Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

flensborg fjord?

 Besvar Besvar
Forfatter
Peder Kjer Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peder183

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peder183 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: flensborg fjord?
    Sendt: 23 Aug 2012 kl. 17:38
hej jeg skal på ferie nede på min hjemstavn, i sønderjylland, har aldrig fiskede i sønderjylland, men skal ud og fiske på flensborg fjord, men hvad skal man gå efter og hvad fanges der i fjorden?, det er stræket fra ringenes og ind mod flensborg der er planlagt, både fra kyst og i båd.
håber nogle kender lidt til det sydlige Tongue
mojn mojn peder
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 21:58
Mojn Peder,

Jeg kan da godt gi' dig et par tips til steder i Flensborg Fjord, som du kan fornøje dig med. I princippet er hele strækningen, som du nævner, en lang kystplads, der bare skal ha' en omgang med fiskestangen - flue eller spin er ligegyldigt.

Det handler stort set udelukkende om fiskeri efter havørred på denne her tid af året. En gang imellem kan der fanges en torsk, men det er ikke så tit. Og slet ikke nu.

Fiskeriet ude på fjorden handler primært om fiskeri efter torsk og fladfisk, som der kan fanges en del af i perioder. Også sildene kommer på besøg et par gange om året, så ...

Men ellers kender jeg ikke meget til bådfiskeriet samt pladserne.

1. Brændstoft.

Ligger lige neden for Rinkenæs imellem Stranderød og Sandager. Der kan ikke køres helt ned til vandet, men parkeres på en p-plads nogle hundrede meter før vandet. benyt den - lad være med at provokere ved bare at køre ned til vandet og parkere der.

Bunden er meget fin med store sten og masser af tangbuske. Især hvis du går venstre om forbi stenhøfderne og frem til hjørnet om mod Sandager. Der er forholdsvis god dybde, og det kan være lidt vanskeligt  med fluestangen på grund af de lave skrænter bagved.

Går du derimod til højre ind i sytranderød Bugt er bunden meget mere sandet inde i vade- og kastedybde. Men selve bugten er forholdsvis dyb og mørk, og der trækker ofte fine fisk den vej ind. Den lille Stranderød Bæk inde i bunden trækker mange fine fisk i efteråret.

2. Knudsmade.

Når du kommer ned til vandet ved Brændstoft kan du ikke undgå at lægge mærke til en "spids" ret fremme. Det er et lille næs, der stikker ud i fjorden og danner skel mellem Stranderød Bugt på venstre side og en flad bugt, der hedder Møllebugt over mod Rønshoved.

Men den nemmeste måde at komme derned er at parkere oppe på Fjordvejen, der går fra Rinkenæs og til Kruså. Lige efter Ballegård slår vejen et skarpt højresving, og her kan der parkeres med lidt forsigtighed på vandsiden, så at sige. Og så går man ad grusvejen ned til vandet, og havner ca. midt i Møllebugten.

Ud for Knudsmade stikker der et fladt rev ud i fjorden med forholdsvis dybt vand ind mod Stranderød Bugt og noget mere almindelig dybde ud mod Møllebugten. Revet er et sandrev med enlelte sten og totter af blæretang og mindre muslingebanker.

3. Frueskov.

Mellem Rønshoved og Sønderhav ligger der en p-plads på vandsiden. Her parkeres, og så går du ned til vandet ved at gå ca. 100 meter tilbage mod Rønshoved. Her kan du komme ned til vandet, hvor Frueskov Bæk løber i fjorden.

Der kan fiskes ret ud for - de fleste fisker til højre mod Sønderhav. Bunden er ret sandet med enkelte sten og totter af tang samt nogel muslingebanker. Længere ude er der mange muslingebanker, selv om muslingebådene har raseret hernede af flere omgange. Der er ikke særlig dybt, men kan være en givtig plads, da Frueskov Bæk trækker mange fisk til.

4. Kohage.

Fortsætter du ad Fjordvejen mod Kruså, så kommer du først til selve Sønderhav med den berømte pølsekiosk. Nok en af landets mest besøgte, da nok mere end 1.000 motorcyklister kommer forbi på en god tirsdag aften.

Kører du hen langs stensætningen kan du ret fremme se et rev med et lille sømærke, der stikker ud i fjorden. Dette er Kohagen. Og den er en af fjordens vel nok mest besøgte pladser. Der parkeres umiddelbart efter det bløde højresving på en p-plads ud mod vandsiden.

Der kan fiskes lige nedenfor, og de fleste fisker udefter mod spidsen af revet, der et sand- og stenrev. Bunden er sandet med en del sten og tangtotter. Der er rigtig god dybde hele vejen ud, og den flader først ud, når du kommer ud på spidsen og bevæger rundt om denne.

Alternativt kan du fiske til højre ind mod Kollund. Her kommer nok ikke så mange gæster, men det stræk er nok mest besøgt af lokale fiskere.

5. Bredsdorffshage og Kollund Lillestrand.

Du skal nu køre helt frem til Kollund, og kort efter, du er kommet ind på den anden side af byskiltene, går der en lille grusvej ned til stranden. Det er Kollund Lillestrand. Nogle hundrede meter ude til venstre finder du Bredsdorffshage.

Hele strækket er med forholdsvis dybt vand og stenet bund. Længere ude er der også muslingebanker, og bevæger du dig til højre ind mod Kollund Mole bliver der lidt lavere, men til gengæld vader du rundt i muslingebanker.

6. Kollund Mole.

Her kører du helt ned til vandet og holder på p-pladsen ved molen for den hedengangne spritrute. Lige ud for molen er der meget dybt, men det flader dog noget ud, når du bevæger til en af siderne.

Til venstre kommer du igen ind i masse muslingerbanker, som fortsætter helt over til Kollund Lillestrand, hvor du var lige var for lidt siden.

Går du derimod til højre hen under skoven er bunden mere sandet. Men der er stadig en del muslingebanker lidt længere ude. Og så begynder der at dukke lidt ålegræspletter op.

Forholdsvis god dybde helt ned til sømærket, som markerer et større muslingerev, der stikker ud i fjorden.

Mon ikke det var nok til et par dages fiskeri. Aften og nat samt tidlig morgen er nok at foretrække, da vandet er forholdsvis varmt endnu.

Knæk og bræk!

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 22:14
Kohage info, lad vær med at fare ud i vandet og tro fordi man er 10 meter fra strandkanten og i vand til livet så er man der hvor man kan nå fiskene.
 
Så STÅR man midt i dem, på visse tidspunkter ;-)
Til top
Jacob Rosenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rosenberg Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rosenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 23:08
Bookmarked til en dag jeg kommer til flensborg.
En af de bedste guides jeg har læst her på forummet, godt arbejde!

k/b


Redigeret af Rosenberg - 23 Aug 2012 kl. 23:09
Med venlig hilsen

Jacob Rosenberg
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 00:02

Men kan være en træls fjord at fiske i, kæft med fulde unge mennesker over alt i sommernatten langs kysterne, hvis vejret er til det.

Til top
Jacob Rosenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rosenberg Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rosenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 00:18
Ja de er sikkert tunge at trække i land! Wink


Med venlig hilsen

Jacob Rosenberg
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 08:14
Husk lige på at der er et hav af fredninger i Flensborg fjord pga. mange små udløb fra vandløb.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Peder Kjer Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peder183

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peder183 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 12:05
hej jesper
 
og hold da op en god beskrivelse, helt kanon, kender alle steder du beskriver, men dog kun fra mine unge dage, og der var det andre fisk man gik efter ;).
mange mange tak for du vil dele din viden med mig ;) jeg glæder mig allerrede til at komme hjem :)
 
mojn mojn peder
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 13:06
Mojn igen,

Blot for lige at følge op på Hr. Henriks indspark omkring fredningsbælter i området, så er det rigtigt, at der er en del fredningsbælter. Men de er alle såkaldte vinterfredningsbælter, hvilket hernede vil sige fra og med 16. september til og med 15. januar.

Det drejer sig om følgende i forhold til de pladser, jeg nævnte indledningsvis:

Stranderød Bæk, der løber ud i fjorden i bunden af Stranderød Bugt. Du vil blive berørt af det, hvis du fra plads nr. 1, Brændstoft, går til højre ind i Stranderød Bugt.

Og til dels også, hvis du fra plads nr. 2, Knudsmade, bevæger dig venstre om og ind i selve Stranderød Bugt. Det går fra bækkens udløb og ca. hen til den meget lange stenhøfde, der stikker ud i bugten.

Frueskov Bæk, der løber i fjorden umiddelbart øst for p-pladsen ved plads nr. 3, Frueskov. Det er den bæk, du ser, når du går ned til kysten fra p-pladsen.

Elbæk, der løber i fjorden lige neden for Hotel Fakkelgården. Du bliver berørt af den, hvis du fisker fra Bredsdorffshage eller i det hele taget øst for p-pladsen ved  Kollund Lillestrand.

Frueskov Bæk og Elbæk er begge markeret med pæle i ædeltræ med et grønt skilt på, da de er beliggende i Aabenraa Kommune. Sønderborg Kommune har endnu ikke set fidusen i den slags information!

Håber det gav lidt bedre information om pladserne.

Knæk og bræk!





Til top
Peder Kjer Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peder183

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peder183 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 13:30
hej jesper
 
det er bare så flot :), som sagt glæder mig til at komme hjem til æ`laaand
mojn mojn peder
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 13:37
Mojn igen, igen Peder,

Det er sådan set i orden, at du kalder mig "Jesper", men det hedder jeg faktisk ikke. Hvis du kigger godt efter oppe i venstre hjørne under forfatter, så står der rent faktisk Jens Nielsen - "knap så aktiv bruger".

Men fortsat knæk og bræk på din tur her til det sønderjyske.
Til top
Peder Kjer Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peder183

Tilmeldt:: 12 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peder183 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 14:14
mojn jens
 
ej undskyld, det er sku da også rigtigt, tror jeg så forkert længre oppe i tråden, bær over med mig har været på nat fiskeri, her ovre på øen, så er lidt bæl øjet. men jens endnu en gang tak for de meget godr svar
mojn mojn peder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres