Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oddere

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin113

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin113 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Oddere
    Sendt: 31 Aug 2012 kl. 23:28
Hej Alle..

Ville lige hører om det kan betale sig at fiske noget vand (Å), hvor 2-3 styks oddere svømmer rundt??
Natfiskeri med flue..


Martin
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 07:51
Hej Martin
 
Hvis du spørger biologerne fra Aqua i Silkeborg er der "fyldt op" med oddere i Jylland, dvs. der er ikke plads til flere oddere. Det må alt andet lige betyde, at der svømmer oddere rundt mere eller mindre overalt, hvor vores vandløb egner sig til det. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at de kan have en indvirkning på bestanden i mindre vandløb, men da en odders revir kan være 30-40 km vandløb (derfor er der kun plads til ca. 250 oddere i Jylland), indtager den næppe al sin føde lige der, hvor du har tænkt dig at spise. Så bare ud og prøv.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 08:02
har også odderen på et af mine revirer. Det føler jeg ikke er en konflikt, nærmere en naturoplevelse. 
Det har ikke påvirket mit fiskeri, mener jeg. 
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 09:10
Hej Martin.
 
Jeg har i rigtig mange år haft mulighed for at se odderen på mine faste pladser, og jeg har haft mange muntre oplevelser.
 
Jeg har ikke erfaret, at der er uro omkring fiskeriet, når der er oddere på strækket, men det er nok ikke forkert at mene, at fiskene ved de er der, akkurat som sæler og marsvin ude på kysten.
 
Iøvrigt kan odderen, være lidt at en gadedreng, uanset om man mener de er meget sky. Min bedre halvdel har flere gange haft odderen inde for røre afstand, og et par af mine knægte fra ungdomskolen, fik madpakken hugget under fiskeri i Karup å, så jo det er nogle løjerlige fyre, de oddereWink
 
Som knægt havde vi på min ferie gård en odder, som var opvokset sammen med gårdhunden, og jeg vil på ingen måde råde folk til at "røre", uanset om de ser nuttede ud, de har et voldsomt gebis, som kan gøre stor skade.
 
Jeg er som tidligere ornitolog, og stor naturelsker indeforstået med, at oddere og bævere har en berettigelse i den danske natur, men især odderen, kan være hårde ved fuglene, men til gengæld, er den over mosegrisene, så jeg er lidt splittet i min opfattelse af, om det er godt eller skidt, men så længe vi er klar over at odderen har et stor revir, og man ved, hvor mange individer stederne kan tåle, er det ok med mig.
 
Nu er der ikke ret mange der har set en ægte odder, ofte er det mink, som er set, og for dem, som lige vil friske hukommelsen op omkring odder, især dens aftryk med poterne, kan lige skimme denne side:
 
 
Mvh
P.K.
 
Til top
Martin Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin113

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin113 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 10:29
Okay, så er det jo bare med at komme igang.
Var ude i går, lige før jeg oprettede emnet, og opdagede at der var et par oddere der svømmede  rundt i "mit" høl.. :/ Så gik pænt udenom.. 
Syntes de plaskede lige rimeligt meget, til at der skulle stå fisk der.. :D

Martin
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 11:01
Frække er odderne i alt fald - i sommer fiskede jeg markeller på havnen i Øster Hurup (Nordjylland ud til Kattegat), der bor en odder (og også en mink) under molen.
 
Så snart der var fisk på og vi trak dem ind, så var det med at få dem op, ellers snuppede odderen dem fra krogen! En aften tog den 4 - 5 hornfisk/markeller fra krogen... Minken kom først frem da vi rensede, og spiste affaldet her fra.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 11:24
På det stykke af Gelsåen, hvor jeg fisker er der flere odder familier.
På flere ture har jeg oplevet, at indtil jeg kom hen til deres område var der ikke fisk som ville noget, men så snart jeg kom nedstrøms deres revir var der fisk..
Syntes de laver temmelig meget larm i vandet om natten og jeg kan i min vildeste fantasi ikke tro at nogle havørreder vil opholde sig i deres revir.
Men de svømmer ofte langt og nogle nætter er de meget aktive og andre nætter ser eller hører man dem ikke....
Blev i øvrig meget overrasket over, hvor stor sådan en fætter er
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2012 kl. 15:27
Hmm ja de er der Wink- starten af fiskesæson, i Skjernåen på premieren - her kom jeg lidt for sent ud , men var der dog til solopgangen - jeg måtte dog gå lidt, eftersom der var mange til premieren. Jeg stoppede ved et sted kaldet "gasledningen" - sendte fluen ud - der kom et plask lige uden for synsfeldt og spændingen steg!, der kom flere plask og en Odder dukkede op lige ud for mig,den lagde på ryggen og fulgte mig lidt rundt.Rullede ind og gik 100m nedstøms og fortsatte - plup og Odderen var der igen , som om den ikke lige havde tænkt sig sykket for sig selv.
Syntes vi skal være stolte af der er plads til Odderen, et fantastisk dyr at opleve.
Indimellem kommer de for fuld drøn ned af åen under aftenfiskeriet - flot syn som jeg kun nyder at opleve.
 
Mvh Heine Fausing


Redigeret af hlf - 01 Sep 2012 kl. 16:09

     
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres