Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Loop

 Besvar Besvar
Forfatter
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Loop
    Sendt: 12 Sep 2012 kl. 14:48
vi sidder lige og snakker om hvad er bedst 1 at lave et loop på sin flue line med krympeflex 2 eller færdige købt netsok .
hilsen Tommi
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 15:02
Spændende spørgsmål, men et skarpt svar kunne være ...... "kan "man" ikke lave et loop med krympeflex" så køb en god "netsok" (færdigkøbt). Er du god til loop og krymp .. så må det være det rigtige spor at gå.
 
Er du doven - som jeg kan være til tider - så køber "man" nogle gode netsokker som f.eks. Roman Moser ...Wacko 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 15:26
Interessant spørgsmål - måske nok mest fordi jeg bruger "netsok"-loops - og har oplevet at de simpelthen glider af = bye-bye til forfang/spids/flue. Pig
Så der er tilsyneladende forskel på kvaliteten - og derfor lidt tips/links til godkendte af slagsen.
Tror de sidste jeg købte var A. Jensen (og mokkes på hhv en #6 og en #7 WF'er)

Skal dog til at eksperimentere lidt med SH's - og der er allerede loops i begge ender, samt på Zpey-runningline'n jeg har investeret i. Men hvis jeg skal til at klippe lidt i hovederne, for at få en brugbar balance, så bliver sokkerne jo aktuelle igen.

Med andre ord, så er jeg med på en lytter Tongue
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 16:11
Loop, ja suk osv. jeg har jo i mine 50 år med fluegrejet prøvet mange ting, og er der ikke fabriks loop på, så har jeg for nylig lært, at de sokker, ihverfald ikke er så gode, som de har været.
 
Jeg fik i tidernes morgen en rulle flettet line af Romann Moser, hvor vi med den specielle nål, lavede vores egne løkker, satte dem fast med mange forskellige ting, og da 10 sekunders lim var tilgængelig, ja så var jublen stor, det virkede, et stykke tid!
 
Så opdagede vi at limen kystaliseerede, og så røg løkken af igen!
 
Så kom der løkker med til næsten alle typer liner, især S.A. liner, og de blev låst med et lille gummirør, ja når så linen skulle smøres, så mørnede det lille gummirør, når man kom til at smøre dresing på.
 
Jo der har hele tiden været kompromier med Loops, og i det seneste årti, er det de forskellige materialer, som fluelinen laves af, der skaber problemer.
 
Jeg har i dag simpelthen smidt al det krympe halløj helt over i skammekrogen,(Gad vide, hvor mange kroner, der er lagt herLOL) og bruger i dag færdige løkker, som jeg korter ned til 60 mm. længde, tar en Maxima Camelion snøre i 0,35 mm., og så laver jeg 2 nael not på løkken, 5 omganges bevikling pr. stk, og klipper dem tæt af, en omgang Nael Not over, og det dur, det kan jeg ikke flå fra hinandenWink
 
Jeg bruger i dag Scierra Braided Loops til liner fra kl. 3 - 12!
 
Er der nogen der vil købe en kasse fyldt med krympeflex i alle typer / udgaver, så sig til, det er billigt til salg?
 
Vi har jo diskuteret det før se det link her:
 
 
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 12 Sep 2012 kl. 16:26
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 16:19
Loop-laver:

Det er jo ikke svar på dit spørgsmål...men :

For enden af min flueline... stoler jeg kun på ting - jeg selv har lavet...og ikke krympeslange - eller sokke model..

Den bedste løsning - for denne fluekaster - er at sy hovedline (Kerne fri for coating) ind i hovedline 2 x derefter bevikle den løse ende af kerne ned over flueline. Sidst lidt fleksibel lim på

Det holder bedst af alle løsninger


Venlig hilsen Jesper

Redigeret af fishmadman - 12 Sep 2012 kl. 16:20
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 17:09
ok så væk med krympeflex/ netsok og hvis man som jeg ikke har en line med færdig loop på, så laver man en efter de metoder som i har beskrevet.!! og ja jeg har prøver A Jensen netsok den dur ikke som skrevet den glider af. men en ting er helt sikkert næste line jeg køber er med færdig støbt loop i begge ender,
jeg takker for de fine svar og jeg blev da noget kloger
hilsen Tommi
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 17:16
Hej Tommi.

Du kan sagtens lave perfekte LOOP´S med krympeflex, der holder, kig her:

https://www.fluefiskerikursus.dk/running-line-loop

Men for at kunne styre varmen perfekt så du ikke overheder kernen og dermed svækker trækstyrken i linen, er det vigtigt at varmepistolen kan indstilles til den rette varmegrad!

Disse krympeflex "koblinger skal du kun anvende på bagenden af skydehovedet, i fronten kan du bedre montere en "sok".
Vil du "krympeflexe" fronten sker der ofte det at coatningen sprækker/knækker eller brækker af, da linen i front vender meget rundt under kast, og derfor ikke holder længe.

LOOP´s sokkerne holder betydeligt længere, men da vævet i enden bare holdes på plads af et lille plastrør, bør du naturligves af og til kontrollere at det ikke er ved at gå i opløsning, for det nedbrydes af solens UV lys.
Du kan hæfte det med bare en lille "streg af hurtiglim, men som Henning skriver, nedbrydes det også.

Men herregud man har vel lov til at kontrollere at grejet er i orden når man skal fiske! eller hva´Wink



Redigeret af Michael Ladefoged - 13 Mar 2019 kl. 14:25
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 17:57
Hej Michael.
 
Vi er helt på det rene med at den omtalte varmepistol er sagen, men hvad er det nu lige en 1.kl. varmepistol koster?
 
Jeg er som værktøjsmager helt på det rene med, at værktøjet, skal være i orden, men jeg er lidt efter, at det nok er i overkanten at investere i en varmepistol, med digital måling.
 
Jeg er samtidig, som fagmand iriteret over, at man simpelthen ikke har mulighed for, at få fingre i ting og sager, der kan lave en Loop, uden alt det halløj.
 
Jeg ser sådan på det, at man kan sende en mand til månen, så må man da også kunne lave et tiltag, hvor der til dine liner, uanset om det er det den ene eller anden fancy plast art, tingene er lavet med, kan laves et loop i et snup tag. Altså noget enhver, undskyld udtrykket, idiot kan finde ud af at koble på linen.
 
Rent faglig er jeg også på det rene med, at kommercielt er det ikke af interesse, at man kan lave loops på alle typer flueliner, dertil er der for meget økonomi, men omvendt er det vel et område, hvor man kunne sætte lidt resurser ind.
 
Jeg havde for år tilbage, den  her snak med, med nu desværre afdøde Johnny Fisker, og han var helt med på, hvad det var jeg lagde op til. Han kigge også på den del af fluelinen, men udviklingsmæssig og økonomisk, var det ikke område, han turde give sig i lag med, plast er svært område, men når jeg ser de dygtige folk bag ProTube, og andre firmaer, så undre det mig meget, at der ikke er "opfundet" den dybe tallerken, når talen er på Loops til påsæt på flueliner.
 
Blot en betragtning fra en, som har tjent sit brød, som onkel opfinderWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 18:27
Hej Henning UNDSKYLD PER, naturligvis!

Ja værktøjet koster, hvis man skal lave ting rigtigt. Men jeg har haft meget glæde af min varmepistol, dels fordi jeg har lært mange af mine kursister at lave øjer, og så er den skidegod til at fjerne gammel maling og lak, når der skal males om. Og kr. 600,- er vel til at overkomme for et godt værktøj der kan bruges til andet end flueliner.Tongue

Lighter, gasbrænder, strygejern, i kombination med alle mulige mærkelige kvaliteter krymperør, beregnet til at samle ledninger og alt muligt andet, end flueliner (i PVC).

Jeg har set så mange kombinationer af disse ting, og ofte er det udmøntet af, at tingene simpelthen ikke kan blive BILLIGE nok, for åbenbart har mange fluefiskere af en eller mærkelig grund opfattelsen af, at de selv kan lave alting både billigere og bedre selv, og lige så ofte får man også et færdigt resultat der står i forhold til bådenprisen og formåen.Ouch

Det du efterlyser KAN fremstilles, og måske er det "rundt hjørnet"?Wink

Indtil da, mener vi at have et produkt der koster sølle 40 kr. og som man kan lave ca. 12 koblinger/Loop`s med, og har man øvet sig lidt (som jo med så meget andet) bliver man god, og kan fremstille dem lige så flotte og sikre som fra fabrikken.
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 20:00
Citat: fishmadman

Loop-laver:

Det er jo ikke svar på dit spørgsmål...men :

For enden af min flueline... stoler jeg kun på ting - jeg selv har lavet...og ikke krympeslange - eller sokke model..

Den bedste løsning - for denne fluekaster - er at sy hovedline (Kerne fri for coating) ind i hovedline 2 x derefter bevikle den løse ende af kerne ned over flueline. Sidst lidt fleksibel lim på

Det holder bedst af alle løsninger


Venlig hilsen Jesper
 Fisknu.dk - syr vi gerne et loop - ik bare holder det,men det er mindre og bedre at håndtere i almindelighed.

     
Til top
frank jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
frj

Tilmeldt:: 13 Mar 2004
Geografisk: østjylland-syd for århus
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 20:23
Prøv at kigge på Falkenberg flytools
Han har noget som ser intr ud.Har dog ikke selv prøvet det.
Jeg syer selv mine løkker da det er det som jeg stoler på
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 21:06
Hej ! Med hensyn til styrke på fabrik-loops = Jeg har set dem stærke og jeg har set dem knække af - jeg har selv stået og trukket folks flueliner af i Skotske elve hvor jeg har været guide... Det er ikke sjovt..

en synkende klump der sætter sig i sten - med et tykt forfang - og du kun har en runningline at trække i...

Det loop og den sammenføjning den skal bare være 100 % i orden...

Prøv at lave en seriøs træk test på de ting - et loop der er syet igennem sig selv give den stærkeste løsning...også på langt sigt...og det er måske i virkeligheden det vigtigste...

Udover at Heine og Costas syer deres loops sammen - så ved jeg også at; Korsholm gutterne også syr deres custom-liner...Det er nok ikke uden grund..

Eet sådan syet loop tager ingen tid at lave...


Venlig hilsen Jesper   
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 21:28
Hej Jesper.

Både dit og Heine´s foreslag er helt sikkert også noget af det bedste, hvis man ved hvordan man gørWink
Har også oplevet fabriks øjer med dårlig brudstyrke og øjer der åbnede sig (desværre også vore egne, da vi for år tilbage fik produceret liner hos Airflo)OuchOuchOuch

Men spørgsmålet fra Tommi var, Krympefles kontra færdikøbte net-sok Loop´s.

Det gik mit svar påSmile
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:08
Citat: Michael Ladefoged

Hej Tommi.

Du kan sagtens lave perfekte LOOP´S med krympeflex, der holder, kig her:

http://www.fluefiskerikursus.dk/loop-nyheder/g%C3%B8r-dine-egne-proff-loop%C2%B4s-pa-flueliner-runningliner/

Men for at kunne styre varmen perfekt så du ikke overheder kernen og dermed svækker trækstyrken i linen, er det vigtigt at varmepistolen kan indstilles til den rette varmegrad!

Disse krympeflex "koblinger skal du kun anvende på bagenden af skydehovedet, i fronten kan du bedre montere en "sok".
Vil du "krympeflexe" fronten sker der ofte det at coatningen sprækker/knækker eller brækker af, da linen i front vender meget rundt under kast, og derfor ikke holder længe.

LOOP´s sokkerne holder betydeligt længere, men da vævet i enden bare holdes på plads af et lille plastrør, bør du naturligves af og til kontrollere at det ikke er ved at gå i opløsning, for det nedbrydes af solens UV lys.
Du kan hæfte det med bare en lille "streg af hurtiglim, men som Henning skriver, nedbrydes det også.

Men herregud man har vel lov til at kontrollere at grejet er i orden når man skal fiske! eller hva´Wink

 
Alle de loop´s jeg har avet til dags dato har holdt og laver dem lige så små som på zpey, så jeg kan klart anbefale at lave loop´s med krympeflexThumbs Up
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:18
Så sokker er kun til midlertidigt brug, ved eks. tilpasning af SH? Når længden er fundet er det frem med sy-nålen!? 
Det må kunne gøres lettere. Og især noget der kan foretages ude på fiskepladsen, skulle det blive nødvendigt.

Jeg har sgu' altid tænkt at fluefiskere var et sært folkefærd, og elskede at gøre tingene mere besværlige end de burde Wacko

Klap mig lige én på lampen, hvis jeg selv begynder at bevæge mig derhen...når jeg engang er blevet ordentlig dus med fluekæppen Hug

Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:23
Hej Michael - og andre

Så måtte jeg lige hurtigt lave et par billeder -

Skulle lave det en løkke på en # 8

Her følger lidt instrux.

1) Træk coating af line - Lidt acetone så går det fint (jeg har markeret hvor line med coating begynder - med en sort prik)
Du skal bruge en nål en tang en lighter - lidt bindetråd til beviklingen (jeg bruger Fireline crystal 0.08 på en alm. fluebind. trådholder)

2) Skub nålen igennem kernen helt inde ved linen (bemærk jeg har sat en anden stump line ind i løkken - Det er i fald jeg kommer til at, trække løkken for meget sammen...så kan jeg rede den med "nød snoren" - simpelthen trække den tilbage)

3) Jeg bruger tangen til at vrikke nålen med kernen igennem (for at nemt kunne tråde kernen igennem nålen - har jeg varmet den kort med lighter og - umiddelbart trukket den flad...svært at beskrive men nemt at gøre)

4) Træk nu nål og flueline kerne igennem kernen igen - Den modsatte vej

5) Lav løkken som du synes - Lav en lille bevikling -

6) Slut af med lidt lim (Bisonyl - Aquasure ell.lignende) - Det har jeg dog ikke et foto af

En note : Jeg prøver altid at lave disse løkker så små som mulige - og gerne neutrale ... Jeg vil helst ikke trække for meget opmærksomhed væk fra....min flue

Håber i kan tyde billeder eller skriver jeg gerne uddybende

Venlig hilsen Jesper Fohrmann












Redigeret af fishmadman - 13 Sep 2012 kl. 11:30
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:32
Hej Jesper.

Du har sikkert gjort det helt rigtigt, men billederne har du sgu da ikke styr påLOL

Ihvertifald på min Mac, er det som at se tingene i en månekiggert på 1 cm. afstandWink

Så tag du hellere nogle nye billeder, og bare rolig tråden forsvinder nok ikke inden du er klar med de nye formindskede.

Du ved hastværk er lastværkTongue
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 09:14
Hejsa dine billeder er super gode tak for det.
Altså jeg laver et god super loop ved at sy den som vistpå billeder, og kun i den ende hvor jeg monter min nylonline til fluen, og den ende til bagline hvad med den, Ja jeg er lidt forvirret håber i bære over med mig,;)
hilsen Tommi
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 09:33
Sokkeloopet er ofte for stort og klodset og kan trækkes af medmindre man lægger en bevikling for at fiksere det. 

Jeg plejer (som Jesper beskriver) at lave loops selv. coatingen fjernes og kernen lægges dobbelt, jeg syer derefter kernen sammen, bevikler og afslutter med fleksibel lim som f.eks. Aquaseal, Liquisole eller lignende... 

Mvh
Rasmus 
Til top
Martin Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
masimo

Tilmeldt:: 27 Jan 2005
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér masimo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:05
Hej
 
Hvad med metoden hvor man trækker kernen til bage gennem sig selv, bruger man ikke det mere.
Er det en dårlig måde eller er den bare for besværlig.
 
Det er denne metode jeg mener:
 
 
Mvh
Martin
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:07
Hej
Her er noget i billeder som Jesper nævnte.
http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/90438455

Mvh
Peter
Til top
Erik Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Prüsse

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Prüsse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:15
Prøv at se her, det virker for mig

http://m.youtube.com/watch?v=0wHGN1sYYKI

Mvh. Erik
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:41
Martin.. Det er faktisk den Jesper og Rasmus beskriver Wink
 
Bruger den også selv, knald stærk loop!
 
Leif P 


Redigeret af leif P - 13 Sep 2012 kl. 10:42
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 11:08
Du er velkommen :

Ja lav løkker i begge ender - Denne form for afslutning er også betydelig nemmere at trække igennem øjerne på din stang...

Jeg har lavet en serie billeder der viser den knude jeg bruger til løkke til skydeline - ja eller backing for den sag skyld

Jeg bruger ikke selv coatede skydeliner - Jeg bryder mig ikke om dem: De er efter min mening for ømskindet til det fiskeri jeg bedriver - eller nærmere den måde jeg behandler mit udstyr - Jeg vil nu sige at de bare ikke lever op til de faktiske forhold ved fiskepladsen - Da det er sjældent at man kan stå i en båd - fiske på en nyklippet græsplæne

Ofte sidder man fast i siv, sten og grene osv. Jeg kan ikke altid bruge tid på at vikle skydelinen forsigtigt ud...jeg hiver bare hårdt i den...Resultatet er en ødelagt coating ...eller det der er være

Brug i stedet en tyk flad skydeline alà Flatbeam : Rio laver en fænomenal flad skydeline (SlickShooter) på 50 Lbs. Den er stærk og kan tåle flere sæsoners hårdt mekanisk slid...

Glem alt om tynde nylon skydeliner hvis du fisker elv og å vælg den tykkeste så er pengene givet bedst ud...

Faktisk har jeg forsøgt at få Rio til at lave en på 70 - 80 Lbs.

En sådan skydeline - skyder fint på trods af tykkelsen - Måske ikke verdens mester-langkast-konkurance på græsplæne ....men den vil svare bedre overens med de strabadserende forhold der er ved en elv eller å

1) Lav et loop - put linen igennem to gange som vist

2) Når du strammer op skal du få dette 8 tal (kendetegn for mange stærke knuder)

3) stik nu linen igennem 8`talet som vist i de to følgende billeder - Først den ene vej...

4) Så den anden vej...

5) har du gjort det rigtigt...så er skydelinen nu fuldt integreret i knuden...

6) Lav nu endnu et loop på oversiden af knuden (Her har du samtidigt mulighed for at justere den endelige størrelse på det færdige loop øje)

7) Gør som sidst 2Xigennem (dog ikke tilbage igennem 8`talet)

8) Nu får du igen et fint 8`tal (hvis du har gjort det rigtigt...Fugt med læber)

9) Stram godt op - klip enden af så tæt som muligt - tilfør evt. lidt lim til knuden...

Nu har du en super stærk - og meget fin løsning til skydeliner - men også almindelig backing etc

Venlig hilsen

Jesper fishmadman.com

NB. En lille historisk detalje: Jeg har ikke selv opfundet denne smarte knude ...Men har lært den af en erhvervsfisker jeg kender i Bretagne. Den hedder: le nœud vieux pêcheur.. eller den Gamle fiskers knude..eller ca. noget sådan. Oprindelses år ???...en virkelig gammel løsning - hermed givet videre

















Fishmadman.com

Redigeret af fishmadman - 13 Sep 2012 kl. 13:24
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 12:45
Den enkleste løsning (og ligeså solid som et syet loop) er at lave et kirurgloop som strammes hårdt til, det bliver lidt mere klodset men fungerer fint (bruger det på de fleste af mine skydeliner)...

mvh
Rasmus
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 12:59
Hold da op hvor smart den er bare kanon har lige prøvet på et stykke test line, og den ligner en million, dagens bedste svar må jeg sige,du er en gutter mand enkelt og smart sådan skal det være Jeg takker og tillader mig at lade denne knude gå videre i flue kredse
hilsen Tommi
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:00
Hold da op hvor smart den er bare kanon har lige prøvet på et stykke test line, og den ligner en million, dagens bedste svar må jeg sige,du er en gutter mand enkelt og smart sådan skal det være Jeg takker og tillader mig at lade denne knude gå videre i flue kredse
Citat: fishmadman

Du er velkommen :

Ja lav løkker i begge ender - Denne form for afslutning er også betydelig nemmere at trække igennem øjerne på din stang...

Jeg har lavet en serie billeder der viser den knude jeg bruger til løkke til skydeline - ja eller backing for den sag skyld

Jeg bruger ikke selv coatede skydeliner - Jeg bryder mig ikke om dem: De er efter min mening for ømskindet til det fiskeri jeg bedriver - eller nærmere den måde jeg behandler mit udstyr - Jeg vil nu sige at de bare ikke lever op til de faktiske forhold ved fiskepladsen - Da det er sjældent at man kan stå i en båd - fiske på en nyklippet græsplæne

Ofte sidder man fast i siv, sten og grene osv. Jeg kan ikke altid bruge tid på at vikle skydelinen forsigtigt ud...jeg hiver bare hårdt i den...Resultatet er en ødelagt coating ...eller det der er være

Brug i stedet en tyk flad skydeline alà Flatbeam : Rio laver en fænomenal flad skydeline (SlickShooter) på 50 Lbs. Den er stærk og kan tåle flere sæsoners hårdt mekanisk slid...

Glem alt om tynde nylon skydeliner hvis du fisker elv og å vælg den tykkeste så er pengene givet bedst ud...

Faktisk har jeg forsøgt at få Rio til at lave en på 70 - 80 Lbs.

En sådan skydeline - skyder fint på trods af tykkelsen - Måske ikke verdens mester-langkast-konkurance på græsplæne ....men den vil svare bedre overens med de strabadserende forhold der er ved en elv eller å

1) Lav et loop - put linen igennem to gange som vist

2) Når du strammer op skal du få dette 8 tal (kendetegn for mange stærke knuder)

3) stik nu linen igennem 8`talet som vist i de to følgende billeder - Først den ene vej...

4) Så den anden vej...

5) har du gjort det rigtigt...så er skydelinen nu fult integreret i knuden...

6) Lav nu endnu et loop på oversiden af knuden (Her har du samtidigt mulighed for at justere den endelige størrelse på det færdige loop øje)

7) Gør som sidst 2Xigennem (dog ikke tilbage igennem 8`talet)

8) Nu får du igen et fint 8`tal (hvis du har gjort det rigtigt...Fugt med læber)

9) Stram godt op - klip enden af så tæt som muligt - tilfør evt. lidt lim til knuden...

Nu har du en super stærk - og meget fin løsning til skydeliner - men også almindelig backing etc

Venlig hilsen

Jesper fishmadman.com

NB. En lille historisk detalje: Jeg har ikke selv opfundet denne smarte knude ...Men har lært den af en erhvervsfisker jeg kender i Bretagne. Den hedder: le nœud vieux pêcheur.. eller den Gamle fiskers knude..eller ca. noget sådan. Oprindelses år ???...en virkelig gammel løsning - hermed givet videre

















hilsen Tommi
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:03
du skulle lave en lille film på youtube med denne knude
hilsen Tommi
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:09
Tommi:

Du er velkommen -

En skarp lille detalje : denne knude er i modsætning til Rappala knuden og kirurgknude o.a - Direkte lige i forlængelse af din skydeline -

Hvad betyder det ? Ja det betyder en hel del for tvist og snoning - Hvis du ser på din (Den gamle fiskers knude) knude vil du se at centrum på knuden er centrum på dit loop - Ikke som andre knuder af denne type der står lidt offset i forhold til centrum på loop

Venlig hilsen

Jesper

Redigeret af fishmadman - 13 Sep 2012 kl. 13:09
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 13:55
Kan den ikke bruges på en alm WF 7 line eller hvad ??
hilsen Tommi
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 13:58
T: Hvad kan bruges hvor ?

Venlig hilsen Jesper
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 14:29
hov det var en fejl sorry
hilsen Tommi
Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 17:18
Netsok fungere fint....men som sagt kan de jo glide af......men jeg gør altid det at finde nål og tråd frem og syer den fast til linen og så glider de ikke nogen steder....og det er virkelig stærk bruger det til mit GT fiskeri og har altid holdt men husk at tjekke sokken med jævne mellem rum da de tit bliver slidt og springer i øjet (kostet mig en 10+ laks i skjern) så tjekker altid før fiske start nu 
 
Mvh.
Til top
Tommi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tkj24 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tkj24 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2012 kl. 16:39
jeg har lige et lille spørgsmål,,gnaver forfanget sig ikke ind i linen når man laver et loop på denne måde, men det er måske uden betydning, bare lige en lille tanke ??



Citat: fishmadman

Tommi:

Du er velkommen -

En skarp lille detalje : denne knude er i modsætning til Rappala knuden og kirurgknude o.a - Direkte lige i forlængelse af din skydeline -

Hvad betyder det ? Ja det betyder en hel del for tvist og snoning - Hvis du ser på din (Den gamle fiskers knude) knude vil du se at centrum på knuden er centrum på dit loop - Ikke som andre knuder af denne type der står lidt offset i forhold til centrum på loop

Venlig hilsen

Jesper


Redigeret af tkj24 - 27 Sep 2012 kl. 16:40
hilsen Tommi
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres