Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

dejlig nyhed fra nyhedslisten

 Besvar Besvar
Forfatter
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: dejlig nyhed fra nyhedslisten
    Sendt: 29 Sep 2012 kl. 11:17
http://www.naturstyrelsen.dk/Nyheder/2012/forste_laksebestand_i_danmark.htm
 
Dette er da glad læsning - her gik man og håbede. men troede ikke oprigtigt på, at åerne inden for overskuelig fremtid ville blive selvreproducerende.
 
Det er da noget, når man går fra put and take tilstande over til en selvreproducerende bestand. 
 
det tyder jo på, at forvaltningsplanen der køres nu, ikke er helt "tovlige", selv om jeg hellere havde set et total forbud på udtag af laksebestandene, så længe de ikke kan bære sig selv.
 
så bliver det da spændene  at se udviklingen frem over, er bestanden netop kun selvbærende ? eller er der plads til øgning af kvoten for hjemtagne af fisk på grundlad af bestandudviklingen ?
 
og på længere sigt kan dette å system blive den første parameter for, om lakseforvalningen - når udstæninger ikke medregnes - er stykket tilstrækkeligt sammen til at bestandene vil være i udvikling ? eller om det er afvikling?
men det kræver velsagtens at det er hele åsystemet der er selvreproducerende og ikke "bare" en del af åen
 
men dejlig læsning var det - igen vil jeg sende en glad tanke til biologerne som muliggør, at man får opleve sådanne ting her i vores lille land - og jeg håber at de fortsætter det gode arbejde de har gang i, og forvalter vores laks så denne også findes til de kommende generationer - men det tyder jo på at gå den rigtige vej
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2012 kl. 14:19
Jeg syntes du skulle sende en hilsen og tak til de lystfiskere og foreninger, der sørger for at indsamle avlsmaterialet ved elfiskeri og for det arbejde de lægger med at genetablere gydebanker. Uden dem, der ofre deres weekender. Så ville der ikke være nogle til at udføre det arbejde som biologerne anbefaler og sikkert heller ikke nogle laks for eftertiden.
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 23:34
jamen bevares da tommy - selvfølgeligt er avlsarbejde da vigtigt i den opbyggende face
men det er symptombehandling på en dårlig tilstand - forvaltning af en selvreproducerende bestand er en anden sag - det er for biologerne, og man kan næsten sige at jo mere decentralt beslutninger om dette tages, jo bedre.
den verbale mudderkastning der er på diverse foraer fra de centrale aktøre viser jo tydeligt at dette magter man ikke i å sammenslutningsregi - de vil aldrig kunne blive enige om en fordelingsnøgle foreningerne imellem og så ville man som et kompromi ende ud i at søge om dispentation til hjemtagelser af større kvoter.
 
men kan det glæde dig, så vil jeg da gerne gøre det anderledes
 
jeg vil hermed gerne sende en glad tanke til alle der har deltaget i udformningen og lovgivning  af vandmiljøplan 1. 2. 3. 4. 
 
jeg vil også sende en glad tanke til alle politiker, embedsfolk, interresseorganisationer der har deltagel i at ansøge om midler fra både national regi og på eu regi til de store genopretnings projekter i forbindelse med life-projektet
 
der skal også falde en varm tanke til alle de foreningsfolk - der slider og slæber for at udføre avlsarbejde og restureringsarbejde ved vandløbene landet rundt
 
en varm tanke til den tidligere regering for at I tabte valget - så der blev åbnet en mulighed for at man kan implemetere vandrammedirektivet i dansk logivning, istedetfor at den skulle forhales mange år yderligere
 
en isende kold tanke til den siddende regering, for at I helt har skibet at få implementeret vandrammedirektivet i dansk lovgivning, begrundet i at i har travlt med andre ting såsom at dumme jer og så dumme jer også.
 
 
en varm tanke til tolund - for at han husker mig på, at man ikke skal tænke så snævert og kun sende varme tanker til en del af aktørene.
 
endnu engang en varm tanke til biolægerne
 
en varm tanke til dronningen for at hun ikke blander sig i noget af overstående.
 
 
tommy - jeg har sikkert glemt nogle - døm mig nu ikke for hårdt
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres