Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Saltvands bestandigt fluehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Saltvands bestandigt fluehjul
    Sendt: 28 Jun 2012 kl. 12:46
Hej.

Jeg leder efter nogle gode hjul til brug i saltvand. Jeg kunne sikkert købe de billige composit hjul til under 200kr, men jeg vil alligevel gerne have noget jeg føler er kvalitet. bremsen skal selvfølgelig være 100% lukket, så der ikke kan komme skidt og snavs og saltvand ind.
Kan det findes til 1000-1500kr.?
Hilsen Kim.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 13:17
jeg har kørt med et Loop G3 6-8 i 4 - 5 år (mener jeg), og jeg har kun gjort det rent 1 gang om året, og jeg har ingen mekaniske problemer .. der er dog 1 problem, og det er at selve håndtaget (den lille knop/studs) trænger der salt ind i, så det kan nogle gange godt blive lidt hårdt at dreje rundt de første par omdrejninger .. men så skal du bare ligge det i lidt alm. vand, så er det godt igen .. jeg er ikke hysterisk omkring mit hjul, og det funger upåklageligt .. tror du kan finde det brugt i den prisklasse!
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 15:31
Hej Kim.
Jeg bruger udelukkende Danielsson, det er nok det tætteste du kommer på det ultimative hjul til rimelige penge.
Du skal nok af med lidt mere, men så behøver du aldrig at spekulere i nyt hjul mere, hvis du passer godt på detBig smile
Vh.  IJ
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 15:58
Som Ivan skriver er Danielsson (f.eks L5W serien) et rigtigt godt bud. Ikke mindst fordi at Danielsson netop nu kører en kampagne med -30% på alle hjul! Hvilket vil sige at du kan købe et L5W for lidt over 2000 kr. - Det overskrider godt nok dit budget, men så får du også et hjul der efter min mening ikke findes bedre i sin prisklasse. 
Og så er det "Made In Sweden"! 

Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 16:21
Fint med made in Sweden. Er det virkelig det?
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 16:44
Ja, med undtagelse af enkelte smådele (jeg mener at de er nogle skruer) bliver alt lavet på fabrikken i Smedjebacken :)


Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 16:55
hvad stang skal hjulet sidde på??

f3w er billigere og lettere end l5w modellerne, og de passer fint på de fleste 1 hånds stænger..

derudover kan waterworks også findes på tilbud rundt omkring, og med lidt skylning efter brug bør de fleste fluehjul fint kunne klare saltvandet..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 18:54

Hej

 

Også herfra skal der lyde en entydig opfordring til at købe Danielsson.

Jeg vil specielt anbefale F3W serien, 4-7 hjulet er perfekt til kysten og prisen et par hundrede under de 2.000 er næsten på dit budget.

 

Ja, til spørgsmålet om Danielsson virkelig er "made in Sweden" så er dette helt korrekt: Thomas og hans svende producerer hjulet og delene dertil på fabrikken i Sverige.

(..i modsætning til næsten samtlige øvrige hjul, der enten er produceret i øst Europa, eller fjernøsten.)

 

Og skulle uheldet være ude, så yder Danielsson en fantastisk service!!

 
Søren 
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 19:22
Hvad er problemet med at de bliver lavet i østen?
 
De bliver vel fræset ud af samme slags maskiner?
 
Mange herinde roser Patagonia waders til skyerne, hvor mon de er lavet henne?
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 20:15
Citat: JTHL

Hvad er problemet med at de bliver lavet i østen?
 
De bliver vel fræset ud af samme slags maskiner?
 
Mange herinde roser Patagonia waders til skyerne, hvor mon de er lavet henne?
 
I mente at jeg ofte tager til *USA* og bare elsker Guds eget land, så er det jo nok
sådan, at der i USA er mange mexicanere, som sørge for produktion af xx og yy.
 
I England er Hardy jo gået vejen R&D, Research and Developed in England, men hvor mon så lavet henne ... tror i  Ouch
 
Endeligt så vil jeg straks slå fast, at jeg IKKE anvender fluehjul på kysten fra Danielson, men eksempelvis Waterworks, Abel og Nautilus og endeligt ..... så eksisterer der for mig at se IKKE noget "Saltvands bestandigt fluehjul" i denne verden ... om end, at nogen skal skylles efter mere i ferskvand end andre  Wink
 
Hvem der står ved maskinerne ved vi vel alle i en globaliseret verden, hvor mine egne børn nok drager over dammen og pludseligt er noget produceret i USA, men danskere står som opfinder og måske ved maskiner.
 
Leve livet hele livet - Tongue Tongue - vi skriver 2012    
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 21:18
Fremstillingslandet er underordnet, bare der ikke gåes på kompromis med kvaliteten.
Der har været nogle grelle eksempler fra ABU i Sverige, da de begyndte at få fremstillet deres hjul i Taiwan.
 
IJ
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2012 kl. 21:25
http://123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=87236

så er det bare om at komme igang, det bliver ikke billigere og bedre til prisen!

K&B

Rasmus 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 09:17
Tak for jeres svar :-)

Det der Dannielson F3W 47 ser ikke helt ringe ud :-)
Det er nok rigtigt at der ikke findes 100% saltvands bestandige hjul, men hjul som nok tåler det bedre end andre. Jeg kommer nok ikke foreløbig til at købe hjul der koster over 2000kr. Spolerne bliver jo vanvittig dyre :-)
Men foreløbig tak for forslagene. Billigere forslag modtages gerne :-)
Hilsen Kim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 09:46
Hvis man blander materialer som Rustfri/syrefast stål i form af bolte og bremsedele, og laver spole/gavl i aluminium så er det fuldstændig lige meget om hjulet koster 4kr eller 4000kr.  Saltvand får kombinationen Alu/syrefast til at virke som anode/katode.

Google evt "tærezink" for at læse lidt om processen.

/Allan
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 13:40
Har set lidt på Scierra Orbit 5/6 nogen der har det hjul?
Hilsen Kim.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 15:09
@ Allan.
Du har delvis ret, hvis den rustfri skrue er i direkte kontakt med rå ubehandlet aluminium, så opstår der galvanisk tæring. Da alle aludele på et fluehjul er eloxeret inden samling med rustfri skruer, så er de to materialer isoleret fra hinanden. Går der hul i eloxeringen pga. af overspændte skruer, eller andre "voldtægter", så opstår der tæringsproblemer.
Så hvis man selv skruer i sine aluhjul, så pas på med ikke at stramme skruerne for hårdt.
Vh.  IJ

 

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 15:12
Det blev til et Scierra Orbit 5/6. Glæder mig til at prøve det af.Smile
Hilsen Kim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 19:02
Citat: Rasmuslaustsen

http://123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=87236

så er det bare om at komme igang, det bliver ikke billigere og bedre til prisen!

K&B

Rasmus 
 
I skal endelige holde jer fra dette hjul. Jeg har sådan et  og det er virkeligt noget lortWink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum