Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Videoer, fisk og lys

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Videoer, fisk og lys
    Sendt: 21 Sep 2012 kl. 14:21

Claus

 
 
Hvilke argumenter er det du ikke forstår Claus, for så skal vi da gerne prøve at forklare os igen??
 
UV fiskeriet ved brug af lys om natten handler om at skyde fisk der ofte er så paralyserede, at de end ikke flytter sig når de berøres med harpunen!!!!
Læs lige Thomas´indlæg igen og se det videomateriale der fremgår af tråden.
 
Mener du seriøst at det fiskeri der vises i de film er moralsk i orden????.
I min verden har det INTET med hverken lystfiskeri eller sport at gøre, rovfiskeri var det første ord der lige faldt mig ind...
 
Det er det tråden handler om - brugen af lys om natten!
 
Tråden handler ikke om bulefiskeri, gaffer, slipsefisk eller andet...
 
UV fiskeri bør slet og ret sidestilles med jagt og forbydes fra solnedgang til solopgang - så  behøver man slet ikke tage stilling til om UV-jægeren må medbring lys eller ej!
 
Jeg er ganske enig med Niels i, at I udnytter et hul i vores lovgivning...
 
Jeg har intet imod UV jægere i dagtimerne, læs Thomas´ indlæg!!! Det beskriver fint hvorledes UV fiskeri sagtens kan bedrives etisk forsvarligt.
 
At pløkke sovende nemoer om natten vha lys kan i min verden sagtens sidestilles med at pløkke sovende bambier vha lys om natten - det er det samme forbandede svineri! 
 
 
Claus,  Casper, Kasper
Stop nu den "nak-nemo SPAM kampagne" her på vores LYSTFISKERFORUM!
 
 
/Jan
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 14:27
@Kaspar
Thumbs UpThumbs Up
samt forbyd brug og besidelse af gaf, hvis ikke man har våbentilladelse og gennemgået et kursus i brug af et sådan redskab. Således man ikke benytter sådan genstande i forbindelse dyreplageri m.v.
 
SmileN
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 14:49
Jeg er lystfisker og kommer på et lystfiskerforum, når folk lukker gylle og varm luft og andre misforståelse ud om et af de redskaber jeg bruger i mit lystfiskeri, ja så svare jeg da. Når man skyder et etisk argument af som bunder i fejl og misforståelse ja så er det absolut unfair fair ikke at rette op på fejlen. Det er og bliver en fejl når man siger at fisken er paralysret, det er fiskeren der har sneget sig ind på den uden at skræmme den, lig mækre til hvor lysets kraftige center holdes. Det holdes væk fra fisken, især hoved...... det er sgu nok fordi ellers bliver de bange og skrider. 
 
@ Jan
Super tak for at skrive noget der kan tolkes som at jeg forsvare NakNemo, det er så sweet.
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 14:49
Kasper, N. Berthelsen
 
 
Det de videoer viser er, at UV jægeren er rigtig "dygtig" til at pløkke HØ mens de hviler/sover...    Fakta er, at fisken i den situation er fuldstændigt plottet for alle de forsvarsmekanismer, som i dagtimerne ville have sent den på vild flugt langt tidligere.
 
Det ved enhver der fisker HØ på kysten også godt - De UV jægere der har valgt at dyrke deres fiskeri i dagtimerne, ved det også (Læs indlægget fra Thomas...) 
 
UV fiskeri med LYS om natten burde have været forbudt for længst!
 
Hvor er det så lige i vil hen med sammenligningen af fluefiskeriet efter laks i de vestvendte vandløb????
 
 
/Jan 
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 15:16
Hej Kasper
 
 
 
I min verden har dit fiskeri med lys om natten INTET med lystfiskeri at gøre...
 
Ked af hvis jeg træder dig over tæerne, men jeg synes at du og de andre UV lobbyister i denne tråd, fordrejer tråden....
 
I min verden er det fakta at en havørred er ualmindelig svær at snige sig ind på med en harpun i dagtimerne - respekt for den der kan gøre det...
 
I min verden er det også fakta, at fiskeriet ved hjælp af lys om natten handler om at snige sig ind på en fisk der "sover" - uden at den opdager hvad der kommer..... Jeg forstår ikke hvordan nogen kan betragte dette som værende hverken lystfiskeri eller sport.....
 
 
 
/Jan
 
  
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 16:15
@ Jan og alle andre
 
Du træder ikke mig over træerne, du kører måske lidt videre i samme rille, men det er jo sådan at nathavørred, generelt er ret til meget sky, i en kortere periode med faldende vandtemperatur om efteråret er de noget mindre sky. I denne periode er de vel "kun" lidt sky til sky. Når man så generaliser over at dygtige folk kan få det til at se hlet vildt let ud begynder jeg at stå af. Så åbner jeg også munden.
 
Det lakse fiskeriet i Skjern Å eksemplet og harpunfiskeri video eksemplet har til fælles er at de begge er dårlige argumenter. I en retorisk debat, gælder der om at føre argumenter der både er gyldige og holdbare. Begge disse argumenter er gylddig men ikke holdbare, de kan retmæssigt bestrides. Når så nogen stangfiskere bliver ved med at gentage det samme ikke holdbare argument igen og igen ender det med næsten fanatiske tåbeligheder. Det bliver faktisk umuligt at føre en saglig debat når den ene sige har påtaget sig et standpunkt som ikke er lige med den generelle virkelighed. Når så samme side vil have den anden forbud ved lov ja så må man da forvente en vis reaktion. Når man så for denne reaktion vil man ikke lytte til den og hakker på den. Det virker som rendyrket smædekampange for underholdningens skyld.
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 16:18
Citat: Skall

Claus

 
 
Hvilke argumenter er det du ikke forstår Claus, for så skal vi da gerne prøve at forklare os igen??
 
UV fiskeriet ved brug af lys om natten handler om at skyde fisk der ofte er så paralyserede, at de end ikke flytter sig når de berøres med harpunen!!!!
Læs lige Thomas´indlæg igen og se det videomateriale der fremgår af tråden.
 
Fiskene er IKKE paralyseret, det er ligesom det der er hele esensen i diskutionen. Vi har hver vores opfattelse af hvad der sker, men jeg er ret overbevist om at jeg har set væsenligt flere levende ørreders under vandet end du har. Og derfor har jeg også en ret god ide om hvordan de opfører sig både nat og dag.
 
Mener du seriøst at det fiskeri der vises i de film er moralsk i orden????.
I min verden har det INTET med hverken lystfiskeri eller sport at gøre, rovfiskeri var det første ord der lige faldt mig ind...
 
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt noget om at det er moralsk i orden at skyde en sovende fisk. Jeg har sagt (og det står jeg ved) at det er op til den enkelte udøver at beslutte om det er ok eller ej
 
Det er det tråden handler om - brugen af lys om natten!
 
Tråden handler ikke om bulefiskeri, gaffer, slipsefisk eller andet...
 
UV fiskeri bør slet og ret sidestilles med jagt og forbydes fra solnedgang til solopgang - så  behøver man slet ikke tage stilling til om UV-jægeren må medbring lys eller ej!
 
UV jagt er fiskeri, så længe byttet er fisk så enkelt er det
 
Jeg er ganske enig med Niels i, at I udnytter et hul i vores lovgivning...
 
Der er ikke tale om at vi udnytter et hul, for der er ikke noget hul at udnytte.
 
Jeg har intet imod UV jægere i dagtimerne, læs Thomas´ indlæg!!! Det beskriver fint hvorledes UV fiskeri sagtens kan bedrives etisk forsvarligt.
 
At pløkke sovende nemoer om natten vha lys kan i min verden sagtens sidestilles med at pløkke sovende bambier vha lys om natten - det er det samme forbandede svineri! 
 
 
Claus,  Casper, Kasper
Stop nu den "nak-nemo SPAM kampagne" her på vores LYSTFISKERFORUM!
 
Vores Lystfiskerforum, ja den er go. må man ikke være her hvis man ikke er enig med dig og NRE ??? 
 
/Jan
 
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 17:05
Hej Kasper
 
 
 
"men det er jo sådan at nathavørred, generelt er ret til meget sky, i en kortere periode med faldende vandtemperatur om efteråret er de noget mindre sky".
 
Forklar så gerne 123nu lidt om fiskene fra youtube videoerne - er det nogle af "de mindre sky".....?
 
Ud fra de videoer vil jeg sige at de fisk der skydes "snorksover". Hvad den korrekte betegnelse for fiskenes tilstand så egentligt er, er jeg egentligt ligeglad med.
 
For mig er det stadigt et fiskeri der bare ikke er i orden.
 
 
 
/Jan
 
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 17:14
Citat: Niels Riis Ebbesen

Prøv også at se denne YouTube video, den viser en havørred som er så blændet af lyset, at UV-jægeren kan skubbe til den med med harpunen - http://www.youtube.com/watch?v=Ud3AnAg0O6s - man skal godt nok være en botnakke, hvis man mener, at det etisk forsvarligt at jage fisk på de vilkår.

Du er IGEN ude på dybt vand her, og får næsten lyst til at skrive at du udtaler dig på så fattigt et grundlag, at du burde tie stille .. men det gør jeg ikke .. jeg tror at der er adskellige mennesker, herunder jeg selv, der både på kysten, i åen og put & taken har haft en fisk så tæt på, og der har været så ligeglad at man kan prikke til den, og den ænser ikke en selv .. så pas på med hvad du skriver .. Botnakke!!
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 17:53
Hej Claus
 
 
 
Du kan såmænd have en god poiente i, hvorvidt de videoer der er linket til i tråden, er repræsentative for hele nat UV-fiskeriet, men hvis de videoer er så misvisende, så forstår jeg bare ikke hvorfor "UV klubben" herinde forlængst har endog bare forholdt sig til dem????
 
Iøvrigt synes jeg, at det virker påfaldende at UV fangstrapporterne kort tid efter denne tråds start på 123nu, pludseligt er blevet meget hemmelige. Når jeg nu ser de film - så kan jeg jo ikke lade være med at over hvorfor....
 
Hvordan kan du mene at de fisk på filmene ikke er parallyserede??? Hvad kalder i så deres tilstand i "nat UV kredse"??? Hvorvidt fisken hviler, sover, er paralyseret, - eller hvad den nu, synes jeg ret beset er meget ligegyldigt. I min verden er den fuldstændigt forsvarsløs og nakkes mens den "snorksover" og det synes jeg absolut ikke er et ok "fiskeri"!.
 
Den med at UV jagt med harpun er fiskeri så længe byttet er fisk, det var jo så din udlægning. Jeg synes personligt at Niels´ parallel til jagt efter vildt vha lys om natten rammer lige i øjet.. Er en harpun så også tættere på en fiskestang end et våben...Wink
 
Selvfølgelig skal du have lov at være på 123nu og ytre din mening. Jeg har blot meget svært ved at se, hvordan et sådant fiskeri, som dokumenteret på de film vha. lys kan have noget som helst med lystfiskeri at gøre. Derudover synes jeg,
at det er påfaldende, hvordan debatten konstant afspores i anden retning end "UV fiskeri ved brug af lys om natten" af diverse UV-fiskere.
 
Jeg synes at du igen igen kryber uden om at forholde dig til det etiske i de film, når du skriver "Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt noget om at det er moralsk i orden at skyde en sovende fisk. Jeg har sagt (og det står jeg ved) at det er op til den enkelte udøver at beslutte om det er ok eller ej".
Har du ingen holdning til det Claus? Hvad med jeres foreninger - De må da også have en holdning til det etiske i at nakke snorksovende fisk??? (eller hvad i nu kalder dem..)
 
Det er iøvrigt også lige nøjagtigt derfor, at lovgivning på området var på sin plads, således at det ikke var op til den enkeltes samvittighed....
 
 
 
/Jan 
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 18:22

Kunne disse UV-jægere ikke oprette deres eget forum og så holde deres snak om lystfiskeri eller jagt om natten med lys og lygte derinde - det har i min bog intet med fiskeri at gøre. Om det kan kaldes jagt det må andre vurdere...

Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 20:33
Hej Jan S. Sørensen.
Jeg er 100% enig med dig og NRE. i denne sag.
 
Jeg har tilladt mig at "sakse" lidt i et indlæg fra UV-Jægeren, Kasper i den anden tråd om samme emne :
 
 "Bare fordi man ser 10 ørred på en tur behøver man jo ikke skyde dem alle sammen, sagt af manden der i nat lod følgende havørreder bliver i havet: 2 stk 6 kg, 1 stk 5 kg, 2 stk 4 kg, 4 stk 3 kg og et par små. Jeg var ude efter den helt store og skulle ikke bruge alle de andre fisks kød til mad så de svømmede videre efter jeg havde nyd SYNET af dem...."
 
Hvis nu ikke Kasper havde en så høj etik og moral, kunne han åbenbart have høstet 9 store havørreder med en vægt på over 37 kg, plus et par små.
 
Alene denne historie, fra en erfaren UV-Jæger, viser et behov for lovgivning på området ang. UV-Jagt med lys om natten.
Lovgivning er jo ikke til for moralske og etiske mennesker, men for dem som ikke er det. Og dem er der desværre mange af.
 
I øvrigt synes jeg, det er meget trist, at alt for mange tråde i dette forum indeholder så meget personsforfølgelse, at det grænser til det perfide. Og dette på en måde, som placerer de forfølgende på et betydeligt lavere intelligensniveau, end det de mener NRE. befinder sig på.
 
Utroligt så mange gange det har været fremført, at NRE. har tilladt sig at perforere en geddes undermund, til trods for at det intet har med emnet at gøre.
Utroligt at der ikke er opstået et ramaskrig, når man ser hvordan man får store helleflyndere op i bådene under fiskeri i de norske fjorde.
 
Det gør man med en fangstkrog, solidt plantet i flynderens undermund, hvorefter den måles, vejes og sættes ud igen. Og det vokser sammen igen Smile.
 
Knæk og Bræk.
 


Redigeret af Per Bjerring - 21 Sep 2012 kl. 20:44
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:22
Citat: gumbas

Det kan vist rettere siges om folk der gaffer fisk, som de vil genudsætte.......skal vi ikke også kalde dem dyrplagere.Dead

Hej Jan, det næste bliver vel, at du skriver et indlæg, hvor du gør dig til talsmand for, at jeg slet ikke må bruge kroge når jeg lystfisker.Pinch

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:29
Citat: CS78

Hej Allan.

Vi gør i vores klubber og gennem vores forbund et stort arbejde hver dag for at præge nye som gamle uv jægere i en retning som er både etisk og moralsk i orden.

Så længe du og de andre UV-jægere mener, at det er helt i sin orden at anvende kunstig lys i forbindelse med UV-jagt om natten, så klinger ovenstående snak om moral og etik meget hult, men det er jo lige som når Venstre og Liberal Alliance kalder sig for grønne og miljøvenlige partier.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:36
Citat: Kaspar Wendelin

Det eneste de videoer viser er at harpunfiskeren er DYGTIG til ikke at skræmme fiskene.
 
Hvormange videoer fra Skjern Å med laks der fanges på flue tror I man kan finde.... Vi kender alle svaret, mange. Så det der fluefiskeri efter de totalt fredet laks på gydevandring, er alt alt alt for let og skal forbydes ved lov JO HURTIGERE JO BEDRE.

Laksene i de jyske åer er rent put&take fiskeri, som i øvrigt er finsieret af fisketegnsmidlerne, og udgifterne til disse projekter er efterhånden blevet så store, at der slet ikke er råd til fiskepleje andre steder i landet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:41
Citat: Kaspar Wendelin

Jeg er lystfisker og kommer på et lystfiskerforum, når folk lukker gylle og varm luft og andre misforståelse ud om et af de redskaber jeg bruger i mit lystfiskeri, ja så svare jeg da.

UV-jagt er og bliver aldrig lystfiskeri, det er jagt med et skydevåben, så stop lige at kalde det for lystfiskeri.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 21:54
Citat: lerby

Kunne disse UV-jægere ikke oprette deres eget forum og så holde deres snak om lystfiskeri eller jagt om natten med lys og lygte derinde - det har i min bog intet med fiskeri at gøre. Om det kan kaldes jagt det må andre vurdere...


Det forum har UV-jægerne allerede, det findes på http://www.naknemo.dk - men de er jo allesammen draget herover på Lystfiskerforum, for at kæmpe i mod den meget velbegrundede kritik af deres metoder, som jeg bl.a. har været med til at rejse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:07
Citat: Per Bjerring

I øvrigt synes jeg, det er meget trist, at alt for mange tråde i dette forum indeholder så meget personsforfølgelse, at det grænser til det perfide.

Det er helt normalt i on-line debatter, at når folk løber tør for saglige argumenter, så forsøger de at dæmonisere deres modstandere, og dreje debatten væk fra det emne, som var dens oprindelige udgangspunkt.

Men da jeg aktivt har deltaget i on-line debatter siden BBS'et POL On-line blev åbnet i starten af 90'erne, så jeg har for længst lært, at jeg ikke skal ta' stilling til perfiditeter, og at jeg skal holde mit fokus på tråden emne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:08
Amen
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:25
Citat: Skall

Hej Claus
 
 
 
Du kan såmænd have en god poiente i, hvorvidt de videoer der er linket til i tråden, er repræsentative for hele nat UV-fiskeriet, men hvis de videoer er så misvisende, så forstår jeg bare ikke hvorfor "UV klubben" herinde forlængst har endog bare forholdt sig til dem????
 
Iøvrigt synes jeg, at det virker påfaldende at UV fangstrapporterne kort tid efter denne tråds start på 123nu, pludseligt er blevet meget hemmelige. Når jeg nu ser de film - så kan jeg jo ikke lade være med at over hvorfor....
 
Hvad er det for nogle fangstrapporter du tænker på ?
 
Hvordan kan du mene at de fisk på filmene ikke er parallyserede??? Hvad kalder i så deres tilstand i "nat UV kredse"??? Hvorvidt fisken hviler, sover, er paralyseret, - eller hvad den nu, synes jeg ret beset er meget ligegyldigt. I min verden er den fuldstændigt forsvarsløs og nakkes mens den "snorksover" og det synes jeg absolut ikke er et ok "fiskeri"!.
 
Paralyseret = Lammet, handlingslammet. Når et dyr er paralyseret så er de lammet som vi f.eks ser det med hare i lyset fra en bil.
Sådan reagere fisk ikke. De fisk der ses på videoerne sover og hvis de fornemmer en fare ved trykbølger, lyde og også lys, så fordufter de.
Hvis man nærstudere videoerne lidt, så vil man kunne se at jægere undgår at lyse direkte i hovedet på den for ikke at lyse den med centerkeglen i øjet. Det er som regl det de reagere på. Fisk har nemlig ikke øjelåg de kan lukke lige som os når de sover.
Og jeg syntes ikke det er ligegyldigt om de er paralyseret eller om de sover, det er jo det der er hele kernen i diskutionen.
 
Den med at UV jagt med harpun er fiskeri så længe byttet er fisk, det var jo så din udlægning. Jeg synes personligt at Niels´ parallel til jagt efter vildt vha lys om natten rammer lige i øjet.. Er en harpun så også tættere på en fiskestang end et våben...Wink
 
Tja jeg betragter ikke mine harpuner som våben, men skal man drage nogen paraleller til landjagt, så er den eneste ligehed vel også at vi skyde noget efter vores bytte.
 
Selvfølgelig skal du have lov at være på 123nu og ytre din mening. Jeg har blot meget svært ved at se, hvordan et sådant fiskeri, som dokumenteret på de film vha. lys kan have noget som helst med lystfiskeri at gøre. Derudover synes jeg,
at det er påfaldende, hvordan debatten konstant afspores i anden retning end "UV fiskeri ved brug af lys om natten" af diverse UV-fiskere.
 
Jeg mener ikke jeg prøver at afsporer noget, jeg prøver bare at kaste lys over hvad der er rigtigt og forkert. Det meste af den diskution der foregår mellem lystfiskere og uv jægere bygger på misforståelser. Så hvis vi nu kunne få dem rydet af vejen så var vi nået langt.
 
Jeg synes at du igen igen kryber uden om at forholde dig til det etiske i de film, når du skriver "Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt noget om at det er moralsk i orden at skyde en sovende fisk. Jeg har sagt (og det står jeg ved) at det er op til den enkelte udøver at beslutte om det er ok eller ej".
Har du ingen holdning til det Claus? Hvad med jeres foreninger - De må da også have en holdning til det etiske i at nakke snorksovende fisk??? (eller hvad i nu kalder dem..)
 
Jo min holdning er at jeg heller vil jager en fisk i bevægelse, end at skyde en stillestående fisk.
 
Det er iøvrigt også lige nøjagtigt derfor, at lovgivning på området var på sin plads, således at det ikke var op til den enkeltes samvittighed....
 
Og med lov vil du fjerne folks mulighed for at traffe et valg selv. Det er en rigtig kedelig vej at gå syntes jeg.
 
 
/Jan 


Redigeret af CS78 - 21 Sep 2012 kl. 22:25
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:38
Citat: CS78

 Jeg mener ikke jeg prøver at afsporer noget, jeg prøver bare at kaste lys over hvad der er rigtigt og forkert. Det meste af den diskution der foregår mellem lystfiskere og uv jægere bygger på misforståelser. Så hvis vi nu kunne få dem rydet af vejen så var vi nået langt.

Der er ikke noget som jeg og andre lystfiskere har misforstået, UV-jægerne driver deres jagt i et lovgivningsmæssigt tomrum, og det udnytter de til det aller yderste.

Citat: CS78

 Og med lov vil du fjerne folks mulighed for at traffe et valg selv. Det er en rigtig kedelig vej at gå syntes jeg. 
 

Hvis UV-jægerne selv havde haft en så høj moral, at de af egen drift havde afstået fra, at anvende kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, så havde de sikkert godt kunnet dyrke deres hobby, uden at vi andre var begyndt at stille spørgsmålstegn ved deres metoder, og kræve, at der skal lovgives omkring UV-jagt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:45
Hvis lystfiskerne  selv havde haft en så høj moral, at de af egen drift havde afstået fra, at anvende gaf i forbindelse  med deres C&R fiskeri og dermed dyreplageri, så havde de sikkert godt kunnet dyrke deres hobby, uden at vi andre var begyndt at stille spørgsmålstegn ved deres metoder, og kræve, at der skal lovgives omkring brug af gaf.

/J



Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:49
Citat: Kaspar Wendelin

Det eneste de videoer viser er at harpunfiskeren er DYGTIG til ikke at skræmme fiskene.
 
Hvormange videoer fra Skjern Å med laks der fanges på flue tror I man kan finde.... Vi kender alle svaret, mange. Så det der fluefiskeri efter de totalt fredet laks på gydevandring, er alt alt alt for let og skal forbydes ved lov JO HURTIGERE JO BEDRE.

Grunden til de mange videoer kunne JO også skyldes at denne form for fiskeri praktiseres i langt højere grad en UV jagt! 

Det er så nemt at fange laks i skjern å, er det derfor at KUN en brøkdel af Lakse jægerne i skjern å rent faktisk fanger laks?  

Dygtige til at holde en lygte JA. 
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 22:51
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Kaspar Wendelin

Jeg er lystfisker og kommer på et lystfiskerforum, når folk lukker gylle og varm luft og andre misforståelse ud om et af de redskaber jeg bruger i mit lystfiskeri, ja så svare jeg da.

UV-jagt er og bliver aldrig lystfiskeri, det er jagt med et skydevåben, så stop lige at kalde det for lystfiskeri.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Hej Niels,

Om du syntes det skal kaldes jagt, svineri eller noget helt tredje er egentlig fuldstændig ligegyldigt.... 
Så længe ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kalder det for Lystfiskeri, og man skal have et gyldigt lystfiskertegn for at fiske med harpun er det, og skal det kaldes lystfiskeri!



Knæk og bræk

Ed
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:00
Citat: Jørgen S

 Hvis lystfiskerne  selv havde haft en så høj moral, at de af egen drift havde afstået fra, at anvende gaf i forbindelse  med deres C&R fiskeri og dermed dyreplageri, så havde de sikkert godt kunnet dyrke deres hobby, uden at vi andre var begyndt at stille spørgsmålstegn ved deres metoder, og kræve, at der skal lovgives omkring brug af gaf.

Danmark er et demokratisk land, så du har naturligvis lov til at forsøge, om du kan få overbevist 90 mandater i folketinget om, at det skal være forbudt at bruge en gaf i forbindelse med lystfiskeri. Og hvis sådan en lov bliver vedtaget, så er vi jo alle nødt til at rette os efter den.Tongue

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ed V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:16
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: lerby

Kunne disse UV-jægere ikke oprette deres eget forum og så holde deres snak om lystfiskeri eller jagt om natten med lys og lygte derinde - det har i min bog intet med fiskeri at gøre. Om det kan kaldes jagt det må andre vurdere...


Det forum har UV-jægerne allerede, det findes på http://www.naknemo.dk - men de er jo allesammen draget herover på Lystfiskerforum, for at kæmpe i mod den meget velbegrundede kritik af deres metoder, som jeg bl.a. har været med til at rejse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Du er korrekt observeret at der har været mange i de af dig og andre startede tråde som har forsvaret UV-jagt. Hvis du tolker det som at "alle dem fra Naknemo" er draget herover for at kæmpe i mod den "meget velbegrundede kritik"Confused  er du enten for dum til at forstå sandheden eller du vælger bevidst at ignorere den.  

Faktum er at der er rigtig mange her på dette forum, undertegnede inklusiv, som både er lystfisker og UV-jæger. Hvis du virkelig mener at en lystfisker som har været aktiv på dette forum i mange år,  bare fordi han en gang imellem svømmer rundt med harpun ikke må være aktiv på 123nu har du virkelig mistet jordforbindelsen...
Knæk og bræk

Ed
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kannegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:25
Niels Riis
Du bliver aldrig træt hva! Du er fame godt til at starte små sager op, du kalder uvjægere det ene og det andet og siger de hører hjemme i et cirkus osv osv. Samtidig lader du som om de ikke existerer de indlæg hvor du bliver indviteret med ud og se hvordan det er i virkligheden og fortsætter blot med at svine uv jægerne til, kan du forklare hvorfor ?
Jeg tror nemlig du er ligeglad med resultatet, når blot du kan genere så mange som muligt, og det pis med at uv jægerne mænger sig på et lystfiskerforum, hvorfor ikke jeg har betalt fisketegn i mange år og det bliver jeg ved med, i skriver alt muligt lort om uv jægere vi forsvarer os blot.
Claus prøver på diplomatisk måde at fortælle jer at der bliver gjort et stort stykke arbejde i at formidle god etik ud til  uv jægerene, men i slår det hen.
I vil ikke dykke og selv se efter i vil ikke høre på Claus, i vil kun køre frem med jeres halve sandheder selv om i ikke har tjekket de oplysninger i bruger i jeres forsøg på at få en sport forbudt som betyder lige så meget for nogle, som jeres lystfiskeri gør for jer.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:33
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: gumbas

Det kan vist rettere siges om folk der gaffer fisk, som de vil genudsætte.......skal vi ikke også kalde dem dyrplagere.Dead

Hej Jan, det næste bliver vel, at du skriver et indlæg, hvor du gør dig til talsmand for, at jeg slet ikke må bruge kroge når jeg lystfisker.Pinch

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Hvor er du langt ude.......udenfor pædagogisk rækkevidde.
 
For at komme dig lidt i møde, så JA, så mener jeg godt man kan forbyde brug af gaf på fisk der skal genudsættes.....incl at holde en fisk i en gaf for at tage billeder af den - det er noget unødvendigt svineri. Billede kan du tage mens den holdes i vandet.
 
En fisk der skal genudsættes, den slipper man fri nede i vandet og hiver den sgu ikke op i en gaf.  Gør man det, og vil man forsvare det, som du åbenbart gør, så JA, så er man i min optik en dyrplager og en lystfiskere uden etik og så bør man ikke fiske.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:43
Hej NRE.

Kan se at du flittigt breder dig od over snart hele sendefladen herinde, så nu blander jeg også lidt op i din Supertråd" så alt bavlet fra dig ikke går tabt ngen steder!

Citat: Niels Riis Ebbesen

Det er egenlig lidt herligt med alle disse off-topic indlæg med perfide personangreb, for de viser helt klart og tydeligt, at UV-jægerne er meget utilpasse med den vedholdende kritik der er af deres metoder, og at de er desperate for at få lagt låg på denne tråd.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

NRE. Jeg tror ikke der er nogen der er utilpasse med DIN kritik, da det i høj grad er bavl fra ende til anden.
Der svares bare igen på din til tider egne opfundne kritiske indslag om både det ene og det andet, som du ofte har dine helt egne forskruede meninger om, og som jo ofte tydeligt viser at du ikke ved hvad du taler om.
Du svarer nærmest katagorisk ikke andre der kan afvise dine påstande.
Invitation til at komme en tur under vandet ligeså. Er du vandskrækket eller kan du ikke svømme, i så fald kan jeg da godt forstå du ikke svarer.

Syntes bare lige at jeg vil komme med et efter din mening "perfid" svar til dig, så du ikke tror at alle er bange for at lægge låg på din fine tråd, den kan skam godt holdes i live så længe du lyster!
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:46
Ligesom jagt efter solnedgang på alle, arter pånær 1.5 timer på andefugle er forbudt, og af selv samme årsag som videoerne viser, så burde det også forbydes at skyde fisk om natten :-)
Den er ikke meget længere...
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kannegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 23:51

Syntes sku egentlig det er lystfiskeriet eller sportsfiskeriet der er mest usmageligt. Her taler vi jo bulefiskeri på de få gydetorsk vi har tilbage, fiskeri på gydeklare havørreder for ikke at nævne fiskeri på havørred med levene tobis. At tænke sig at smække krogsæt i nakken på en levende fisk

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 11:01
Men dykkeriet i Danmark er udvandet efterhånden, de har efterhånden tømt alt der er at dykke på og hjembragt et hvert danefæ, derfor kaster de sig over skyderiet af fisk.
Men lad os holde liv i debatten :-)> det er det bedste man kan gøre for at få lavet en opbremsning på dem
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 12:47
Hvis man diskuterer dette fordi man vil det bedste for fiskene, så synes jeg egentlig diskussionen kan sluttes rimelig nemt.
 
Lad os forbyde al fiskeri fra solnedgang til solopgang.....gældende for ALLE lystfiskere og UV fiskere. Gør man det, så kan alle andre diskussioner om lys eller andet i den forbindelse være ligemeget.
 
Vi ved jo alle at fiskene ikke er så sky om natten....derfor fisker mange lystfiskere jo netop om natten om sommeren, men lad os få vedtaget et sådant forbud, så må alle jo være glade.
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:03
Hej Jørgen
Det findes så sandelig også mange lystfiskere der afstår fra gaffen og tager chancen med nettet istedet - blandt mine fiskekammerater er der ikke mange der har gaf med.
 
Rigtigt anvendt kan jeg iøvrigt heller ikke rigtigt se det forkerte i at bruge en gaf.
Hvis fisken er helt flad, beslutningen om at hjemtage fisken er truffet og gaffen sættes korrekt i fisken hvad er så problemet? Det er da vel ikke værre end end UV-jæger der harpunerer sin fangst hver gang?
 
Øvrigt synes jeg det er en mærkelig parallel at drage, der tangerer den sædvanlige afsporing af debatten. Hvad med alle de fisk der anskydes ved UV-jagt. Rammer i hver gang i skyder? Anskydes der færre UV-fisk end der mistes efter forkert brug af gafo åerne??
????
 
 
/Jan
 
 
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:04
Jan Holland
 
 
Sagligt og konstruktivt indlæg sædvanen tro....
 
 
/Jan
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:13
Hej Claus
 
 
 
Claus, du ved jo udemærket godt at inden denne tråd startede lå der masser af UV-fangstrapporter eksempelvis på nak nemo siden. Jeg har selv siddet og kigget dem igennem og undret mig over de vilde fangster. Efter denne tråd startede - vupti alt var væk og gemt og vi UV-fiskere vi har overhovedet ikke noget at skjule.... og det skydes HELT ANDRE årsager......
 
Dejligt at få konstateret at vi har ret - UV jagt med lys handler om at nakke fisk der sover og helst uden at vække dem ved at lyse dem i hovedet DeadDeadDeadDeadDead
- så er vi da enige så langt!
 
Resten af din besvarelse synes jeg lidt ligner endnu en gang snik-snak afsporingsteknik - gider jeg ikke kommentere mere på.....
 
 
/Jan
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:36
Hej Michael
 
 
 
Ualmindeligt uintelligent reklamefremstød for Loop.......ClapDead
 
Hvis du har noget at fortælle Niels, så fortæl ham da det på anden vis.
 
Tråden handler om UV-jagt med lys? Mener du at dette emne er noget bavl at diskutere her på 123nu eller hvad er det som du vil fortælle????
 
Undskyld jeg lige blander mig Niels - kunne ik lade være..
 
 
 
/Jan
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:46
Citat: Skall

Jan Holland
 
 
Sagligt og konstruktivt indlæg sædvanen tro....
 
 
/Jan
 
Nu er vi to jo heller ikke enige om holdningen til UV fiskere og har derfor ikke samme mening, så selvfølgelig skal du komme med den kommentar.
 
I øvrigt så er du forkert på den mht gaffen. Det som der angribes ved brug af gaf bla fra undertegnede er, at man anvender den på fisk som skal genudsættes som NRE åbenbart synes er helt ok at gøre.
 
Tvivler på at du kunne finde på at gaffe en havørred i undermunden, hvis den skal genudsættes, så det er den problematik der nævnes.....  At bruge gaf kan være helt ok, hvis fisken skal hjemtages og dræbes når den er på land, men det er dælme ikke i orden at bruge den på fisk der skal genudsættes..ej heller at holde en fisk i en gaf for at få et billede inden den genudsættes.
 
Min holdning til lys er som tidligere nævnt, at så længe en UV fisker kun hjemtager lidt fisk til eget forbrug, så har jeg intet imod brug af lys, og mener ikke problemet er så stort, men der vil altid være brådne kar iblandt alle grupper...lystfiskere såvel som UV fiskere. 
 
Fisker selv en del om natten....i øvrigt i samme å som du selv, og ved da også, at der ved lystfiskeri går fisk tabt pga dybe krogninger, så de ikke overlever en genudsætning, enkelte fisk fejlkroges, når de går efter fluen og enkelte lystfiskere ved åerne hjemtager lagt flere fisk end de selv kan bruge i egen husholdning og fisker dermed ikke til eget forbrug, så indenfor alle grene af fiskeri/interesser kan der være problemer, men der bør være plads nok til alle uanset interesser.
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 13:49
Citat: Niels Riis Ebbesen

skrev bl.a.:
Det er i øvrigt ikke spor anderledes end jægerne oppe på landjorden, de må også kun jage fra solopgang til solnedgang.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Jagtloven siger nu:
"Jagt må kun finde sted i tiden mellem solopgang og solnedgang. Ænder og gæs må dog jages i tiden fra 1 1/2 time før solopgang til 1 1/2 time efter solnedgang." Ouch
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 15:21
Hej Jan Holland
 
 
Vi er helt på linie med brug af gaf på fisk der skal genudsættes - absolut heller ikke iorden, uanset om man tror på at de vokser sammen eller ej. Iøvrigt kan jeg heller ikke lige se det er nødvendigt, med mindre der er tale om en helleflynder naturligvis....
 
Jeg har intet heller imod UV-fiskeriet som sådant og kan sagtens acceptere det som værende lystfiskeri, selv om jeg vil mene at de anvender et våben. MEN - jeg kan bare ikke acceptere det slagteri som foretages ved brug af lys om natten. Jeg synes det er et etisk uanstændigt fiskeri på linie med garn-bandit-fiskeri i mundingszonerne, som der IKKE bør være plads til, så der er vi jo så bare ikke enige!
 
 
/Jan  
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 15:55
Citat: Skall

Hej Jan Holland
 
 
Vi er helt på linie med brug af gaf på fisk der skal genudsættes - absolut heller ikke iorden, uanset om man tror på at de vokser sammen eller ej. Iøvrigt kan jeg heller ikke lige se det er nødvendigt, med mindre der er tale om en helleflynder naturligvis....
 
Jeg har intet heller imod UV-fiskeriet som sådant og kan sagtens acceptere det som værende lystfiskeri, selv om jeg vil mene at de anvender et våben. MEN - jeg kan bare ikke acceptere det slagteri som foretages ved brug af lys om natten. Jeg synes det er et etisk uanstændigt fiskeri på linie med garn-bandit-fiskeri i mundingszonerne, som der IKKE bør være plads til, så der er vi jo så bare ikke enige!
 
 
/Jan  

Hej Jan

Tænkte nok vi var enige om det meste. Mht UV fiskeri med lys, så vil jeg give dig ret i din holdning, HVIS vi snakker om at der sker et direkte slagteri af fisk om natten, men det synes jeg bare ikke er bevist nogen steder. At en fisker svømmer ud og skyder måske 10 havørreder om året til eget forbrug, det kan jeg ikke have så meget imod. Det er jo ikke værre i forhold til fiskene end den lystfisker der fanger 10 fisk eller flere henover en sæson.  Det er jo en hobby på linie med alm lystfiskeri, og holder man sig til de etiske regler mht hvor meget man hjemtager, så burde der aldrig være et problem, for alle bidrager ens til bestanden(hvis man ser bort fra de enkelte foreningsfolk, der laver gydepladsarbejde mm), eftersom der skal indløses fisketegn.

Synes måske ikke at noget der måske ikke er et problem, skal ende op med sådan en krig mellem lystfiskere og Uv fiskere, for i bund og grund har vi samme interesser.

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 15:58
Det svarer ikke en gang til at skyde en Hjort under hegn, det svarer til at skyde en tøjret Hjort
Uv jagt som det hedder, må jeg erkende jeg betragter som jagt og derfor hører under jagtloven, og det vil sige det er en samling krybskytter.

Uv krybskytter, tag nu i stedet ud og rip de sidste danefæ og lad fiskene være
Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 16:31
Citat: Niels Riis Ebbesen

Hej Claus, jeg er ligeglad med, hvor passioneret UV-jæger du er, for det er og bliver noget svagpisseri, at bruge lys i forbindelse med jagt, og det er ligegyldigt om det er over eller under vandet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
NRE. Du snakke jo og røven går du må sku da snart være helt hudløs LOL Hør hvad jeg siger nu (hvis du da kan finde ud af at lytter til hvad andre siger og ikke bare høre på din høre på din ejen indbilskhed........jeg er dykker instrutør og har været det i 17 år nu....og nej har ikke uv fisket før men har brugt mere end 4000 timer under vandet Hvor af de ca. 1000 er under natdyk og er flue fisker så kommer ikke med dette er her indlæg er for at beskytte min ejen interesse......men er mere en opvågning til disse folk der kan side og snakke om noget de ikke ved en skid om.......HØ er ydest sky fisk nat som dag......og sovende fisk hvor har i det fra ??? har under mine mange natdyk som jeg har sagt før (men ingen der høre efter) set 3 HØ som opfører sig som på videoen og det er ud af mere end 1000 HØ som er set.....og de sidste har altid stukket halen mellem benene og været yderst sky ? så håber alle de folk der sider her inde og er pisse kloge ville hoppe en tur i en våddragt og en tur i vandet.....og gerne tage et video camera med og vise med alle de HØ de kan fange så nemt.....så kan vi snakke bagefter......må sku sige nogle gange virker det ikke som et fiske forum dette her, men mere en hønsegård Ouch
 
Mvh.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 16:48
Citat: jhh

Det svarer ikke en gang til at skyde en Hjort under hegn, det svarer til at skyde en tøjret Hjort
Uv jagt som det hedder, må jeg erkende jeg betragter som jagt og derfor hører under jagtloven, og det vil sige det er en samling krybskytter.

Uv krybskytter, tag nu i stedet ud og rip de sidste danefæ og lad fiskene være


Sikke en sammenligning du kommer med......det er vist ikke studenterhuen der trykker dig.

At folk kan sige at fisk sover om natten....sikke da noget fis.....isåfald sover de vel også i åerne om natten.....det er det mest latterlige jeg længe har hørt.

Alle der har fisket om dagen har vel på et eller andet tidspunkt oplevet at en havørred har stået urokkelig og synlig i vandet. Langt de fleste fisk smutter når de ser noget uvant, men enkelte fisk bliver stående indtil der nærmest bliver smidt noget i hovedet af dem. Det kan man opleve om dagen i åerne....og hvorfor skulle man ikke kunne støde på sådanne fisk i havet.....både nat og dag. At der bliver filmet nogle få film hvor en fisk ser total ligeglad ud, siger da intet om hvordan flertallet af fiskene reagerer, da de ofte vil være væk inden man når at filme dem.  Hvis man er så blåøjet at man tager et standpunkt udfra nogle få videoer på nettet, så er man enten meget egoistisk i forhold til emnet eller direkte dum.

Der er en grund til at folk i et retssystem dømmes af uvildige dommere, og i den her sammenhæng kan vi lystfiskere ikke være uvildige, hvilket til tydelighed kommer frem herinde og derfor er vi absolut ikke pålidelige i forhold til at dømme UV fiskere eller omvendt.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 16:48
Jan P. - det er forlængst fastslået at NRE ikke lader sig påvirke at facts - så det er en halsløs gerning at forsøge at køre faktuelle kendsgerninger ind i debatter med denne mand. Han er berygtet i utallige fora - hvor selv hans egne fagfæller grinene ryster på hovedet og undsiger ham. Og det er nok den rigtige måde at tackle disse 'Baron von Münchausen-typer' - grin lidt af dem og ignorer dem derud over !Wacko
mvh
Heinz 


Redigeret af tackler - 22 Sep 2012 kl. 16:50
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 16:49
Jan Poulsen - man søger da en konflikt når man offentliggør en video af en urørlig fisk som må lide harpunerings døden.
Det svarer til at skyde en hare i sædet ;-(> sku da ikke en jægersmands ære værd.....!

Men hvorfor tager dykkerne ikke bare ud og leder efter flere danefæ der skal hjem i deres private samlinger ? I stedet for at krybskyde vores fisk, og kunne de i det mindste orientere sig ! Og have en bøje med sig ! Satme irriterende og banket et stort blink i ryggen på en næste gang de ikke kan finde ud af det.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 16:49
Citat: jhh

Det svarer ikke en gang til at skyde en Hjort under hegn, det svarer til at skyde en tøjret Hjort
Uv jagt som det hedder, må jeg erkende jeg betragter som jagt og derfor hører under jagtloven, og det vil sige det er en samling krybskytter.

Uv krybskytter, tag nu i stedet ud og rip de sidste danefæ og lad fiskene være


Sikke en sammenligning du kommer med......det er vist ikke studenterhuen der trykker dig.   Skal din sammenligning have berettigelse, så lad os kroge en fisk og smide den i vandet og så skyde den med en harpun, mens den ikke kan svømme væk.

At folk kan sige at fisk sover om natten....sikke da noget fis.....isåfald sover de vel også i åerne om natten.....det er det mest latterlige jeg længe har hørt.

Alle der har fisket om dagen har vel på et eller andet tidspunkt oplevet at en havørred har stået urokkelig og synlig i vandet. Langt de fleste fisk smutter når de ser noget uvant, men enkelte fisk bliver stående indtil der nærmest bliver smidt noget i hovedet af dem. Det kan man opleve om dagen i åerne....og hvorfor skulle man ikke kunne støde på sådanne fisk i havet.....både nat og dag. At der bliver filmet nogle få film hvor en fisk ser total ligeglad ud, siger da intet om hvordan flertallet af fiskene reagerer, da de ofte vil være væk inden man når at filme dem.  Hvis man er så blåøjet at man tager et standpunkt udfra nogle få videoer på nettet, så er man enten meget egoistisk i forhold til emnet eller direkte dum.

Der er en grund til at folk i et retssystem dømmes af uvildige dommere, og i den her sammenhæng kan vi lystfiskere ikke være uvildige, hvilket til tydelighed kommer frem herinde og derfor er vi absolut ikke pålidelige i forhold til at dømme UV fiskere eller omvendt.



Redigeret af gumbas - 22 Sep 2012 kl. 16:50
Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 17:03
Citat: jhh

Jan Poulsen - man søger da en konflikt når man offentliggør en video af en urørlig fisk som må lide harpunerings døden.
Det svarer til at skyde en hare i sædet ;-(> sku da ikke en jægersmands ære værd.....!

Men hvorfor tager dykkerne ikke bare ud og leder efter flere danefæ der skal hjem i deres private samlinger ? I stedet for at krybskyde vores fisk, og kunne de i det mindste orientere sig ! Og have en bøje med sig ! Satme irriterende og banket et stort blink i ryggen på en næste gang de ikke kan finde ud af det.
 
 
Til at starte med hvad har en skibsklokke eller kompas eller andet med sovene HØ`at gøre ????? vis du vil ha konflikt hvad med at starte i ejen rækker og stoppe fiskeriet på fisk der ikke er sulten og bare regere på at noget genere dens gyde plads....men lad os da rykke de fisk og der skal sørge for at der videre skal være fisk i vores åer.....og nej er ikke imod dette fiskeri men synes sku dette er en gang snik snak....vi kan jo alle side og bruges vores tid på at finde fejl ved hinanden....vis vi er kommet der ud at det er det fiskeri drejer sig om........hvad skete der med de vise ord......træk en gammel sweter på og lad bare skægget stå.......LA la LA la Tongue
 
Mvh.
Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 17:19
Citat: jhh

Jan Poulsen - man søger da en konflikt når man offentliggør en video af en urørlig fisk som må lide harpunerings døden.
Det svarer til at skyde en hare i sædet ;-(> sku da ikke en jægersmands ære værd.....!

Men hvorfor tager dykkerne ikke bare ud og leder efter flere danefæ der skal hjem i deres private samlinger ? I stedet for at krybskyde vores fisk, og kunne de i det mindste orientere sig ! Og have en bøje med sig ! Satme irriterende og banket et stort blink i ryggen på en næste gang de ikke kan finde ud af det.
 
 
Og siden hvornår er det blivet dine/vores fisk du må da tro en masse on dig selv vis du kan kommer med sån en udtalelse.....men du er vel mere danske end os andre og du skal vel have eneret over de danske farvande hahahah omg denne tråd blive da mere og mere weird......og er nok ikke smart at smide i blink i ryggen på en mand der har en harpon i hånden Ouch
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2012 kl. 17:29
Citat: nofishtobig

...jeg er dykker instrutør og har været det i 17 år nu....og nej har ikke uv fisket før men har brugt mere end 4000 timer under vandet Hvor af de ca. 1000 er under natdyk og er flue fisker så kommer ikke med dette er her indlæg er for at beskytte min ejen interesse......men er mere en opvågning til disse folk der kan side og snakke om noget de ikke ved en skid om.......HØ er ydest sky fisk nat som dag......og sovende fisk hvor har i det fra ??? har under mine mange natdyk som jeg har sagt før (men ingen der høre efter) set 3 HØ som opfører sig som på videoen og det er ud af mere end 1000 HØ som er set.....og de sidste har altid stukket halen mellem benene og været yderst sky ? så håber alle de folk der sider her inde og er pisse kloge ville hoppe en tur i en våddragt og en tur i vandet.....og gerne tage et video camera med og vise med alle de HØ de kan fange så nemt.....så kan vi snakke bagefter......må sku sige nogle gange virker det ikke som et fiske forum dette her, men mere en hønsegård Ouch
 
Mvh.
Tja!, jeg havde min første uv-jagt for mere end 30 år siden og min erfaring siger, at hvis man dykker de rigtige steder xxxx og på den rigtige årstid (august -september), så vil man nu ofte kunne observere mere end 3 "sovende" havørreder på een times natdyk.
 
- Efter min overbevisning så burde rekreativ uv-jagt efter fladfisk kun være tilladt med hænderne og rundfiskejagt med harpun burde kun være tilladt på ikke "sovende" fisk ---> det hedder jo netop uv-jagt fordi, at der kræves et vist niveau af færdigheder og at der er et vist niveau af udfordring ved fiskeriet... og ikke uv-madindsamling.
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres