan blot konstarer, at ikke siden 2006, har jeg og mine kompis fanget, mistet samt ikke mindst observeret så mange havørreder på Sjælland, som der har været i år.
 
Hvad der også har været kendetegnende ved dette år, er det helt store udtræk af smolt, som har fundet sted. Jeg kan ikke mindes, at jeg i den tid, hvor jeg har fisket på østkysten  af Sjælland, har oplevet så mange, som denne sommer/efterår.
 
Derer trods alt noget som fungerer herovre :-)


Redigeret af tobago - 07 Okt 2012 kl. 09:05
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 10:14
Hej Per
 
Nu ved jeg jo tilfældigvis at du flyderings fisker en del ,så de observationer du og dine kompisser har gjort stammer måske herfra eller ?
Du skriver selv at du ikke ved en dyt om træk rutet og havgående ørreder hvorfor så ikke få undersøgt disse ting og blive klogere ?
Jeg taler ud fra det jeg selv har oplevet og hørt fra andre og der hvor min film knækker er at der mangler fødeemner i vandkanten som har været tilstede før så hvorfor ikke undersøge hvad årsagen er til dette ?
Ligeledes oplevede jeg for ca 5 år siden en kæmpe opblomstring af to plettet kutling på en dybde optil en meter som jeg ikke har set hverken før eller siden for den sags skyld hvorfor var de der kun et år og hvor kom de fra ? Ørrederne vidste tilsyneladende ikke de var der for de kom ikke ind for at æde dem selv om str på dem var oplagt føde emne ....
/Søder
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 11:47
Hej alle på tråden,
Jeg synes det er super, at der endelig er kommet handlekraftige folk bag "Havørred Sjælland". 
Med al tydelighed har dem som har været med før, ikke formået at samle trådene og have ikke den nødvendige gnist til at få noget op at stå. Men det er lidt ærgeligt, at der så er en fra den gamle garde, som det ikke lykkedes for, nu så bagefter sider og brokker sig om dit og dat. Det er altså lidt ynkeligt. 

Nu skal fødegrundlaget undersøges, nu skal trækrutter undersøges, nu skal garn og ruser fjernes.....!

Det er helt fint, men jeg tænker blot, at hvis der kan være mange fisk på Fyn, Bornholm og det øvrige land, så er det jo lidt af det samme vand fiskene svømmer i, og der burde være masser af føde. Er der mon nogle sjællandske lystfiskere der kan fortælle Henning Søder, at de fanger mange underernærrede havørreder, nu da fødegrundlanget er svækket (iflg. Søder) Wink

Jeg vil personligt håber det bedste for dem som vil arbejde stenhårdt for, at der bliver mange flere havørreder til de sjællandske lystfiskere og jeg vil opfordre til at bakke op om dem. Det fortjener de og de har min største respekt.

Og forøvrigt Henning Søder, så synes jeg det er noget af et postulat, at du mener at DSF kun havde til formål at pleje egen image frem for, at få flere fisk til sjællænderne. Det er altså en ufin kommentar som naturligvis ikke er sandt.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 11:57
Hej Niels

Kan du ikke fortælle mig, hvem der har været med fra starten, og ikke har fået sat noget igang?

Er projektet ikke ved at være 3 år gammelt?

Hilsen
Peter
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 12:06
Hej Peter,

'Godt spørgsmål Wink

Jeg ved at Henning Søder var med fra starten, men han røg ud pga. forskellige uoverensstemmelser med de øvrige. Han kan fortælle dig hvem der var med og hvornår de første tiltag kom på banen. Men det er mere end ti år siden, at sjællænderne pusslede med samme ide´ som fynboerne, men de fik ike søsat noget dengang. Det er først nu, hvor lokale sammen med DSF meget aktivt er gået ind i sagen, at der er sket noget. Men primært er det jo fordi, at der er blevet samlet en rigtig god flok af dygtige og engagerede lystfiskere fra en geografisk bred vifte af sjælland. Uden den lokale islæt af optimisme og handlekraft kan et så stort projekt jo ikke blive til noget. Så, det er lokale kræfter der skal løfte opgaven, primært fordi de har den lokale kendskab til forholdene, politikerne og dem der ellers er beslutningstagere. Det er det samme der skete på Fyn.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 12:11
Hej Niels

Det lyder for mig som om Henning bærer skylden alene med den udmelding du kommer med.

Er det ikke lige frejdigt nok at skære igennem, og sige at dem, der har været med før ikke har formået at samle trådene.

Ved du hvor længe DSF har forsøgt at samle trådene??

Hilsen
Peter


Til top
Per Schilling Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobago Avatar

Tilmeldt:: 30 Dec 2001
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobago Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 12:14


Redigeret af tobago - 07 Okt 2012 kl. 13:06
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 14:22
Hej Peter,

Nej, jeg giver bestemt ikke Henning Søder skylden alene, men nævner blot at han har været med tidligere, men er røget ud pga. af uoverensstemmelser.

Jeg nævner eksplicit at DEM der var med.... Wink

Men da det er Hr. Søder der personligt kritisere det nye projektet, er det naturligvis ham som der bliver skrevet til Wink

Og nej, jeg ved ikke hvor lang tid at DSF har været med.

Men igen, så synes jeg altid, at man bør bakke op omkring dem der tager et initiativ til noget der er til gavn for mange, ikke mindst når jeg ved at det kræver meget arbejde og indsigt.

At side bagerst i klassen og sige, Det har vi prøvet før, det ender som sædvanligt i noget interesse konflikt, det nytter jo ikke, alle fisk havner jo bare i garn, de har ikke føde nok osv. det er bestemt ikke at bakke op om noget der kan blive til mange lysfiskeres bedste.

Her har du helt ret i at jeg kritisere Henning Søder personligt, og det står jeg gerne ved Wink


Men det er naturligvis aldrig for sent at blive aktiv. Som Kjeld W inviterede Søder til, men som han sagde at han ikke orkede.... Men han orker dog  at kritisere andres gode indsats og optimisme....

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 16:48
Hr Niels Åge Skovbo
 
Du tillader dig at kritisere mine meninger holdninger offentligt fint nok har du den baggrundsviden der skal til dette eller ? Har du selv deltaget i nogen møder eller  ensige arbejdet med projektet ? Nå nej det har du vidst ikke, så hvor har du så din viden fra ? Nå fra dem i forbundet som meler deres egen kage !!! Ja så forstår jeg godt at du kan sidde bag din skærm og være kæphøj !!!
Du snakker om at sidde bagerst i klassen hvem gør det i denne sag Niels Åge ??? Det gør du selv ovre i Århus ...
Jeg er blevet underløbet fordi jeg i nogens øjne har været  seng med fjenden ved at mødes med Landmændene i Bæredygtigt landbrug ene og alene og ikke andet !!!
Du er presis lige så indskrænket at høre på som resten af tosserne i forbundet !!!
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 17:02
Jens Peter :
 
Ved selve invitationen til opstarts mødet i Næstved i Februar 2010 hed det sig at alle intereserede lystfiskere/sportsfiskere med interesse for havørred fiskeri var velkomne til at troppe op og vi havde en god dialog alle sammen og besluttede at gå videre med forskellige tiltag omkring forbedring af hele sj havørreds fiskeri men vigtigst af alt var at fjerne i det mindste ulovlige garn. Efterfølgende blev der så en del tumult omkring Tøs/Søs som mente at de var blevet forbigået da de ikke havde fået en særskilt invitation og derfor brilierede med deres fraværd men bagefter fik gennemtrumfet at de skulle sidde i styregruppen med DSF og bestemme alle tiltag da almindelige fiskere som jeg selv joi ikke havde nogen viden om fiskepleje i deres øjne så sådan blev det og er det stadigvæk....Der var sågar noget fnidder med at jeg vidst i sin tid havde været med til at opstarte Danske Lystfiskere og derfor var en slet person .... hvilket i sig selv er lidt morsomt for nuværende formand for SØS var også med i sin tid men det betyder intet ....sjovt nok
Jeg har hele tiden villet komprimis, og samle folk, men når alle andre bare ser en som en tosse så for man på et tidspunkt nok af ineffektivitet og bedreviden så derfor gider jeg ikke bruge mere af min fritid på at arbejde for noget i den sag . Men det afholder mig nu ikke fra at stille spørgsmåls tegn ved det arbejde som udføres


Redigeret af Søder - 07 Okt 2012 kl. 17:03
/Søder
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 19:42
Hej Henning,
Jeg har min viden fra bl.a de debatter der har været fremført her på nettet, men da jeg også er foreningsformand, mødes vi jo i DSF til formandsmøder. Her er vi blevet underettet om Havørred Sjælland og hvordan det går, men jeg har især min viden fra de sjællandske foreningsformænd jeg har talt med, som har fortalt deres version af sagen.

Så nej, jeg har ikke været med til møderne, men jeg er blevet informeret. Der af min viden, som jo på ingen måde er hemmelig.
Men det ændrer ikke ved det faktum Henning, at jeg synes det er ærgeligt at du kritisere dem som er i arbejdstøjet nu. Det ville stadig være dejligt om du ville bakke op om det arbejde som alle (også dig tror jeg) synes er vigtigt og det der skal til for at i på Sjælland får et bedre havørredfiskeri.

Og igen, så har du naturligvis ikke ret i at alle i DSF er nogle tosser. At du påstår noget sådan må stå for din egen regning. Men rimeligt er det ikke !

Og som slut bemærkning, så gik jeg udelukkende ind i denne debat, fordi jeg syntes at det var trist for de dygtige folk der arbejder for bedre fiskeri på Sjælland, skulle læse dine negative kommentarer....!

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

PS. Mangler stadig at du fortæller os at du har eksempler på at fødegrundlaget for HØ er så ringe som du fortæller og om du har eksempler på, at der bliver fanget underernærreder havørreder langs de sjællandske kyster ?

Ps ps. Dine selvbestaltede møder med "Bæredygtig Landbrug" på vegne af de "danske" lystfiskere eller på vegne af "Havørred Sjælland" er også debateret og du kender vist min holdning om denne sag.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 08:47
Man kan måske finde det tvivlsomt, at en opstartsfase på 3 år, hvor det er meget svært at finde informationer om hvad der har været af milestones i denne periode - ligefrem ligner et projekt som vil bibringe med noget målbart.

Hvis man går rundt og tror, at politikerne i diverse kommuner bare vil spytte i kassen - så tror jeg det er lidt naivt.
I en periode hvor man forringer serviceniveauet, lukker skoler og vuggestuer, er det en meget uklog politiker som smider bare en krone efter et så luftigt projekt.

Kommunerne har svært ved at finde penge, bare til at overholde gældende lov.
Men det er da klart, at et DSF, som jo er på vej mod ..... en helt eksplosiv tilgang af medlemmerWink, nok skal få dem overbevist.

Jeg tror personligt, at der mest af alt er tale om et dåseåbnerprojekt, som skal forsøge at få de midler ud af kommunerne, som tidligere blev hentet i diverse amter (de stod jo for vandløb tidligere, og denne pulje af penge er nu et eller andet sted i de TOMME kommunekasser)

Jeg ønsker personligt kun alt godt for projektet, og håber på nogle små og beskedne løft lokalt... Men det er godt nok mere håb end det er tro.

Skulle man banke dette projekt i gear med et ordenligt brag, skulle man øse fiske ud over alt langs Sjællands kyster, og så skide på om det er biologisk forsvarligt.
- bare det giver penge i kasserne på campingpladser og andre steder lystfiskerturister overnatter.

Men det er jo ikke hvad der vil ske.


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 11:37
Henning,
hør nu her. Der var ikke noget galt med Havørred Sjælland, da vi startede op. Heller ikke, da du var oplandsformand for Køge Bugt området, også selvom du havde mystiske drømme om at gøre Mølleåen ved Øresund til gydevandløb. Heftig idé, men næppe bæredygtig. Så forfaldt du til et umuligt samarbejde med Bæredygtig Landbrug, som næppe ville være bæredygtigt, og så fik du smæk. Derefter er alt galt, så nu skal projektet jordes.
 
Jeg er ganske enig med dig mht. at det er gået alt for langsomt, vi kunne på nuværende tidspunkt have kortlagt alle sjællandske vandløb, vi kunne også have folk på dem alle. Enig. Men nu sker der i det mindste noget, så lad os dog have projektet i fred. Stop din galde og gylle, hvis du ikke vil deltage.
 
At forbundet ser en mulighed for at få tiltrukket nogle nye medlemmer er da kun fornuftigt, især nu hvor medlemstallet er dykket, det er sgu da sund fornuft. Ingen kan være tjent med et forbund, som må skære ned, så kan Havørred Sjælland skaffe nye medlemmer, så fint.
 
Men lad os nu få projektet uden dine sure kommentarer, som vel kun kommer for at skabe dårlig stemning. Du fjollede og måtte betale prisen Dead
mvh
kjeld
 
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 12:14
Citat: Rødsgaard

Nå! ja! men! Hvis i ingen vandløb har, ja så skal i vel heller ikke have andre havørreder, end dem der svømmer til langvejs fra. Sådan er naturen jo egentlig skruet sammen.


Tjaa sådan er naturen skruet sammen, hvis man blindt lukker øjne for virkeligheden!


Uanset hvordan man vender jeg drejer det, så er kystfiskeri efter havørred - avanceret put and take fiskeri og fiskeriet vil altid være nødt til at foregå på udsætninger. De vandløb som nu engang findes ville selv om de bliver total renoverede aldrig kunne bidrage med fisk nok til et bare nogenlunde kystfiskeri. 

Når nogle nævner fyns succes historie, så glemmer de vist lige at der på fyns udsættes og en halv million fisk årligt = godt kystfiskeri. På fyn har de så også en flot fremgang med vandløbs restaurering bland andet p.g.a grusbanden m.fl. men uanset hvor gode de fynske vandløb bliver, så kommer de aldrig til at producerer over en halv million smolt.

Alt for mange render i mine øjne rundt med et alt for romantisk forhold til de havørred som svømmer langs vores kyster, se nu i øjne at hvis man vil have bedre fiskeri, så kræver det flere udsætninger. Vi snakker om at de fleste vandløb max vil kunne opnå at producere nogle få hundrede ørred selv, det batter bare intet og vil aldrig kunne mærkes på kysterne. 

Misforstå mig ikke; syntes vandløbs arbejdet er super Thumbs Up

     



Redigeret af Nikolaj Kolding! - 08 Okt 2012 kl. 12:18
Til top
Anders Fjord Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders Fjord Avatar

Tilmeldt:: 22 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Fjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 12:41
Er meget enig med dig Nikolaj, jeg syntes også vi skal gøre alt hvad der kan gøres med de vandløb vi nu har at gøre godt med. Men ligemeget hvordan man vender og drejer det bliver dansk kystfiskeri kun avanceret P/T, så lad os dog for guds skyld få sat flere fisk ud. Nu har jeg ikke helt styr på hvad der fungerede bedst, men var havneudsætningerne ikke ret effektive mht overlevelse og genfangst.? Ihvertfald skal der sættes fisk ud dér hvor de har bedst chancer, det nytter ikke at det SKAL være "bæredygtigt" i den forstand at de skal sættes ud i vandløbene, det skal de også, men ikke flere end der er naturligt, så hellere kyst eller havneudsætninger.
De helt store aborrer er de største fisk i verden....
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 15:21
Henning
Jeg husker tydeligt mødet i næstved og hvordan du, også der, brugte det meste af tiden, der skulle bruges på at finde løsninger, på at fortælle om dig selv og dine tidligere forsøg på at lave et sjællandsk forbund. Du har så travlt med at fremhæve hvor stor en viden du har om de forhold der gør sig gældene for fiskeriet omkring sjælland at det er mig en gåde hvordan du kan have haft så dårligt fiskeri, når mange jeg kender har haft deres bedste sæson i rigtig mange år. 
At DSF gerne vil have flere medlemmer er jo ikke underligt, flere medlemmer giver mere indflydelse og dermed bedre resultater for natur og fiskere. 
Til mødet der lige er blevet afholdt blev der fundet frem til konkrete personer der starter grusbander ligesom på fyn og der var flere helt konkrete projekter som nu startes op på baggrund af mødet. Men det tager jo tid, og to og et halvt år er ikke lang tid når det er et projekt der omhandler hele sjællands vandløb. 
Jeg kunne vælge at tro på Henning og Simon agerholm om hvorvidt det er muligt at et projekt som dette kan løfte fiskeriet på sjælland tilstrækkeligt til at kunne lokke turister til, men jeg tror nu jeg vælger at lytte til de biologer som har studeret og analyseret emnet i en rum tid. Ikke Henning der ikke kan forstå at han så mange kutlinger et år og ikke har set ligeså mange sidenShocked Desuden er der jo allerede en del turister der fisker på sjælland, hvilket jo er utroligt når åbenbart ikke kan fange noget???

Ps. Simon fedt navn til din P&T konkurrence, hvor fik du dog den idé fra?

mvh Frederik Lorentzen


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 15:28
Kjeld :
 
Er du ikke rar at forklare mig en gang for alle hvad galt der at høre på folks menninger ved et simpelt møde uanset om man er enige politisk eller ej når emnet handler om vores fælles adgang til naturen og mødet måske kunne afsted komme et samarbejde omkring vandløbspleje i stedet for at hver organition som nu sidder og surmuler i hver sit hjørne ?
Hvis det er en fejl så kan jeg godt forstå at der er krig alle steder i verden !!!
Jeg skal gentage at jeg ikke har representeret hverken andre lystfiskere eller nogen organitioner ved mødet men ene og alene forsøgt at få modparten BL til at fortælle hvorfor de agerer som de gør og faktisk var de intereserede i at lave et resturerings projekt i fælles fodslag, men det bliver der jo intet af nå folk på vores side er så forstokkede at de ikke kan se hvor det ender ...nemlig med at alle BLs medlemmer ikke vil lade fiskere komme til på deres jorde og de er altså 4000 medlemmer på landsplan !Og så for sidste gang ideen med Mølle Å var ikke at gøre den til gyde vand men overskuds udsætnings vand for flere fisk i havet  som den også har været tidligere .....
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 15:32
Jammen Frederik dog hvorfor sagde du så ikke noget til mig ved mødet ? Er det fordi det er sjovere at hænge folk her bag skærmen eller er du bare egenerelt en tøsedreng ?
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 15:35
Niels Åge :
 
Hvilke beviser er du vil have jeg skal fremkomme med tomme maver på slagtede fisk eller manglende byttedyr i vandkanten på et utal af ture ?
Nå nej mine observationer kan sikkert ikke bruges fordi jeg ikke er biolog !!! Så det med at læse vandet det duer slet ikke ....
/Søder
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 15:44
Henning, det gjorde jeg også! Vi er et par der senere har klukket lidt ved tanken om at en ung og lille mand som mig skulle stoppe en ældre og pænt stor mand som dig i at fortælle anekdoter istedet for at arbejde med det vi var kommet for. Men det husker du nok ikke på samme måde. 

Mht. byttedyr, så ved du også naturen er lunefuld og at man ikke kan drage konklusioner bare fordi man har set eller ikke set noget på et antal ture, derfor findes der langvarige uddannelser hvor man lærer at analysere forholdene ud fra et stort statistisk grundlag. Men hvis du har ført dine observationer ind i skema med alle de informationer kunne være relevante og så iøvrigt har gjort det over lang tid, så ville det være spændende at se din analyse af det? Som sagt er der jo en del der har haft et rigtig godt fiskeår, hvordan passer det ind i din analyse af fiskeriet som det er nu?
Til top
Stig Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Solar

Tilmeldt:: 30 Jan 2003
Geografisk: Vest sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Solar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 18:12
Hej Søder !
Jeg kan kun sige at rønnebærerne stadig er sure.
Solar
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 20:40
Hej Frederik,

Jeg tror ikke du kan/skal svare på en måde, som inkluderet både undertegnede og hr.Søder - jeg har ikke rigtig holdninger som er fælles med ham.

Min holdning til projektet er, at man skal finde ud af, om vi taler et biologprojekt, som er til for at afdække mulighederne i de Sjællandske vandløb (dette er jo så foretaget i meget vidt omfang, og gentages af DTU under alle omstændigheder)
- ihvertfald såfremt der bare en enkelt gang i historien har været blot en enkelt havørred, som har forvildet sig deriSmile

Eller skal der være tale om et kommercielt tiltag, hvor vi går på kompromis med nogle biologiske og naturgivne forhold - for at øge antallet af fisk, til glæde for de lokale, og eventuelle turister.

Nu er jeg jo tilfældigvis i en branche, som er kommerciel, og jeg ser en helt afgørende faktor, som hverken kommuner eller biologer kan ændre (hvis det handler om at projektet skal trække tyske turister, og andre fra den retning af Europa).. Det er faktisk at der ligger et lille bygningsværk som hedder Storebæltsbroen når man komme den ene vej, og en færgerute når man kommer den anden vej.
Den pris som det koster at fare til Sjælland, er en hindring - og hovedårsagen til at os i putbranchen ikke trækker de selvsamme turister herover, som der er ved de jydske putsøer.
Desuden har vi altså ikke lige nogle åer, som kan bære eller tiltrække lystfiskere.

Det er dog nok ikke faktorer som opfattes som værende problematiske i DSF - de snart en million milliard medlemmer, fatter vel skovlen - og bygger en dæmning hele vejen til tyskerlandWinkWink

Udover dette, glædes jeg hver eneste gang, små lokale tiltag, skaber et bedre fiskeri... Det er som om at det er lidt lettere at opnå noget lokalt (og hurtigt), blandt mennesker som vil i samme retning.

Svar på dit Ps. Navngivningen af mine konkurrencer foregår enten via aftale med sponsor, eller jeg finder på noget som passer til hvad der skal foregå - hvilket jo så er yderst irrelevant for denne tråd.


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 21:43
Citat: simon agerholm2

Svar på dit Ps. Navngivningen af mine konkurrencer foregår enten via aftale med sponsor, eller jeg finder på noget som passer til hvad der skal foregå - hvilket jo så er yderst irrelevant for denne tråd.


Hej Simon

Mon ikke Frederik bare med et blink i øjet hentyder til din mening i denne tråd:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=43789&PID=398161&title=mn-invitational#398161

Sjovt at du efterfølgende har en konkurrence med dit navn istedet for Møn's

Nå det var havørred sjælland tråden handlede om, ikke putørred sjælland. Tror der er flere fisketurister sydfra der er villige til at krydse både broen eller tage færgen for godt havørredfiskeri, de er i øjeblikket villige til at køre endnu længere og krydse enten endnu en bro eller tage endnu en færge for godt havørred fiskeri, forstå det hvem der kan....

Mvh
Lasse
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2012 kl. 22:34
Denne tråd blev startet i glæden over et godt og hyggeligt møde i Høm forsamlingshus.
Med udsigt til at der snart sker noget på/for de Sjællandske kyster / fiskere.
Klart der er mange holdninger og meninger, undertegnede har før slået på tromme for flere "KYSRUDSÆTNINGER" Men når dette ikke direkte kan lade sig gøre, må vi deltage der hvor tingene sker.
Havørred Sjælland vil uden tvivl gavne det Sjællandske kystfiskeri, så derfor alle mand op af stolen og med ud ved vandene. Det er til vores eget bedste.
Med den kommende Fermern forbindelse skal vore naboer fra syd nok finde vej til vore smukke kyster. Flere turister vil gavne husholdningsbudgettet i andedammen.
Kommunerne skal ind i kampen, det er her vigtigt at vi som fiskeklubber melder os på banen for at give en hånd med.
 
Til glæde for de fleste
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 08:25
Lasse :

Når man afholder en konkurrence, hvor deltagerne er INVITERET, finder jeg faktisk navnet ganske naturligt.. Men hvis du har udtænkt med stor snedighed, at navnet er er plagiat, så fred være med detWink.

Jeg ønsker kun alt godt for Projekt Havørred Sjælland - jeg synes bare at rigtig meget af det (både med hensyn til finansiering og forventet turisttiltrækning), er en kende naivt.




Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Trolling21

Tilmeldt:: 02 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trolling21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 11:55
Jeg vover pelsen og påstår at de evt manglende fisketurister i Simons ikke har en døjt med hverken færge eller bropris at gøre.
 
Der er i massevis af tyske turister på sydhavsørerne og mig bekendt er det fortsat gratis at tage turen fra Marielyst til KBH. Årsagerne skal nok findes andre steder men undskyldningen er meget bekvem.
 
De tyskere jeg kender vil gerne køre for for godt fiskeri og jeg er sikker på at et sjællandsk eventyr a la det vi kender fra Fyn vil blive en success - også turistmæssigt. Om man så kan lide projektet og den måde det er sat op på er nok en smagssag, der -i visse tilfælde - er ideologisk funderet.
 
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 13:57
Hmm...
 
Har tyskerne ikke mulighed for, at finde P&T nærmere og billigere end Simons P&T?
 
Uanset reklame osv. vil tyskerne nok mest besøge mere nærliggende og billigere (totalt) P&T søer!. Ingen P&T ejer kan godtgøre fangstforskellen med transportudgifterne for disse kunder!.
 
En mangel på kunder skal ALDRIG ses som et alment problem men som et specifikt!. Hvor kommer kunderne fra?. Hvad går de efter?. Er det hovedsageligt under eller overklassen?. Køber de "lokalt grej?". Er de sultne efter den lange køretur osv. osv.
 
Ja der kan tjenes på mange ting. Hvor mange skal på WC?. Tjaaa - 5 kr. for en "pølse" he he - gratis for det flydende. Sørg for at fodre dem, så der kommer mange "pølser" he he. Er der børn, skal der naturligvis være børneretter!
 
Dette er kun et tænkt P&T sted, da ikke alle har mulighederne for, at udvide og bemande samt skaffe økonomien til at forøge samme!.
 
Egentligt er dette kun en hurtig tankerække, da f.eks. Simon helt sikkert har været igennem den utallige gange, og derfor har bedre indsigt i den økonomiske situation Big smile
 
Jeg vil dog påpege, at efter min mening er P&T søerne ved, at opnå et antal, der ikke længere kan tåle at forøges i antal, men kun bør forbedres i form af optimering af videnskabelig forbedret kødforøgelse/tid - bedre modstandsdygtighed overfor sygdom  samt evt. udgravning/fiskeplads!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 15:18
Tja...

Jeg har gjort mig den lille ulejlighed at spørge ind til tyskernes bevæggrunde, ved at spørge venner jeg har i Tyskland.
Desuden har jeg løbende dialog med tyskere, både vedr.put og kystfiskeri.

Men jeg skal naturligvis ikke forstyrre med fakta,, når i nu engang TROR noget andetWink.

Det handler om den samlede pakke.. Tilgængelighed, pris, kvalitet og muligheden for kortere weekendture.
Desuden har vi jo ikke ligefrem de store ørred/laksefiskeri i vores åer - altså er den samlede pakke ikke til stede.
Alsidigheden mangler, og tid/pris passer ikke til den typiske weekendfisker.

Jeg har jo selv boet mere end 10 år i Jylland, og helt ærligt har Sjælland bare ikke det samme at tilbyde en ørredfisker.

Jeg foretrækker selv at fiske havørred i Jylland, da jeg her kan vælge mellem å, kyst og putsøer. 
Faktisk har jeg ikke fisket et minut på Sjælland i min fritid i år, men en hel del i Jylland (og lidt i Sverige).
.. Napper dog nok en time på kyst imorgenSmile

Jeg vil påstå, at jeg ved en lillebitte smule om ørredfiskeri, og vandløb på Sjælland.. Vi har altså ikke det der skal til.

Jo mindre det politisk besluttes at overtrumfe biologernes anbefalinger, og man begynder at høvle millioner af ørreder ud - i direkte kystudsætninger.

Som nævnt tidligere, har kommunerne jo så bare ikke de penge det koster under nogle omstændigheder.

Det er glædeligt at der sker små fremskridt lokalt, og det er værd at støtte, og sætte pris på.. Men når man ikke kan få noget igang på 2-3 år, så KAN det jo være der er noget galt med projektet...
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 17:28
Der er såmænd åer på Sjælland - http://www.e-pages.dk/fiskeavisen/97/12 og der kan fiskes i en række af dem.
Det er heldigvis de små vandløb, som ofte er temmeligt reproduktive. Dem findes der masser af på djævleøenTongue. Det er disse vandløb, der skal fokuseres på. 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres