Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkanderborg søerne dybdekort

 Besvar Besvar
Forfatter
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skanderborg søerne dybdekort
    Sendt: 26 Aug 2012 kl. 17:22
Hej.

Jeg har ikke kunnet finde et tydeligt dybdekort over søerne. Er der nogle der har links eller lign.?
Det skal være med både dybdekurver og tal på ligesom på http://www.starch.dk/private/debat/SkanderborgSoe.asp
men gerne meget tydligere da det er ulæseligt ved udskrift.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 19:11
Den nemme løsning er at købe Garmins TopoDanmark hvor det er med. Den næstnemmeste løsning er at købe kortet fra KMS (Kort & Matrikelstyrelsen). Jeg kan se at du linker til et site, der vist ikke ser ud til at respektere alm. ophavsret, men anyway; kortet findes (selvom det er gammelt) og det er publiceret og er ikke udgået. Jeg vil tro at du kan købe en hardcopy for nogle hundrede kr. 
Evt. kan du gå på biblioteket og se om du kan låne det der. Det er en god mulighed. Dagkort.dk har også en pdf kopi igen uden angivelse af kilde (Ophavsret!!). 
Mvh
Thomas


Redigeret af Thomas Vedel - 26 Aug 2012 kl. 19:13
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 21:41
Den allernemmeste løsning er her:
http://www.dagkort.dk/images/pdf/0054-01.pdf

Dybdekortet mister ikke kvalitet ved at du vælger at printe på f.eks. 4 eller flere A4 ark.
God fornøjelse. Jeg har tegnet kortet, og det er frit for at kopiere det til eget brug ligesom med alle kort på Dagkort.dk. Det står også på siden. Ophavsret er en ting - men hvis det ikke måette printes ville det selvfølgelig også fremgå. Det må det!
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 21:59
Jeg mente selvfølgelig med h.t. ophavsret: Den tilhører dagkort.dk, men det er kun for at lave gode kort, som ikke koster foreningerne noget.
På Dagkort.dk er de gratis for foreningerne og brugerne, som det også fremgår på sitet.
Så jeg forstår måske ikke helt Thomas Vedels budskab.

Farverne er iøvrigt omhyggeligt udvalgt, så de på en s/h printer af lidt nyere dato, fremstår med forskellige gråværdier. Og som sagt: Uden kvalitetstab ved enhver forstørrelse.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 22:01
Synes bare tit det er lidt forvirrende at se på den slags dybdekort. Søger et med tal på ud for kurverner
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 22:17
Jamen der er da tal for dybderne. Print det f.eks. i 200%. Sæt det sammen, og du vil se kurvetallene. Omsat til hele kortet er alt tydeligt. Ellers gør som Thomas siger. Køb et kort, og se om det er mere tydeligt for dig. Du kan ikke klage over forstørrelsens kvalitet, ved jeg. Du kan da selvfølgelig også spørge foreningen. Knæk og bræk og print løs.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 22:28
Citat: Nlsn

Jamen der er da tal for dybderne. Print det f.eks. i 200%. Sæt det sammen, og du vil se kurvetallene. Omsat til hele kortet er alt tydeligt. Ellers gør som Thomas siger. Køb et kort, og se om det er mere tydeligt for dig. Du kan ikke klage over forstørrelsens kvalitet, ved jeg. Du kan da selvfølgelig også spørge foreningen. Knæk og bræk og print løs.
 
Hehe sorry, skal da vist bare have et par læsebriller. Havde fokuseret for meget på hylke sø at jeg ikke havde set tallene ved skanderborg sø :)
 
Jeg takker og undskylder :)
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 22:41
OK - tak for meldingen. Lad mig gerne vide på: 
laust@nlsns.dk
om du kan bruge kortene, og ellers opgiv tlf.nr. i mail. Så ringer jeg gerne og fortæller mere om dem. Og Skanderborg Søerne.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 00:49
Citat: Nlsn

Jeg har tegnet kortet, og det er frit for at kopiere det til eget brug ligesom med alle kort på Dagkort.dk. Det står også på siden. Ophavsret er en ting - men hvis det ikke måette printes ville det selvfølgelig også fremgå. Det må det!

Ophavsretloven er sådan indrettet, at hvis vi ser bort fra EDB-programmer, arkitektur og direkte afstøbninger, så er det fuldt lovligt, at lave en kopi af et værk, til ens eget private brug, du må bare ikke vidergi', sælge eller på anden måde formidle kopien til andre.


Så man kan roligt lave en kopi af et søkort til ens eget private brug, men man må ikke lave nogle ekstra kopier, og gi' dem til ens fiske-kamerarter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 07:50
Så kan jeg godt svare dig. Det kort Dagkort.dk anvender har kortet fra KMS som grundlag uden at det fremgår. Der er kun udarbejdet 1 dybdekort over Skanderborg søerne, og det er kortet fra KMS. En gengivelse af de samme informationer blot i en pdf fil i nye farver fritager ikke for korrekt kildeangivelse og de nødvendige tilladelser.
Mvh
Thomas
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:27
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:28
Goddag Thomas.
Kortet er rentegnet helt forfra af mig efter oplysninger fra foreningen.
Det er ikke en pdf af noget eksisterende fra KMS.
Du har ikke ret. Heldigvis.
I øvrigt kan vi ikke bruge KMS kortene til noget, da
kvaliteten er som i tidligere link i tråden. Og hvad er det til?
Lodskud og oplysninger fra foreningen og en kvalitet optimeret til Netbrug er vejen frem.
ellers ser det jo ud som i det det første link i tråden
Jeg har brugsretten, som jeg har spredt for alverden.

Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:38
Hm, jeg tror du har misforstået noget. Det kort "Sandarten" (og det er vel den forening du henviser til) bringer på deres hjemmeside, er hentet fra en digitialisering af KMS kort tilbrug i en biologisk rapport (har den et eller andet sted). Med mindre den gode forening gennem egen indsats har kortlagt søen (hvilket jeg tvivler på), og tilmed gjort det så præcist at de har fået fejlene i det gamle KMS kort medBig smile, ja så er dit kort stadigvæk af kopi af KMS kortet. Så helt ærligt tror jeg du skal revudere dine kommentarer.
Mvh
Thomas
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:51
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:53
Ingen har patent på, hvordan Danmark ser ud. Heller ikke KMS.
Det handler om, om man bruger kortet i den form som KMS har serveret det i.
Det gør jeg ikke.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:59
Slap nu af. Med dine holdninger læner Dagkort.dk sig op af en masse bøvl (og risiko for erstatningskrav). Jeg tror du skal sørge for at have dine datakilder i orden og høfligt spørge KMS om du må bruge deres kort i dit pdf kort. Kopiprisen (print) i alm udsalg er, såvidt jeg ved, omkring 400 kr.
Mvh
Thomas
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 11:18
Goddag Thomas Vedel -
Lad os ikke spilde tråden på egen disput. Mail tlf.nr. til mig på
laust@nlsns.dk. Så ringer jeg for at høre hvad du egentlig mener.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 12:41
Citat: Thomas Vedel

Slap nu af. Med dine holdninger læner Dagkort.dk sig op af en masse bøvl (og risiko for erstatningskrav). Jeg tror du skal sørge for at have dine datakilder i orden og høfligt spørge KMS om du må bruge deres kort i dit pdf kort. Kopiprisen (print) i alm udsalg er, såvidt jeg ved, omkring 400 kr.
Mvh
Thomas
Der er næppe risiko for erstatningskrav, da de to kort er meget forskellige i udformningen, herudover, så vil det aldrig kunne bevises, at Dagkort.dk selv eller andre ikke har været ude og logge dybder - med de nye Lowrance HDS 8 og 10 vil man i løbet af et par dage på søerne kunne lave et digitalt dybdekort.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 13:00
Hej Steen,
Desværre er det ikke rigtigt hvad du skriver, hverken vedr. bevis eller nyopmåling. Jeg arbejder rent faktisk med det. Selvfølgelig kan man lægge så meget røg ud at ingen kan se op eller ned på kortet og dets kvalitet, men hvad er det så værd?
Mvh
Thomas
 
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 15:58
Dette bliver mit sidste indlæg på denne tråd - da du ikke har reageret på invitationen til at afklare mig, Thomas Vedel. Selvom jeg kan se, at du har været meget på Nettet i dag.

Til Thomas Vedel: Jeg har verificeret med Kort & Matrikelstyrelsen for mere end elleve år siden for ikke at gøre noget forkert i forb. med starten af tegning af kort til Dagkort.dk. Til daglig arbejder jeg bestemt meget med grafiske og andre rettigheder. Kortene som jeg har tegnet til Dagkort.dk er indenfor loven. 
Jeg tror du blander Copyright og ophavsret - og måske andet - sammen.

Hvad med de mange foreninger, der laver et håndtegnet kort som kalke over et autoriseret kort, trykker det, og lægger det på deres hjemmeside? Det er lovligt.
Dagkort.dk kortene er bare bedre end det.

Det er ikke godt nok til vore brugere. Derfor tegner vi dem selv.
Spørg Marc Hansen, som startede tråden, hvad han bedst kan bruge. Vores eller Sandartens forkølet scannede filer.

Oplysninger til kortet kommer fra en tidligere formand i Skanderborg Lystfiskerforening.

Lad der ikke gå amatørjuristeri i denne tråd. 
Hvis du får tid, vil du da gøre mig en tjeneste ved at anmelse det til KMS, så det kan prøves. Bevis? Pjat. Tag ud at fiske. SLUT herfra.

Steen Kehler: Tak for den moralske opbakning, selvom både jura og moral var i orden.

Laust
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 17:00
Til Laust,
Jeg ved ikke hvor du har din viden fra, men hvis det var et af mine dybdekort du havde tegnet efter, så var Dagkort.dk i vanskeligheder. Hvis du vidste noget om rettigheder, så ville du vide at copyright er et begreb der ikke findes i dansk ret. Det hedder ophavsret, og i tilfældet med kort fra KMS, så gælder ophavsretten ubegrænset både i tid og i form. Der er selvfølgelig bagatalgrænser, og folk skal have lov til at bruge kort nemt, men uanset dette forhold så repræsenterer det dybdekort du har tegnet efter, et arbejde med at indsamle og videregive data, og det skal respekteres ved som minimum at angive hvem der lavet det. Jeg skal ikke udtale mig om hvad andre foreninger gør, men for en god ordens skyld så kender jeg netop en velanskreven forening, der forud for publicering på deres hjemmeside af dybdekort fra KMS, søgte og fik lov til dette af KMS ganske billigt. Jeg orienterer gerne KMS. Og din moral er ikke i orden når du tror, at man ved simpel forvanskning af originalkortet frit kan udgive det digitalt i erhvervsmæssig sammenhæng.
Thomas
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 22:49
Citat: Nlsn

Ingen har patent på, hvordan Danmark ser ud. Heller ikke KMS.
Det handler om, om man bruger kortet i den form som KMS har serveret det i.
Det gør jeg ikke.

Det er korrekt, og det er fuldt lovligt, at man tegner sin egen version af et søkort, og hvis det ikke er en lodret kopi af Kort og Matrikelstyrelsens kort, så kan man frit publicere det.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 23:06
Citat: Thomas Vedel

Til Laust,
Jeg ved ikke hvor du har din viden fra, men hvis det var et af mine dybdekort du havde tegnet efter, så var Dagkort.dk i vanskeligheder.

Sludder og vrøvl, du eller KMS har ikke eneret til oplysningerne om formen på en sø, og dybderne i den. Og KMS har kun ophavsret og eneret til lige netop den grafiske udformning, som deres kort har.

Og begrebet copyright findes slet ikke i dansk eller Europæisk lovgivning, vi har kun en lov om ophavsret, som jeg i øvrigt har linket til tidligere i denne tråd.

Jeg vil også foreslå, at du læser Loven om ophavsret, inden du udtaler dig så skråsikkert.
 
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Jeg har i over 40 år drevet en grafisk virksomhed, og derfor har jeg dagligt skulle forholde mig til Loven om ophavsret, både i forhold til egne og andres værker.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 06:02
Hej Nils,
Læs venligst hvad jeg skriver. Det er meget klart. Jeg påstår ikke det du skriver. Jeg udtaler mig kun om at kopiere andres kort.
 
Citat:"

Rettigheder til KMS' standardprodukter

Ophavsret
KMS har i henhold til ophavsretslovens almindelige regler ophavsret til

styrelsens kort, data, programmer, services og øvrige produkter.

Det betyder,

- at KMS har eneretten til at fastsætte retningslinier for, hvorledes disse
ydelser og produkter må mangfoldiggøres, anvendes og offentliggøres,

- at salg eller videregivelse af kopier af disse ydelser og produkter til 3. part

er ikke tilladt uden tilladelse fra KMS.

KMS har udover den almindelige ophavsretlige beskyttelse også en

stedsevarende ophavsret til styrelsens topografiske kort og søkort.

KMS håndhæver sin ophavsret. Derfor skal der ved enhver gengivelse af

KMS' kort eller øvrige data i analog eller digital form, bearbejdet eller

ubearbejdet, anføres "Copyright, Kort & Matrikelstyrelsen" eller "© Kort &

Matrikelstyrelsen".

Thomas

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 08:45

Citat: Thomas Vedel

Hej Nils,

Læs venligst hvad jeg skriver. Det er meget klart. Jeg påstår ikke det du skriver. Jeg udtaler mig kun om at kopiere andres kort.


Hej Thomas, det er helt åbenlyst, at du ikke har har forstået ophavsretlovens rækkevidde, for du tror tilsyneladende, at den giver Kort & Matrikelstyren eneret til at fremstille og sælge landkort og søkort.


Men et kort er jo ikke en fri fortolkning af virkeligheden, de beror derimod på eksakte opmålinger, og derfor vil en sø på to forskellige søkort ha' nøjagtig den sammen facon og de samme dybder.


Derfor kan Kort & Matrikelstyren ikke bruge ophavsretloven til at forhindre, at andre laver et søkort med en anden grafisk udformning, og det gør de heller ikke forsøg på, og når du citerer ovenstående fra Kort & Matrikelstyrens hjemmeside, og bruger det i din argumentation, så viser det blot, at du ikke aner en hujende fis om det som du snakker om.


Men lad mig give dig flg. eksempel. Jeg har tegnet dette kort - http://www.kirurgen.com/kort.htm - og hvis vi tog dine argumenter for pålydende, så skulle Krak kunne komme og slå mig oven i hovedet med ophavsretloven, for vejene ligger jo på samme måde som på deres kort, og de hedder nøjagtig det samme, men nej, der er ikke noget komme efter, for mit kort har en helt anden grafisk udformning.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 09:23
Hej Niels,
Jeg kan ikke spilde min tid på din selvopfundne virkelighed. Der er flere kilder vedr. KMS rettigheder og der er sådan set ingen tvivl. Dine fortolkninger er sjove men ikke ret meget andet. Til din orientering har KMS faktisk eneret på at fremstille kort over søterritoriet. Og din viden omkring opmåling og data virker ret begrænset. Og så har jeg ikke på noget tidspunkt anfægtet folks ret til at fremstille og publicere kort selv. Hvis de anvender andres data skal det blot ske på en regulær måde. Du kan læse mere hvor man kommer man rundt omkring de fleste aspekter. http://www.kms.dk/Nyheder/Nyheder_ny/ophavsretsokort.htm
Jeg antager at du respekterer andres arbejde og ikke ønsker at snylte på det?
Thomas
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 10:52

Hej THorkild, nu må du altså stoppe med alt dit vrøvl, det er nemlig noget ammestuesnak, og hvis du ikke vil være helt til grin, så skal du lige henvise til den lov, hvoraf det fremgår, at Kort & Matrikelstyrelsen har eneret på at fremstille søkort.


Den lov findes nemlig ikke, da den vil gøre Kort & Matrikelstyrelsen til et monopol, og det ville være i strid med EU-lovgivningen.


Kort & Matrikelstyrelsen har kun eneret på at udgive kort med deres logo og mærke, som er en garant for høj kvalitet og meget stor nøjagtighed.


Og den eneste beskyttelse som Lov om ophavsret giver Kort & Matrikelstyrelsen, det er, at alle og enhver ikke bare putte deres kort i en scanner elle kopimaskine, og lave kopier som de sælger eller ligger til fri download på Internettet.


Alle og enhver kan dog frit lave en kopi af Kort & Matrikelstyrelsens kort, til deres helt private og personlige brug.


Alle og enhver kan også frit tegne og udgive deres egne versioner af søkort, og da en sø har en given facon og nogle faste dybder, som ikke vil ændre sig ved nye opmålinger, så vil det i praksis være umuligt for Kort & Matrikelstyrelsen at løfte bevisbyrden om, at nogle data skulle være kopieret fra deres søkort.


Landmåleren Thorkild Høy har i øvrigt opmålt alle danske søer, og han har udgivet en hel bogserie der bl.a. indeholder disse søkort - http://www.bogpriser.dk/titel-danmarks-s%F8er - og mig bekendt, så er han ikke Kort & Matrikelstyrelsen.


Disse bøger kan i øvrigt anbefales, de er rigtig god læsning for alle lystfiskere.


Jeg vil også gøre som Nlsn-Laust og stoppe her, for du er tilsyneladende typen som tror, at hvis bliver ved med at fyre det samme sludder af, så får du ret i den sidste ende, og den slags pjat vil jeg ikke spilde min tid på.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 11:49
Jeg vil  gerne advare folk imod generelt at tro på Niels Riis Ebbesens postulater (min advarsel er sikkert overflødig for de fleste).
 
Blot til almindelig orientering.
KMS har eneret på at fremstille søkort over søterritoriet.
 
 
Citat:"§ 4. Kort- og Matrikelstyrelsen har eneret til fremstilling af søkort og kan gennemføre søopmåling til brug for søkortproduktionen i danske farvande, herunder farvandene ved Færøerne og Grønland."
 
Alle Thorkilds Høy indsøkort er forlængst overdraget KMS med alle rettigheder, hvilket vist er en gammel nyhed.
 
"Alle og enhver kan også frit tegne og udgive deres egne versioner af søkort, og da en sø har en given facon og nogle faste dybder, som ikke vil ændre sig ved nye opmålinger, så vil det i praksis være umuligt for Kort & Matrikelstyrelsen at løfte bevisbyrden om, at nogle data skulle være kopieret fra deres søkort."
 
Jeg beklager, men afslører du endnu en grad af uvidenhed der imponerer. Enhver der opmåler en sø (som jeg gør) véd at data i sig selv er unik. Alle der arbejder med indsamling af elevations data til lands eller til vands, véd at ingen datasæt fra samme område er helt ens. Derfor er datasættene i sig selv beskyttet af ophavsret.
 
Når det drejer sig om egenproduktion af dybdekort over søer udfra egne data eller data man har lov til at bruge, vil jeg opfordre alle til at gøre hvis de har lyst. Det er nemlig fuldt lovligt og intet andet har jeg påstået.
 
Og så er Thorkild Høy Landinspektør.
 
Mvh
Thomas
M.Sc. Geoinformationsteknologi
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 13:09
Citat: Thomas Vedel

Jeg vil  gerne advare folk imod generelt at tro på Niels Riis Ebbesens postulater (min advarsel er sikkert overflødig for de fleste).
 
Blot til almindelig orientering.
KMS har eneret på at fremstille søkort over søterritoriet.
 
 
Citat:"§ 4. Kort- og Matrikelstyrelsen har eneret til fremstilling af søkort og kan gennemføre søopmåling til brug for søkortproduktionen i danske farvande, herunder farvandene ved Færøerne og Grønland."
 
Mvh
Thomas
M.Sc. Geoinformationsteknologi
 
Den lov du lige linker til/henviser til omfatter altså havet omkring Danmark - dybdekort over søer er ikke søkort.
Herudover, så betyder søkort; kort, som er direkte beregnet til navigation, hjemmelavede dybdekort er ikke søkort/navigationskort og et eksempel på hjemmelavede dybdekort over søteritoriet er Fiskekortet.dk:
 


Redigeret af Steen Kehler - 28 Aug 2012 kl. 13:33
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 14:05
Ja, og det fremgår klart af min tekst. Jeg skelner klart imellem de to typer kort fra søterritoriet (søkort) og søer (indsøkort) indenor kystlinien som enhver frit kan lave. Mht. Fiskekortet er deres data fra søterritoriet faktisk omfattet af loven (kilde: Fiskekortet & Farvandsvæsnet (nu KMS)), hvilket vil sige pligtaflevering, men de slipper fordi det trods alt er for hobbypræget.
Grunden til at jeg trækker lovteksten frem er alene påstanden om at KMS ikke har eneret til søkort og ret til data fra søterritoriet hvilket de har.
 
Hvad angår søkort til navigation er de omfattet af regelsættet fra IHO, og der er ikke fastsat regler lokalt for den slags i danske ferske vande (jeg håber det kommer).
 
Men som sagt, alle der har mod på og lyst til at opmåle søer skal bare gøre det. Hvis man også opmåler i saltvand, er der sikkert ingen der forlanger data udleveret alligevel sålænge det er hobbydata, selvom man i princippet kan blive bedt om det.
 
Thomas
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 14:34
Citat: Thomas Vedel

Ja, og det fremgår klart af min tekst. Jeg skelner klart imellem de to typer kort fra søterritoriet (søkort) og søer (indsøkort) indenor kystlinien som enhver frit kan lave. Mht. Fiskekortet er deres data fra søterritoriet faktisk omfattet af loven (kilde: Fiskekortet & Farvandsvæsnet (nu KMS)), hvilket vil sige pligtaflevering, men de slipper fordi det trods alt er for hobbypræget.
Grunden til at jeg trækker lovteksten frem er alene påstanden om at KMS ikke har eneret til søkort og ret til data fra søterritoriet hvilket de har.
 
Hvad angår søkort til navigation er de omfattet af regelsættet fra IHO, og der er ikke fastsat regler lokalt for den slags i danske ferske vande (jeg håber det kommer).
 
Men som sagt, alle der har mod på og lyst til at opmåle søer skal bare gøre det. Hvis man også opmåler i saltvand, er der sikkert ingen der forlanger data udleveret alligevel sålænge det er hobbydata, selvom man i princippet kan blive bedt om det.
 
Thomas
 
 
Nu drejer sagen sig jo om dybdekort over søer (at nogen forkert kalde disse for søkort er ærgeligt for debatten).
Men KMS har altså kun eneret på Søkort på Søterritoriet (havet omkring Danmark:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22799) Dybdekort over danske søer som f.eks. Skanderborg søerne må alle og enhver lave.
 
Når det gælder havet omkring Danmark, så betyder Søkort, som nævnt i lovgivningen kort til navigering - andre typer kort heriblandt dybdekort er ikke søkort i lovmæssig forstand og altså ikke omfattet af lovgivningen (f.eks. alle der har en GPS med et Navionics kort, et Bluechart eller Fiskekortet.dk vil ved hver opstart af apparatet møde følgende tekst: må ikke bruges til navigation)
Fiskekortet.dk er ikke hobby dertil er omsætningen alt for stor - et digitalt Fiskekortet.dk koster f.eks. 1000 kr. 
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 14:54
Du må ikke blande rådata og færdige kort sammen. Garmins Bluechart kort anvender ENC data fra Danmark, dvs. vektordata fra navigationskortene. Andre kortprodukter der ikke opfylder IHO specifikation (Garmin følger IHO S-57), har ganske rigtigt en advarsel mod at bruge kortet til navigation af samme årsag, samt har alle kort en generel advarsel om at kortet ikke fritager bådføreren for at tænke sig om (populært sagt).
 
Hvad angår afleveringspligt for rådata fra søterritoriet er anvendelsen underordnet. De fleste data der indsamles af denne vej (udenom KMS) kommer fra lokale søopmålinger i forbindelse med arbejder til søs.
 
Fiskekortet er stadigvæk et hobbyprodukt til anvendelse ved siden af navigationskort. Det er et "dybdekort". Kvaliteten er tilstrækkelig til at vise alle de spændende fiskesteder det ordinære kort ikke viser. Husk at størsteparten af vores farvande (uden meget trafik) stort set aldrig bliver opmålt. Kortene bygger på gamle lodskud, og Fiskekortet udfylder alle de hvide pletter.
Thomas
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 17:02
Citat: Steen Kehler

Nu drejer sagen sig jo om dybdekort over søer (at nogen forkert kalde disse for søkort er ærgeligt for debatten). 

Jeg synes også det er meget trælst, at Thomas Vedel bliver ved med at rode tingene sammen, for kort over indsøer er ikke omfattet af den lovgivning som han henviser til, den vedrører udelukkende kort over søterritoriet (havet), hvor der også er en masse lovgivning omkring sejlrender og lukkede områder, og hvor kortudstederen kan få et meget stort erstatningsansvar, hvis et skib går på grund p.g.a. af forkerte oplysninger om sømærker og dybder.


Nogle af de første kort med dybdekurver over danske indsøer, de blev i sin tid udarbejdet af Lystfiskeriforeningen, som allerede i 30'erne lavede kort over Furesøen, Farum Sø, Esrum Sø, Buresø, m.f., disse kort blev udmålt med et håndlod, og kortene fra dengang er utroligt præcise, når man sammenligner dem med nyere kort, som er opmålt elektronisk.


Jeg er opvokset ved Farum Sø, og jeg har for flere år siden tegnet mit het eget private kort over søen, og det er ikke noget som Kort & Matrikelstyrelsen skal blande sig i.




Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum