Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Enkeltkrog på spinner og wobler

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Enkeltkrog på spinner og wobler
    Sendt: 30 Sep 2012 kl. 12:26
Er der nogen derude som har erfaring med at fiske med enkeltkrog på spinner og wobler, efter ørred og laks i åen? Er det næsten lige så effektivt som med tre-krog, eller kroger enkeltkrogene ikke godt nok?

Hvilke kroge har I erfaring med/kan I evt. anbefale?

MVH Kasper
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 12:44
Hvorfor skifte 3krogen ud med enkeltkrog?
Vh.  IJ
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 13:52
På denne tid af året er mange af fiskene i åen meget farvede og derfor kan genudsætning i mange tilfælde være aktuelt - især med hunnerne. En enkeltkrog forsager mindre skader end en trekrog og muliggør derfor ofte at fisken kan genudsættes i forsvarlig stand. Samtidig vil jeg dog gerne kunne beholde en han- eller blankfisk, når man får sådan én på krogen.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 14:19
Denne krog bruges til kystblink, ved ikke om den dur til dit fiskeri, da krogen nok er med til at afbalancere især woblere. Jeg ville prøve den, hvis jeg var digWink
 
Vh.  IJ
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 15:00
Jeg er enig i Kasper,det er at kunne udsætte igen! forsvarligt. Jeg fisker flue og bruger af enkeltkrog Kamasan som er fino til rørfluer - tilmed billig.
Var på fisketur med to udenlanske spinnefiskere lørdag,de fiskede enkeltkrog - modhageløse kroge på flying C-spinner og tog laks, helt udramatisk,let,uden nogen nævnte eller talt omkring kroge.Om det så er hunner eller hanner er vel ret ligegyldigt,men det at vi tager hensyn og skåner laksen i almindelighed er vel formålet i særdeleshed.
Fortsat god tråd, mvh Heine F.

     
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 15:39
Den linkede owner krog kroger faktisk ikke mindre end fantastisk! Jeg har brugt den de sidste par gange jeg har været afsted, jeg har sågar brugt den i fjorden med en GULP orm da krumningen giver en rigtig god gang i vandet og det store øje holder godt på ormen hvilket har medført jeg kun har haft et forbrug på 1-3 orm pr tur på et par timers varighed.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 16:14
Hej Casper.
 
Jeg har i de sidste 25 år, næsten udelukkende fisket mit endegrej, og for den sags skyld også mine rørfluer med enkelt krog.
 
På kysten var det mest for at kunne redde undermålerne, men det har vist sig, at de fleste blink ikke giver mindre faste fiske, så der har jeg bibeholdt enkelt krogen.
 
I åen er enkeltkrogen mit våben til at kunne fiske frækt, sådan at forstå, at jeg kan fiske meget tæt op af grøde og kanter, og i perioder med højt vand, er jeg ikke låst af at min krog, er dækket til af drivende grøde.
 
Jeg mener ikke ,at jeg har flere fisk der stiger af end med 3 kroge, og jeg har i mange år ikke haft modhagere på mine kroge, det er klemt ind. I dag er en krog uden modhageren en nødvendighed, da det er lovpligtigt i mine vestvendte vandløb.
 
Har jeg så agn, der ikke har enkeltkrog? nej, både spinner og woblere har enkeltkrog, dog er alle woblere med 2 sæt kroge kun med endekrog, og disse er monteret, så krogen vender opad.
 
Typer i wobler, såsom JR, er som gennemløb monteret akkurat ligesom en rørflue, også her er krogen vendt opad, så kroges fiskene, normalt i overmunden og i siderne.
 
Enkelt krog typer, ja jeg bruger meget karpekroge, mest fordi de er født uden modhagere, men jeg bruger også Mudstads rustfaste Beek Hook, de kan slibes uhyggelig skarpe.
 
Man har tit sagt, at agn der snurre rundt, så som spinnere, ikke kroger ordentligt med enkeltkrog, jeg vil påstå, et det ikke passer, jeg har tit måtte bruge tangen, for at få krogen ud, også når det er enkeltkroge.
 
Mit fiskeri beror på ro, i den forstand, at der skal være sikkerhed for, at der ikke hele tiden er stop i fiskeriet, grundet skidt på krogen, det får jeg med enkeltkrog.Wink
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 30 Sep 2012 kl. 16:17
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 19:41
har erfaringer med den omtalte owner s 61, hvor krogen går igennem øjet indefra ved krogningen. Ha roplevet det flere gange. Det er sku ærgeligt at genudsætte en undermåler med kun 1 øje
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 11:07
Har de sidste par år skiftet en del af trekrogene på spinnere og blink ud med Owner S-61 til fiskeri i åen. 
Den primære baggrund var at enkeltkrogen er mindre tilbøjelig til at sætte sig fast i kant- og bundvegetation, og specielt i vandløb med pindsvineknop er den meget mindre tilbøjelig til at samle de løse blade op. Kort sagt får jeg mere effektiv fisketid uden skidt på krogen, og der er færre mistede spinnere. 
Jeg har ikke oplevet problemer med krogning og mistede fisk - snarere tvært imod - og krogene har efterhånden vist deres værd en hel del gange...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum