Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Begynderhjælp søges

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Begynderhjælp søges
    Sendt: 20 Sep 2012 kl. 08:34
Hej

Min kammerat og jeg har en lille jolle som vi tager ud og fisker og går på jagt fra. Vi kunne dog godt tænke os at prøve trolling, da vi har fået fat i en downrigger. Dog kan jeg læse mig til at det ikke er gjort med det og at der er meget udstyr man skal bruge. Har læst mange artikler og gode råd og tips, men synes ikke at trolling bliver skåret helt ind til benet mht. udstyr. Vi har den filosofi, at vi gider ikke at gøre det, hvis der er noget grundliggende udstyr som vi mangler og vi ikke har optimale betingelser for at fange fisk, men samtidig en ide om at vi ikke behøves at bruge mange penge på udstyr, men her må I gerne sætte os på plads, hvis det er det der skal til for at vi får en god trolling-oplevelse.

Hvad er det helt basale udstyr man kan klare sig med?

Vi har følgende:
Downrigger
To alm. fiskestænger m. fastspolehjul
Båd m. motor og fiskestangsholdere

Håber I kan hjælpe os igang.

Mvh. Jacob

Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 08:50
@Jacob
Hvor vil i trolle, ferskvand eller saltvand? og hvor stor er den lille jolle?
SmileN
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 09:01
I århus bugten havde vi tænkt os og vores jolle er 14 fod med en 9.9hk motor på.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 11:30
Hej Jacob. I har alt hvad der skal til for at fange fisk Wink ! ! ! !
 
Ja fiskeri har det jo med at udvikle sig til det rene grej-helvede hvor man kun kan fange fisk hvis man her den helt rette udrustning, påklædning og sidste nye endegrej. Men fakta er at selv med farfars gamle glasfiberstang, kan man overliste nutidens fisk.
 
Ja jeg kan da sagtens lave en lang liste over ting der er "nice to have" når I drager på trolling tur i Århus bugten. Det der er vigtigst er at komme afsted og få dyppet agnen ellers fanger I ihvertfald ikke noget.
 
Det der er vigtigst er jeres sikkerheds udstyr, især i den kommende tid hvor vandtemperaturen bare bliver lavere og lavere.
 
Jeg har selv trollet rundt ved møn uden kortplotter og kun med et gammeldags søkort og kompas at orientere mig efter og gær engang, jeg var den eneste båd den dag der havde 2 laks med i land, kun få andre både havde laks med i land eller slet ingen ;)
 
Det i skal starte med at have på plads er:
- redningsveste (lovpligtigt)
- flydedragter + varmt tøj incl. varm hue (I holder bedre temperaturen hvis I falder overbord iført en heldraft)
- Søkort
- kompas
- Anker
- nødraketter
- mobil, den skal være opladet, telefon nummer på lyngby radio skal være indkodet og den skal være i et vandtæt etui (mobilen må meget, meget gerne suppleres med en bærbar VHF)
 
Når det sikkerhedsmæssige er på plads, så kan I tage afsted ;)
 
Når I så bliver bidt af trollingfiskeriet, så er her en liste der har tendens til at blive uendelig lang ;)
- ekkolod
- kortplotter
- masser af stangholdere, både til fiskeri og transport (man kan ikke få for mange!)
- masser af endegrej
- masser af trolling og overflade stænger med Daiwa SG47LCA monteret.
- sideplanere, dipsy divers, kusamoer
- dodgers, flashers
- overdimensioneret fangstnet, til den dag hvor drømmefisken hugger
- køleboks
- autopilot
- radar
 
uha, jeg kunne blive ved.
 
Nå, men for at I kan komme igang, så behøver I ikke mere end I allerede har, I skal bare komme afsted og så slæbe jeres blink efter båden. I skal sejle helt langsomt, et setd mellem 1-3knob og formentligt lige omkring 1,5-2 vil være passende. Mit fiskeri efter havørred i fjorde og lign foregår kystnært, jeg har simpelthen ikke fanget ørred på dybt vand endnu, kun laks indtil videre. Husk at holde de lovpligtige 100m meters afstand til kysten. På lavt vand bruger jeg aldrig downrigger, blot stangholdere og så en sideplaner til at få lidt spredning på agnene eller et lille blylod til at komme lidt ned i vandsøjlen. hvis der ønskes lidt mere dybde så bruger jeg kusamo paravaner. Blinkene har jeg min 20-30m bag båden og gerne mere. Jeg fisker helst med 4 stænger (2 direkte efter og 2 med sideplanere, eller evt alle 4 monteret med sideplanere alt efter vejr, vind og temperament) Hvis der skal flere stænger ud er det på downriggere.
 
Jeg håber at dette kan være med til at hjælpe jer lidt igang og for at I kan få en forståelse for at det ikke er nødvendigt at pantsætte huset for at være trollingfisker. Man kan sige at en robåd med 1 stangholder er nok til at fange fisk, alt det øvrige er blot for at optimere sit fiskeri eller for at øge sikkerheden
 
Kom afsted - Franke
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 12:23
Okay mange tak for rådene. Sikkerheden er på plads, da vi driver havjagt om vinteren.

Har læst nogle steder at de side paravaner er ulovlige, men det er måske gamle regler?

Mht. dogger og flashere, er disse med til at optimere fiskeriet? Fisker alle seriøse trollingfiskere med disse eller er det kun i specielle tilfælde?

Mht. endegrejet, har du/I da 3 gode valg jeg kunne investere i? Har læst om en Apex.

Mht. stængerne, skal man der have rigtige trollingstænger for at de kan klare en downrigger? Hvad med side paravanerne, har læst noget om dipsy diver og hvis jeg forstår korrekt, så går de både til siden og ned i dybden. Ville man kunne tage vores alm. fiskestænger og sætte sådan en på hver af dem og så kunne de fiske ud til siden. Så kunne man købe/tage to andre stænger og haspe på downriggeren, så man i alt havde 4 stænger ude i 3-4 forskellige dybder.

Mht. at stacke, så man kan bruge to stænger på en downrigger, vil det være muligt at udføre for sådan nogle nybegyndere som os?


Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 13:24
Hej igen
 
Dodger/flasher er en attraktor der fiskes 1-2m foran dit blink/flue/gennemløber og er efter min opfattelse noget der hører til på dybt vand og til laksefiskeri(eller store ørreder. Til Århus bugten vil det være over-kill i min optik.
 
agn:
1) Apex
2) skeblinkWink (der er så mange forskellige skeblink til trolling at vælge imellem og de kan alle fange fisk, så kun at nævne et enkelt fabrikat vil være synd, men selv brugte jeg mest de forskellige modeller fra Grizzly-lures).
2)  wobler (Selv brugte jeg mest bomber og Strike-pro woblere i flydende udgaver. Har også andre fabrikater, men de 2 nævnte har givet flest fisk)
 
Til trolling på dybt vand er det en fordel at stacke flere stænger op af linen, men det er ikke noget jeg har brugt meget, da jeg som tidligere har nævnt at jeg fisker mest kystnært med sideplanere. til at stacke skal du bruge sådan en her for hver ekstra stang du vil stacke http://shop.htbsunds.dk/index.php?action=shop_show&varenr=64
 
Hvis du bare vil slæbe et blink efter båden kan du fint bruge en alm spinnestang, men hvis du vil fiske med downrigger så er en rigtig downrigger stang bedst, da den kan holde til at stå opspændt i stangholderen en hel dag uden at knække.
 
Til fiskeri med sideplanere er det bedste at bruge en decideret sideplaner stang, den er lige et par fod længere og stivere, selv bruger jeg en billig stiv inliner stang til dette.
 
Sideplanere er ikke forbudt, men det er planerboards til gengæld (der er stor forskel) 
 
Til fiskeri i århus bugten ville jeg ikke fokusere så meget på at kunne fiske med stackede srænger i 4 forskellige dybder, jeg ville bruge krudtet på overflade stænger med sideplanere og så blot fiske med 2 stænger i dybden. I starten skal man passe på med ikke at få rigget op med alt for mange stænger, det kan hurtigt give kludder hvis man er nybegynder og der ikke er havblik Wink
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 14:00
Har du nogle forslag til en billig sideplaner stang?

Jeg tror vi vil prøve 2 stænger på downriggeren og 2 sideplaner stænger, en på hver side af båden.

Forskellen på sideplanere og dipcy diver, hvornår bruger man det ene frem for det andet?

Jeg kunne godt tænke mig at prøve en flasher eller en dodger, men hvilken en vil du/I anbefale og hvilken størrelse?

Mht. loddet til downriggeren, hvor stort skal det være? Vores downrigger kan klare 6kg, så vidt jeg er oplyst.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 14:28
Hej, jeg bruger selv disse stænger til downrigger og til overfladestang uden paravaner
 
til sideplaner bruger jeg en Ron Thompson armageddon, den kan ikke fås mere, så hvis jeg skulle købe nye idag blev det disse: http://www.effektlageret.dk/product/ron-thonpson-seaboss-dipsy-9-15-30lbs-2023/
 
Sideplaneren er kun beregnet til at trække dine agn ud til siden og alt efter hvilken model du vælger så kan de trække dem langt ud. Jeg har selv nogle hjemmelavede som er super gode, men skulle jeg købe nogle blev det nok "great white" eller noget i den stil.
 
En dipsy diver er beregnet til at trække din agn nedad i dybet (den har vist også en effekt som attraktor). Den kan så også drejes en smule så den samtidigt trækker dine agn en smule ud til siden, men det er altså begrænset hvor meget den kan trække ud til siden.
 
Jeg benytter som tidligere nævnt sideplanere til at få noget spredning på agnene og så alt efter hvor dybt jeg vil fiske med agnen, så kommer der et lille blylod eller en af de små kusamo paravaner, en stanglængde foran blinket. Alternativt en wobler med ske.
 
Flasher dodger bruges ofte hvis du fisker med "den stive". Desto dybere du fisker, desto større flasher kan du bruge. Flasheren monteres på linen en stanglængde foran agnen. Flasher/dodger er mest beregnet til at blive fisket på downriggeren. Hvilken str. du skal bruge er svært at svare på da jeg aldrig selv har haft held med dem ;o(
 
4kg lodder vil formentligt være passende til Århus bugten, hvis du engang skal ud på lakse fiskeri på de større dybder kan du altid investere i større lodder. Desto større dine lodder er desto dybere kan du fiske, men store lodder er også besværlige at håndtere når der ikke fiskes.
 
Knæk&bræk
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 19:18
Mht. stænger, så har jeg fundet nogle abu garcia trolling 8 fods stænger. 3 stk. for 600kr. Ville de kunne bruges til både det ene og det andet, eller hvad? Det er jo forholdsvist billigt, med mindre kvaliteten er dårligt?

Hvordan har du lavet dine sideplanere, for det lyder da som et godt projekt.

Skal man købe de dyre blyfri lodder til 250kr. eller derover? Kan man ikke få de "gamle" kanonkugler som jeg har set rundt omkring? Synes bare 250kr. er mange penge for et synk.

Undskyld at der er så mange spørgsmål...
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 09:46
Hej du kan roligt købe de ABU stænger vil jeg tro. Jeg har selv kun haft billige stænger, de første var også nogle RonThompson, de var dog en tand for billige og begynde hurtigt at gå til, men SeaBoss er en fornuftig kvalitet til rimelig pris.
 
 
Jeg har kun de gamle lodder i bly, men dem tror jeg da også koster minimum det samme som den nye type. Jeg har både kugler men også den type med en finne og mere slanke og de synes jeg går bedst
 
Der findes ingen dumme spørgsmål - Frank
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 10:13
Frank, hvor det dog en fornøjelse at se hvor godt og detaljeret du forklarer og hjælper! Stor respekt for det!!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 17:49
Ja jeg er også rigtig glad for hjælpen! Som det ser ud nu, tror jeg vi prøver 1 stang med sideplaner ud til hver side af båden og så to stænger stacket på downriggeren. Men først skal vi lige ud og investere i lidt grej.

Kunne man som lod bruge et alm. jernlod til en gammel vægt, eller går sådan en for ustabilt i vandet?

Jeg har svært lige ved at se hvad materiale flyderdelen af de sideplaner er lavet af, hvad er det gængse materiale man bruger der? Hvorfor bøjer aluminiummet nede i bunden af sideplanerne på billedet?
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kannegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 18:16
I skal ud og indvistere i et rigtigt lod alt der der med godt nok giver dårlige oplevelser.
Og pas så lige på granatdepotet ude i århusbugten
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob_

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:03
Det er modtaget, et lod der er lavet til formålet skal vi have fat i.

Mht. granatdepotet, så er det også modtaget.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres