Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afmontering af øjer

 Besvar Besvar
Forfatter
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Afmontering af øjer
    Sendt: 19 Jul 2012 kl. 08:27
Er i gang med at udskifte mine øjer på min spinnestang. Mit problem er, at ABU har gjort deres arbejde rigtig godt med lakeringen, så det er næsten umuligt at få lakken (og øjerne) af klingen ved bare at skære ned i lakken og få fat på beviklingstråden. Har nogen et godt bud på hvordan det ellers kan gøres uden at risikere at ødelægge klingen Question
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 08:40
søg på Lakfjerner måske er der noget du kan bruge ?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 08:43
Skær med en skarp hobbykniv oven på øjets fod, så du ikke skærer ned i klingen.
Når lak og tråd er "åbnet" kan du tage øjet af, og resten af lak og tråd kan du vikle af med fingrene.
Skær i et skråt snit, ligesom når du snitter en gren, ind mod øjet (ikke dit eget), så risikerer du heller ikke her at kniven smutter ned i klingen.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 09:07
Som Jan skriver.... Skær på øjets fod.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 09:10
hvis du finder den rette lakfjerner, æder den også klingen, så vær forsigtig...! 

mik
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 09:10
Det er netop det jeg har prøvet, men lakken kan ikke fjernes (vikles af) som beskrevet ovenfor. Meget genstridig lak. Nogen erfaring med lakfjerner på en kul-fiber stang?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 11:34
Citat: Bendtsen

Det er netop det jeg har prøvet, men lakken kan ikke fjernes (vikles af) som beskrevet ovenfor. Meget genstridig lak. Nogen erfaring med lakfjerner på en kul-fiber stang?

Læg knivbladet parallel med klingen og skær forsigtig lakken af UDEN at skære ned i klingen.

Kul-fiber og andre fibere er er tynde fibere der selv er limet sammen, så anvender du en eller anden form for opløsningsmiddel (som lakfjerner er) så er risikoen meget stor for du også tager limen med som holder fiberene i klingen sammen.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 11:57
skær oven på øjet, pil det af du kan, skær FORSIGTIG med hobbykniv, skrab det sidste væk med ryggen af knivsbladet... og accepter at der sidder lidt rester tilbage frem for at ødelægge klingen
 
jeg skulle afmontere en TFO stang for et par år siden... det var stort set umuligt!! der er STOR forskel på hvilken type epoxy producenterne bruger
 
held og lykke med projektet
 
mik
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 11:59
Citat: mikkell

skær oven på øjet, pil det af du kan, skær FORSIGTIG med hobbykniv, skrab det sidste væk med ryggen af knivsbladet... og accepter at der sidder lidt rester tilbage frem for at ødelægge klingen
 
jeg skulle afmontere en TFO stang for et par år siden... det var stort set umuligt!! der er STOR forskel på hvilken type epoxy producenterne bruger
 
held og lykke med projektet
 
mik

Og de stopper det samme lort ind i topøjet så der senere er umuligt at få af.
Det var lettere i "gamle dage" hvor der blev brugt ferulle lim til sådan noget.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 13:41
Citat: Bendtsen

Det er netop det jeg har prøvet, men lakken kan ikke fjernes (vikles af) som beskrevet ovenfor. Meget genstridig lak. Nogen erfaring med lakfjerner på en kul-fiber stang?
 
Kender godt problemmet. Det er ikke bare sådan lige at få fat på beviklingen på en "kina" stangConfused Og når man endelig gør det og trækker i den, vil den som regel knække pga. den meget hårde og stærke lak. Paradoksalt er det nemmere at skrælle en dyr end en billig stang!
 
Når beviklingerne er genstridige prøver jeg at skære så meget som muligt af med en meget skarp kniv. Derefter bruger jeg lidt acetone og sliber resten af med sandpair og jernuld.
 
Held og lykke med det. Skriv gerne hvis du finder en bedre metode...
 
VH. Chan


Redigeret af chan - 19 Jul 2012 kl. 13:56
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 15:41
Brug en sletfil, og fil lak og tråd væk ned til øjet. Så tager klingen ikke skade......
 
Good luck med projektet.
 
/ Jens R
Til top
Bo Christian Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianH

Tilmeldt:: 25 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 14:24
Det første jeg gør, er at varme lakken op med en lighter (ganske forsigtigt) tørre af, og igen varme, tørre af også begynde forsigtigt som beskrevet med en kniv
 
 
K&B Streamwalker
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 18:38
Jeg vil gå ind i en hobby buutik og købe en skalpel med udskiftelige blade, så får du ikke noget der er skarpere til at fjerne tråd fra øjerne. Kemikalier hmmmm... pas på klingen!!!!
 
Må jeg komme med et tillægssåørgsmål om emnet. Jeg skal selv til at montere øjer på en gammel pirkestang. Jeg har lavet en finurlig maskine/stand hvor jeg kan ligge stangen i og rulle den, samtidig kan spolen med tråd også være der med belastning så tråden hele tiden er stram. Problemet er at jeg altid har lavet det grove: afmonteret øjer og kork. Slebet malet og lakeret klinge samt monteret håndtag mv. Andre har så hjulpet med at montere øjer. Men nu vil jeg selv. Det går fint indtil jeg skal slutte med at lægge tråd på, hvordan i hele hule får man afsluttet uden at det hele løber op igenCry
/frede
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 18:40
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 18:50
   ja. ja.  men læg nu "udtrækket  på undersiden..   mvh.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2012 kl. 08:54
Tak for linket Jan!! Den metode havde jeg ikke selv lige "opfundet.
/frede
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2012 kl. 09:40
Man afslutter med en tackling man tager et stykke tråd laver et u hvor begge ender fra uet peger mod øjet laver en 8-10 omgange på beviklingen klipper tråden stopper enden igennem uet og trækker den ind under beviklingen simpelt men det holder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres