Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oppustelig redningsveste.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Oppustelig redningsveste.
    Sendt: 11 Sep 2012 kl. 13:17
Jeg er på jagt efter en oppustelig redningsvest +110kg. (150N), men det er mange år siden, jeg har rodet med bådtilbehør.
 
Jeg har brug for lidt input omkring oppustelige veste, når talen er på Bellyboat, hvad veste er de mest behagelige, at drive fiskeriet med?
 
Er der nogen veste man skal holde sig fra?
 
Sikkerheden i omkring Bellyboat, er jeg på det rene med skal være i orden, men min tanke er, hvad vis man ryger i vandet, og får vand i wadersne, er en oppustelig vest, så til nogen nytte, og kunne en person teoretisk holdes oppe af en vest med +110kg, vis egenvægten er 100 kg. eller skal man have proffessonelle veste på 275N?
 
Der jo en verden til forskeli i pris på 150N og 275N
 
På forhånd tak.
 
Mvh
P.K.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 15:28
Jeg har da heldigvis tilgode at prøve min vest, men når det er en 150N, skal den kunne vende en bevistløs person på 150kg, så det må være rigeligt, når man vejer omkring de ethundrede.
En oppustelig vest mærker man ikke noget til, den skal jo også justeres ind efter den person den skal sidde på, derfor tror jeg ikke komforten er så forskellig, fra den ene til den anden.
Du skal ikke bekymre dig om vand i waderne, så længe du er i vandet, vejer det ikke ekstra!

Mvh
Henning
  
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 15:36

Hej Per

Du kommer ikke til at veje mere fordi dine vaders bliver fyldt med vand. Vandet er vel neutralt med hensyn til vægt i omgivelserne så længe du er i vandet. Sagt med andre ord ,vand bliver ikke pludselig tungere af at komme ind i et par vaders, så hvis du har brug for 150N i opdrift, så behøver du ikke mere bare fordi dine waders bliver fyldt med vand.
Pas på med automatiske oppustelige veste i flydering. Hvis vesten bliver gennemblødt nede ved udløserventilen går den af selv om du ikke falder i baljen. Og man sidder lidt lavt i en flydering. Det blev jeg træt af så jeg skiftede til  en svømmevest. Ved godt at den ikke funker som redningsvest, men jeg kom til den erkendelse at den kunne holde mig oppe og flydende. Og så var der altid ringen at klamre sig i. Den bliver vel ikke utæt i alle kamrene på en gang.
 
Knæk og bræk
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 16:04
Benyt også et par neopren waders, de giver ca. lige så meget flydeevne som en 150N redningsvest,, så det gælder vel egenligt bare om at få den vest, som sidder mest behageligt i forhold til den pris, som man max ønsker at give. 
 
- Jeps!, der skal ikke være selvudløsning (salttablet) på redningsvesten men snoretræk, hvis man vælger en oppustelig.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 17:01
Uden at det skal opfattes alt for provo.

Så modtager et legme der sænkes ned i en vædske en opdrift svarende til den fortrængte vædske mængde, dvs. at ud fra dit profil billede kan du nøjes med en korkprop om maven Big smileBig smileBig smileBig smileBig smile


/Allan
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 17:34

 
Citat: Steen Kehler

- Jeps!, der skal ikke være selvudløsning (salttablet) på redningsvesten men snoretræk, hvis man vælger en oppustelig.
 
Hvorfor? 

Hvem skal trække i snoren hvis man er bevidstløs? 

Mvh
Henning
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 17:50
Citat: Henning


 
 
Hvorfor? 

Hvem skal trække i snoren hvis man er bevidstløs? 

Mvh
Henning
 
 
Hvis du fisker fra flydering ,hvorfor skulle du i givet fald være bevidstløs, lige samtidig med at flyderingen punkterer?
Hvis du frygter det, kan du også frygte vadefiskeri.
 
Bruger selv en model med  manuel udløser
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 17:54
En korkprop om maven holder nok ikke hovedet oppe af vandetWink, hvis ikke vesten må være automatisk oppustelig, og man også vil være sikker hvis man bliver bevidstløs, så er der ikke andre løsninger end en almindelig flydevest med krave.
 
Vh.  IJ
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 18:03
Citat: Henning


 
Citat: Steen Kehler

- Jeps!, der skal ikke være selvudløsning (salttablet) på redningsvesten men snoretræk, hvis man vælger en oppustelig.
 
Hvorfor? 

Hvem skal trække i snoren hvis man er bevidstløs? 

Mvh
Henning

Hej Henning.

Du bliver ikke slået bevidstløs under alm. sejlads. Den slags sker som regel kun under kapsejlads.

Er man i flydering, kajak el. lign, og du ryger i baljen ved et uheld, når du f.eks. stiger i, er det ret surt, hvis patronen går unødvendigt af.

Mvh.
Michael 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 19:32
Citat: Michael Boysen

 
Hej Henning.

 Du bliver ikke slået bevidstløs under alm. sejlads. Den slags sker som regel kun under kapsejlads.
 
Mon ikke der kan være andre årsager til mistet bevidsthed? 


Er man i flydering, kajak el. lign, og du ryger i baljen ved et uheld, når du f.eks. stiger i, er det ret surt, hvis patronen går unødvendigt af.

Mvh.
Michael 

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg i mere end ti år, har anvendt automatisk oppustelig redningsvest, til både motorbådssejlads samt flydering, og har endnu tilgode at opleve redningsvesten bliver oppustet utilsigtet, - men det er der måske andre der har prøvet?

Mvh
Henning

Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 19:55
Jeg kan heller ikke genkende problemet med at de går af i tide og utide. Jeg har oplevet at de går af, hvis de bliver smidt i bunden af en båd. Noget andet jeg har oplevet, det er at saltpillen skal tjekkes og evt. skiftes regelmæssigt. Min bliver tjekket min. en gang om året, de går i opløsning og begynder at smuldre væk. Så har den en kort lunte, med hensyn til at gå af i utide.
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 19:56
Citat: Henning

Mon ikke der kan være andre årsager til mistet bevidsthed?

Jo det kan der selvfølgelig, men det er trods alt yderst sjældent at folk falder om uden videre.
Jeg kan sagtens følge din pointe, og man kan let argumentere for, at den fornuftige løsning er den automatiske vest.
 
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg i mere end ti år, har anvendt automatisk oppustelig redningsvest, til både motorbådssejlads samt flydering, og har endnu tilgode at opleve redningsvesten bliver oppustet utilsigtet, - men det er der måske andre der har prøvet?

Jeg har ikke prøvet det....

Har indtil for nylig haft en automatisk vest, men da den skulle udskiftes, fik ekspedienten overbevist mig om, at den med manuel udløsning var fornuftig.

Jeg er aldrig faldet i vandet, men hvis det sker ved turstart, vil jeg sikkert glæde mig over, at jeg muligvis kan komme afsted alligevel med intakt redningsvest.

Omvendt kan jeg godt se, at den ene tur måske ikke er så meget værd, hvis den automatiske vest redder mit liv Smile

Mvh.
Michael


Redigeret af Michael Boysen - 11 Sep 2012 kl. 19:57
Til top
Brian Ahlers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Ahlers

Tilmeldt:: 15 Feb 2006
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Ahlers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 20:38
Hvis du mener det med sikkerhed seriøst så køb en selvoppustelig 270N og husk at den skal fæsten under skridtet da den ellers nærmest kan ryge over hovedet og den sidder meget tæt til hovedet når den er oppustet.
 
I min verden er det værst tænkelige uheld når man fisker fra flydering en påsejling af en båd og derfor ville jeg vælge en selvoppustelig vest på 270N. Så kan man i det mindste blive fundet hvis det helt store uheld er ude..
 
Knæk og Bræk
 
Brian Ahlers
Til top
Jens Kloch Bengtson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jekbe Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jekbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 22:18
Hejsa.
Jeg bruger denne på kysten:
 
Den er tilpasset jægere og lystfiskere bl.a. ved at den er kort, og gaspatronen sidder i venstre side, så den ikke sidder i vejen for kolben, da de fleste er højrehåndede.
Den har også skridtstrop, og man kan sagtens komme til lommerne i wadejakken.
 
Venligst
Jens
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 22:41
Som det er nævnt ovenfor er en 150 nm vest sikker .
Jeg fisker en del fra Pontonbåd og har oplevet min makker blev (dødsyg) søsyg og var meget tæt på at kollapse og vælte forover ,, i sådan et tilfælde solo er der kun en automatisk vest der kan hjælpe ,
Jeg har ligeledes været en tur i suppen i påsken på kysten , der var jeg også glad for min automatiske vest ,, der var lige en smule for meget at holde styr på med en omvendt Pontonbåd liggende over mig ..
Og undersøg lige hvad et rep kit til din vest koster , det kan blive dyrt at købe en billig vest .
Min anbefaling er også en Baltic
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 09:36
Lav en plastikbrik, der kan erstatte salttabletten (eller hvad den nu er lavet af), så puster redningsvesten sig ikke op i utide. Salttabletten sættes i igen, når det er hensigtsmæssigt i relation til den aktuelle brug.

275N giver mere opdrift, så man bedre kan hjælpe nødlidte uden redningsvest, men det er en dyrere vest, og den er ligeledes dyrere at vedligeholde (trykbeholder). Den ekstra opdrift er også en fordel, hvis man har mulighed for at redde lidt af grejet.

Man kan også køre forbi Mc. Donald hver dag og indtage en XL-menu, så bliver man til sidst flydende uden redningsvest - problemet er bare, at man har en flydering siddende under huden, eller at man ligner et trafikuheld med alle air-bags udløst......

Knæk & Bræk

Jens R
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P Dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 11:24
Jeg ville ikke fjerne salttabletten - ligesom jeg heller ikke spænder sikkerhedsselen bag ryggen for at få den irriterende hyletone til at holde opWink.
 
Nej, spøg til side. Jeg har prøvet at ryge i baljen fra en lille jolle - snublede uheldigt og røg udenbords. Knaldede hovedet i rælingen på vejen så jeg var utroligt glad for at salttabletten virkede. Jeg er ikke sikker på at jeg i min ret groggy tilstand, ville have været i stand til at holde hovedet koldt nok til at trække i snoren.
Det var en af den slags uheld som man bare tænker at det sker sgu aldrigt - men det gjorde det for mig og heldigvis har jeg altid vesten på når jeg er ude.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 13:08
Jeg har lige været 10 dage ved Trysil og der så jeg et par nordmænd i flydering på Trysilelven, de brugte en specialdesignet kombineret fiskevest/redningsvest, som lignede denne meget:
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 16:19
Ja der findes nærmest skræddersyede oppustelige redningsveste til flyderinge. En alm. oppustelig redningsvest til en plovmand er dog rigelig sikkerhe til denne form for fiskeri!. Er man disponeret for andre former for bevidstløshed, kan man så gå op i nm. men de generelle 150nm. er nok til ca. 99% af danskerne. Den uheldige skal jo heller ikke flyve op som en spærrebalon Big smile
 
Et godt råd når i køber nm150 er, at tjecke hvad nakke beklædningen er lavet af. En varm dag med den forkerte beklædning gnidende op af nakken kan godt give ret så ubehagelige gèner!. Fleeze eller neopren beklædning kan bruges.
 
Jeg er selv en 110 - men prøver at holde mig under he he. Bare det, at købe fiske"tøj" i 3X kan være svært. De fleste forretninger køber kun hjem i 2X (børnetøj he he).
 
Mvh. - Kim -
Til top
Erik Kusk Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik kusk

Tilmeldt:: 28 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik kusk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 21:52

Hej

Det er dejlig at læse at så mange der bruger redningsvest når i er ude at fiske.

Så lige en opfordring til alle der bruger oppustelig redningsvest

Når man bruger oppustelig vest, så husk at tjekke eller få dem tjekket hvert år.

For ud egen erfaring, kan selv en bare 3 år gammel viking vest godt blive utæt.

Du kan Se og læse mere her på linket om hvordan du evt. selv kan tjekke din vest.

Det var i sådan en test at min søns vest dumpede.  

Mvh

Erik kusk

MVH
Erik kusk
www.smaabaadsfiskeri.dk
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 22:58
Bruger også selv selvoppustelig vest. Købte 2 stk i Harald Nyborg, og de virker fremragende. Sidder perfekt og ikke ikke til den mindste gene. Fik brug for den for ca. 1 år siden. Min kammerat fik på forunderlig vis min tidligere jolle til at kæntre, og vi røg i baljen. Vandet var kun 8 grader, og det var bestemt ikke behageligt, og tror ikke jeg kunne svømme meget med alm tøj+ ski undertøj + kraftigt camouflagetøj og kraftige vinterstøvler, hvis ikke det var for vesten. Det fik mig så også til at købe en dobbelt bundet jolle, men det er en anden historie :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 23:06
Marc Big smile
 
Dejlig at høre, at du slap helskindet fra episoden Big smile
 
Som jeg plejer at sige. Livets længde er et spørgsmål om timing. Få sekunder kan skille os mellem liv og død. Man køber sig en redningsvest, og på vej ned til sin båd, får man en tagsten i hovedet Confused
 
Vi kan kun gardere os så godt som muligt og håbe det bedste. Jeg har også et par veste hængende til enhver situation (man skal huske dem), og håber, at andre vil tage ved lære af din historie!. Man er selv med til, at skabe fremtiden!!!
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum