Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fenwick stænger godt/skidt ?

 Besvar Besvar
Forfatter
henrik storm jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hsj999

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Geografisk: holte
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hsj999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fenwick stænger godt/skidt ?
    Sendt: 04 Jun 2012 kl. 20:28
Jeg er forholdsvis ny indenfor fluefiskeriet og har desværre fået investeret i en kl. 8 stang, som jeg bliver noget træt i armen af at fiske med.
 
Jeg overvejer derfor en lettere kl. 5 eller 6 stang - skal primært skal bruges til å og lettere kystfiskeri.
 
Der har igennem et stykke tid været forholdvis billige Fenwick stænger på tilbud, men det undrer mig, at ingen anbefaler dem, når begyndere spørger til folks anbefalinger.
 
Er der nogen, som har erfaring med Fenwick Ironfeather eller Techna stænger, og er de pengene værd (til Dkk 999,-) = så gode som butikkerne påstår i annoncerne eller skal jeg hellere kigge efter noget andet ?
 
På forhånd tak for hjælpen.
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 20:37
Smid 350 kr ekstra og køb en AJensen seatrout special kl 6 i almas i aalborg, de kører 50% på deres Ajensen, og så får du kvali for små penge!
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 20:40
Forresten ved jeg ikke en dyt om de fenwick du spørger på, det vil jeg lade andre om at svare på, anbefaler kun Ajensen da jeg har prøvet den og den er RØV go!
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:04
Hmm Henrik
Desværre alt for mange(nybegyndere) som ikke søger råd i forhold til den klinge/stang de skal bruge !
#8 kan være en hård nyser at bruge, ikke mindst vis den bruges uheldigt,
som eksempelvis til dagsture på kysten.
Fenwick laver fine og udemærkede stænger.Andre muligheder til små penge kunne være  http://www.fisknu.dk/product/scierra-hm-fluestang-1-haand-9-fod-kl-5-727/
      held & lykke.
 

     
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:33
 jeg har da ikke indtil nu hørt om en  fenwick, der er "knækket"!!!!   og de fås, jo i laaangsom..  og  lyn,hurtig!!   fine stænger der er til at betale..  mvh.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:55
En ni-fods #8 stang bør være til at tumle under en dags fiskeri for de fleste voksne og raske mennesker. Istedet for i første omgang at forsøge at handle dig ud af problemet, så få efterset dit kast. Hvis du har en akavet stilling på din arm, vil du trættes unødigt og det kan forkorte en fiskedag.
Til top
henrik storm jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hsj999

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Geografisk: holte
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hsj999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 22:08
Hej Jacob,
For at lære at kaste rigtigt, så har jeg netop været på kursus, hvor min højre arm efter 2½ time var rigtig træt. Det var træneren, som foreslog, at jeg fik en lavere klasse - han prøvede stangen, og forstod godt at jeg var kørt træt - selv med mine kontorarme Smile
 
Nuværende kl. 8 Fenwicksæt købte jeg i en forretning netop for at undgå begynderfælden med at købe noget som ikke passer sammen, men det virker alligevel lidt svært.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 22:10
Jeg har kun prøvet deres HMG kl7, og syntes den stinker. Kan godt forstå de bliver solgt så langt under prisen.
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 22:39
Deres spinnestænger er super lækre. Ved ikke en hat om fluekæppene...
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 22:59
Hej Henrik
 
Fluestænger og spinnestænger fra Fenwick er rigtig gode stænger. Jeg har flere Ironfeather og synes de er lige så gode som de andre amerikanske mærker. Lad dig ikke afskrække af den billige pris. Jeg tror på, at prisen er den som er den rigtige for stængerne i modsætning til de vildt opreklamerede mærker.
Du kan roligt investere i Fenwicks stænger.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 23:34
Citat: srosendal

Jeg har kun prøvet deres HMG kl7, og syntes den stinker. Kan godt forstå de bliver solgt så langt under prisen.
                                                                  hvad mener du med "stinker"  kunne du ikke styre den"""  den er jo pænt turtig.!  mvh.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 23:36
undskyld, " hurtig"     de herre!
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 23:51
Jeg har kun godt at sige om deres flue og spinnestænger og de er på samme højde i kvalitet som alle andre fluestænger i samme prisklasse jeg brugte min klasse 7-8 i mange år både på kysten og i åen indtil jeg i år skiftede den ud med en hardy zenith sintrix.
Jeg forstår heller ikke hvorfor folk har så meget imod Fenwick og hvorfor de sælges ud billigt så hurtigt
 
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 00:30
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> < ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">
Jeg fisker kun yderst sjældent med flue men når det sker har jeg også ondt i armen de første par dage selvom det kun har været en klasse 4-6 eller noget i den stil.
 
Men efter at ha fisket med det et par dage med det holder det op. Mon ikke det har noget at gøre med man bruger nogle muskler eller andet som man ikke er vant til at bruge.
 
 


Redigeret af taro - 05 Jun 2012 kl. 00:31
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 06:26
Steen. Nu er jeg ikke ekspert, Og faktisk ret ny. Men lærte da at kaste med loop opti coast, og bruger nu Sage one. Begge hurtig, og kaster temmelig godt i dag. Men HMG har jeg bare rigtig dårlig føling med, og faktisk kommer en ven i dag som er begynder med sin HMG, så vi kan træne på græs. Så nu laber jeg ham en Rio dart kl8 til den kl7 stang, og så må vi se om det bliver bedre.
Til top
Stig Funder Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Stig Funder

Tilmeldt:: 25 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stig Funder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 08:12
Hej Henrik,
Det med fluestænger er jo i høj grad noget med hvad man selv føler sig tilpas med. Jeg er selv meget glad for mine Fenwick Tecna AV stænger, jeg har kl 4, 5 , 6, 6, 8, i enhånds og kl 9, 10, i tohånds ( ja der er to seksere ), alle super stænger men generelt lidt under klasificeret, bruger mest en 6èr på kysten med et 15 gr, skydehoved, det kan nævnes at jeg også har en Orvis Hydros i kl 8, den kaster ikke væsentligt bedre end Fenwicken men er noget lettere, og så er den 4 delt hvor min 8er Fenwick kun er 2 delt, det er flere gange sket at jeg har ramt stangen med en vægtbelastet flue i kastet, men har ikke oplevet nogle knækkede stænger af den grund,  :-)
Mvh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down