Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskearter i Køge bugt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskearter i Køge bugt?
    Sendt: 22 Jun 2012 kl. 23:23

Jeg fisker jævnligt i Køge Bugt ved Vallensbæk Strand. Jeg bor i nærheden, og har ikke rigtigt gjort mig erfaringer (eller forsøgt) efter andet end aborrer i havnen samt gedder og aborrer i indsøerne mellem Brøndby til Ishøj.

Så kort sagt er mit spørgsmål, hvilke arter er der at gå efter fra strand og mole/havn? Altså udover HØ? Jeg ved fx at der fanges skrubber i garn af fritidsfiskerne, men er de der i så stort antal, at de er til at fange fra havnen eller stranden på stang? Har fanget en enkelt hornfisk der, men går makrellerne så langt ind?
 
Alle erfaringer/viden modtages meget gerne! Og alle arter og metoder har interesse!
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2012 kl. 23:29
Alle fredfisk vandre i køge bugt, skaller, rimter, aborre, gedder, brasen etc, derudover fandt jeg et givtigt fiskeri efter kyst torsk en aften på strækket ved hundige / ishøj havn , havde fisket strækningen MEEGET året før, og hele vinter/forår uden en torsk , men så en dag hvor der var et heftigt ørred fiskeri blev jeg længe på pladsen, og så lige da solen var gået ned fik jeg et dyyybt sug i stangen, Så var torskene fundet :) 

Der er MANGE hornfisk, tror du skal være rigtig heldig for og finde makrellen langs kysten her. 

Vi har fanget rigtig mange fladfisk fra hundige havn ned til mosede fortet, men er da sikker på de os er nord for hundige havn.

Agn og metoder, jamen alt virker, agn, spin, det er en smags sag.
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 10:18

Tak for det Morten!

Jeg tror jeg vil prøve fladfiskene - hvad agner I med, børste/sandorm? Hvis det er tilfældet, kender du så et sted i nærheden, hvor de sælges? Og har i prøvet med fx skalrejer eller andet man lige kan have ved hånden?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 12:07
Hej Georgi

Hvis det er pga. transporten at du vil fiske fra kysten - var et så ikke noget for dig, at fiske fra Kastrup fra båd efter flade og torsk m.m. Det giver væsentligt mere end du kan fange fra kysten, og der er lidt mere størrelse på.

En kraftig kastestang og fastspolehjul så er du monteret med et par 40 - 80 grams torskeblink samt en ophængerflue parat til at invitere fiskene "til middag" LOL
http://kortlink.dk/b383
Båden er en hyggelig lille jern/rustbunke, hvor han max. tager 12 personer med. Man kan ikke gå nedenunder, men skulle det blæse lidt, kan man gå i læ af styrehuset.

Mvh. - Kim -


Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 13:29
Hej Kim!
 
Det er såmænd ikke pga. transporten, jeg har bil, og kører nogen gange langt efter fiskeriet.
 
Det er såmænd for at have et nært lokalt fiskevand, hvor jeg lige kan tøffe ned når ungerne er lagt, eller der lige er en time eller to i overskud.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 13:37
OK Georgi - ja fladfisk/torsk fra kysten omkring Ishøj og omegn er der nu ikke så meget ved. Det bedste er jo nok wadeturene efter havørrederne. Nogle steder skulle der så være multer, men dem er jeg ikke så erfaren med.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 17:48
Så har du nok kun hornfiskene tilbage, da makrellerne ikke kommer så langt ind til kysten omkring Ishøj - ærgerligt nok Big smile 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 18:20
Sludder og vrøvl Kim, ture med mellem 2-10 torsk på en aften/nat er ikke ualmindeligt dernede. 

Bare ud og forsøg dig , de er derude :) 

Desuden er der et ganske sjovt aborre fiskeri i perioder. 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 18:38
Hej Morten

Du må være lidt af en ener, da jeg jævnligt får opdateringer fra området. Jeg har selv boet 5 år i Ishøj og har i den periode trevlet området igennem.

Nu taler vi forhåbentligt ikke 15 - 30 cm. torsk, som i perioder oversvømmer lavtvandsområdet. Dem kan vi forøvrigt også fange her i området. Når det sker, tager jeg straks hjem igen.

Aborre fiskeriet kender jeg også til. Min pr ligger på 1,75kilo taget i ishøj yderhavn. Der var desuden flere på 1,6kilo - og det var jo ikk`så ring`

Mvh. - Kim -
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 20:45
He he, ja der er delte meninger Smile 
 
Jeg tror jeg vil forsøge de flade, tvivler på, at det gør nogen forskel, men det er ved Vallensbæk jeg fisker, ikke Ishøj - der skal nok være 2000 meter i mellem på en god dag. Tongue
Til top
CobraenP10 Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cobraenP10

Tilmeldt:: 31 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cobraenP10 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 22:22
Jeg fiskede engang fra stensætningerne der er på stranden mellem
Ishøj og hundige efter hornfisk. Så en kæææmpe havørred svømme rundt, så fisk er der. Har dog kun taget hornfisk der. Lyder spændende med torsk. Er det ca samme sted Morten?

Redigeret af cobraenP10 - 23 Jun 2012 kl. 22:33
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 23:42
I Vallensbæk havn tages der også makrel, sild, og masser af MULTER (ifølge en tidliger tråd)
Fiskeringen og SU har både liggende i Vallensbæk havn.
SU båden er udstyret med permanent motor.
Så er det ikke det store problem at nå ud til de gode Fladfiskepladser i bugten. De starter ved Budngarns staderne.
Som medlem af HSLF får du adgang til SU faciliteterne.
Se mere på:
 
 
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 00:41
Takker! Jeg er medlem i en klub der er med i SU, så det er dækket ind Smile
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 00:53
Kim sludder igen :) , det kan godt være du har boet i området i 5 år og får rapporter, men jeg har boet i hundige i 25 år , og fisket i hundige/ishøj siden jeg kunne gå , jeg dele kun ud af det her fordi meget få er opmærksomme på det, og fordi jeg er flyttet :) så syntes jeg ligeså godt jeg kan dele min viden med andre der kan have brug for det, hemmeligheds kræmmeri er der sgu rigeligt af i forvejen, det går jeg IKKE ind for.  kender godt alle slørings tricksne , mennn jeg gider personligt ikke det ræs længere :) .

Der var skam i den periode , flere fiskere der dukkede op ved mørke tid, og udemærket vidste hvad der trak ind til den yderste revle ved aften tider, ganske fine torsk mellem ja en kilos penge og 2.5kg. det er sjov fiskeri, jeg var lige så forundret selv første gang jeg oplevede fiskeriet, det er IKKE nemt, det kræver en del flid og finde stedet og perioderne, men er bestemt muligt! 

@cobraen, jeg kan sige at alle mine torsk ( og største delen af mit fiskeri på det stræk ) starter fra hundige havn og ned til den 1 badebro, det er et ret kort stræk, og umiddelbart virker det uinteressant, men det er giftigt . 


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 11:14
Morten Big smile

Når Georgi skriver "Det er såmænd for at have et nært lokalt fiskevand, hvor jeg lige kan tøffe ned når ungerne er lagt, eller der lige er en time eller to i overskud", forstod jeg det da sådan, at wadefiskeri efter torsk i halvmørke ikke lige var sagen.

Torsk kan man fange så godt som ALLE steder langs vores kyster. Det er da almindeligt kendt, at de trækker ind om aftenen, men her kan der også være nulture eller masser af småtorsk, og så plejer jeg at fortrække.

At du har boet et sted længere tid end mig er da ret så irrelevant. Da nogle mennesker kan bruge et livstid ved et fiskeområde uden at få følelse for det, og andre kan straks på ned/ud og trække i land.

Nu har jeg også fisket Djurslands kyster tynde. Mest efter HØ men en gang imellem torsk på op til 8 kilo som sidegevinst. Og det kan da godt lyde som om, at jeg er snobbet (men nej), når jeg siger, at en gevinst på en torsk en gang imellem, på 2,5 kilo ikke er noget jeg vil bruge min tid på - men sådan er vi jo så forskellige.

En lille jolle derimod - så kunne Georgi hurtigt komme ud og fange nogle torsk og flade med noget sul på fiskebenene - også mens det er lyst.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 17:26
Nu var det dig der snakkede om du havde boet der i 5 år ;) derfor jeg ville påpege jeg er  opvokset i området :) 

Jeg har aldrig rigtigt turet rundt på de danske kyster, bevares lidt ture til strøby etc, men charmen ved hundige/ishøj strand ( og mosede fortet  ) var at det lå rigtig tæt på hjemmet, og når man var nede og bade med vennerne om dagen , kunne man havde grejet med til aften/nat fiskeriet.

Jeg anede som sagt ikke dengang der fandtes torsk kystnært i køge bugt, men det fandt jeg ud af, og ville  derfor dele det med Jesper :) 

Og nu læser jeg det altså ikke som han skal have ungerne med, tværtimod skriver han han ville kunne tøffe ned et par timer EFTER ungerne er lagt i seng, så passer en aften tur vidst meget godt :) 

Har aldrig sagt det er trofæ fiskeri , men jeg vil ærlig talt hellere fange 5-10  2 kilos torsk og hygge mig med det fremfor og blanke 5 nat ture i træk efter en 6 kilos torsk :) 

Desuden er torsk/kystfiskeri slet ikke noget der siger mig noget mere, det var kun som afbræk i mede/specimen fiskeriet det var sjovt, nu står den hovedsageligt på mede/specimen fiskeri igen ;) 

Held og lykke derude :) 
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 18:04

Jeg takker for jeres indlæg - både fra den ene og anden side Wink

Jeg har noget at arbejde videre med, det var lige det, at jeg skulle bruge!Smile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2012 kl. 15:46
#Morten Big smile

Jeg læste det også på samme måde. Jeg er bare ikke èn af dem, der lige smider "sagerne" i bilen, kører ned til vandet, og vader ud for så, kort tid efter at skulle tilbage igen.

Det er nok fordi, jeg er vant til, at pakke MEGET grej i bilen for så at være forberedt på vejrskift, længerevarende tur (mad, grill m.m.), så det nærmest bliver en mini camping tur, hvor jeg fanger dèt jeg nu har lyst til.

De største torsk vi fangede langs Djurslands kyster var nu også fanget på levende agn. Problemet var så, at få dem op over "kanten", da de var eksperter til, at bore sig ned i tang, sten etc. 30-40 meter ude var der en stejl kant fra 3m til 8-10?m.

Her ovre på Sjælland fanger jeg mine torsk fra båd. Ind imellem sæsonfiskene sild/makrel også fra bådtur, og resten fra kysten. Det er bestemt bedre at fiske fra kysten i Jylland end fra Sjælland (synes jeg), og faktisk sidder jeg og planlægger en tur derover, for at fiske de gamle steder igennem èn gang til.

Fanger jeg ikke noget så skidt med det. Hvordan er det nu man siger: minderne har man da lov at ha`. Jeg må nok hellere tage en pose grillpølser og et par røde bøffer med som sikkerhed.

Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres