Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri (begynder)

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri (begynder)
    Sendt: 10 Jul 2012 kl. 18:33
Hej 123nu

Jeg har stået og øvet mig på fluestangen på græsplænen i et stykke tid nu og vil gerne ud for at se om jeg kan fange noget. Hvilken fisk vil i sige som er lettest at begynde med at fiske efter? Og hvilke steder skal jeg fiske?

Håber i kan hjælpe mig
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 18:46
hvor kunne du tænke dig at fiske når du har styr på det? Er det gedder, ørreder, put and take eller kyst? Jeg ville mene du lige så godt kunne starte der hvor din interesse ligger... 
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 18:59
ja som michael siger - hvad brænder du for?
 Hvad vil  du gerne have på krogen? - multer eller havørred på kysten, regnbuen fra P&t - gedden fra søen eller bæk ørred, aborre osv fra åen ... (indsæt flere muligheder som du nu lyster Thumbs Up)
 
P&T er jo altid et bud, men det koster nu også nogle penge i længden.
Evt. din lokale å kunne være et bud, der er måske en klub hvor du kan få gode råd og vejledning.
Kyst flue fiskeri kræver (i mine øjne!) at du er noget mobil - altså evt. køretøj ...
 
Held og lykke med det - og velkommen til den mest fantastiske form for fiskeri Clap
 
Mvh
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:03
Jeg fisker lidt af det hele men kommer dog ikke til kysten så tit. Geddefiskeri er min stang ikke stærk nok til men ellers behøver det slet ikke kun at være ørreder
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:05
Hej Henrik

Jeg har overvejet åen men synes det lyder som en lidt sværere form for fiskeriet. Hvad mener du om det
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:05
i åen er der chancer for lidt af det hele ... det kan dog være lidt besværligt (igen i mine øjne) at fiske flue i de danske små åer, på grund af alt det bevoksning som gør kastet besværligt hvis man ikke mestre det helt.
Evt. den lokale klub i nærheden af en å ville kunne hjælpe til et godt stræk på en å :)
 
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:07
Christian. Da jeg startede med fluen, havde jeg nok 10-15 nulture før jeg fik den første havørred. Men så var jeg også så meget gladere, for forventningens glæde er jo den største.
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:08
Okay, tak for hjælpen   
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:09
Hej Søren

Startede du med at fiske i å eller hvor var det du fik den ørred på som du omtaler ?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:10
Citat: chri74a9

Hej 123nu

Jeg har stået og øvet mig på fluestangen på græsplænen i et stykke tid nu og vil gerne ud for at se om jeg kan fange noget. Hvilken fisk vil i sige som er lettest at begynde med at fiske efter? Og hvilke steder skal jeg fiske?

Håber i kan hjælpe mig

Hej Christian,

Er det ikke noget med du bor i Viborg?
Så kan du jo prøve de to større søer Nørre- og Sønder Sø. Viborg kommune ejer dem, så jeg vil tro fiskeriet er frit?. alternativ har du Hald Sø lidt udenfor byen.

I søerne kan du prøve at fiske med små "nullermænd" fluer. Tag en fluekrog str. 16 og lav en mørk krop af lidt uld, evt. påfuglherl og slut af oppe ved krogøjet med en lille hackle fjer i en mørk farve.
Så har du allertiders skalle flue.

Skaller er ikke specielt sky eller kræsen og kan få en anseelig størrelse. De er ganske underholdende at fange på fluen.

Knæk & Bræk
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:14
Hej Finn

Jo, jeg bor i Viborg så din ide er noget jeg helt klart vil tage ned og prøve.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:18
Christian. Ja det var havørred på kysten. Det er jo ikke den nemmeste fisk, men som nybegynder med flue god, for der er jo masser af plads til overhåndskast. Tørflue i å sætter ofte en på prøve hvor det ho kniber med pladsen.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 21:01
Jeg mener at huske at viborgsøerne hører under viborg sportsfiskerforening men jeg er ikke sikker. Derudover vrimler det ikke med gode steder at fiske flue rundt om dem pga. begrænset plads og pga. at der er meget befærdet omkring dem.

Åerne omkring viborg er også lidt langhårede i øjeblikket. Jeg synes det mest oplagte er at finde en putsø. Der er plads til at kaste og chancen for fisk er høj.
Til top
Søren Westermann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SørenW Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SørenW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 15:41
Hej Christian

Nu er tråden jo over en måned gammel, så gætter på du er kommet afsted med fluekæppen. Smile

Synes alligevel jeg vil bidrage med mine 5 cents.

Jeg startede selv på kysten og det blev sku lidt demoraliserende i længden, med masser af vind og masser af nulture. Derefter tog jeg i åen og fangede ikke andet end træer, siv og buske.

Hvis du vil have gode chancer for fisk som nybegynder, vil jeg anbefale dig at tage i din lokale put sø. Der er som regel godt med læ og rydede pladser til fluefiskere. Derudover er det forholdsvis let at spotte fisken og du kan stille og roligt lære at præsentere fluen rigtigt for fisken. Og så er det selvfølgeligt mere interessant i starten, at fiske i vand hvor du ved der er fisk.

Mvh Søren
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum