Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ca. vægt/længde på skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ca. vægt/længde på skydehoved
    Sendt: 10 Jun 2012 kl. 15:19
Mon der er hjælp at hente til flg.:
Fluestang: G. Loomis IMX / 13 f. / # 9-10.
Hvilket skydehoved samt vægt og længde skal jeg vælge til ovenstående fluestang?
Skal fiske i Gaula uge 25. Jeg tænker på både flyde samt intermediate line. Evt. også synkeline.
Er der måske også fif at hente mht runninglinen?
På forhånd tak.
 
Allan Jacobsen
Til top
Kasper BJerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k bjerregaard

Tilmeldt:: 29 Jul 2010
Geografisk: hørning
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k bjerregaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 16:00
hvor skal du fiske henne af i gaula... tager selv afsted derop på fredag.
har lige lavet alle skyde hoveder til min g.loomis glx classic, alle sammen i 34 gram. så alt efter kaste stil og hvad du plejer, skal den nok være lidt mere.
men hvad præcist, det ved jeg ikke.
Til top
Kasper BJerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k bjerregaard

Tilmeldt:: 29 Jul 2010
Geografisk: hørning
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k bjerregaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 16:01
hov. men g.loomis er en 13" klasse 8/9
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 17:20
Hej igen Kasper
 
Tak for svaret. Syntes bare 34 g eller derover lyder lidt tungt. Any way, jeg kan jo prøve at starte med dette, og så derefter klippe af vægten.
Har lige kontrolleret stangen; der står godt nok # 9-10
Jeg skal fiske på Kergnesøra i Kvål. Det ligger en stenkast fra Borten/Losen.
Vi skal sejle fra Frederikshavn fredag kl. 10. Det kan jo være vi mødes på færgen.
Hvis ikke, så ønsker jeg dig masser af K & B
 
Venlig hilsen
Allan
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:08
Hej
34 gram er fint til er #9-10 , det bruger jeg selv.

Carsten Lai
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:30
Hej Carsten.
Ja ja, så er i to der siger dette. Jeg retter ind til højre Tongue og prøver med de 34 g.
Jeg takker dig Carsten og Kasper for hjælpen.
Jeg vil i gang med skydehovederne enten i morgen eller tirsdag.
Jeg kommer lige med en konklution.
 
Venlig hilsen
Allan
 
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:43
Hej Allan
Det glæder jeg mig til høre. 34 gram fungere rigtigt godt for mig, men jeg ved godt at det har lidt med kastestil at gøre også.
Jeg har også en ren #9 T&T hvor jeg bruger 31 gram , men jeg kender andre der går med 34 gram , så det er jo lidt af en smagssag.

Carsten Lai
Til top
Hans H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HansH Avatar

Tilmeldt:: 02 Nov 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HansH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:44
Ville bestemt ikke sætte 34 gram på en Loomis klasse 8/9, her ville 28-31 gram nok være mere passende.
På 9/10'eren er det mere passende.
 
Meeeeeeeeen det er smag og behag ligesom længde og hvor det skal bruges.
 
Hans H.
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:46
Hej Hans
Nu var det også en # 9-10 der blev spurgt om
Carsten Lai
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 07:13
Citat: HansH

Ville bestemt ikke sætte 34 gram på en Loomis klasse 8/9, her ville 28-31 gram nok være mere passende.
På 9/10'eren er det mere passende.
 
Meeeeeeeeen det er smag og behag ligesom længde og hvor det skal bruges.
 
Hans H.

Det kan være svært med vægte. På min gamle Guideline Lpxe 13 #8/9 anbefales ofte 30-34 gram.....og det er faktisk ikke helt ved siden af. Jeg mener at, det er på omkring 10-11 m.
Personligt mener jeg, at vægten mærkes vidt forskelligt, om det er et kort skydehoved der menes, eller hvilken synkehastighed/vægtfordeling det har. Hvis jeg mener et flydende skydehoved på 11 meter, skal veje 32 gram, vil jeg sandsynligvis have det lettere, hvis det skal være kortere, eller være med synk i spidsen.

Så ja smag og behagSmile
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 09:19
Citat: HansH

Ville bestemt ikke sætte 34 gram på en Loomis klasse 8/9, her ville 28-31 gram nok være mere passende.
På 9/10'eren er det mere passende.
 
Meeeeeeeeen det er smag og behag ligesom længde og hvor det skal bruges.
 
Hans H.
 
Enig med HH - 28-31 gram kører perfekt til en 13' GLX 8/9Wink
 
/Allan
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 09:58
Hej allesammen
 
Tak for svarene. Dejligt at så mange vil hjælpe til. Er enige med jer i at det sikkert både er noget med kastestil samt temperament når man fisker.
Jeg vil starte med de 34 gram og så eventuelt klippe ned.
Tidligere har jeg brugt en normalt coated runningline. Jeg vil på denne tur også medbringe og prøve at fiske med Ken Sawada's monofile running line.
Nogle mener sikkert at det bare lige er sagen; andre har sikkert en helt anden mening og dette. Prøves skal det hvert i fald.
Det mest trælse bliver nok knuden i mellem skydehovedet og runninglinen.
Er der nogle af jer der har en super ide hvorledes knuden bliver mindst muligt træls at arbejde med?
 
Venlig hilsen
Allan
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 11:30
Hej Allan
 

Emnet er jo altid spændende, men jeg synes nok, der er lidt for mange ubesvarede spørgsmål.

Det har jo længe været god latin, at #8/9 passede med ca. 30g mens #9/10 passede med ca. 34g.

Hermed menes vægten på den del af skydehovedet, som ved kastet er uden for topøjet, og til brug for underhåndskast, som vel i almindelighed kræver ca. 10 % mere end den vægt, man ville bruge til ’overhåndskast’.

Herefter råder så ’den personlige smag’ og kasteformåen/-stil.

Jeg tror, at man skal starte ude ved fisken. Hvor står den, og hvor stor og busket en flue skal den præsenteres for? Det er jo ikke helt ligegyldigt for stang- og linevalget, om det er en lille og spinkel sommerflue eller en stor, tung og busket høne, der skal ud til fisken.

Uge 25 ved Gaula kan godt gøre dig glad for en relativ kort line på 34 - 36 g

Som jeg læser tråden, er det underforstået, at det fortrinsvist drejer sig om underhåndskast, og helst længst muligt. Naturligvis en god ting at kunne, men spørg evt. tyskeren på modsatte bred om hvor han mener, fiskene står.

Hellere kastetræne på vanskelige forhold SmileSkydelinen. Personlig bruger jeg Zpey Fusion i den blå 50 punds version. Trods styrken retter den pænt ud på førstedagen, og så er der ikke mere linememory resten af turen.

Mht. øjet på den monofile skydeline bruger jeg en tynd ’strømpe’ (ca. 10 cm)Skydelinen fører jeg nogle cm. Ind i den ene ende af strømpen og ud et sted på midten.

Smelt en lille klump på enden afskydelinen, og træk denne klump tilbage og ind i strømpen.

Underbind nu knuden med noget Spiderwire el. lign.

Brug også Spiderwire til at afslutte strømpen hvor skydelinen føre ind i denne.

Med en ’stump’ nål laver du et øje på den tomme del af strømpen ved at føre enden et par cm tilbage gennem strømpen og ud lige før den underbundne klump.

Klip den overskydende stump af og giv det hele en gang vandfast gummilim.

Samlingen er stærk og fylder næsten ingenting.Go’ tur og K&B

Jørn

 

Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 20:27
Hej Jørn og alle jer andre.
Så er jeg blevet færdig med at "tune" mine skydehoveder.
Prøvede først på fodboldbanen og kørte derefter ned til åen for at tjekke op på det hele.
Som i faktisk skriver allesammen; så blev det i området de 34 gram. Vægten svinger et gram eller to, men det kan jeg leve med.
I hvert fald, så er jeg meget tilfreds med svarene samt de hoveder jeg har fået tilpasset.
Jo Jørn, det drejer sig om underhåndskast. Er der lav elv, fisker/vader man ret lav i elv-lejet og ved et almindeligt overhåndskast er der risiko for at ramme stenene i bagkastet.
Ved høj elv, er man for tæt på træerne bagved. Summa sumarum, underhåndskast er et must på det vald jeg skal fiske.
Mht til at smelte en lille klum på den monofile runningline. Det har jeg prøvet, men jeg syntes det er alt for nemt at trække den smeltede klump af linen. Kan faktisk nemt gøre det med en negl. Derfor tror jeg ikke lige at jeg tør binde an med den opskrift du kommer med. Tænk, såfremt storlaksen hugger og den stikker af med skydehoved, Meget synd for laksen og lidt for mig selv Cry
Pt tror jeg simpelthen jeg binder en ganske almindelig perfection-knude. Den hænger jo aligevel udenfor topøjet i kastet.
Hermed til jer alle. Tak for hjælpen. Kommer i i tanke om mere til både skydeliner samt runningliner, er i hjertelig velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker jer alle; en fantastisk sommer med masser af store fisk på land.
 
Venlig hilsen
Allan
 
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 20:58
Hej
 
Jeg har igennen de sidste mere end 15 år fisket med Ken Savada linen (der tidligere bare hed Flat beem)
Jeg har igennem alle årene bundet et øje på linen med en 8-tals knude (en almindelig øjeknude der går to gange rundt). Det har aldrig giver problemer, selv ikke med de større Laks, med lange udløb og alt det sjove!
 
Jeg træk tester altid mine liner inden fiskeri og der er ingen tvivl om at knuden svækker Ken Savada linen, en 50Lb holder typisk 15 kg og en 30Lb typisk 9 kg med 8-tals knuden, med alle andre knuder som jeg har testet springer linen tidligere, men som skrevet først giver dette ingen problemer i det praktiske fiskeri.
 
Du skal dog være opmærksom på toppunktet i øjet - der hvor skydelinen får et 180 graders knæk - det er der hvor skydelinen springer hvis den  springer, det har jeg oplevet et par gange ved bundbid. Check dette dagligt og bind et nyt øje en gang imellem (med de 50 meter er der er jo nok line at tage af, også selvom du kaster langt!!)
 
Iøvrigt kaster linen helt formidabelt, når den første halve times fiskeri har fået linen rettet ud.
 
Knæk og bræk
Søren
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum