Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Put & take ( mindste mål )

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Put & take ( mindste mål )
    Sendt: 01 Okt 2012 kl. 19:37
Det er over 10 år siden jeg sidst har besøgt en put and take, og søndag eftermiddag blev så efter 10 år et besøg værd, sammen med drengen på 2,5 og konen. Kun for at slå lidt tid ihjel og se hvad knægten sagde til at se en fisk og en legeplads

Jeg har faktisk haft en dårlig oplevelse med fiskeriet igår, vi ankommer til søen og betaler gladelig 70 kr,- for 2 timer fiskeri med prop og frisk powerbait

Vi slå lejr på bæmken og den første time sker der bare intet. Konen opdager så en børne sø ( max 9 år 0g 5 fisk ), så jeg er da med på den, Hvis vi dog kunne fange en fisk til knægten :-)

jeg kaster ud i søen og der går max 5 min , så er proppen under vandet og jeg er da inderligt glad for drengen holder jo stangen mens jeg hjælper til, konen lander fisken med nettet, og til min store overraskelse ser jeg en regnbueørred  i nettet på max 15 til 20 cm lang. Jeg kan ikke afkroge fisken da vi bruger 3 krog og den ligger i svældet på fisken og den kan ikke genudsættes desværre, den måtte lade livet.
jeg tænker det kan ikke være rigtig, der må gå større fisk i vandet. KAster ud igen og der går 10 sek. så er der fast fisk igen. En fisk der er endnu mindre end før, afkroger og genudsætter, og det gentager sig for fisk nr. 3. Lille og afkroger fint, da den lige er kroget i spidsen af munden.

jeg foreslår at bare bruge tiden i en anden voksen sø resten af timen vi har tilbage ca.

Vi fangede nu ikke noget i den anden sø heller ( kun børnesøen )

Så tænker jeg med det samme hvad mindste målet er for fisk i en put and take sø, for det er da lidt grotesk at man som ivrig lystfisker i ferskvand/saltvand ser sådan små fisk i en børne sø, der var mange i den sø

en ren penge maskine, f.eks.

en familie som ikke har ne dyt forstand fange 5 fisk små, fortæller det videre til at anden familie, som så fortæller det videre til en næste og videre igen og igen, at det er så nemt at fange fisk mm.

jeg fik det så dårlig over den børnesø , med sådan små baby fisk som jeg ville kalde dem.

er der slet ingen regler inden for sådan noget vand ?
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 20:24
Hvis nu ejer var sikker på at ikke andre end børn ville fiske i den, kunne det sikkert godt være at han dumpede nogle større fisk i. Men i bund og grund er børnesøer vel til for, at børn kan få lidt ud af turen?!
I de søer jeg har fisket i hvor der har været børnesøer, har jeg aldrig set store fisk ( over 500 gr ) når der har stået unger og fisket. Hvad sagde knægten til det ? Blev han glad over at i fangede fisk?

Mvh
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 20:31
ja det er vel nok rigtigt, tja han virkede lidt interreseret i fiskeri, men det kommer vel

Ingen interesser for fiskeri = 0 lommepenge :-)
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 20:36
Regnbueørreder har ingen mindstemål hverken i P&T vand eller andre steder.
Andre ørreder som også kan være udsatte i P&T vande som f.eks. bækørreder har mindstemål og fredning som er bestemt lovgivningsmæssigt og som du kender der fra andre steder.

Dette er dog kun ved hjemtagning. Der findes ingen regler af den ene eller anden slags om at fiskene skal have et bestemt mål når de bliver udsat.

Det bedste du kan gøre, er at glæde dig over sønnike fangede fisk og der er hovedsagen i en børnesø og så i fremtiden fiske i en anden sø hvis stedet skuffede dig.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 22:07
Finn, det er nu ikke helt korrekt. Mange foreninger har vedtaget mindstemål på regnbueørred. Eksempelvis har SFS vedtaget et mindstemål på 40 cm. på fisken.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 22:16
Citat: NanoQ

Finn, det er nu ikke helt korrekt. Mange foreninger har vedtaget mindstemål på regnbueørred. Eksempelvis har SFS vedtaget et mindstemål på 40 cm. på fisken.


Tak for update.

Det jeg mente var at loven ikke forpligter P&T ejere til at have et mindstemål.
At nogle foreninger indfører mindstemål er noget andet ligesom flere foreninger hæver mindstemålene på bækørreder eller helt freder enkelte arter.

Er der sådanne lokale regler skal disse naturligvis overholdes.
Jeg ved dog ikke om sådanne regler "holder i retten" ?.
Måske nogle jura folk herinde ved dette?


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nen

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 22:44
Eftersom det netop er en børnesø er det vel fint at holde fiskene i en størrelse poderne kan håndtere?
For ungerne gælder det jo først og fremmest om at få fisk på land, så er størrelsen underordnet. Hvor mange af os har ikke som poder brugt timevis på at hive mange kilo småskaller og aborrer op af den lokale sø?
15-20cm er dog meget lille. 

Der er dog ikke meget mad på sådan en bette fisk, men det er en helt anden side af sagen. 30-40cm ville, efter min mening, være ok til en børnesø. Så er de i en størrelse hvor der er bare en smule mad på dem uden at de bliver for voldsomme for børnene. Man er pavestolt som barn når man skal spise noget man selv har fanget. Jeg var i hvert fald ;)

Men nej, der er ikke mindstemål for P&T søer andet end hvad ejeren selv fastsætter. Det samme gælder i øvrigt, så vidt jeg ved, for alle opdrætsfisk. F.eks. de små foreller i magelig portionstørrelse du finder i supermarkedet.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 23:03
Citat: nen

Men nej, der er ikke mindstemål for P&T søer andet end hvad ejeren selv fastsætter. Det samme gælder i øvrigt, så vidt jeg ved, for alle opdrætsfisk. F.eks. de små foreller i magelig portionstørrelse du finder i supermarkedet. 

Det er korrekt, der er ingen regler om mindstemål eller fredningsbestemmelser, for fisk der er opdrættet i fangenskab, og det ændrer ikke på noget, at de er blevet udsat i en put&take sø, da den bliver regnet for et ikke natuligt vand.

Men hvis en opdrættet ørred i forbindelse med en bestandsophjælpning udsættes i et naturligt vand, så træder alle de normale love og regler i kraft, i det øjeblik hvor fisken udsættes.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 09:38
Hej Claus
 
Næste weekend pakker du lillemor, knægten, og en bambus kæp i 4hjul'eren,, og så kører i en tur til Grumstrup put and take.
 
Der er en børne sø med ørreder op mod 3 kilo. Det godt nok mange år siden jeg har besøgt stedet( min fatter afdrager vist endnu).. Det koster 15 kr at få adgang, og herefter 45 kr pr kg fanget fisk - ingen genudsætning selvfølgelig -
 
Her vil det også være oplagt at introducere fluefiskeriet når han bliver et par år ældre.. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 16:20
Hmm... begge mine børn havde masser af sjov med, at fiske efter karusser, skaller og brasener i Lille Rørbæk gadekær. og når vi startede med at fodre ænderne, så var der altid et godt fiskeri lige bagefter, og det var helt gratis.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Ken Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kenzo86 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenzo86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 17:51
Har engang taget en regnbue på 7,3 kg i en børne sø..!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres