Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ferulle voks

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ferulle voks
    Sendt: 23 Jun 2012 kl. 03:05
Er det ikke bare sådan noget stearin lys, bare uden nogen væge i?
Hilsen Kim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 07:59
Stearin kan bruges men vil ikke anbefale det i længden det det ophober sig i hun ferullen...brug i stedet bi voks det er bedre

Redigeret af Søder - 23 Jun 2012 kl. 08:01
/Søder
Til top
Christian Ebbesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Christian_Ebbesen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian_Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 08:34
Jeg har i mange år brugt skivoks - med god erfaring...

Christian

Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 11:28
Hej...du kan bruge voks til tør sne!!!
Kan købes i Intersport og den holder i lang tid!!
Brug nu ikke for meget og lad være mere at presse delene for hård der du
risikerer at du ikke kan skille dem af igen!!
Håber det hjælper!!Wink
 
K&B
Lozancic
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 11:33
jeg købte 2 bivokslys i urtekram for 6 år siden, har stadig stykker tilbage, gav 20 Kr. for 2 lys
Michael Nielsen
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 11:34
For snart 55 år siden fortalte min far mig, at man spører hanferulen med næsevoks:
altså ved at gnide ferulen mod (den udvendige side af) næsefløjene.
Det virker måske bedre når man er voksen, end det gjorde da jeg var 10 år.
Men det virker!
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 12:04
Citat: Nlsn

For snart 55 år siden fortalte min far mig, at man spører hanferulen med næsevoks:
altså ved at gnide ferulen mod (den udvendige side af) næsefløjene.
Det virker måske bedre når man er voksen, end det gjorde da jeg var 10 år.
Men det virker!


Det virker hver gang og er altid med på turen

/Allan
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 12:08
Jeg bruger også næsefedt, hvis jeg husker det. Synes at voks har det med at suge sandkorn med ind i samlingerne og ridse ferullerne.
 
Specielt den fra Loon, den er sort og klistretThumbs Down
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 13:51
Bruger enten tricket med næsen (og har gjort det i 30år) eller den sort klods fra Bo Mohlin. Køber en ny hver gang jeg er i Mørrums shoppen (har desværre pt. ikke fundet den andre steder)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 14:35
Ja, så kan jo se på næsen, hvor mange stænger man kan have med ad gangen Lamp
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 16:40
Jeg bruger også rød skivoks - og har haft stiften i omkring 20 år. Hvis stangdelene sætter sig for godt fast i koldt vejr, puster man bare på dem så de varmes op, hvorefter stangdelene let adskilles.
 
Voksen er også god til fluebinding (til dubbing).
 
Ferrulerne kan beskyttes mod snavs, der kan sætte sig i voksen og give "knas" i samlingerne, med små propper eller med et lille stykke plasticpose, som sættes over hunferrulen og fastgøres med en elastik.


Redigeret af Henrik L. - 23 Jun 2012 kl. 16:52


Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 16:43
jeg tror da også at Orvis ferule voks ophober sig i hun-delen... men det gør vel heller ikke så meget... tror fiskestangen er slidt op før den er "udstoppet" :o) Spurgte engang efter ferule børster i go-fi og fik svaret hvorfor jeg dog ville det da det bare blev skubbet ind efterhånden :o)

Jeg var jo så "smart" at købe sådan en herredyr fætter... og ja, jeg tror nu egentlig også at det er et fyrfadslys uden et hul til vægen... Det dyreste fyrfadslys jeg nogensinde har købt hehe....

Smart hvis næsefedtet virker... men det smørrer vel så den lettere smutter ud under fiskeriet? næsefedtet virker jo super som smørrelse på trådholderen når der skal bindes fluer.
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 07:59
Citat: EditionR

Bruger enten tricket med næsen (og har gjort det i 30år) eller den sort klods fra Bo Mohlin. Køber en ny hver gang jeg er i Mørrums shoppen (har desværre pt. ikke fundet den andre steder)
 
Hej Ole
 
Det må være en graftolin stift fra BM kostede 47.- hos tackleshop, dengang
 
Ole T
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 08:06

Graftolin er sagen, glem alt det andet...

 
Desværre er det ikke til Tackleshop priser, men kan også købes direkt hos Mohlin
 
 
/J
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 13:24
He he - min mor kiggede noget på de 2 sorte streger jeg havde ned langs næsen, når jeg kom hjem fra fisketur. Virker fint. Prøvede også med vaseline. Det virkede også men var alt for fedtet, og skidtet klæber fast.
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down