Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

British Columbia erfaringer??!

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: British Columbia erfaringer??!
    Sendt: 20 Maj 2012 kl. 23:24
Jeg og 4 andre kammerater skal på vores drømmerejse til British Columbia til Oktober, for at fiske laks (+en guidet tur med størfiskere).

Vi er erfarne spinnefiskere, både herhjemme og et par ture i Norge - men ikke så erfarne i fluefiskere.

Jeg regner ikke med at det danske kystgrej kan bruges til ret meget "over there", så hvilket grej benyttes til fiskeri i Chilliwack området og er det evt. billigere at købe grejet derovre?

Nogen med arfaringer herom?


Niels.
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 06:27
HAr været på DSF tur til BC og Chillivack-og har fisket derovre i 14 dage hvor vi kørte rundt i området i autocamper.
FIskegrej kan købes til billige priser i Freds fiskechop i Chillivack-men spinnegrej fra kysten kan anvendes derovre. VI fiskede med 2 hånds fluestænger ligesom i Norge og i skal regne med at bruge hurtigtsynkende liner idet bl. a. sølvlaksen står dybt-så et godt udvalg i forskellige synkehastigheder er at foretrække-samt forskellige polyleadere i forskellige synkehastigheder.
De lokale fisker meget med farvet lakserogn-kan købes hos Freds.
HVis i har autocamper har jeg evt. forslag til et par ture bl.a. til squamish river-og en nationalpark-men dette kræver en eller flere overnatninger.
Forud for turen i skal på hvis i skal med DSF plejer der at blive afholdt et glimrende infomøde-men ellers har jeg en del materiale fra vores tur-så i er velkommen til at spørge igen om konkrete ting-så vil jeg forsøge at hjælpe jer.
Ellers må i have en god tur-i kan godt glæde jer- selvom jeg nu selv foretrækker atlanterhavslaksen på østsiden af Canada(Nova Scotia).
mvh.
Mogens Hansen  
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 10:27
Jeg brugte også alm 2 hånds flue grej lige som herhjemme,men men med 50 punds bagline og synk 6skydehoved  eller mere, til spin er brugte vi 9 1/2-10  fods stænger op til 40 gr kastevægt, ABU multihjul 6500 klassen med 0.40 nylon line,kraftige spinne hjul i Shimano/ABU 4 str kan også gøre det, det nævnte orienteringsmøde ,hvis i har købt rejsen gennem DSF er et must,der møder gerne nogen op der har været afsted før,så der er mange guldkorn at få.

Stænger ,hjul og liner havde vi klar hjemmefra, alt ellers til spin og "fluer"blev købt ved Freds eller lidt billigere ,i Chilliwack ligger der også en Canadian Tyre forretning, de har ikke Freds udvalg, men noget lavere priser f.eks. på kroge, som i kommer til at bruge mange af.

Vi brugte præsis samme "fluer" på både fluegrej og spinnegrej.


Redigeret af folp - 21 Maj 2012 kl. 10:33
Til top
peter nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
snus Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: Fredriksberg
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 16:17
http://www.bananfluerne.dk/udland/british-columbia-2001

Peter
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 17:43
De fleste lokale fisker med spindegrej 9-10 fod. En stor "prop" og et spindflue-rig. Som flue bruger de en rognflue i forskellige farver efter forholdene. Krogen er en Gamakatzu Oktopus modhageløs st. 4 eller 2. Denne bindes med  en not a knot (mede knude) så der bliver en løkke hvori der fæstnes en lille tot egg-yarn. Medbring stænger og hjul hjemme fra og besøg Freds for køb af endegrej og mere information om opbygning af rig. Brug et par timer på at aflure de lokale fisketeknikken. De findes gerne i flokke på 10 - 20 stk. ad gangen over en strækning af lige så mange meter. Selv om denne form for combat-fishing ikke er noget vi er så kendt med ved vores vandløb, så er det sådan de fisker i BC. Hvis der er tre meter mellem to fiskere, så forvent at der er en der udfylder hullet. Husk at det er os der er gæster, så istedet for at begynde at brokke sig. Så fortræk til mindre atraktive områder. Der er stadig mange fine pladser og små huller der holder et par fisk. Husk waders og en foldbar wadestav. Det giver meget størrer frihed, hvis floden kan krydses.
 
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2012 kl. 21:18
Citat: ncpedersen

Jeg og 4 andre kammerater skal på vores drømmerejse til British Columbia til Oktober, for at fiske laks (+en guidet tur med størfiskere).

Vi er erfarne spinnefiskere, både herhjemme og et par ture i Norge - men ikke så erfarne i fluefiskere.

Jeg regner ikke med at det danske kystgrej kan bruges til ret meget "over there", så hvilket grej benyttes til fiskeri i Chilliwack området og er det evt. billigere at købe grejet derovre?

Nogen med arfaringer herom?


Niels.
 
Hej Niels
 
send mig en mail til adressen perjacomo@gmail.com så vil jeg sende dig en masse information herunder 3 længere artikler fra mine tidligere ture til BC, herunder Vancouver og Vancouver Island. Er iøvrigt på familietrip i år i juli måned, men kan klart anbefale oktober, omend det kan være koldt, blæsende og regnfuldt ... men til gengæld også masser af fiskemuligheder.
 
Drop en mail ... så får du en masse læsestof omkring vore bedrifter og ture derover.
 
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2012 kl. 23:48
Tusind tak for jeres svar! Vi skal være i hytte i Chilliwack den første uge og har afsat den sidste uge til spontanitet og muligvis teltovernatning hvor vi finder frem - men hvad med overnatning i det fri ( bjørne) ?!

Uha, lyder ikke så godt med "combat fiskeri" men det har man jo prøvet før på en campingplads ved Orkla, og det er jo fiskehøjsæsonen i en af verdens lakse-mekkaer - så det er vel at forvente.
@Lars Rasmussen: Hvilke "mindre besøgte" steder kaa du evt. anbefale at vi prøver, hvis albuerne bliver for slidte? :-)

Til top
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2012 kl. 23:53
...lige en ting til, I skriver alle at man har stængerne med hjemmefra og køber endegrejet billigt derovre. Er stængerne ikke billige derovre eller hvad skyldes det? 
Mit kystgrej er nemlig rettet mod de små fjordørreder vi bliver spist af med herhjemme, så selv 10" og 40g kastevægt er en kraftig stang for mig (som jeg derfor ikke har) :-)
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 09:47
Du kan da købe billigt derovre, men et udsalg herhjemme er lige så billigt, f eks Fenwick stænger (og de holder fint),som du kan finde meget billigt i nævnte længder/vægte, 

problemet er mere at de billigere er 2 delte,så kan transport længden blive et problem.

Jeg havde stængerne, da jeg først som 57 årig fik råd til at rejse til BC,og har du 

fisket i norske elve eller Skjern ,Karup og andre Åer herhjemme i i 40 år med spin,har du alligevel grejet, jeg har også det mere spinkle,men det bliver herhjemme.


Redigeret af folp - 30 Maj 2012 kl. 09:50
Til top
Kristoffer Vestergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KV. Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KV. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 10:17
Til top
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2012 kl. 02:09
Faldt over et tilbud på nettet på et Penn SARGUS 4000 fastspolehjul - kender det ikke men har hørt at det (meget) dyrere Penn Slammer er ekstremt hårdfør til stærke fisk, så mon ikke "lillebroderen" også kan klare det.

Håber Penn SARGUS 4000 (de havde også 2000, 3000 og 5000) er fint til prisen (?), tænker lidt der også skal være lidt mønter til et flue-sæt og evt. multi-hjul til backup.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2012 kl. 11:38
Det kan du udmærket bruge.

Hvis du ikke har rutine i multihjul og kast ,vil et fastspole,være noget nemmere at styre derovre, men multi er lækkert at fighte fisken på,

husk at brug en stang beregnet til multi,hvis du medbringer et sæt.
Til top
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2012 kl. 16:56
Nå, jeg var ikke blandt de heldige, der fik tilsendt det jeg havde bestilt under ODL.dk's udsalg, så ingen Penn hjul til billige penge alligevel.

Faldt dog over dette tilbud på et Shakespeare MACH1XT - Jeg har ingen erfaringer med det mærke - kan de matche Shimano, Dawia, DAM osv. ?

Til top
Niels Chr Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ncpedersen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ncpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2012 kl. 20:00
Nogle der kender til nogle spændende "Super Market" fiske- og jagtbutikker i eller nær Vancouver City?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum