Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluer-Inspiration-Stallinger

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluer-Inspiration-Stallinger
    Sendt: 04 Jun 2012 kl. 10:46
Hej.

Nu står jeg og snart skal afsted til Sverige, efter ørred og stallinger.
Vores tur bliver en kombination af tøffluefiskeri fra båd, og selvfølgelig også fiskeri efter ørred og stallinger i strømvand.

Jeg har siddet og bundet lidt blandet til bådfiskeriet, nogle af mønstrene kan ses her: Tørfluer

Og denne form for fiskeri, kommer til at foregå sådan her: Tørflue søen

Men til stallingerne i elven, har i nogle gode erfaringer med mønstre osv til fluerne ?
Kom gerne med billeder, eller bindevejledninger til nymfer i ved der virker.
Jeg har prøvet de sidste par ture, og se om jeg kunne rejse nogle af de store stallinger på tørflue.
Det er ikke lykkes, og det har været deprimerende at stå og se på svenskere der med store tunge nymfer hev 40-50 cm stallinger op fra elven.

Så hvis nogle kender nogle gode nymfer til den slags fiskeri, vil jeg sætte pris på at modtage nogle fif.

Mvh Thomas
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 11:08
Hej Thomas
Du skal såmænd bare bruge en sort wooly bugger med guldhoved,så siger det smæk næsten hver gang. Guldhovedet er vigtigt,for at du kan komme ned,og så tror jeg at fiskene ser den nemmere. Ellers er klinkhammeren ellers fænomenal til at få dem til at rejse efter en tørflue.
vh
Jens,som mest har erfaringerne fra Lainioelven og ikke søer.
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 11:15
Det er intet problem at få dem til fluerne når vi fisker sø, men elven er en anden sag.
Der har det kun lykkedes at få fisk op til 30 cm til at rejse sig.

Denne gang tager jeg så også min #6 stang med derop, med et tungt skydehoved.... Så fluerne skal nok komme ned.
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 11:33
Jeg har været en del gange nordpå, ismopuppen superpuppen black gnat går man ikke galt med. En anden ting er størrelsen, jo mindre jo bedre 18 20 i black gnat skal nok få blåmændene op. Måske lurer svenskerne også først og udvælger fisken, det er stort moro at spotte en stor og fiske til den, istedet for alt der ringer. 
god tur
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 13:17
Hej !

Midt om sommeren skal du ikke behöve at fiske med tunge fluer. Den störrelse du skal bruge til sommerfiskeri er 10-12, et nummer eller to mindre til efteråret, og tunge sager sent om efteråret.
En god buket: Altid !!! Redtag Palmer stl. 12, den er suverän, vådflue, til det törre, fx. E 12an, Humpty og Klinkhamer ( gerne en med "vinge" med stärke farver = lette at se på afstand. Daddy Longslegs er også et godt valg, Stankelben ( harkrank på svensk ) er blevet en meget almindelig insekt i nord i de senere år ( Kiruna-området) det er et måltid mad som fisken gerne stiger efter og voldsomt. At tänke på; mål temperaturen, stallinger er ikke glade for varmere vand, tåler det dårligere end örrederne, derfor vil fx. aflöb fra en sö ikke väre det bedste fiskested under en varmeperiode, sög lidt längere nedströms efter de store. Mange hug som ikke bliver til fisk = småfisk, glem dem og pröv et andet sted, stallingen er let at kroge og stiger meget gerne til din flue også fra dybt vand.
K&B  Steen


Redigeret af sovereign - 04 Jun 2012 kl. 13:40
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 15:41
Hej.
Er der ikke noget med at man skal fiske nedstrømstørflue i Svenske elve.
Jeg var på laksefiskeri oppe hos Jan Daugaard i Stjørdal, han fortalte at han ville spise de stallinger der blev fanget på opstrømstørflue rå.
 
Vh.  IJ
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 16:12
Sludder !

Du fisker op,ned eller tvärströms efter forholdene, fisker du tört er det da lettere at fiske opströms, skal fluen stribe, vilket kan väre en udemärket metode af og til, så skal det ske under din fulde kontrol, og det kan väre lidt svärt når du fisker nedströms.En stribende flue fiskes mange gange rigtigt voldsomt, kig på en vårflue ved vandet ( nattslända )  så forstår du hvad jeg mener.
K&B  Steen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 17:03
Hej Steen.
Jeg skal ikke gøre mig klog på tørfluefiskeri efter Stalling i Sverige, jeg mener det var Klarelven de fiskede i. Jan fortalte at de fiskede til sete store fisk på stor afstand, med nedstrøms kast, fluen havde kun et par meter "death drifth" før den streamede, og så var chansen forspildt.
Så sludder eller ej, det var måske en helt speciel teknik de brugte, og måske stadig bruger.
Vh.  IJ
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 17:40
Hej Ivan

Du er ikke helt forkert på den efter min mening, nedstrøms er mere effektivt i mange tilfælde fordi:
stallingen når den stiger til en opstrøms fisket tørflue rammer forfanget med munden når den tager og derfor "slår" fluen væk fra munden.
En del nordsvenske elve er så klare at hvis der fiskes på blankt vand kan forfanget give FLS (floating leader syndrom) der skræmmer fisken hvis de er skeptiske... 

Thomas:
Er ellers helt enig med Jens, sort Wooly Bugger med guldhoved fisket dead drift er sinddsygt effektiv til stor stalling... det samme er guldribbede hareørenymfer med guldhoved...

Tørflue:
Du skriver at du snart skal afsted, tidligt på sæsonen kan tørfluefiskeriet være mindre effektivt indtil klækningerne rigtig er kommet igang. 
Hvis fiskene til gengæld tager på overfladen er de ikke svære at lokke med klinkhammer som fungerer både under vårflue og døgnflueklækninger, det vigtigste er så langt et dead drift som muligt i langt de fleste tilfælde... 

Et par små (sorte kvægfluer) knottimitationer kan ind i mellem være utrolig effektive når der er forsknott på vandet. Ellers er stor flue til stor fisk en god taktik til stalling... 

Se evt: 
under fjeld

Mv
Rasmus Hansen


Redigeret af rasmushansen.com - 04 Jun 2012 kl. 17:50
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 17:46
Tak for de mange svar. Skal da helt klart prøve en stor Wooly bugger, der skulle også være fornuftige ørred i elven også, så man kunne jo være heldig med en side gevinst.

Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:00
Citat: Hoffen

Tak for de mange svar. Skal da helt klart prøve en stor Wooly bugger, der skulle også være fornuftige ørred i elven også, så man kunne jo være heldig med en side gevinst.



Prøv sådanne nogle her:


Butt: Chartreuse uld
Hackle: Rype eller agerhøne
Krop: Hareuld



Krop: Hareuld
Vinge: Hjortehår
Hoved: Hjortehår


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:31
Den sidste flue sidder der 30 af i min ene boks, og den anden har jeg aldrig set.
Tvivler også på at det ville komme på forfanget, hvis jeg lavede nogen af dem :-)
Men man ved jo aldrig.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 21:54
Den første af Finns fluer er en imitation af en husbyggende vårfluelarve... belastet og fisket dybt er den effektiv !!!

Mvh
Rasmus Hansen
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2012 kl. 23:59
Husbyggende vårfluelaver plejer at virke, næsten alle steder. Men kunne bare ikke lige se, at der gemte sig sådan en i det mønster.
Så jeg må nok hellere få lavet lidt af dem også :-)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 00:18
 da jeg var en yngre mand, fangede jeg stallinger i den øvre gudenå . på hvad der den gang hed "black gnat" st, 16.  den bestod blot af en sort strudse herl!!! bare en lille sort klat!  fisket  tør selvfølgelig.  de var rigtig glade for den..  mvh. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 08:21
Hej Thomas.
 
Skulle du virkelig ønske at få bundet vårflue pupper der synker, så er der et meget gammelt mønster, som absolut er brugbart:
 
Det drejer sig blot om, at få en god tung belastning på fluen, en omgang uldgarn, i en given farve, og så kommer tricket:
 
lav en blanding af sand / grus, visne blade, små kviste ( Råbuk hår - klippet i stykker), og lig det i en lille bakke.
Smør fluen ind i Araldit, og rul fluen i blandingen, op og hænge til hærdning, slut  - 1 stk. husbyggende vårfluelarveWink
 
Jeg har fisket den type flue på den måde, at den skal ned hurtigt, og så skal den trille på bunden eller langs med ranunkler og andet.
 
DEN TYPE FLUE ER UHYGGELIG EFFEKTIV!
 
Samtidig er det også Stallingens bundnære hovedføde, og jeg har op gennem årene lavet mange varianter i farve, og jeg har så sørget for at få indsamlet de eksemplarer, som lever i det område jeg fisker, så jeg har styr på stedets kamoflage.
 
Belastning ja, tungsten, eller det som bruges til czec nymfer:
 
 
Simple mønster til at arbejde videre med:
 
Har man lyst til at gå i nærkamp med belastede nymfer, så bruger jeg meget dette link til at undervise efter:
 
 
God fornøjelse med vårflue pupper
 
Mvh
P.K.
 


Redigeret af PK - 05 Jun 2012 kl. 08:32
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 13:59
Er der nogen af jer der har erfaring fra dette område ? Fiskecamp Det er her vi skal op og fiske.

Redigeret af Hoffen - 05 Jun 2012 kl. 14:00
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 15:22
Citat: Hoffen

Husbyggende vårfluelaver plejer at virke, næsten alle steder. Men kunne bare ikke lige se, at der gemte sig sådan en i det mønster.
Så jeg må nok hellere få lavet lidt af dem også :-)


Der findes to typer af fluer:
1- Dem som fanger fisk
2- Dem som fanger fiskere

Type 2 sælges der verden over ca 99% af.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 16:59
Bare lige et lille indspark: Snyd ikke jer selv for at køre denne vej derop:  Alternativt väg 45 till Sveg och vidare riksväg 84 till Funäsdalen, sedan väg 531 till över Flatruet, Ljungdalen och Storsjö.
 
Så kommer I også over Skärkåen lige før Ljungdalen. Den kan også være værd at prøve. Det samme med udløbet af Storsjöen - Sölverbackeströmmen! Begge steder kan der sidst på sommeren fanges store søørreder på gydevandring.
Af fluer kan især anbefales diverse vårflueimitationer (natsländer) - larver, pupper og voksne insekter.
Mvh JB
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 17:08
Noget af det vigtigste at have for enden af fluelinen i Juli/august, det er; Sort myre.. og evt. Rackelhanen/Black gnat.  Og når det gælder Nymferne, så er brun en god farve.

Redigeret af Steen Kehler - 05 Jun 2012 kl. 17:10
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 17:25
#JB Vi triller hjemmefra kl 21 og planen var bare at nappe de 12 timers kørsel i et eller 2 hug.
2 af dem der køre med på turen triller lastbiler til hverdag, så de kan tage det meste af turen.

Området deroppe rummer en MASSE fantastisk fiskevand, så jeg tror vi for rigeligt at fiske i deroppe.
Sölverbackeströmmen rummer nogle pænt store fisk, så den glæder vi os til

Jeg sidder forresten lige og prøver mig lidt frem nu med nogle larver, men skal lige have pudset det sidste af før de er der. Du kan se dem her: Fluer / larver

#Steen Myrefluer er der også lavet en stor del af, i blandet smørelser... Så det skal nok blive godt.
Spørgsmålet er så om man når det hele igennem

Men nu fik jeg lige at vide at vi bor lige ned til et sted, hvor en af vennerne fangede en helt på 2 kilo sidste år... Så mon ikke man kan prøve lidt nede foran campen, med lidt tørfluer om aftenen.

Redigeret af Hoffen - 05 Jun 2012 kl. 17:26
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2012 kl. 18:00
De der larver ser ret giftige ud. Husk også en stak Superpupper.
 
Den gule-brune larve her er også ret god deroppe:
 
Mvh JB
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2012 kl. 18:10

There can be only one Cool Super puppen er en rigtig effektiv stallling flue.

Det er en godt imitation af de opstigende vårflue pupper. Morten ølands forum caddis er også en flue jeg nødigt ville undvære, når man ved at hovedparten af stalling & ørredens føde består af diverse vårflue arter.
 
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum