Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlandsdækkende 24 timers konkurrence i UV-jagt

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Emne: landsdækkende 24 timers konkurrence i UV-jagt
    Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:15
100 indlæg og lys og uv-fiskeri... UtroligtCry
 
SmileN
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:17
Citat: gumbas

Tallene er ikke alle helt nye, men prøv at regne på det så får du et tal på måske 40.000 eller flere lystfiskere uden fisketegn. Synes det er et større problem end at nogle få UV fiskere engang imellem jager om natten og fanger en fisk eller to til husbehov uanset metoden. De fisker trods alt på fisk, der er ok at hjembringe og ikke på undermålere osv.

Jeg gir' ikke fem flade ører for de statestitiske beregninger, der siger at der skulle være 650.000 lystfiskere i Danmark, og at der derfor skulle være et meget stort antal lystfiskere, som ikke løser fisketegn. 

Humlen er nemlig, at et analyseinstitut har ringet op til 3-4.000 hustande, og har spurgt dem om de har en fiskestang i huset eller sommerhuset, og det er der så mange som har kunnet svare ja til, men man har helt glemt at analysere på, at der er mange af fiskestængerne, der måske har stået ubrugte i 10-20 år, og oprindeligt er købt som et supermarkedstilbud til familiens børn, der som bekendt ikke skal løse fisketegn. 

Prøv i stedet at læse på Fiskerikontrollens årsrapport, og hvis man i den ser på, hvor få sager der hvert år er, hvor stangfisker bliver taget uden fisketegn, så kan vi faktisk konkludere, at lystfiskene generelt er rimeligt lovlydige.

Omvendt så vi i den samme årsrapport konstatere, at der hvert år er et uforholdsmæssigt stort antal sager, hvor fritidsfiskerne har overtrådt reglerne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:26
Dead NRE.
Og jeg giver ikke 5 flade ører for dine "Reflektioner" der stikker i alle retninger!

Det var meget mere relavant at høre dig svare på Jørgen Sørensens og Nicolai Bertelsens indlæg/spørgsmål.LOL

Især inden du bringer denne tråd helt ud af den retning den først startede med nemlig UV-Jagt!Ouch
LOL
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:32
Citat: Jørgen S

Så mener du pludselig, at harpuner skal forbydes. -  hvilket jo er UV-fiskerens fangsredskab og dermed i mod hele UV-fiskerens koncept?  skal de så bruge lasso, eller gaf?

Sludder og vrøvl, jeg har på intet tidspunkt ytret, at der skal forbyde, at UV-jægerne må anvende en harpun, det kun brugen af kunstigt lys om natten, som jeg ønsker et forbud i mod. 

Citat: Jørgen S

Så påstår du som frelst lystfisker, at du da:

Citat:  Jeg dyrker konsekvent C&R, og afkroger så vidt er muligt fisken i vandet, og er meget opmærksom på, at den ikke lider unødig overlast. 

Når du nu på nettet, selv lægger fotos frem,

af din fangst som er spiddet i hoved med en gaf… piner du fisken, ved at holden den over vandet, på en sådan måde, at fisken kan tage skade, i stedet for at afkroge den i vandet. - Hvorfor i det hele taget tage gaf med, når man fisker C&R?

Du må da også mene, at når harpuner skal forbyde, da de gennemborer fisk, nærmest som en piglyster, så skal brug af gaf også forbydes?

Gedden blev netop afkroget i vandet, og gaffen blev brugt til at fastholde den under afkrogningen, og der er med garanti ikke nogen gedde, der nogensinde er død af et lille hul i hageskindet. Og gedden blev kun løftet ud af vandet i de 4-5 sekunder det tog, at tage et par billeder.

Jeg er i øvrigt 100% sikker på, at hvis gedden kunne vælge, så vil den helt sikkert foretrække, at få et lille hul i hageskindet og blive genudsat, fremfor at blive skudt med en harpun tværs gennem kroppen, for det vil den helt sikkert ikke overleve.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:38
Citat: TBH

Kim
Hvis bare de lod lygten ligge under fiskeriet så er det fint med mig.......... 
Kald det hvad du vil.

Enig, UV-jægerne kan jage alt det de orker, og skyde alle de fisk de vil, det skal bare ske uden brug af kunstigt lys.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:53
Citat: kikophil

Er det ikke bare sådan, at alle nyere "sportsgrene" bliver udsat for kritisk gennemsyn, og der herefter kommer "tilretninger" der får "sporten" indenfor den tilforladelige grænse for sportsgrene!.

Enig, tidligere har der sikkert kun været et meget lille antal UV-jægere, som dyrkede UV-jagt om natten med kunstigt lys, men der er meget som tyder på, at det er en fritidsaktivitet, som er inde i en voldsom vækst. 

Hidtil har UV-jagten foregået i et juridisk tomrum, da lovgiverne endnu ikke har taget stilling til, om der bør ske en regulering af denne fritidsaktivitet, og derfor er det jo oplagt, at vi lystfiskere påpeger, at der er behov for en lovgivning på området.

Lystfiskeri og jagt er i øvrigt de to fritidsaktiviterer, som er mest gennemruleret med lovgivning, og derfor er det da også helt naturligt, at vi stiller krav om, at UV-jagt også bliver reguleret af en lovgivning.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
William Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ullaaahhh

Tilmeldt:: 06 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 28
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 10:12
Jeg forstår ikke, hvorfor gældende lovgivning for lystfiskeri ikke er tilstrækkelig? Jeg ser ingen grund til at gøre det ekstra besværligt for folk at udøve UV-jagt. Det er i forvejen en hobby, som kræver rigeligt udstyr og hvem køber egentlig en harpun, for at slå andet end fisk ihjel...?

Og som jeg har skrevet før; er der nogen der kender til videnskabeligt arbejde, der omhandler fisks reaktion på lys?
Til top
René Lodsgaard Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
RLS Avatar

Tilmeldt:: 05 Mar 2004
Geografisk: Horsens Fjord & Omegn Og Bygholm sø.
Status: Offline
Beskeder: 46
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 10:43
Hahahaha :-D hold kæft hvor er det ustyrlig sjovt at læse indlæg fra alle de "bedrevidende" der har HØRT at fisk står stille når man lyser på dem. Vil ikke ligge skjul på at nogen fisk efter en længere forfølgelse stille sig med hovedet i en tangbusk og tænker "her ser han mig ikke" men det er måske på et ud af 10 dyk jeg oplever dette :)

Syntes i skulle kontakte nogen af de lovløse uv jægere og få en tur, efter det kan i så drage jeres konklusioner.
At sidde foran en skærm og fortælle historier det har vi aviserne til ;)

Smut nu ud og fisk :)
Til top
René Lodsgaard Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
RLS Avatar

Tilmeldt:: 05 Mar 2004
Geografisk: Horsens Fjord & Omegn Og Bygholm sø.
Status: Offline
Beskeder: 46
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 10:46
Jeg syntes iøvrigt også at fiskeri med agn skal forbydes ved lov! Der fanges ustyrlig mange undermålere som sluger agnen og ikke overlever. Hvad skal udsætningerne så gøre godt for? Ja jeg vil også kaste med mudder :)
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 11:38
Citat: RLS

Jeg syntes iøvrigt også at fiskeri med agn skal forbydes ved lov! Der fanges ustyrlig mange undermålere som sluger agnen og ikke overlever. Hvad skal udsætningerne så gøre godt for? Ja jeg vil også kaste med mudder :)

Vi er enig, lystfiskeri med levende agnfisk er en metode fra fortiden, som helt bør afskaffes. Der er også mange lystfiskeriforeninger som på eget initiativ har har valgt, at forbyde brugen af levende agnfisk i deres fiskevande. 

Og vi kan heldigvis også konstatere, at lystfiskerne selv er ved at udfase brugen af levende agnfisk, nu om stunder er det jo kun et fåtal som stadig anvender den fiskemetode.

Med venlig hilsen
niels Riis Ebbesen
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 11:49


@Henrik Erichsen...
Ja jeg klare mig jo ret godt også her Tongue
Og du må så være mere begavet siden du føler dig den rette til at fortælle mig det. Clap
Syntes nu du nævner det at du faktisk i 2 sætninger i samme tråd formår at klare det rigtig meget bedreThumbs Up

Beklager over for jer der prøver at holde jer til emnet og trods nogle brugers personlige fnidder prøver at føre nogle fornuftige debatter !
burde jo ikke lade mig provokere

/Kent Bille




Redigeret af kent bille - 17 Sep 2012 kl. 11:50
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 11:56
Jeg må gentage dette, da der ikke er et enest bud

Til alle

Der er meget snak om harpuner m.v. men hvad tror i egentlig er maximale skydeafstanden med en harpun hvor gennemslagskraft og træfsikkerked stadigvæk er til stede, under vandet er for en lovlig harpun her i Danmark:
 
1. 2-3m
2. 10-12m
3. 20-25m
5. 40-50m
 
Kom med et gæt eller et svar hvis du ved det og meget gerne fra "storfangeren"Big smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smile
 
 
SmileN
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 12:25
Citat: Nicolai Berthelsen

Jeg må gentage dette, da der ikke er et enest bud

Til alle

Der er meget snak om harpuner m.v. men hvad tror i egentlig er maximale skydeafstanden med en harpun hvor gennemslagskraft og træfsikkerked stadigvæk er til stede, under vandet er for en lovlig harpun her i Danmark:
 
1. 2-3m
2. 10-12m
3. 20-25m
5. 40-50m
 
Kom med et gæt eller et svar hvis du ved det og meget gerne fra "storfangeren"Big smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smileBig smile
 
 
SmileN


Svaret er for en standard hanpun på 90 cm med en enkelt elastik max 3-4 meter.
Personligt vil jeg helst have pelagiske fisk inde på max 2 meters afstand, og med siden til, for at kunne få et ordenligt skud på fisken.

En harpun uden linehjul har en max skudlængde på op til 6-7 meter pga den line der er i spydet. Men ude på den afstand er der så lidt fart på spydet, så det ikke giver mening at skyde på fisk så langt væk.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 12:45
Hej N 

Ja ...Den er jo ikke  over 2- 3 meter dertil er vandmodstanden jo alt for hård !

Men det ændre jo ikke på at lortet jo kan gå af og da man typisk er flere dykker der er ude hvad der i mine øjne er meget fornftigt så er der altså mulighed for personskader...tør slet ikke tænke på hvad der i mørket kan ske...
jeg forstår sq ikke at der ikke er lavet nogle regler eller  der ved lov er vedtaget at der skal en jagttegn/våbentilladelse til for at må benytte harpun....der vil utvivlsomt være nogle der ikke kan lade være med at ændre på udløser hastigheden mm og ja det er bare endnu et agument for hvorfor der burde være nogle regler for hvem der må bruge udstyret 

Ja mon ikke det nok skal komme....tror på at myndighederne på en eller anden måde nok skal komme ind i billedet..har man tingene iorden så burde det jo trods alt komme selv UV jægerne til gode

/Kent Bille

Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 13:37
Citat: kent bille

Hej N 

Ja ...Den er jo ikke  over 2- 3 meter dertil er vandmodstanden jo alt for hård !

Men det ændre jo ikke på at lortet jo kan gå af og da man typisk er flere dykker der er ude hvad der i mine øjne er meget fornftigt så er der altså mulighed for personskader...tør slet ikke tænke på hvad der i mørket kan ske...
jeg forstår sq ikke at der ikke er lavet nogle regler eller  der ved lov er vedtaget at der skal en jagttegn/våbentilladelse til for at må benytte harpun....der vil utvivlsomt være nogle der ikke kan lade være med at ændre på udløser hastigheden mm og ja det er bare endnu et agument for hvorfor der burde være nogle regler for hvem der må bruge udstyret 

Ja mon ikke det nok skal komme....tror på at myndighederne på en eller anden måde nok skal komme ind i billedet..har man tingene iorden så burde det jo trods alt komme selv UV jægerne til gode

/Kent Bille



Mht til flere dykkere ude på sammen tid, så har vi i forbundet (Dansk Sportsdykker Forbund) en regl om min. 30 meters afstand mellem os ved officielle arrangementer.
Det er også en tommelfinger regl som bruges til daglig.

Ændringer på harpuner betyder ikke flere skader. Det vi ændre på er antallet af elastikker for at få en størrer gennemslagskraft på større fisk. Men det er som regl kun opsæninger der bruges på jagt i bla. Norge og syd på og det kræver altså stadig at man kommer forholdsvis tæt på fisken.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 13:50
Den 15. - 16. september afholdt Nak Nemo en 24 timers UV jagt over hele landet.
Hvordan gik det?
 
SmileN
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 15:44
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: RLS

Jeg syntes iøvrigt også at fiskeri med agn skal forbydes ved lov! Der fanges ustyrlig mange undermålere som sluger agnen og ikke overlever. Hvad skal udsætningerne så gøre godt for? Ja jeg vil også kaste med mudder :)

Vi er enig, lystfiskeri med levende agnfisk er en metode fra fortiden, som helt bør afskaffes. Der er også mange lystfiskeriforeninger som på eget initiativ har har valgt, at forbyde brugen af levende agnfisk i deres fiskevande. 

Og vi kan heldigvis også konstatere, at lystfiskerne selv er ved at udfase brugen af levende agnfisk, nu om stunder er det jo kun et fåtal som stadig anvender den fiskemetode.

Med venlig hilsen
niels Riis Ebbesen
Så gælder det vel også brug af orm.....det er jo synd for den stakkels orm at den levende bliver trukket på en krog...det må jo være dyrplageri.
 
Hvorfor ikke helt forbyde al fiskeri med agn og samtidig gøre alle kroge under størrelse 1/0 ulovlige at bruge, så flere undermålere har en chance.  Forbyde al fiskeri i lakseåer hvor kvoten er brugt op, forbyde fiskeri med 3-kroge, forbyde kroge med modhagere, forbyde at fisk der skal udsættes optages fra vandet for afkrogning......ja bliv selv ved.
 
Man kan blive så hellig at man kan forbyde al fiskeri...og bare sidde herinde og brokke sig tilsyneladende er der ihvertfald én person der har al korrekt viden på sin side og har de rette holdninger....ihvertfald efter hans egen mening.
 
I øvrigt Hr ekspert NRE, så kan du jo nærlæse rapporten på et af de link jeg tidligere skrev og der er tallet knapt 7/100 lystfiskere der fisker ulovligt uden fisketegn. Det er facts udfra kontroller og det antal sammenlignet med den behandling mange sæsonfiskere giver fiskene, så er der rigelig med brådne kar og problemer blandt os lystfiskere, så måske koncentrationen skal lægges der fremfor mod de få UV fiskere, der laver lort i det for de øvrige. I sidste ende er der jo uanset hvordan tallene fremkommer langt langt flere lystfiskere end UV fiskere, så de uheldige elementer må uden diskussion være størst blandt lystfiskere.
 
Uanset hvad man siger, gør eller hvilke ekstreme egoistiske holdninger man har, så er lystfiskeri, jagt, UV fiskeri en hobby, og her bør der være plads til os alle uden at vi sviner hinanden til.  nogen synes lys er forkert...fint nok...andre synes brug af agn er forkert....og sådan vil det altid være, men det ene er ikke mere forkert end det andet.
 
Synes man brug af agn er forkert...så lad være med at fiske med agn, synes en UV fisker at det er forkert at skyde en fisk om natten med hjælp fra lys, så lader han nok også være. Sådan er verden..accepter det dog.
 
Måske jeg skulle gå ned og bade en orm nu....i den her øvre ende af den lokale å, hvor jeg bor findes jo en del yngelvand.....og også store fisk....måske jeg kan være heldig at snyde en havørred med en str 8 ormekrog.


Redigeret af gumbas - 17 Sep 2012 kl. 15:58
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 19:29
@Henrik ! Nej, mener ikke vi har kommunikeret tidligere, hvilket egentligt også er uvæsenligt. Du har selvfølgelig lov at have dine meninger, ligeledes besidder jeg vel også retten til, at synes dine sammenligninger er tåbelige. Lysperler/selvlysende fluer kontra en kraftig lampe, ..............prøver for god ordens skyld, stadig at lede efter noget fornuftigt i dit indlæg..........men den vestjydske gylle har nok gjort mig lidt for smart. God aften! M.v.h. Claus
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 19:42
Citat: fætter ål

 
Hold nu op og tag dig sammen, skal de så navigere om natten med gps og skyde i blinde ???
ja for mig bekendt har fisk ikke gps sendere eller trackere, men ok lad dem slukke lyset og skyde i blinde.
så håber jeg fandme de rammer en kystfisker næste gang Tongue

Nu skal DU tage dig sammen!!!!!!!!!!!!
Ingen lys under fiskeriet/jagten, det er det jeg er imod. Der findes rigelige mængder håndholdt vandtæt GPS udstyr til navigation under dykning. Har selv brugt flere af dem.

Den sidste linie, er det en trussel???

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 19:53
Så så drenge Big smile
 
Problemet er som oftest blot en misforståelse. Det er absolut ikke grund nok til, at skulle opfattes som en trussel.
 
Uanset hvilke postulater i er kommet med, er der ingen grund til, at gøre det til personlige ting. Vi er alle mennesker med vidt forskellige meninger. Skal vi omgåes med alle disse forskelligheder, må vi lære at SNAKKE SAMMEN uden at ryge i totterne på hinanden!.
 
Før evt. jeres aggressioner videre over privat PMèr - ellers bliver i "aldrig" enige Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 21:25
Hold da op
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 23:16

Citat: gumbas

Så gælder det vel også brug af orm.....det er jo synd for den stakkels orm at den levende bliver trukket på en krog...det må jo være dyrplageri.

 

Hvorfor ikke helt forbyde al fiskeri med agn og samtidig gøre alle kroge under størrelse 1/0 ulovlige at bruge, så flere undermålere har en chance.  Forbyde al fiskeri i lakseåer hvor kvoten er brugt op, forbyde fiskeri med 3-kroge, forbyde kroge med modhagere, forbyde at fisk der skal udsættes optages fra vandet for afkrogning......ja bliv selv ved.

 

Man kan blive så hellig at man kan forbyde al fiskeri...og bare sidde herinde og brokke sig tilsyneladende er der ihvertfald én person der har al korrekt viden på sin side og har de rette holdninger....ihvertfald efter hans egen mening.


Hvis du ønsker et forbud mod ovennævnte metoder, grej og typer lystfiskeri, så står det jo dig frit for, at du kan arbejde for, at lovgiverne inde på Christiansborg vedtager sådanne love.


Citat: gumbas

I øvrigt Hr ekspert NRE, så kan du jo nærlæse rapporten på et af de link jeg tidligere skrev og der er tallet knapt 7/100 lystfiskere der fisker ulovligt uden fisketegn. Det er facts udfra kontroller og det antal sammenlignet med den behandling mange sæsonfiskere giver fiskene, så er der rigelig med brådne kar og problemer blandt os lystfiskere, så måske koncentrationen skal lægges der fremfor mod de få UV fiskere, der laver lort i det for de øvrige. I sidste ende er der jo uanset hvordan tallene fremkommer langt langt flere lystfiskere end UV fiskere, så de uheldige elementer må uden diskussion være størst blandt lystfiskere.


Din argumentation holder ikke, for man kan ikke bare sige, at 7 ud af 100 lystfiskere fisker uden at have indløst det statlige fisketegn, blot fordi Fiskerikontrollen har kontrolleret nogle hundrede personer med en fiskestang i hånden, og har fundet, at 7% af disse ikke havde løst et fisketegn.


Det er nemlig langt fra alle dem, der tager på en fisketur, der kan betegnes som rigtige lystfiskere i ordets egenlige betydning. Der kan f.eks. sagtens være mange, som bliver inviteret med på en kuttertur, eller folk som køber et fiskesæt i Netto, og som slet ikke er bekendt med reglerne omkring fisketegnet.


Da mine børn var mindre, der har jeg flere gange været med dem på en kuttertur på Ørresund, som var arrangeret af fritidshjemmet, og jeg er temmelig sikker på, at der var flere af de andre forældre, som slet ikke tænkte over, at når de ikke havde et fisketegn, så overtrådte de rent faktisk lovgivningen, hvis de hjalp nogle af børnene med at kaste agnen ud, eller at hale en fangst ind.


Men i mine øjne begik de ikke noget ulovligt, da jeg mener, at lovgivningen i nogle tilfælde er for smålig, og efter min målestok, så er og bliver folk heller ikke lystfiskere, blot fordi de er faldet for et tilbud på et fiskesæt i Netto, og går ned til havnen og prøver at fiske med det, men hvis Fiskerikontrollen kommer og snupper dem, så bliver de talt med i statestikken.


Citat: gumbas

Uanset hvad man siger, gør eller hvilke ekstreme egoistiske holdninger man har, så er lystfiskeri, jagt, UV fiskeri en hobby, og her bør der være plads til os alle uden at vi sviner hinanden til.  nogen synes lys er forkert...fint nok...andre synes brug af agn er forkert....og sådan vil det altid være, men det ene er ikke mere forkert end det andet.


Der er ikke noget der hedder UV-fiskeri, den eneste rigtige betegnelse er UV-jagt, da fiskene ikke fanges, men skydes med en harpun. Og som du selv er inde på, så lever vi i et frit land, og derfor er jeg og andre i vores gode ret til at at mene, at det er uetisk og usportsligt, at anvende kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt, og det er også vores demokratiske ret, at vi helt lovligt kan arbejde for, at lovgiverne inde på Christiansborg vedtager nogle love, som regulerer dette område.

 

Citat: gumbas

Synes man brug af agn er forkert...så lad være med at fiske med agn, synes en UV fisker at det er forkert at skyde en fisk om natten med hjælp fra lys, så lader han nok også være. Sådan er verden..accepter det dog.


Hvis man mener, at det er uetisk og usportsligt, at anvende kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt, så er man i sin gode ret til at ytre, at man ikke bryder sig om den slags metoder, og man har også ret til at arbejde for, at der bliver lovgivet på området.

 

Citat: gumbas

Måske jeg skulle gå ned og bade en orm nu....i den her øvre ende af den lokale å, hvor jeg bor findes jo en del yngelvand.....og også store fisk....måske jeg kan være heldig at snyde en havørred med en str 8 ormekrog.


Lystfiskeriet er så gennemreguleret med lovgivning, og lokale regler ved de enkelte fiskevande, at hvis du ikke overtræder nogle love og regler, så kan du næppe foretage dig ret meget, som jeg kan blive forarget over.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Kristian Villadsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristian V

Tilmeldt:: 08 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 91
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 23:20
Man kan se lidt om UV jagt her, så kan man jo selv vurdere hvad man synes.

https://www.facebook.com/uvjagt?ref=stream

http://www.facebook.com/groups/223695134405424/


Redigeret af Kristian V - 17 Sep 2012 kl. 23:34
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
slam

Tilmeldt:: 23 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 0
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 01:30
har lige set lidt billeder og video gennem de 2 link og Håber der inden længe bliver sat en stopper for den slags "jagt".. kan i ikke fange fisk med en alm fiskestang ?? hvorfor har i trang til at skyde fisk med harpuner ??   lær dog at fiske i stedet for..  det faktisk ikke så svært - jeg har en niece på 8 år der kan finde ud af det.. 

Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 05:45
Citat: slam

har lige set lidt billeder og video gennem de 2 link og Håber der inden længe bliver sat en stopper for den slags "jagt".. kan i ikke fange fisk med en alm fiskestang ?? hvorfor har i trang til at skyde fisk med harpuner ??   lær dog at fiske i stedet for..  det faktisk ikke så svært - jeg har en niece på 8 år der kan finde ud af det.. 



Pis med dig.

Stop med at pierce levende orm

stop med at fiske gydende fisk (Laks & Havørred i åen)

stop med at tæske aborrer i st vejle å

stop med at fange hornfisk der kun er her for at gyde

stop med at fange rogntunge høst sild på sundet

stop med at fiske med levende agn efter gedder

og sådan kunne vi blive ved.
det kan godt være de på en heldig aften kan skyde 3 ørreder
men det er nok mere undtagelsen end reglen
og lyset er nu engang et must for at kunne orientere sig og skyde sikkert i mørke
uden at ramme en evt lystfisker eller andet
I er pisse dobbeltmoralske hele bundtet 
accepter de ovenstående punkter så skal jeg med glæde være den første til at skrive under på at lys under uv jagt skal forbydes

indtil da, så luk røven og tør jeres øjne
i mine øjne er i allesammen en flok pattebørn og snobbede fjolser
i mener jeres fiskemetode er den mest ædle og eneste rigtige
og fanger man fisk på anden vis tuder i som små tøser der får hugget en dukke

Tag jer dog sammen og få et liv.
al den tid i har brugt på at skabe jer herinde kunne i have brugt på adskillige dejlige fisketure

Og glem samtidig ikke de billeder af folk der i foråret da isen gik af kystfiskere med 10-20 ørreder
jeg ved der landet over bla i lammefjorden blev fanget betydeligt flere
heldigvis har uv jægere mere moral end kystfiskere så de deltog ikke i festen.
og da harpunen kom før fiskestangen må det jo nærmest være fiskestangen vi skal have forbudt først
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 08:13
Citat: fætter ål

Citat: slam

har lige set lidt billeder og video gennem de 2 link og Håber der inden længe bliver sat en stopper for den slags "jagt".. kan i ikke fange fisk med en alm fiskestang ?? hvorfor har i trang til at skyde fisk med harpuner ??   lær dog at fiske i stedet for..  det faktisk ikke så svært - jeg har en niece på 8 år der kan finde ud af det.. 



Pis med dig.

Stop med at pierce levende orm

stop med at fiske gydende fisk (Laks & Havørred i åen)

stop med at tæske aborrer i st vejle å

stop med at fange hornfisk der kun er her for at gyde

stop med at fange rogntunge høst sild på sundet

stop med at fiske med levende agn efter gedder

og sådan kunne vi blive ved.
det kan godt være de på en heldig aften kan skyde 3 ørreder
men det er nok mere undtagelsen end reglen
og lyset er nu engang et must for at kunne orientere sig og skyde sikkert i mørke
uden at ramme en evt lystfisker eller andet
I er pisse dobbeltmoralske hele bundtet 
accepter de ovenstående punkter så skal jeg med glæde være den første til at skrive under på at lys under uv jagt skal forbydes

indtil da, så luk røven og tør jeres øjne
i mine øjne er i allesammen en flok pattebørn og snobbede fjolser
i mener jeres fiskemetode er den mest ædle og eneste rigtige
og fanger man fisk på anden vis tuder i som små tøser der får hugget en dukke

Tag jer dog sammen og få et liv.
al den tid i har brugt på at skabe jer herinde kunne i have brugt på adskillige dejlige fisketure

Og glem samtidig ikke de billeder af folk der i foråret da isen gik af kystfiskere med 10-20 ørreder
jeg ved der landet over bla i lammefjorden blev fanget betydeligt flere
heldigvis har uv jægere mere moral end kystfiskere så de deltog ikke i festen.
og da harpunen kom før fiskestangen må det jo nærmest være fiskestangen vi skal have forbudt først
 
HØRT!!!  ClapClapClap
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 08:39
Citat: fætter ål

indtil da, så luk røven og tør jeres øjne
i mine øjne er i allesammen en flok pattebørn og snobbede fjolser
i mener jeres fiskemetode er den mest ædle og eneste rigtige
og fanger man fisk på anden vis tuder i som små tøser der får hugget en dukke

Hmm... nu er debatten i denne tråd godt nok røget ned under vandoverfladen til UV-jægernes niveau...Confused

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 18 Sep 2012 kl. 08:40
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 08:50
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: fætter ål

indtil da, så luk røven og tør jeres øjne
i mine øjne er i allesammen en flok pattebørn og snobbede fjolser
i mener jeres fiskemetode er den mest ædle og eneste rigtige
og fanger man fisk på anden vis tuder i som små tøser der får hugget en dukke

Hmm... nu er debatten i denne tråd godt nok røget ned under vandoverfladen til UV-jægernes niveau...Confused

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Hvor sjovt, når en der har en anden mening udtrykker sig hårdt, så bliver det straks kommenteret og endnu engang sviner du lige UV-Jægerne/fiskerne til for de er jo åbenbart i dine øjne alle 2. rangs mennesker der ikke bør være her. Har set flere indlæg hvor lystfiskere kommer med lignende udtalelser herinde og endda truer med at smide deres grej efter UV-fiskere, men det synes du..HR NRE jo er helt i orden, for dit korstog mod UV fiskere og alle andre med en anden mening end din er jo helt i orden.
 
Kom dog videre i livet.....tag ud og fisk...hvis det er dig muligt i al din hellighed.
Til top
Michael Schaap Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Schaap

Tilmeldt:: 14 Jul 2004
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 7
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 08:53

Det her er et fantastisk eksempel på at forkus og fornuft ikke eksisterer hos nogle individer. Hvis alle var som Hr. ulnits og hr. ebbesen så var der kun to fiskere tilbage i dk. Vi andre tyndarmede, usportlige og fuldstændig amoralske personer skulle være glade hvis vi bare måtte være i nærheden af vand. Hvis vi alle hver især kæmper for at få vedtaget forbud mod alt hvad vi ikke finder interessant, sportsligt/etisk/moralsk  korrekt så kan vi godt vinke farvel til fiskeri på hobbyplan. Fokuser på hvad der er godt for havbasserne. Det er totalt ligegyldigt for bestanden at nogle bliver skudt med harpun og lys. Vi skal bare være så mange som muligt der synes det er en super oplevelse at kunne fange en havørred for så bliver der nok gjort lidt mere for at bevare en sund bestand. Og lad nu biologerne vurdere hvor kræfterne skal bruges så der ikke bliver kastet rundt med irrelevante og ubrugelige forbud der bygger på sure opstød og ussel lommefilosofi.  Det har havørrederne ingen glæde af.

Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 08:59
Citat: Schaap

Det her er et fantastisk eksempel på at forkus og fornuft ikke eksisterer hos nogle individer. Hvis alle var som Hr. ulnits og hr. ebbesen så var der kun to fiskere tilbage i dk. Vi andre tyndarmede, usportlige og fuldstændig amoralske personer skulle være glade hvis vi bare måtte være i nærheden af vand. Hvis vi alle hver især kæmper for at få vedtaget forbud mod alt hvad vi ikke finder interessant, sportsligt/etisk/moralsk  korrekt så kan vi godt vinke farvel til fiskeri på hobbyplan. Fokuser på hvad der er godt for havbasserne. Det er totalt ligegyldigt for bestanden at nogle bliver skudt med harpun og lys. Vi skal bare være så mange som muligt der synes det er en super oplevelse at kunne fange en havørred for så bliver der nok gjort lidt mere for at bevare en sund bestand. Og lad nu biologerne vurdere hvor kræfterne skal bruges så der ikke bliver kastet rundt med irrelevante og ubrugelige forbud der bygger på sure opstød og ussel lommefilosofi.  Det har havørrederne ingen glæde af.

Enig, der skal være plads til os alle. Jo flere brugere af naturen, jo nemmere kan vi råbe op, hvis noget skal forbedres for fiskene.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 09:10
Citat: fætter ål

Citat: slam

har lige set lidt billeder og video gennem de 2 link og Håber der inden længe bliver sat en stopper for den slags "jagt".. kan i ikke fange fisk med en alm fiskestang ?? hvorfor har i trang til at skyde fisk med harpuner ??   lær dog at fiske i stedet for..  det faktisk ikke så svært - jeg har en niece på 8 år der kan finde ud af det.. 



Pis med dig.

Stop med at pierce levende orm

stop med at fiske gydende fisk (Laks & Havørred i åen)

stop med at tæske aborrer i st vejle å

stop med at fange hornfisk der kun er her for at gyde

stop med at fange rogntunge høst sild på sundet

stop med at fiske med levende agn efter gedder

og sådan kunne vi blive ved.
det kan godt være de på en heldig aften kan skyde 3 ørreder
men det er nok mere undtagelsen end reglen
og lyset er nu engang et must for at kunne orientere sig og skyde sikkert i mørke
uden at ramme en evt lystfisker eller andet
I er pisse dobbeltmoralske hele bundtet 
accepter de ovenstående punkter så skal jeg med glæde være den første til at skrive under på at lys under uv jagt skal forbydes

indtil da, så luk røven og tør jeres øjne
i mine øjne er i allesammen en flok pattebørn og snobbede fjolser
i mener jeres fiskemetode er den mest ædle og eneste rigtige
og fanger man fisk på anden vis tuder i som små tøser der får hugget en dukke

Tag jer dog sammen og få et liv.
al den tid i har brugt på at skabe jer herinde kunne i have brugt på adskillige dejlige fisketure

Og glem samtidig ikke de billeder af folk der i foråret da isen gik af kystfiskere med 10-20 ørreder
jeg ved der landet over bla i lammefjorden blev fanget betydeligt flere
heldigvis har uv jægere mere moral end kystfiskere så de deltog ikke i festen.
og da harpunen kom før fiskestangen må det jo nærmest være fiskestangen vi skal have forbudt først
 
HØRT!!!  ClapClapClap
Så meget balade for harpunfiskere, der faktisk skal snige sig ind på en afstand af 2-3m på en fisk, for eventuel vælge at skyde den.
 
Jeg har selv prøvet UV-fiskeri om dagen nogle gange, og...... det er fandeme svært bare at komme på se afstand af en havørred over 50cm, eller en multe
 
og til NRE DeadDeadDeadDeadDeadDead søg læge der må jo være noget galt under alpehue, eller hvad det er er for en latterlig fiskehat du bruge - og - der mangler en redningsvest på dit billede hvor du piner en gedde, ved at hænge den i en gaf, tror du at fiskens ryg har godt at det og ikke tager skade af dette? Bare for et skide fotos skyldDead
 
SmileN
 
 
 
 
 


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 18 Sep 2012 kl. 09:29
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 11:16
LOLLOLLOLClapClapClap.

Jeg syntes ellers, at det med at overleve et lille hul i mundskindet, kontra at få en pil igennem sig var storartet udlagt af "storfangeren"! Især når NRE skal beskytte/undskylde sin egen uheldige facon med at behandle sin "store" 4-5 kg. fangst humant.Dead


Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 11:20
Citat: Michael Ladefoged

LOLLOLLOLClapClapClap.

Jeg syntes ellers, at det med at overleve et lille hul i mundskindet, kontra at få en pil igennem sig var storartet udlagt af "storfangeren"! Især når NRE skal beskytte/undskylde sin egen uheldige facon med at behandle sin "store" 4-5 kg. fangst humant.Dead

 
Rettelse... 4-5 pund "store" fangst
 
SmileN
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 11:45
Nå men nu hvor alle sprællemændene hat fået lov til at lave lidt off-topic spjætterier, så må jeg lige gøre opmærksom på, at denne tråds emne er om det er acceptabelt, at UV-jægerne anvender kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten.

Og jeg mener ikke, at de mange UV-jægere som kun har postet en masse syge undskyldninger og bortforklaringer, er kommet med et eneste sagligt argument for, at det ikke er uetisk og usportsligt, at anvende kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten.

Jeg og andre har til gengæld kunne konstatere, at der er rigtig meget som taler for, at brugen af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, kan sidestilles med blusning, og at det derfor allerede burde være forbudt med den gældende lovgivning.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 11:49
Dead Bliv du bare ved NRE!
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 11:57
Citat: Ullaaahhh

Og som jeg har skrevet før; er der nogen der kender til videnskabeligt arbejde, der omhandler fisks reaktion på lys?
Når jeg søger finder jeg en masse, men ikke noget der argumenterer for hverden det ene eller det andet som jeg ser det, i og med studierne langt hen af vejen er lavet af "kommerciel interesse", altså for at maksimere trawlfangster eller selektere i fangsten, typisk af fisk der lever noget dybere end havørreden. Men ja, under dette er der dokumentation for "fototaxi" i fisk, altså at visse arter svømmer imod lyskilden. Der er ligeledes en del studier af diverse fiskeyngel/larver og lys, men igen tror jeg ikke det med rette kan overføres til voksne fisk af hverken den ene eller anden art.
Når det kommer til materiale relevant for emnet her, så mener jeg de videoer der tidligere er delt er den bedste tilgængelige dokumentation for, hvordan UV jagt udføres om natten med lys.
Det kunne være rigtigt fint, om det lykkedes nogen at grave videnskabelige artikler frem, måske de findes, og jeg bare ikke har fundet dem.
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:03
Det er kun forbudt at blusse ål, alt andet kan man lyse på lige så tosset man vil.

Om det er etisk korrekt sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.
Personligt syntes jeg ikke det er uetisk, for jeg tager kun det jeg vil have med hjem og jeg skal ikke gemmen utallige undermålere inden jeg får en fisk med rette størrelse. Det betyder også at jeg ikke påfører en masse fisk smerte og unødige skader. Selvfølgelig sker anskydninger, men heldigvis meget sjældent.

Det sportslige aspekt. Tja jeg syntes der er mere sport i at snige mig stille ind på en fisk for at skyde den på kort afstand, end der er i at kaste et blink ud for at trække det ind igen og så gentage øvelsen igen og igen og igen...
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:09
NRE find en dykker der vil tage dig med en nat, se hvor mange havørreder du kan komme tæt på som er 1,5+ kg. Tag evt et kamera med og post dine videoer. Så kan du vurdere om du virkelig syntes det er så let at høste alle "dine" fisk
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:29
Citat: Casper D

NRE find en dykker der vil tage dig med en nat, se hvor mange havørreder du kan komme tæt på som er 1,5+ kg. Tag evt et kamera med og post dine videoer. Så kan du vurdere om du virkelig syntes det er så let at høste alle "dine" fisk
Tror ikke NRE er interesseret - han spidder normalt kun gedder(for så at genudsætte dem iflg egne udtalelser), og selv hvis han skulle komme i vandet med en dykker, så kommer der vist ingen indrømmelser fra ham.
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:39
Citat: gumbas

Citat: Casper D

NRE find en dykker der vil tage dig med en nat, se hvor mange havørreder du kan komme tæt på som er 1,5+ kg. Tag evt et kamera med og post dine videoer. Så kan du vurdere om du virkelig syntes det er så let at høste alle "dine" fisk
Tror ikke NRE er interesseret - han spidder normalt kun gedder(for så at genudsætte dem iflg egne udtalelser), og selv hvis han skulle komme i vandet med en dykker, så kommer der vist ingen indrømmelser fra ham.

Det er jo der vi har det fantastiske videokamera. Man behøves jo ikke have en harpun med i vandet.. Hvis man ikke er interesseret i at finde ud af hvordan det forholder sig GRATIS, men bare konkludere sin viden ud af et par videoer på youtube burde man ikke blande sig eller starte en debat om hvor vidt det er korrekt eller ej. 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 13:43
Det etiske og moralske omkring brugen af harpun og lys kan debatteres af alle. Det ville jo ikke være smart, om det bare var udøverne der måtte det. Alle jagtformer (som det jo er) har været og bliver stadigvæk debatteret, eftersom normerne og omstændighederne ændres naturligt med tiden.
 
Med hensyn til, om UV jægere må bruge lys eller ej, er det jo egentligt et spørgsmål om, hvorvidt nattejagten bør forbydes, da man antageligt ikke får meget ud af, at jage i mørke om natten. Så får man først senere at se, om det er den fede makker eller en fed fisk, der er røget på harpunen. At svømme på ryggen langs bunden og skyde forbipasserende fiske silhuetter op mod månelyset, er nok også uheldigt, da det vil resultere i harpuner der ryger op ad vandet og hvorhen? LOL
 
Jeg har ikke noget imod, at en fisk bliver spiddet på en harpun. Det dyrkes overalt (næsten) i verden, og selv gode gamle Jack Coustou dyrkede det. Fisken bliver jo hurtigt halet ind og "gogget" og slut med den. At gå i detaljer med hvad fisken føler, og hvor ondt det gør, er et forfærdeligt produkt af vores dekadente levevis med blot at række ned i fryseren, så er der mad. Det gir os alt for meget tid til, at spekulere over dit og dat, der er helt nede i unødige pettitesser for ekstremt følsomme individer, der prøver på, at sætte deres egne følelser i fiskens sted!.
 
Vor herre bevare os: Det er bare fisk det drejer sig om. Mennesket har i alle tider hoppet og danset og spiddet og stanget og forgiftet og afvandet disse "dumme" væsener, der er beregnet til, at være føde for andre rovdyr her under mennesket. Fang dem, slå dem ihjel, spis dem, sørg for mådehold, hjælp bestandene, færdig!!!
 
Og skrub så ud og fang dem ik` Big smile
 
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 18 Sep 2012 kl. 14:08
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 15:24
Nemlig det er sådan det er.
Niels Riis Ebbesen
Hvordan kan det være du mener at alle fritidsfiskere drikker bajere og ryger cigaretter og er med i en mafia omkring garnfiskeri. Er det ikke at skyde lidt over målet, har da kendt nogle stykker der fisker med garn uden at drikke en masse bajere nede i skuret bagerst på havnen.
 
Hmm... nu er debatten i denne tråd godt nok røget ned under vandoverfladen til UV-jægernes niveau...Confused
 
Hvad er det for et niveau du mener alle uvjægere befinder sig på ??
 
Tag dog imod tilbuddet om at låne dykkergrej, og hop i baljen og oplev det selv, det er ved selvsyn man bedst kan danne sig en mening om tingene.
Mvh Kent Kannegaard
Til top
René Lodsgaard Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
RLS Avatar

Tilmeldt:: 05 Mar 2004
Geografisk: Horsens Fjord & Omegn Og Bygholm sø.
Status: Offline
Beskeder: 46
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 16:56
Haha elsker dig NRE :) det er okay for lystfiskere at bryde loven når man ikke ved bedre. Så hvis jeg som ny stod og fiskede i et fredningsbælte så var det ikke ulovligt?!

Og med mit indlæg om fiskeri med agn mente jeg ALT agn.. Alle orm småfisk og andet der bruges som agn har nerver og derved følelser. Så at agne med en orm, småfisk eller andet svare jo egentlig til at skyde en større fisk med harpun?!

Og mht fiskerikontrollen, hvis de kom når man kontaktede dem og fortalte at en given havn var fyldt af folk der tager undermålere osv så ville tallet med folk uden kort stige markant.

Syntes du er sød Niels, men tænkt nu over hele aspektet frem for det lige foran næsen :)
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 16:59
Citat: CS78

Det er kun forbudt at blusse ål, alt andet kan man lyse på lige så tosset man vil.

Om det er etisk korrekt sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.

Frit citeret fra Danmarks Sportsfiskerforbund: "Fiskeriet med stang og snøre er med hensyn til anvendelse af redskaber og udførelse begrænset i § 15 i Fiskeriloven: Lystfiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri) er ikke tilladt.” Denne paragraf – forbud mod rykfiskeri – blev indført på Danmarks Sportsfiskerforbund foranledning i 1990’erne, idet fiskeriet efter hornfisk mange steder blev udført på en uetisk måde. Fiskeriet var tidligere karakteriseret ved, at der ikke blev anvendt endeagn, som lokker fiskene til at hugge, men derimod 1-3 store trekroge, som fejlkrogede hornfiskene."

Dette var ikke noget der blev indført på baggrund af biologiske vurderinger. Der var tale om etik. Tidligere var det op til den enkelte at vurdere, om de ville høste fisk på denne uetiske metode.
 
Uanset hvilken art der er mål for aktiviteten, så er det at "blusse" i mine øjne så uetisk, at det på samme måde burde forbydes.
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 17:41
Citat: allanm

Citat: CS78

Det er kun forbudt at blusse ål, alt andet kan man lyse på lige så tosset man vil.

Om det er etisk korrekt sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.

Frit citeret fra Danmarks Sportsfiskerforbund: "Fiskeriet med stang og snøre er med hensyn til anvendelse af redskaber og udførelse begrænset i § 15 i Fiskeriloven: Lystfiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri) er ikke tilladt.” Denne paragraf – forbud mod rykfiskeri – blev indført på Danmarks Sportsfiskerforbund foranledning i 1990’erne, idet fiskeriet efter hornfisk mange steder blev udført på en uetisk måde. Fiskeriet var tidligere karakteriseret ved, at der ikke blev anvendt endeagn, som lokker fiskene til at hugge, men derimod 1-3 store trekroge, som fejlkrogede hornfiskene."

Dette var ikke noget der blev indført på baggrund af biologiske vurderinger. Der var tale om etik. Tidligere var det op til den enkelte at vurdere, om de ville høste fisk på denne uetiske metode.
 
Uanset hvilken art der er mål for aktiviteten, så er det at "blusse" i mine øjne så uetisk, at det på samme måde burde forbydes.


Jeg gentager lige...
Om det er etisk korrekt, sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 19:57
Fisken bliver jo hurtigt halet ind og "gogget" og slut med den. 
 
Mvh. - Kim -
[/QUOTE]

Det er dog en gang fis, alle de gange jeg har set UV Jægere komme op af vandet, har fisken/fiskene hængt i galger og andre redskaber fra ryg/hofte, ALLE disse fisk har været i live, indtil "jægeren" kommer på land, FØRST der er de blevet slået ihjel. Her er tale om ca. 15-20 episoder med stort set forskellige UV Jægere hver gang! Sidste gang gik jeg hen til "jægeren" for at se den HØ han havde skudt og ikke slået ihjel, jeg sagde den var for lille og han målte den til 35 cm. HAN var sikker på at mindstemål var 35 cm. Sulten har vist forpuret hans hukommelse omkring mindstemål. Herefter forsøgte han gud hjælpe mig at genudsætte fisken, da jeg fik ham overbevist om mindstemål, DET ER SØRGELIG. og noget tyder på at det langt fra er enkelte uv jægere der agere sådan.  JEG har endnu til gode at se en jæger komme op af vandet men fisken aflivet. Angry

DET ER EN GANG F*****G SVINERI. 


Redigeret af Steffan - 18 Sep 2012 kl. 19:59
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 20:12
Citat: CS78

Jeg gentager lige...
Om det er etisk korrekt, sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.

Du tager fejl, jeg er i min gode ret til at mene, at det er uetisk og usportsligt, at anvende kunstigt lys, i forbindelse med UV-jagt om natten, og da der er ytringsfrihed i Danmark, så har jeg også lov til at fremsætte mine synspunkter om UV-jagt med lys.

Og for at gøre målet helt fuldt, så har vi også demokrati her Danmark, så jeg og andre er også i vores gode ret til at forsøge, at påvirke politikerne med det formål, at de skal lave noget lovgivning, der sætter en stopper for de værste unoder i forbindelse med UV-jagt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 20:33
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: CS78

Jeg gentager lige...
Om det er etisk korrekt, sportsligt eller ej, må jo være op til den enkelte udøver.

Du tager fejl, jeg er i min gode ret til at mene, at det er uetisk og usportsligt, at anvende kunstigt lys, i forbindelse med UV-jagt om natten, og da der er ytringsfrihed i Danmark, så har jeg også lov til at fremsætte mine synspunkter om UV-jagt med lys.

Og for at gøre målet helt fuldt, så har vi også demokrati her Danmark, så jeg og andre er også i vores gode ret til at forsøge, at påvirke politikerne med det formål, at de skal lave noget lovgivning, der sætter en stopper for de værste unoder i forbindelse med UV-jagt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Vil give dig ret her, vi har alle ytringsfrihed og må mene det vi vil. Eksempelvis er det efter min mening også uetisk og usportsligt, når man fisker efter fisk bare for fornøjelsens skyld og når man fanger en, så løfter dem op i gællerne eller holder dem med en gaf ...bare for at tage et billede for at fornøje sig selv.....det tangerer jo dyrplageri.   
Den slags gør vi hellige lystfiskere jo aldrig, vel NRE, som gode fiskere så afkroger vi altid fisk i vandet, når de skal genudsættes og piner dem ikke længere end højest nødvendigt...eller...Shocked

Redigeret af gumbas - 18 Sep 2012 kl. 20:43
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 20:37
Niels min gode mand, jeg mindes ikke at jeg på noget tidspunkt har forbudt dig at ytre dig med dine holdninger.
At jeg langt fra er enig med dig er en anden sag, men for min skyld må du sige lige hvad du har lyst til.


Redigeret af CS78 - 18 Sep 2012 kl. 20:42
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 20:45
Smut en tur til Hvide Sande http://www.youtube.com/watch?v=UPCmj-GUi0Q og kik på sildefiskeriet. Eller tænk på en snurrevod båd 100 tons sild der skal gogges, kom da ned på jorden mand. Der er jo også torskefiskere, http://youtu.be/-dHJ9LkKe9c men det er nok ikke rigtige sportsfiskere sikkert nogle tyndarmede garnbanditter, der er løbet tør for garn.
Men der er vidst ikke nogen af dem der har en preist i nærheden


Redigeret af Kannegaard - 18 Sep 2012 kl. 21:51
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres