Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedde på meget let aborregrej

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedde på meget let aborregrej
    Sendt: 02 Jul 2012 kl. 11:32
Undskyld... men jeg griner stadigvæk over det foto af NRE som han selv lægger frem på nettet. Den vidunderlige (fiske)hat ansigsudtrykket ved fangsten af kæmpegedden, måden at holde gaffen på. Ja, i det helet taget et meget komisk billede. Thumbs UpLOL Tak for dette morsomme indslag og så pyt med at nogle stadigvæk ikke kan kende forskel på pund og kg.
 
SmileN
Til top
Peter Hviid Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ns_ Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ns_ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2012 kl. 23:17
flot gedde!!

og tillykke med fangsten.

Men som de andre også skriver stakkels gedde har helt ondt af den når jeg ser den hænge i den krog!!

SKAM DIG!!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 13:01
Citat: Ns_

Men som de andre også skriver stakkels gedde har helt ondt af den når jeg ser den hænge i den krog!!

SKAM DIG!!

Hvad skal jeg skamme mig over, gedden var jo meget heldig, den slap nemlig med skrækken, den blev kun løftet op af vandet i den korte tid det tog at tage billedet, og straks derefter blev den genudsat.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Bjørn Woldby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BjørnW

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjørnW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 17:19
Citat: Nicolai Berthelsen

Undskyld... men jeg griner stadigvæk over det foto af NRE som han selv lægger frem på nettet. Den vidunderlige (fiske)hat ansigsudtrykket ved fangsten af kæmpegedden, måden at holde gaffen på. Ja, i det helet taget et meget komisk billede. Thumbs UpLOL Tak for dette morsomme indslag og så pyt med at nogle stadigvæk ikke kan kende forskel på pund og kg.
 
SmileN
LOLLOLLOLCryLOLLOLCryCryCryLOLLOL
Til top
Bjørn Woldby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BjørnW

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjørnW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2012 kl. 17:20
Citat: Nicolai Berthelsen

Undskyld... men jeg griner stadigvæk over det foto af NRE som han selv lægger frem på nettet. Den vidunderlige (fiske)hat ansigsudtrykket ved fangsten af kæmpegedden, måden at holde gaffen på. Ja, i det helet taget et meget komisk billede. Thumbs UpLOL Tak for dette morsomme indslag og så pyt med at nogle stadigvæk ikke kan kende forskel på pund og kg.
 
SmileN
LOL
Til top
Bo Christian Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianH

Tilmeldt:: 25 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 12:44
 Hold da op nogle beskidte fraser, der her været her.. Tænk at "svine" den sådan.. Ouch  Jeg har da osse min mening, men siger ikke at det er korrekte at gøre..  og hvem dikterer osse det "rigtige" udover dem der er lidt arrogante. 
 
 Jeg mener helt sikkert at det mest skånsomme er at håndlande gedder, for at undgå nogle skader overhovedet. Selv om det er lille prikhul, er der jo alligvel en vis risici for infektion.   Jeg tror nu godt at der findes fiskere der sagtens kan og gør det fint, med minimun skader på fiskene.
 
 Ang den med indvolde der bliver mast, er jeg ikke enig..  Det der nok er tale om, er fiskens ryggrad..  Hvis en meget stor fisk, holdes oppe i hovedet, kan vægten fra kroppen, trække ryghvirlerne løse..det samme i halen.. Smile 
 
 Og kan I så være søde !!  - Vi er trods alt alle fiskere, og burde stå sammen, ikke skændes over forskellige synspunkter..   lidt trist..
 
 Men tillykke med fisken, må ha været en sjov en på let grej..
 
K&B Streamwalker
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 16:35
De samme skader får gedden når du fanger den på krog den eller den hopper af det var måske bedre at holde op med at fiske med krog Winkbare sådan en tanke
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 17:53
Sikke dog voksne mennesker kan gøre sig selv til skamme Thumbs Down

Kunne man ikke bare bruge en Lipgrib i stedet for ? så er der ingen kroge eller hænder i nærheden og fisken skal ikke op af vandet... 
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 20:44
Næ Stefan men taber du den eller sætter du den ud igen har den stadig huller med mindre du bruger snare
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 20:45
Hej Steffan

Vi er helt enige om, at tonen herinde er langt under lavmålet.

Dit forslag om lipgrip er ikke særlig godt...

For det første siges det, som Bo Christian Hansen anfører i sit indlæg, at geddens ryghvirvler kan tage skade, hvis gedden skal bære sin vægt alene i kæben. Dette skulle efter sigende gælde gedder over 5 kg.

For det andet kan en lipgrip skade fisken endnu mere end en gaf. Går fisken amok, mens den hænger i grippen, kan grippen faktisk lave hul gennem kæben, og dette hul er større end det, som man laver med en gaf - har set det ved selvsyn.

Det rigtige er efter min mening enten:
- at håndlande gedder
- at lande gedder i et gumminet, som ikke forlader vandet. Gedden kan så afkroges i nettet og efterfølgende håndteres med et gællegreb.

Fordelen (for fisken) ved gællegrebet er, at du hele tiden kan understøtte fiskens bug, og derved undgå at den skal bære hele sin vægt med rygsøjlen.

Dette gælder selvfølgelig, hvis fisken skal genudsættes. Skal den hjem i gryden, er det vigtigste hurtig aflivning, og landingsmetoden betyder vel ikke det store.

Mvh.
Michael



Redigeret af Michael Boysen - 24 Jul 2012 kl. 20:49
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 21:04
 jeg ved godt at der ryger lidt "coating"   ved at tage gedden  "hårdt lige bag gællelåget. men selv store gedder, stivner, og er nemt håndterlige...  .  så lip.g.  eller gaf.  er kun fordi at man er bange for dem..   Smile
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2012 kl. 21:07
Citat: kano3

 jeg ved godt at der ryger lidt "coating"   ved at tage gedden  "hårdt lige bag gællelåget. men selv store gedder, stivner, og er nemt håndterlige...  .  så lip.g.  eller gaf.  er kun fordi at man er bange for dem..   Smile

Det er da på ingen måde, forudbestemt at fordi man bruger lip eller gaf at man så er bange for fisken. Der kan være et utal af grunde til at man benytter disse redskaber.. og ikke af "frygt" Geek
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum