Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tørflue/ vådflue?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tørflue/ vådflue?
    Sendt: 16 Aug 2012 kl. 12:08

Hej.

Jeg har lige et par spørgsmål :-)
 
 
Jeg købte på et tidspunk en masse tør og vådfluer. Jeg er desværre kommet til at blande dem sammen, så mit spørgsmål er:
 
1. Hvordan kan man se forskel på en tør og vådflue?
 
2. Er der nogle vådfluer der flyder på overfladen?
 
Mvh Frank.
 
 
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 14:52
Tørfluer har som regel et stift hackle, dog er der også kommet nytænkning til som eksempelvis CDC og skum. Hvis det er klassiske tørfluer kan du se det på hacklet, det er stift og bundet så det står, groft sagt, 90 grader ud fra krogskæftet.
 
Vådfluer har (hvis de er hacklet) blødt hackle og alle fjer løber som regel ned langs krogskæftet.
 
Som udgangspunkt skal vådfluer ikke fiskes på overfladen, men kan fiskes i overfladen.
 
Alt dette er tommelfingerregler og jeg tror de fleste af os har oplevet hug på en druknet tørfluer og for den sags skyld også en vådflue som ikke er våd endnu
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 17:00
#Dennis - ja jeg kan kun gi` dig ret. Det er svært umiddelbart udfra udseendet at  skelne tør fra våd fluer.
 
Det er de flydende fjers formåen frem for de synkende fjers!. De flydende fjer har deres narurlige overfladespænding, hvor de synkende fjers formåenheder er frataget deres!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum